Auteur Topic: Explosiegevaarmeter.  (gelezen 67193 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Gepost op: 05 oktober 2009, 19:37:18
Dan voor de eerste maal een item van de brandweer nader bekeken.Het is de bedoeling dat we met enige regelmaat een item van de brandweer nader bekijken.Ik ga niet alles voorkauwen,maar het is de bedoeling dat we met z,n allen nader naar dat item gaan kijken.En de onderstaande zaken gaan invullen,zodat we een compleet beeld krijgen van de werking van het aparaat.Zoals in dit geval de explosiemeter.

Dus het is de bedoeling dat een  ieder hier post wat hij/zij weet over dit item,en daar kan dan over gediscussieert worden.Zijn we het erover eens,dan vullen we dat in.

laat eerst eens jullie gedachte gaan over hoe de explosiemeter werkt,hoe werkt de meter,hoe komt het dat de meter aan zijn gegevens komt?

visitors can't see pics , please register or login

visitors can't see pics , please register or login


Algehele werking
In de meter bevind zich een gloeidraad met een kalibratiegas. Door het inlaten van de omgevingslucht, zal er een verbanding plaatvinden van de aanwezige gassen, waardoor de weerstand van de gloeidraad veranderd. De meter zet dit om in een waarde.

Werken met het aparaat.
In schoon gebied de meter aanzetten.Vervolgens mee nemen het gevaarsgebied in,en op verschillende hoogtes metingen verrichten.
Bij alarm terugtrekken.Na inzet het aparaat een poosje schone lucht laten pompen,om het door te spoelen,en te ontdoen van de gassen.

Uitlezen van de gegevens

Verder


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #1 Gepost op: 05 oktober 2009, 20:14:30
Wij gebruiken deze, met de daarbij behorende uitleg:

http://users.telenet.be/pompierke/geheim/Gaspakken/EX%202000.pdf

Mss kun je die er ook als afbeelding bij zetten?
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #2 Gepost op: 05 oktober 2009, 20:32:49
Ik zou wel willen,maar op de een of andere manier lukt dat niet met dat pdfje. ;)


Exile

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 627
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A in opleiding
Reactie #3 Gepost op: 05 oktober 2009, 22:16:42
Bij deze de afbeeldingen:

visitors can't see pics , please register or login

visitors can't see pics , please register or login


Exile

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 627
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A in opleiding
Reactie #4 Gepost op: 05 oktober 2009, 23:26:39
Zeer interessant onderwerp trouwens, weet er (nog) totaal niks over. Daarom de volgende vragen:

1. Wat zijn de verschillende soorten meters?
2. Wat meet een explosiemeter nou precies?
3. Waneer wordt deze ingezet?
4. Hoe wordt deze ingezet? (procedure etc.)




whyllum

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 05 oktober 2009, 23:51:54
Onze Dräger-explosiemeter meet;

% LEL
% O2
CO in ppm

Vraag me niet hoe  ???

Onlangs kwam ik er tijdens het kalibreren achter dat het eerste alarm bij 20% LEL afgaat in plaats van de gebruikelijke 10%. Preparatie is hier mee aan de slag.

Tussen ppm CO en % zuurstof is geen relatie in de zin van 'er is ongeveer 21% zuurstof dus is er geen koolmonoxidegevaar'. Waan je niet veilig bij 0%Lel, 20,9% O2 en 200ppm CO.

Wie volgt...


Coldchurch

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.016
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 06 oktober 2009, 02:00:02
Vraag me niet hoe  ???

In de meter bevind zich een gloeidraad met een kalibratiegas. Door het inlaten van de omgevingslucht, zal er een verbanding plaatvinden van de aanwezige gassen, waardoor de weerstand van de gloeidraad veranderd. De meter zet dit om in een waarde.

Ik heb geleerd, dat de benaming van dit apparaat een gevaarsexplosiemeter is  ;)


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #7 Gepost op: 06 oktober 2009, 09:40:24
Citaat
Ik heb geleerd, dat de benaming van dit apparaat een gevaarsexplosiemeter is
Of bedoel je explosiegevaarmeter?

Gr Hans
test


Coldchurch

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.016
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #8 Gepost op: 06 oktober 2009, 11:48:10
Ja, bedoelde ik ook. Had het reeds verbeterd, maar is niet meeveranderd. Iets foutgegaan (was al laat  ;D)


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #9 Gepost op: 10 oktober 2009, 10:21:41
Goed,het eerste hebben we nu ingevuld.
Maar hoe zetten we de explosiegevaarsmeter nu in?Waar zetten we hem aan,en hoe laten we de meter zijn werk doen?




wesley

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 486
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Verkenner gevaarlijke stoffen
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2009, 11:06:34
bij ons word de explosiegevaarmeter in het voertuig al aangezet. hij is dan al helemaal opgestart als we ter plaatsen zijn. tegenwoordig na een woningbrand oid word hij na het ventileren ook gebruikt. zo kunnen we meten of er nog co in het pand aanwezig is.


Coldchurch

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.016
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2009, 12:29:57
bij ons word de explosiegevaarmeter in het voertuig al aangezet. hij is dan al helemaal opgestart als we ter plaatsen zijn.

De reden hiervan is, dat de gloeispiraal geheel opgewarmt moet zijn, om meetverschillen ter plaatse te voorkomen.

Tegenwoordig na een woningbrand oid wordt hij na het ventileren ook gebruikt. Zo kunnen we meten of er nog Co in het pand aanwezig is.

Je meet niet of er wel of geen Co is, maar de consentratie in %.

Maar hoe zetten we de explosiegevaarsmeter nu in? Waar zetten we hem aan,en hoe laten we de meter zijn werk doen?

Meestal wordt de explosiegevaarmeter meegedragen aan het pak of bv het bandenstel en daarnaast kan er een puntmeting worden gedaan met de lans. Hierdoor kan er heel specifiek op een bepaald punt worden gemeten, zeker bij bv kleine lekages.

Door het meedragen, zal er meestal alleen worden gelet op het alarmsignaal van de meter.
In de hand houden en de puntmeting zorgen ervoor dat je eerder wordt gewaarschuwd door de oplopende meetwaarde van de meter. Dit kan o.a. gebruikt worden om de veilige afstand tot het incident te bepalen.


Firefighter Robert

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.419
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender + Gaspakdrager + Industrial Firefighter
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Onderbrandmeester
Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2009, 12:40:17
Tegenwoordig na een woningbrand oid wordt hij na het ventileren ook gebruikt. Zo kunnen we meten of er nog Co in het pand aanwezig is.
Citaat
Je meet niet of er wel of geen Co is, maar de consentratie in %.

Weet je zeker dat dat in % wordt aangegeven, volgens mij is een meting die gedaan wordt in PPM (Parts per Million) De Macwaarde van CO is 25 PPM of 29mg/m3 bij 8 uur.


Stef666

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.143
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder / Chauffeur
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #13 Gepost op: 10 oktober 2009, 13:37:59
De reden hiervan is, dat de gloeispiraal geheel opgewarmt moet zijn, om meetverschillen ter plaatse te voorkomen.

Hij moet ook in schoon gebied opgestart zijn, tijdens het opstarten kalibreert hij zichzelf namelijk ook. (correct me if i'm wrong)
Grtn. Stefan


Firefighter Robert

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.419
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender + Gaspakdrager + Industrial Firefighter
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Onderbrandmeester
Reactie #14 Gepost op: 10 oktober 2009, 14:32:56
Hij moet ook in schoon gebied opgestart zijn, tijdens het opstarten kalibreert hij zichzelf namelijk ook. (correct me if i'm wrong)

Dat ligt eraan, je hebt meters die doen dat automatisch en je hebt meters die vragen of je een calibratie wilt doen. Tijdens cursus laat ik ze alleen een calibratie doen als ze in schoon gebied zijn of aan het begin van hun wacht maar nooit opweg naar of tijdens een incident, dit omdat er zelfs al in een auto andere stoffen aanwezig kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan de evt aanwezig zijn van uitlaatgassen in een voertuig en de stoffen die achtergebleven zijn in een bluspak. Daarom zou ik geen calibratie uitvoeren tijdens het aanrijden of het tp zijn bij een incident.