Auteur Topic: Discussie/Ervaring: (Bijna) ongeval tijdens uitruk  (gelezen 16548 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pixels66

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.965
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Rietenkapbrandbestrijding
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #15 Gepost op: 02 mei 2012, 21:46:55
vroeg ik me ook af... Ik geef het voordeel van de twijfel, ik denk; hij wijst naar z'n oog met als doel: Beter opletten!

Al zou het me niet verbazen als hij een ander gebaar maakt, de schrik zal er best in zitten, als hij vol op z'n rem trapt... ABS grijpt in, dus dan weet je het wel..


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #16 Gepost op: 02 mei 2012, 22:01:44
Ik vind trouwens dat ze best op een redelijke afstand rijden, je moet er ook niet te dicht op zitten, dat die bestuurder ze niet ziet verbaasd me meer.
Colonne rijden houdt in?
Ik ken dat bij de brandweer helemaal niet, behalve bij een pelotons aflossing, maar dan moet je echt met de hele club gaan verplaatsen, dat komt meestal niet voor. Er wordt vaak naar een centraal punt gereden, maar de afstand die daarna wordt afgelegd is niet bijzonder groot zodat je en group gaat rijden.

In dit geval gaat het om een middel hulpverlening, dan komen de voertuigen vaak verdeeld van de omliggende posten.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Danny77

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #17 Gepost op: 05 mei 2012, 11:41:38
Als de brandweer in colonne rijdt gebeurd dit meestal bij grote inzetten.

Er wordt een compleet brandweerpeleton gealarmeerd, deze afzonderlijke voertuigen gaan naar een UGS (uitgangsstelling), wanneer op de UGS het peleton compleet is zal men vaak onder politie begeleiding in colonne vertrekken naar inzetgebied.



sprokeq

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 108
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Jeugdbrandweer
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #18 Gepost op: 05 mei 2012, 16:28:45
Als de brandweer in colonne rijdt gebeurd dit meestal bij grote inzetten.

Er wordt een compleet brandweerpeleton gealarmeerd, deze afzonderlijke voertuigen gaan naar een UGS (uitgangsstelling), wanneer op de UGS het peleton compleet is zal men vaak onder politie begeleiding in colonne vertrekken naar inzetgebied.

En dan kom je er ook niet zo tussen... ;)
Sem van der Wal | @semvdw | SemvanderWal.tk| Canon | 1000D | EF-S 18-55mm f/3.5-f/5.6 IS II | EF 50mm f1.8


Vuurvlieg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 569
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweerkundig Centralist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #19 Gepost op: 06 mei 2012, 13:01:02
Als de brandweer in colonne rijdt gebeurd dit meestal bij grote inzetten.

Er wordt een compleet brandweerpeleton gealarmeerd, deze afzonderlijke voertuigen gaan naar een UGS (uitgangsstelling), wanneer op de UGS het peleton compleet is zal men vaak onder politie begeleiding in colonne vertrekken naar inzetgebied.

Been there, done that, got the t-shirt
Jaren geleden in colone (2 brandbestrijdingspelotons, 1 ondersteuningspeloton)van Delft (UGS) naar Arcen gereden.
Once in a lifetime experience.


Martin.
Seinzaalmedewerker en vrijwilliger.




Heynsbergen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.605
  • Specialisatie: strategische leiding
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 06 mei 2012, 14:54:12
Been there, done that, got the t-shirt
Jaren geleden in colone (2 brandbestrijdingspelotons, 1 ondersteuningspeloton)van Delft (UGS) naar Arcen gereden.
Once in a lifetime experience.

Waarom heb ik dat T-shirt dan nog niet......? Ik wil er niet over opscheppen, maar ik ben zowel heen als terug geweest. Heen inderdaad politiebegeleiding (tot in het absurd gevaarlijke overigens), op de terugweg was die niet beschikbaar. Toen heb ik er maar zelf leiding aan gegeven, ik was dat daarvoor gewend met 9 pantservoertuigen (2x Leo 2 en 7x M113/M106) en ook over de Autobahn. De koffie met appelgebak bij Van der Valk in Gilze staat velen in het geheugen gegrift, maar dat was in 1995........
Geest uit het verleden, verdwaald in de virtuele wereld van de hedendaagse brandweer


Nico

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 156
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #21 Gepost op: 12 mei 2012, 16:42:55
Even over het filmpje, dit is gewoon 1 van die bestuurders waarvan de ogen nagekeken moeten worden.. Want volgens mij was het zo'n geval van.. oei een brandweer wagen.. en toen die eenmaal langs was niet even naar rechts kijken, maar met oogkleppen op rechtdoor.

Ben zelf nu begonnen aan de cursus Verkeersregelaar om dit beroepsmatig te gaan doen.. maar als mensen een andere kant op worden gestuurd raken ze in paniek, daarnaast rijden ze ook met oogkleppen op als ze op de voorrangsweg zitten en hun stoplicht knippert oranje, terwijl er op de kruising een verkeersregelaar een stopteken geeft, toch gewoon doorrijden....

Zo ook in dit geval het oogkleppen verhaal..
Met Vriendelijke groet,

Nico Beckers Beckers Fotografie


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #22 Gepost op: 12 mei 2012, 20:32:09
Beide reacties snap ik niet. Je kan beter dicht op elkaar rijden zodat andere weggebruikers direct zien dat er 2 of meer voertuigen er aan komen. Als je de tussenruimte (te) groot laat zien ze het 1e voertuig wel maar merken het 2e voertuig niet op omdat ze daar niet op rekenen.

Volgens mij gaan we juist naar 1 sirene toe in NL.

Dichter op elkaar rijden als in het filmpje vind ik, ivm de remweg en overzicht, levensgevaarlijk dus jou opmerking snap ik niet je kunt beter 100m + uit elkaar blijven rijden, als dat je kort achter elkaar gaat rijden.


Gijs

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Postcommandant - Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: ex hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #23 Gepost op: 12 mei 2012, 20:58:54
Wat denken we van de weergalm van de geluidssignalen en de verwarring van de diverse automobilisten als een hulpverleningsdienst langskomt met OGS.
En om maar niet te spreken van de gedachte ik mag want mijn verkeerslicht staat op groen.
Daarnaast het doen maken van rare uitwijkingen of maneuvres van andere verkeersdeelnemers waardooranderen schrikken.

n.a.v.  het filmpje  Hulde voor de chauffeur van de brandweerwagen en het gebaar is duidelijke uit de oogjes kijken.
 
G.O.