Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV)
Aan: Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
T.a.v. het Algemeen Bestuur
Kamerlingh Onnesweg 148
1223 JN Hilversum
Betreft: Reactie VBV op voorstellen AB 12 november 2014
Datum: 11 november 2014
Geachte leden van het Algemeen Bestuur,
Enigszins teleurgesteld over het feit dat uw Algemeen Bestuur de VBV geen deelgenoot heeft gemaakt van het voornemen om in de vergadering van woensdag 12 november 2014 een besluit te nemen over de inzet van de ‘variant TS2/TS Flex’, melden wij ons – noodgedwongen op het laatste moment - bij u met onze opvattingen over dit belangrijke onderwerp en aanverwante zaken op uw agenda. Het is bovendien spijtig te moeten constateren dat de VBV – als belangenvertegenwoordiger van uw vrijwilligers – telkens zelf het voortouw moet nemen in de communicatie betreffende thema’s die de vrijwilligers en hun vak aangaan.
In het ”voorstel variant TS2/TS Flex” wordt het Algemeen Bestuur o.a. gevraagd kennis te nemen van de ontwikkelingen rond het opgestelde landelijk kader “Uitruk op Maat” van Brandweer Nederland en de
aangehouden besluitvorming van 24 september met betrekking tot de TS2/ TSFLEX definitief te bevestigen, zodat continuïteit in de implementatie is geborgd. Haast vs. zorgvuldigheid Wij vragen ons oprecht af of u zich niet op een eiland plaatst met de –in onze ogen - geforceerde besluitvorming over een thema waarover op landelijk niveau nog onderzoek (IFV brandproeven Zutphen en het project RemBrand) moet worden afgerond en besluitvorming (Veiligheidsberaad, regering en Tweede Kamer) moet plaatsvinden. Daarnaast heeft de Raad Brandweer Commandanten (RBC) op 19 september jl. andere kaders vastgesteld dan nu in de voorliggende variant worden voorgesteld. Dit terwijl u in uw brief van 4 juni 2014 (uw ref. U1400593) heeft aangegeven dat uw concept in lijn zou liggen en zou aansluiten bij het landelijk concept. Dat blijkt met het onderhavige voorstel niet het geval te zijn. Daarnaast hebben zowel de VBV als ook andere vakorganisaties afstand genomen van de inzet van een bestelbus met 2 personen bij de modulaire samenstelling van de TS6 bij maatgevende incidenten. De VBV heeft dat op 3 november jl. in een brief kenbaar gemaakt aan de minister, het Veiligheidsberaad en de vaste Kamercommissie VenJ (zie bijlage).
Draagvlak
In tegenstelling tot de steller van het voorstel, hebben wij geen signalen ontvangen die het gesuggereerde draagvlak ondersteunen, althans voor wat betreft de SIV (TS2). Het draagvlakonderzoek had immers enkel
betrekking op de TS4/Flex en was de inzet van de SIV (TS2) in de reeds ‘voorgedrukte’ antwoordbrief van de posten als onontkoombare voorwaarde en ‘vast’ uitgangspunt opgenomen. Een conceptkeuze zonder de ‘bestelbus met 2 personen’ was er dus niet. Ook geeft ons onderzoeksrapport ‘Herstel van vertrouwen’ op pagina 12 duidelijk aan dat voor een SIV (TS2) geen draagvlak is. WODC onderzoek beoordelingskader variabele voertuigbezetting Wij hebben u in onze brief van 5 maart 2014 gemeld dat de VBV de onafhankelijkheid en de kwaliteit van dit
onderzoek sterk in twijfel trekt omdat we belangenverstrengeling niet kunnen uitsluiten. Deze twijfel is ondanks verschillende gesprekken met betrokken partijen - niet verdwenen. De projectleider van het WODC
onderzoek was immers gelijktijdig projectleider van uw programma ‘Nieuw Rood’, waarvan ‘VARTAS’ een prominent deelproject was. Hoewel u in uw brief van 20 maart 2014 (uw ref. 1400326) aangeeft dat de onderzoeker op ‘geen enkele wijze inhoudelijk betrokken is geweest of invloed heeft gehad op het onderzoek voor Brandweer Gooi en Vechtstreek’ menen wij inmiddels over voldoende aanwijzingen te Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers (VBV)
Kijk op
www.brandweervrijwilligers.nl voor meer informatie over onze vereniging beschikken die deze zienswijze ontkracht en hebben wij het WODC, het ministerie en de vaste Kamercommissie VenJ hiervan in kennis gesteld.
Dekkingsplan
Op blz. 11 van het Dekkingsplan 2.01 van de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek lezen argeloze en onwetende burgers:
“De snellere opkomsttijd komt ten eerste tot stand doordat de TS2 een klein voertuig (formaat bestelbus) is dat gemakkelijker door het verkeer te manoeuvreren is. Het voertuig is maximaal beladen tot 3500kg,
waardoor het rijbewijs B voldoende is. Aangezien het voertuig beperkt bepakt is, kan het de zogenaamde ‘eerste klap’ uitdelen bij alle typen incidenten. Het voertuig, een snel interventie voertuig, is uitgerust met
hulpverleningsgereedschap en het One-Seven schuimblussysteem, zodat alle faciliteiten aanwezig zijn om de eerste minuten zelfstandig met twee personen een inzet te doen.“ De vraag die in het voorstel niet wordt beantwoord is of deze ‘eerste klap’ wel voldoende is om effectief te
kunnen optreden bij een woningbrand, verkeersongeval, waterongevallen, bosbranden en ongevallen met gevaarlijke stoffen? Wij zijn van mening dat met de inzet van een bestelbus met 2 personen (SIV /TS2) niet doelmatig (adequaat en effectief) kan worden gehandeld en de veiligheid van het brandweerpersoneel in het geding is wanneer men met z’n tweeën pioniert zonder een opgeleide bevelvoerder bij maatgevende incidenten.
Vervolgens: Wie levert deze twee ‘pioniers’ aanvullende blusmiddelen als na 3,5 minuut het water in het kleine SIV (TS2) watertankje op is en men nog een paar minuten moet wachten op “verwachte” versterking zodat de eerste vijf minuten niet wordt ingeboet op veiligheid? Wij kennen de antwoorden niet maar weten wel dat een TS2 niet kan en mag worden gezien als basisbrandweereenheid zoals wordt gesuggereerd in het
Dekkingsplan 2.0. Voor een TS (Tankautospuit volgens het Bvr artikel 3.1.2. lid 3) geldt immers een branchevoorschrift van het IFV2.
Tot besluit; Op de organisatie (Brandweer Gooi en Vechtstreek) blijft uiteraard de zorgplicht rusten de rechtens vereiste hulp te bieden bij een alarmering. Dat betekent dat men nog altijd de verplichting heeft om binnen bepaalde tijd (opkomsttijden) bij een maatgevend incident een basiseenheid (TS6) ter plaatse te hebben. Het vooruitsturen van een SIV (TS2) ontslaat de organisatie niet van deze plicht. Wij vragen u om het besluit uit te stellen en gaan ondertussen graag met uw bestuur in overleg voor een nadere toelichting op onze bevindingen ten behoeve van een veilige en adequate brandweerzorg in uw regio en de inzet van afwijkende voertuigbezettingen daarbij.
Met vriendelijke groeten en in afwachting van uw reactie,
Namens de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers,
Marcel Dokter
voorzitter
In afschrift aan:
• De gemeenteraden in Gooi en Vechtstreek
• Het ministerie van VenJ
1
http://www.brandweerkennisnet.nl/bovenbalk/zoeken/@29585/branchevoorschrift-0/http://www.hilversumbis.nl/AgendapuntOverlegdStuk.aspx?APOSID=1207312 Noot: Ook de Vakvereniging van beroeps is in overleg met de minister aangaande dit onderwerp en zij komen eerdaags ook met een reactie die wel is waar zal afwijken van bovenstaande maar in essentie nog meer zal benadrukken de in de wet beschreven Basisbrandweerzorg en daaraan gekoppelde opkomsttijden en wijze van inzet. Vast staat ook dat het rapport van de inspectie SZW nog niet is uitgebracht over de keuze die Gooi & Vechtstreek heeft gemaakt zonder het fundament de veiligheid van de burgers en brandweerpersoneel.
Duidelijk is wel er rijdt een trein, een Management Intercity, die de bij de brandweer (non-profit organisatie), tot enige tijd geleden, gebruikelijke vorm van communiceren naast zich neerlegt. Is het nu wachten op ontsporing of aanrijding. De minister is in ieder geval geschrokken van wat hem nu wel ter oren is gekomen. Later meer.