Hoe simpel een spraakverwarring;
ik was overigens niet verbaasd, ik heb een vraag.
Curieus ‘zorgvuldig, ambitieus’ [1574; WNT]. Ontleend aan Frans curieux ‘ijverig, bezorgd, wat verbazing wekt’ [ca. 1125] < Latijn c?ri?sus ‘ Maar het antwoord verder toch wel inhoudelijk en duidelijk en in herhaling;
Onafhankelijk onderzoek blijft overeind (daar het niet slechts brandweeraangelegenheden behoeft te betreffen) maar faalt bij de brandweer zo is in meerdere zaken gebleken. Die ken ik, ik heb hem nog liggen hier.....de voorwaarden die u noemt kom ik er echter niet in tegen. Mag u mij mee op weg helpen. Wetenschappelijk onderbouwd is het niet, al is er wel door TNO een beschouwing over gemaakt.
Hoewel mij het gevoel bekruipt Bakkerskind brood te geven, ben ik de beroerdste niet en wellicht leren andere ook nog iets.
Het antwoord: (BZK / Leidraad Repressieve Basisbrandweerzorg / definitief 6.4 / 31-01-2007 65) Dat kan ook zijn vanaf twee locaties, maar dan moet de inzetprocedure ter plaatse zodanig afgestemd zijn dat een object pas betreden wordt wanneer beide voertuigen ter plaatse zijn.
Maar goed deze is vervallen maar liet sporen na in andere handreikingen en deze zijn niet vervallen!
‘In afwijking van artikel 3.1.2, eerste lid, kan het bestuur van de veiligheidsregio dan wel het college van burgemeester en wethouders besluiten tot een andere samenstelling van basisbrandweereenheden, mits daarmee wordt voorzien in een gelijkwaardig niveau van brandweerzorg en geen afbreuk wordt gedaan aan de veiligheid en gezondheid van het brandweerpersoneel.’
Wat is gelijkwaardig indien men gedeformeerd ter plaatse komt, moet men in besluitvorming helderziend zijn wanneer men compleet is en pas aan de voorwaarde kan voldoen zoals vastgelegd;
http://www.brandweerkennisnet.nl/bovenbalk/zoeken/@29585/branchevoorschrift-0/1.2. Basispunten De basispunten, waarmee voor het samenstellen en modificeren van de bepakkingslijsten werd en wordt uitgegaan, zijn de operationele uitgangspunten (OU’s) en de opschalingsfilosofie. De OU’s zijn beschreven in het concept Leidraad Repressieve Basisbrandweerzorg en tevens weergeven in bijl. 1.
1.3. Nadere voorwaarden De projectgroep heeft, bij het modificeren van de bepakkingslijsten, met een aantal nadere voorwaarden rekening gehouden. Deze nadere voorwaarden zijn dat: - Met de vermelde standaardbepakking de taken uitgevoerd kunnen worden die de operationele uitgangspunten (OU’s) beschrijven; - de standaardbepakking het “minimum” is dat aanwezig moet zijn als bepakking, niet alleen v.w.b. de aantallen, maar ook de omschrijvingen en specificaties, tenzij anders is aangegeven; - aanvulling van de bepakking met het materieel uit de optielijst afhankelijk is van het verzorgingsgebied van het korps en de bijstand- en opschalingsfaciliteiten die in de desbetreffende gemeente/rayon/regio aanwezig zijn; de optielijst niet uitputtend is samengesteld voor geheel Brandweer Nederland en dat aanvulling - van niet vermeld materieel in de optielijst – voortkomt uit de lokale/regionale risico-inventarisatie; de samenstelling van de bepakking dat is afgestemd voor het eigen verzorgingsgebied, de verantwoordelijkheid is van de commandant. de omschrijving van de materialen zodanig is dat op toekomstige ontwikkelingen en alternatieve middelen/methoden geanticipeerd kan worden. Bij het gebruik van alternatieve middelen/methoden moet wel risico afweging gepleegd worden.
Brandbestrijding en redding bij brand Een tankautospuit dient 2 stralen hoge druk af te kunnen leggen vanaf de watertank, een brandkraan of openwater; Een tankautospuit dient
4 handstralen lage druk in te kunnen zetten; Een tankautospuit dient het aflegsysteem met een waterkanon uit te kunnen voeren (conform de Leidraad Brandweercompagnie); Een tankautospuit dient het watertransportsysteem 200 uit te kunnen voeren (conform de Leidraad Brandweercompagnie); Een tankautospuit dient aan te kunnen sluiten op de watertransportsystemen 1000 en 2500 (conform de Leidraad Brandweercompagnie); Een tankautospuit dient de inzetten voor één tankautospuit zoals beschreven in de Leidraad Repressieve Basisbrandweerzorg zelfstandig af te kunnen handelen.
(Leidraad brandweercompagnie inmiddels ook vervallen)
Landelijk kader Uitruk op maat:
3. Waar gaat het om bij uitruk op maat bij brand
1 Uitgangspunt is dat bij een maatgevend incident (binnenbrand woning) als minimale slagkracht een basisbrandweereenheid TS6 wordt gealarmeerd, zoals bedoeld in het Besluit Veiligheidsregio’s artikel 3.1.2. Met dat als gegeven gaat het bij uitruk op maat om het mogelijk maken van:
a. Afwijking van de basisbrandweereenheid zoals bedoeld in het Besluit Veiligheidsregio’s artikel 3.1.5, bij kleinere incidenten met beperkt risico, door inzet van een kleinere bezetting en eventueel een kleiner voertuig. Alles dat minder slagkracht vraagt dan het maatgevende incident, is een ‘kleinere klus’. Te denken valt hierbij aan: een verkenning, een kleine buitenbrand, een containerbrand en een autobrand, met voor zover valt te overzien geen escalatierisico van betekenis. Door bij deze kleinere klussen minder slagkracht in te zetten blijft beroepspersoneel inzetbaar voor andere taken en wordt nodeloos alarmeren van vrijwilligers voorkomen. De kleinere klussen kunnen zo nodig nog verder worden onderverdeeld, voor afhandeling door respectievelijk TS4 of SIV2. Het bestuur van elke regio bepaalt welke van de genoemde varianten de regio op de weg zal brengen. Brandweer Nederland zorgt voor een indeling van de klussen zodanig, dat klussen helder kunnen worden toegewezen en de Meldkamer Brandweer een duidelijk uitrukvoorstel kan doen, terwijl wordt voldaan aan de onder 4 genoemde kaders (zie onder). Deze kaders worden door de landelijke brandweerorganisaties ondersteund. Regio’s kunnen ook andere varianten op de weg brengen, deze dienen dan te worden vertaald naar de minimale slagkracht van de genoemde varianten (‘conversie’).
b. Het samenstellen van een basisbrandweereenheid bij een maatgevend of daaraan gelijkwaardig incident, op of nabij de plaats incident, door het opkomen van méér voertuigen en bezetting, die samen een basisbrandweereenheid TS6 vormen. Bij een maatgevend of gelijkwaardig incident is een TS6 nodig. Deze kan na alarmering als zodanig opkomen vanaf één kazerne. Het is ook mogelijk, dat een voertuig met personeel al op de weg is voor andere (onderbreekbare) activiteiten, of dat op enig moment één kazerne geen volledige TS6 kan leveren, maar wel gefaseerd of samen met een andere kazerne. Het bestuur van de regio kan bepalen dat, gegeven het dekkingsplan, een basisbrandweereenheid ook op de plaats incident kan worden gevormd door samenstellende delen, waarbij wordt voldaan aan de onder 4 genoemde kaders. Het personeel voor de TS die ter plaatse komt, kan worden aangevuld met behulp van elk daartoe geschikt voertuig (bijvoorbeeld TS4+SIV2, TS4+TS4). Hierdoor is, gegeven de opkomsttijden van de TS6, een deel van de brandweersterkte eerder ter plaatse ten behoeve van voorbereidende handelingen. Welke handelingen mogelijk zijn hangt af van de sterkte die ter plaatse is. Denk aan verkenning, voorbereiden inzetplan en waterwinning, afzetting. Indien een incident méér dan één TS6 vergt, dan zijn deze aanvullende TS-sen altijd TS6 vanaf uitruk. De huidige procedures en opleidingen op het gebied van grootschalig optreden worden dan ook niet gewijzigd.
4. Kaders
1) Bij een maatgevend incident (binnenbrand woning) wordt een TS6 gealarmeerd.
2) Maatwerk in de uitruk betreft alleen kleinere incidenten en de modulaire samenstelling van de eerste TS6 op of nabij de plaats incident.
3) Voor de aanpak van kleinere incidenten lenen zich de TS4 en de SIV2. Voor aanvulling van personeel kan elk daartoe geschikt voertuig worden gebruikt.
4) TS4 is een standaard TS-voertuig en wordt bezet door 1 bevelvoerder, 1 chauffeur pompbediener en 2 manschappen.
5) SIV2 met standaard bepakking wordt bezet door tenminste 2 daartoe gekwalificeerde manschappen en/of bevelvoerder.
6) TS4 en SIV2 kunnen worden ingezet voor kleinere klussen, naar gelang de slagkracht. Hiervoor wordt landelijk een lijst vastgesteld, de taak-slagkrachtkoppeling.
7) Of een daartoe door de Meldkamer aangemerkte klus met TS4 of SIV2 wordt aangepakt, is uiteindelijk ter beslissing aan de bevelvoerder (TS4) respectievelijk de leidinggevende op de SIV2. Deze kunnen direct of later opschalen naar TS6. Ook de meldkamer kan opschalen.
Bij een maatgevend incident of ander incident dat een volwaardige TS6 vergt, kan deze op de plaats incident worden samengesteld uit TS4 plus SIV2 of ander voertuig. Voor de opkomsttijd van de samengestelde
TS6 geldt het moment dat de TS6 compleet is op de plaats incident is. 9) Het samenstellen van een TS6 bij een maatgevend incident dient zo te worden georganiseerd, dat de bevelvoerder zich in de eerst arriverende eenheid bevindt. Het tijdsverloop tussen het arriveren van de samenstellende eenheden is zo beperkt mogelijk. De taken die deeleenheden uitvoeren in deze periode zijn nooit zwaarder dan de aan die eenheid onder punt 6 toegewezen taken.
10) De veiligheid van het personeel is aantoonbaar gewaarborgd, onder meer door een uitgevoerde Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) op de taak-slagkrachtkoppeling zoals genoemd onder punt 6 en de invulling van de daaruit voortvloeiende voorwaarden.
11) De opleiding en oefening, de alarmering, de verbindingen, de informatieverzorging vanuit de meldkamer en het overzicht van beschikbaarheid van personeel zijn op uitruk op maat afgestemd.
12) Er is een match tussen de klus en het vakmanschap van het personeel, het materieel en de bepakking.
13) Het gelijkwaardig niveau van brandweerzorg is gewaarborgd, doordat uitruk op maat het door het regionaal bestuur vastgestelde dekkingsplan voor de TS6 niet aantast.
14) Het proces dat in een regio leidt tot uitruk op maat is goed georganiseerd, o.m. door de werkvloer actief te betrekken bij de ontwikkelingen, mede via de Ondernemingsraad. Zie Uitruk op Maat, NVBR 2012, par. 3.3.
Noot: Voor kleinere klussen kan beperkte slagkracht worden ingezet, bij een maatgevend incident blijft de TS6 het antwoord. Deze TS6 kan als zodanig uitrukken, maar kan ook modulair worden samengesteld uit meer voertuigen. Zijn meer TS6 nodig, dan komen deze compleet vanaf de kazerne.
(Bij het incident (Almere)is 3x TS4 ingezet en voldeed daarmee niet!)Dat spreekt voor mij vanzelf.
Dat is mooi.
Geesten uit het verleden laten zich in het heden niet anders dan virtueel zien.
Zal de boodschap overbrengen, hoewel gelijk een vraag, bevordert het de verhouding management / werkvloer, immers die lijkt verstoord?
Er hoeft niet iets mis te zijn om eens met een frisse blik, zonder vooroordelen en zonder restricties te bezien of je zaken, als zij niet historisch zo gegroeid zouden zijn, niet anders zou organiseren. Dat dan vanuit het hedendaagse brandrisico en met inbegrip van hedendaagse oplossingen en teniet doen van hardnekkige brandweermythes.
Nationalisering van de politie toont aan in welk mijnenveld we dan zouden geraken. Dus dat lijkt mij geen goed plan. Ik ken heel veel Raden en Colleges die - terecht - veel vragen hebben bij de begroting van de veiligheidsregio, die van de brandweer inclusief. Dat hoort ook zo, het is en blijft immers belastinggeld en dient effectief en efficiënt besteed te worden. Tegelijkertijd merk ik wel een verandering. Niet alleen is de financiële druk op de gemeenten toegenomen, er is hier en daar zeker de ervaring dat bezuinigen op de brandweer eenvoudiger is geworden, want immers niet meer de gemeentelijke brandweer.
Frisse blik, mooi statement en indien het niet feitelijk het speeltje is voor de afdeling "Voor en Verplicht bij Titel"en de werkvloer ook werkelijk wordt betrokken dan is er veel steun en oplegnotitie niet nodig. Overigens de wetenschappelijke uitgang ook niet hoor! We zagen in RemBrand (Fase 1 definitief)wat dat oplevert onkunde naar mijn oordeel, daarnaast leugen en bedrog van de projectleider, hij ontkende het bestaan zelfs. Wat betreft mijnenveld, sorry, wellicht door mijn achtergrond als Springstofspecialist, ik zie ze niet, hooguit verhouding boven / beneden en laten we ons vooral op de eigen toko richten wellicht kunnen de buren dan iets opsteken. Overigens de financiering door de burgers staat los van! En kritische raden, graag zie ik voorbeelden, uiteraard kan ik u er ook leveren!