03:30:07 10-08-10 GROUP-1 PRIO 1 : BRAND WONEN: KERKSTRAAT 3 EIN : 650 622
1106973 BRW Eindhoven (Centrum) (Kazernealarm)
1106998 BRW Eindhoven (Centrum) (Lichtkrant)
03:34:16 10-08-10 GROUP-1 PRIO 1 : BRAND WONEN: (nader bericht: middel brand) KERKSTRAAT 3 EIN : 621 OVD
MB 1104761 BRW Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant (OvD Midden - Noord)
MB 1106960 BRW Eindhoven (Centrum) (Vrijwilligers)
MB 1106973 BRW Eindhoven (Centrum) (Kazernealarm)
MB 1106998 BRW Eindhoven (Centrum) (Lichtkrant)
08:05:31 10-08-10 GROUP-1 PRIO 2 : KERKSTRAAT 3 EIN : 622 NACONTROLE
1106973 BRW Eindhoven (Centrum) (Kazernealarm)
1106998 BRW Eindhoven (Centrum) (Lichtkrant)
Brand boven restaurant La Bibadinsdag 10 augustus 2010 | 05:17 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 10 augustus 2010 | 09:20
EINDHOVEN - Boven restaurant La Biba en kledingwinkel Depêche aan de Kerkstraat in Eindhoven is in de nacht van maandag op dinsdag brand uitgebroken. Het naastgelegen studentenhuis werd vanwege de brand ontruimd. Er zijn geen gewonden gevallen.
De brand is vermoedelijk ontstaan op de bovenverdieping van het uit de achttiende eeuw stammende pandje. Surveillerende agenten van de marechaussee zagen rond 3.30 uur de vlammen uit het dak slaan en waarschuwden de brandweer. Ook zorgden ze ervoor dat het naastgelegen studentenhuis Hajraahuus werd ontruimd. Hoeveel studenten hun kamer moesten verlaten kon de brandweer dinsdagnacht nog niet precies zeggen.
De brandweer - uitgerukt met twee bluswagens en een hoogwerker - had het vuur na een uur onder de controle. Over de oorzaak van de brand kon de brandweer dinsdagnacht nog niets zeggen. Ook naar de schade aan het pand is het nog gissen.
Anouk Teunen, eigenaresse van kledingwinkel Depêche, vreest echter het ergste. "Ik denk dat het helemaal plat moet", vertelt ze terwijl ze de bluswerkzaamheden gade slaat. "Het is een pand uit 1710 en aan de binnenkant is alles van hout." Ze oogt rustig, "maar op weg hier naartoe moest ik huilen en toen ik eenmaal bij de kerk stond, stortte ik in."
De studenten uit het studentenhuis konden tijdelijk terecht bij de overburen, maar moesten voor de rest van de nacht toch op zoek naar een ander onderkomen. Met de slaap nog in de ogen vertellen ze dat er best even paniek was toen ze hun huis uit moesten.
"Een huisgenoot klopte op mijn deur", vertelt Willem Boekhoven (20). Ik heb snel m'n laptop en fototoestel gepakt en ben vertrokken." Zelfs kleren aandoen is hij min of meer vergeten; in niets meer dan een omgeslagen vestje en een korte broek staat hij buiten.
De studenten denken dat het met de schade aan hun huis wel meevalt en dat ze snel terug kunnen. Maar dat zal in de loop van dinsdag nog moeten blijken.
Bron + foto's :
http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/7104130/Brand-boven-restaurant-La-Biba.ece