Auteur Topic: Vrijwillige brandweer Duitsland  (gelezen 18254 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Janneman82

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.718
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Gepost op: 17 januari 2011, 15:26:06
Op de website van Erwin Bakker staan sinds kort ook foto's van duitse kazerne's:http://www.erwin-bakker.nl/kazerne/fotoalbumkazerne.htm Hier staan ook korte beschrijvingen bij. Nu zie ik dat er korpsen zijn die op jaarbasis maar 10 of minder keren uitrukken.. Hebben deze korspen wel nut? Vooral omdat de posten vaak ook meerdere voertuigen hebben.


tjuagut

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.499
  • Geslacht: Man
Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2011, 15:36:02
Als het dichts bijzijnde korps op20 tot 30 min. afstand is mi wel.
En meerdere voertuigen zit in het duitse branweersysteem. Men rukt meestal met een "zug" uit. Komandowagen , 2xLF en DLA , totaal 22 man.


Janneman82

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.718
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2011, 15:48:38
Het verbaasd mij eerlijk gezegd wel;) Bij de brandweer in Nederland wordt er op bijna alles bezuinigd en zelfs posten met bijna geen uitrukken worden opgeheven. In Duitsland is dat dus blijkbaar niet aan de orde?


brwfan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 616
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2011, 15:55:13
150 voertuigen over 9 kazerne's dat is eigenlijk wel heel veel dat is ongeveer 16 voertuigen per post doen ze in duitsland ook aan veiligheids regio's ?


Albert-Jan

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.156
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2011, 17:00:54
De Duitse brandweer werkt met een totaal ander systeem als in NL. Bijna elk dorp/gehucht kent wel een eigen brandweerkorps. De brandweer in deze dorpen zijn vaak verenigingen waar (bijna) het gehele dorp onderdeel van is. Een korps met 10 uitrukken per jaar heeft vaak geen moderne tankautospuiten die men hier kent. Voertuigen gaan wel 20-30 jaar mee of nog langer of men werkt met 2de hands voertuigen van grotere korpsen. Het kan dus ook zo zijn dat je ineens alleen een MSA aantreft in het dorp. Het gaat vaak om korpsen welke alleen bezig zijn met brandbestrijding en stormschades/kleinere HV's. Daarnaast wordt het korps financieel gedragen door het dorp.
Ik ben zelf bij een korps geweest waar men toen vierde dat de Opel Blitz 50 jaar dienst deed. Het voertuig startte als autospuit (LF) en was na 25 jaar vervangen door een moderne AS maar omgebouwd tot PM. Het korps rukte amper uit, dus het materiaal gaat lang mee, echter als er wat is dan staan ze er wel. Ze zijn misschien alleen basisbrandweerman of vrouw, maar de eerste klap kan wel door hun worden uitgedeeld. Daarnaast kent men daar ook steeds meer FRB diensten door de brandweer. Het is gewoon een dorpsvereniging met een belangrijke dorpsfunctie waar men niet kijkt naar hoge kosten, deze ook niet maakt waarschijnlijk. Daar is vrijwilliger nog een echte vrijwilliger zonder onkosten vergoeding.




FFWCochem

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 23
  • Geslacht: Man
    • feuerwehr-cochem
  • Specialisatie: Centralist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandwacht (NL) - Brandmeister (D)
Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2011, 19:47:47
Wat Albert-Jan klopt inderdaad. De structuur is absoluut niet te vergelijken met die in Nederland. Een veiligheidsregio kennen ze niet, daarintegen heb je de zogenaamde Katastrophenschutz (KatS, KatSchutz). Hierin staan een aantal zaken geregeld aangaande (je raad het al) Katastrophenschutz. Hierin is de Kreisverwaltung de kostendrager. In andere gevallen is de stadt of gemeente de kostendrager. Zo kan het zijn dat er korpsen zijn die een aantal verschillende voertuigen hebben staan. Als voorbeeld neem ik dan het korps in Cochem (D) (waar ik zelf lid van ben). Wij hebben een ELW (Einsatzleitwagen) die van de Kreis is, een Ladderwagen die van de Stadt Cochem is, maar toch een regiofunctie heeft (om de verwarring nog groter te maken) en om daarop nog verder te gaan, wij hebben dan nog bij Brandweer Cochem een 2-tal voertuigen die eigenlijk van de DB (Deutsche Bahn) is. Deze voertuigen worden aangeschaft en "financieel" onderhouden door de Duitse Spoorwegen, maar mogen ook voor "normale" uitrukken worden gebruikt.
Dan zijn er korpsen (ook in de kleinere dorpen) die materiaal/voertuigen hebben die betaald zijn door de zg. Förderverrein. Deze "personeelsvereniging" heeft ook leden die niet actief lid zijn van de brandweer, maar bijv. donaties schenken of helpen met bepaalde feesten waardoor er geld gegenereerd wordt voor de förderverrein. Hiervan schaft die dan weer materiaal etc. aan en dit kan evengoed een auto zijn. Het is af en toe zeer gecompliceerd, maar het uitgangspunt is altijd wel dat de "veiligheid" van de Burgers en inwoners is gewaarborgd door de hulpverlening. Als we ook nog het concept Katastrophenschutz mbt gewondenverzoring/opvang bekijken, dan is het zelfs zo dat binnenlandse zaken nog een aantal voertuigen (ook opleiding, oefening en bijscholing) betaald.

Als ik eens heel veel tijd heb (!!!!!), dan zal ik eens proberen het complete Katastrophenschutz (KatS, KatSchutz) van bijv. Rheinland-Pfalz te vertalen en te posten hier. Is in principe wel heel erg interessant.
Om als afsluiting te vermelden. Afgelopen week was het in Cochem hoogwater. Hierdoor stond de halve binnenstad onder water. Dit is in principe niets ongewoon daar dit normaal gesproken regelmatig gebeurd (het was nu echter al 7 jaar geleden). Bij zo’n soort hulpverlening wordt er door de Kreisverwaltung een KatS uitgeroepen en betekend dat er ander soort vergoedingen en gelden beschikbaar zijn om alles in goede banen te leiden.

Een heel verhaal en mochten er mensen in meer geïnteresseerd zijn dan hoor ik het graag.

Meer informatie over het korps Cochem : www.feuerwehr-cochem.de
 


Francois

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.225
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Chauffeur/voertuigbediener
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2011, 20:30:04
Wat Albert-Jan klopt inderdaad. De structuur is absoluut niet te vergelijken met die in Nederland. Een veiligheidsregio kennen ze niet, daarintegen heb je de zogenaamde Katastrophenschutz (KatS, KatSchutz). Hierin staan een aantal zaken geregeld aangaande (je raad het al) Katastrophenschutz. Hierin is de Kreisverwaltung de kostendrager. In andere gevallen is de stadt of gemeente de kostendrager. Zo kan het zijn dat er korpsen zijn die een aantal verschillende voertuigen hebben staan. Als voorbeeld neem ik dan het korps in Cochem (D) (waar ik zelf lid van ben). Wij hebben een ELW (Einsatzleitwagen) die van de Kreis is, een Ladderwagen die van de Stadt Cochem is, maar toch een regiofunctie heeft (om de verwarring nog groter te maken) en om daarop nog verder te gaan, wij hebben dan nog bij Brandweer Cochem een 2-tal voertuigen die eigenlijk van de DB (Deutsche Bahn) is. Deze voertuigen worden aangeschaft en "financieel" onderhouden door de Duitse Spoorwegen, maar mogen ook voor "normale" uitrukken worden gebruikt.
Dan zijn er korpsen (ook in de kleinere dorpen) die materiaal/voertuigen hebben die betaald zijn door de zg. Förderverrein. Deze "personeelsvereniging" heeft ook leden die niet actief lid zijn van de brandweer, maar bijv. donaties schenken of helpen met bepaalde feesten waardoor er geld gegenereerd wordt voor de förderverrein. Hiervan schaft die dan weer materiaal etc. aan en dit kan evengoed een auto zijn. Het is af en toe zeer gecompliceerd, maar het uitgangspunt is altijd wel dat de "veiligheid" van de Burgers en inwoners is gewaarborgd door de hulpverlening. Als we ook nog het concept Katastrophenschutz mbt gewondenverzoring/opvang bekijken, dan is het zelfs zo dat binnenlandse zaken nog een aantal voertuigen (ook opleiding, oefening en bijscholing) betaald.

Als ik eens heel veel tijd heb (!!!!!), dan zal ik eens proberen het complete Katastrophenschutz (KatS, KatSchutz) van bijv. Rheinland-Pfalz te vertalen en te posten hier. Is in principe wel heel erg interessant.
Om als afsluiting te vermelden. Afgelopen week was het in Cochem hoogwater. Hierdoor stond de halve binnenstad onder water. Dit is in principe niets ongewoon daar dit normaal gesproken regelmatig gebeurd (het was nu echter al 7 jaar geleden). Bij zo’n soort hulpverlening wordt er door de Kreisverwaltung een KatS uitgeroepen en betekend dat er ander soort vergoedingen en gelden beschikbaar zijn om alles in goede banen te leiden.

Een heel verhaal en mochten er mensen in meer geïnteresseerd zijn dan hoor ik het graag.

Meer informatie over het korps Cochem : www.feuerwehr-cochem.de

Ik ben in oktober nog in Cochem geweest :P en kwam per toeval langs de kazerne en zag dat deze eigelijk half onder een parkeer garage staat was best een raar zicht :P
Met vriendelijke groet,
Francois Jansen van Rosendaal


Vinkendrecht

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 445
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Centralist Meldkamer Brandweer Rotterdam.
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2011, 23:15:13
Citaat
Een heel verhaal en mochten er mensen in meer geïnteresseerd zijn dan hoor ik het graag.


Zeker wel, ik ben erg geïntresseerd in het Duitse systeem en probeer er via mijn steenkool Duits achter te komen hoe de brandweer daar georganiseerd is.
Ik heb met veel intresse je verhaal gelezen en alles wat je er meer over te schrijven hebt is welkom.
Martin Vink
Centralist Meldkamer Brandweer Rotterdam
vm bevelvoerder Brandweer Dordrecht


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2011, 11:29:44
Ik denk dat wij in Nederland ook meer richting de Duitse organisatie moeten. Dus er vanaf dat elke post met minimaal 6 man moet uitrukken, met een BZK-bepakte TS en dat alle manschappen alles moeten kunnen (bv chemiepakdrager). Dat houden we namelijk nooit vol en betaalbaar. Laten we meer naar de risico's kijk en daar de plaatselijke brandweerzorg op af stemmen.
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


tjuagut

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.499
  • Geslacht: Man
Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2011, 14:01:26
Ik denk dat wij in Nederland ook meer richting de Duitse organisatie moeten. Dus er vanaf dat elke post met minimaal 6 man moet uitrukken, ...
In Duitsland vind de FFw een uitruk met 6 man te weinig. Dit moet nog steeds met 9 man zijn. Het liefst met een "zug" van 22 man.




joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2011, 22:31:58
Ik neem aan, dat dan de mensen die die voertuigen in de dorpen bemannen, wel gewoon een opleiding hebben gevolgd voor Freiwillige Feuerwehr?

Ook zijn volgens mij de opleidingseisen in Duitsland stukke lichter als hier in Nederland. Aangezien er hier een korps vlak over de grens een paar echte ''Bourgondiërs'' in dienst heeft.  Heb je daar toevallig ook meer info over FFWCochem?
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2011, 07:50:34
Er zijn honderden posten met een PM met draagbare motorspuit die echt niet met 9 man uitrukken. Daar passen soms maar maximaal 6 man in. Dus wat jij zegt geld niet voor 1 post. Misschien dat ze altijd met meerdere posten en voertuigen uitrukken, dat kan wel. Moeten we in NL misschien ook doen, zeker als we met 4 man aan uitrukken.

In Duitsland vind de FFw een uitruk met 6 man te weinig. Dit moet nog steeds met 9 man zijn. Het liefst met een "zug" van 22 man.
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


FFWCochem

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 23
  • Geslacht: Man
    • feuerwehr-cochem
  • Specialisatie: Centralist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandwacht (NL) - Brandmeister (D)
Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2011, 16:57:07
Heb je daar toevallig ook meer info over FFWCochem?

Natuurlijk heb ik daar meer info over. In Duitsland zijn de opleidingen ook anders geregeld als in Nederland. Zo wordt meestel in Nederland standaard opgeleid tot HBT. (of in iedergeval de mogelijk tot HBT te doen komen). In Duitsland is het (nu nog) per korps verschillend. Zo ken ik ook een aantal korpsen die van ouds her mensen erbij hebben zitten die GEEN opleiding hebben, maar al wel 20 jaar bij de brandweer zitten. Eigenlijk zou dit niet moeten kunnen. Ook in Duitsland (en ik spreek hier over Rheinland-Pfalz) is men erachter gekomen dat dit niet meer kan. Nieuwe mensen die worden aangenomen moeten minimaal een grundausbildung hebben. Deze opleiding bevat theori, maar ook een aantal "verplichte" uren oefening/inzet/uitruk, maar ademlucht is niet verplicht of standaard. Zo zijn er dus brandweermensen die geen ademlucht hebben (je kan dit zien aan de helm, staat hier een grote A op dan is die persoon atemschutsträger). Er gaat in Duitsland wel veel veranderen op brandweergebied en dat was ook wel hard nodig ook.

Op de Landesfeuerwehrschule in Koblenz ( http://www.lfks-rlp.de/) kan je dus steeds meer en goede opleidingen volgen. Ik heb er inmiddels een aantal bezocht en ik kan je zeggen dat het stevige opleidingen kunnen zijn. Voordeel is wel dat het altijd intern is en het eten ZEER goed is.......

Indien er behoefte is aan een diepere uitleg of ander soort info over de Brandweer in Duitsland (Rheinland-Pfalz) dan hoor ik het graag.


Tomyboy

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.230
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2011, 18:01:59
Ik ben wel benieuwd waarom er in Duitsland zoveel mogelijk met een Löschzug wordt gereden. Lijkt mij dat sommige meldingen toch gwn met een LF/TLF/HLF af kunnen worden gehandeld?


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2011, 22:32:53
Ik ben wel benieuwd waarom er in Duitsland zoveel mogelijk met een Löschzug wordt gereden. Lijkt mij dat sommige meldingen toch gwn met een LF/TLF/HLF af kunnen worden gehandeld?

Duitsers hebben nog niet zo'n last van het Engels -Amerikaanse managment denken,en zien het brandbestrijden nog meer als gemeenschaps taak.
Dus net als veel van de Nederlandse vrijwillige korpsen welke met meer als 6 mensen uitrukken naar een brand of hulpverlening.
In Duitsland kijken ze niet op een mannetje meer of minder.
In Duitsland is het het brandweerman zijn een vorm van goed nabuurschap zoals we dat in oost Nederland,Achterhoek en Twente,kennen.