Auteur Topic: Vraag: code 3 miniaturen  (gelezen 22647 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

sassenaer

  • Gast
Gepost op: 02 augustus 2007, 21:24:27
hoi ff een vraagje...
kent iemand de code 3 miniatuur brandweer auto's??

ziet er zo op de foto heel strak uit...maar is best kostelijk nog...

ik vroeg me af of iemand ze heeft en er mischien wat meer over kan vertellen. en over de kwaliteit van afwerking


ook over waar te koop eventueel.

alvast bedankt

Marco


squad61

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 02 augustus 2007, 22:42:38
Modellen zijn er goed gemaakt, vooral de hedendaagse series. De allereerste modellen waren nog wat grof, maar sinds een jaar of 4 worden ze in een andere fabriek in china gemaakt en zijn het perfecte modellen. En met de huidig dollar koers zijn ze beslist goedkoop. Alleen als je ze hier in Nederland wil kopen zijn ze aan de prijs.( Handelaren  ;))
Maar je kunt ze rechtstreeks in amerika bestellen, met je creditcard en laten verzenden. Dat maakt het wat kostbaarder, of laten meenemen door kennissen of familieleden.
Ik heb en hele series van New York en ook de 1:32 modellen van de FDNY inclusief Ladder 10.


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2007, 16:46:08
Marco,

Ik kan mijn alleen aansluiten met het verhaal wat Squad51 heeft gemeld.
Maar ik kan vermelden dat de meeste hierin Nederland te verkregen Code 3 modelen vooral via de grote modelautobeurs in Houten verkocht worden. Heb ze maar één keer in een winkel zien liggen, daarna niet meer.
En ik heb dus niet de gehele collectie die ooit uitgebracht is van FDNY, maar een greep van wat men ooit uitgebracht heeft en waar ik zelf iets mee heb of ooit zelf heb gezien en op de foto heb gezet.


sassenaer

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 04 augustus 2007, 21:41:49
kunnen jullie ook fotos posten van jullie collecties??? :D


verzameldirk

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 22 juli 2008, 20:01:44
Ik heb sinds zondag een serie voertuigen in een set incl. een vitrine kastje, waarop ze los staan in hun mooie minivitrines. de schaal is 1:64 en ze zijn in een woord gezegd schitterend, om een induk te krijgen van de grote, de vitrine is ca 72 cm breed.

Het is de Pumperset, van de FDNY,  allemaal Mack modellen, 3 verschillende daar de zgn. Satellite wagens genummerd van nr. 1 t/m 3 verder gelijk zijn.

Het gaat om 2 enorme trucks met oplegger, Waarbij de een het water oppompt uit een open bron of via de waterleiding en doorpompt naar de twee truck, tot op een mijl van de Super Pumper, die o.a. is uitgerust met een Monitor.
Het is dus een eenheid van 2 grote en 3 kleinere voertuigen, de kleinere hebben ook allemaal een monitor

Ik ben nog een te grote leek om dit allemaal uit leggen in goede brandweertaal ;D

Dan heb ik nog een vraag ; op de dozen van deze serie staat "Preserve the Honor" is deze uitspraak bedacht door de code 3 fabriek, of hoort deze toe aan het brandweer korps van New York  ???

Hieronder een foto van de site van code 3, wel een beetje onduidelijk maar heb zelf nog geen foto's kunnen nemen.

visitors can't see pics , please register or login


Gek op alles wat wielen of rupsen heeft, maar vooral Treinen en Brandweer "gek".
Verzamel o.a. schaalmodellen van Treinen en Auto's in de ruimste zin des woords.




Willem

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2008, 21:37:57
Ik denk dat Mack CF wel antwoord kan geven op jou vragen, Dirk.


Mack CF

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2008, 16:42:20
The Super Pumper System is ontwikkeld door Francis Gibb, die ook ontwerper was van de befaamde blusboot Fire Fighter van New York. Het plan voor het groot vermogen blussysteem was al voor de WWII door hem ontwikkeld maar het duurde tot begin zestiger jaren voordat de techniek en de brandweer van New York zo ver waren dat het plan ook gerealiseerd werd. Zie hier een artikel http://fireengines.net/reviews/sp/index.htm ( klik ook op History met wat feiten en cijfers)wat door leden van de verzamelaar en brandweer info site Fire engines.net is samengesteld.
Cijfers niet bij de hand, maar ik dacht dat de bluscapaciteit iets van 8000 gallons per minuut was. En dat is behoorlijk wat meer als de huidige dompelpompen, en verplaats je even naar de jaren 60, en zie dan even de blusvoertuigen die hier toen in Nederland rondreden. Autospuiten met een LD pomp van 1600 l. p/m.
Het systeem was zijn tijd dus echt ver vooruit.
Voor de verzamelaar, er is boek over het Super Pumper System door John Calderone geschreven.


verzameldirk

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2008, 16:52:51
Mooie info, ik zit trouwens ook op het forum over o.a, de wagens van Rotterdam,
maar alle info is welkom.
De capaciteit was zelfs 1000 gpm ;D


Dirk Bolt
Warffum
4 kilometer van de Waddenzee verwijderd
Warffum is de qua omvang grootste wierde van Nederland
Een wierde is een kunstmatige heuvel  (terp in Friesland)




Gek op alles wat wielen of rupsen heeft, maar vooral Treinen en Brandweer "gek".
Verzamel o.a. schaalmodellen van Treinen en Auto's in de ruimste zin des woords.


Mack CF

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2008, 18:33:30
Dirk, sorry maar ik moet je even corrigeren.
Zie techn info: Pump 6 stage 2 position Pump capacity 8800 GPM at 350 PSI
De pomp had twee mogelijkheden, of 4400 gpm tegen een hogere druk indien er water over grotere afstanden moest worden gepompt, of hele grote hoeveelheden 8800 gpm tegen de 350 Psi over een kortere afstand.
US gallon is = 3,7 liter, is dus meer dan 32.000 liter per minuut !!

Nog een leuk weetje. In eerste instanties zou de eenheid uit de pumper, de pompwagen, en de Tender= Slangenwagen bestaan. Op de slangen wagen zouden grote haspels komen die al rijdend de slangen zouden uitrollen. Dit bleek technisch niet uitvoerbaar, waardoor men de slangen op de ouderwetse manier plat op het dek moest leggen. Daardoor was er te weinig ruimte voor de gewenste hoeveelheid slangen waardoor er drie extra voertuigen= satellites, noodzakelijk bleken. Deze laaste waren het meest succesvolle onderdeel van het Super Pumper Syteem. Zij stonden verdeeld over drie Boroughs van New York, en waren vaak dus snel ter plaatse, waarbij ze water kregen geleverd van verderop geplaatse pumpers, (op een ander hydrantnet) waardoor zij vaak met hun waterkanonen zoveel slagkracht leverden dat de Pumper niet meer in actie hoefde te komen.
Uit J. Calderone, the Super Pumper System.


verzameldirk

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2008, 19:19:48
Dirk, sorry maar ik moet je even corrigeren.
Zie techn info: Pump 6 stage 2 position Pump capacity 8800 GPM at 350 PSI
De pomp had twee mogelijkheden, of 4400 gpm tegen een hogere druk indien er water over grotere afstanden moest worden gepompt, of hele grote hoeveelheden 8800 gpm tegen de 350 Psi over een kortere afstand.
US gallon is = 3,7 liter, is dus meer dan 32.000 liter per minuut !!

Nog een leuk weetje. In eerste instanties zou de eenheid uit de pumper, de pompwagen, en de Tender= Slangenwagen bestaan. Op de slangen wagen zouden grote haspels komen die al rijdend de slangen zouden uitrollen. Dit bleek technisch niet uitvoerbaar, waardoor men de slangen op de ouderwetse manier plat op het dek moest leggen. Daardoor was er te weinig ruimte voor de gewenste hoeveelheid slangen waardoor er drie extra voertuigen= satellites, noodzakelijk bleken. Deze laaste waren het meest succesvolle onderdeel van het Super Pumper Syteem. Zij stonden verdeeld over drie Boroughs van New York, en waren vaak dus snel ter plaatse, waarbij ze water kregen geleverd van verderop geplaatse pumpers, (op een ander hydrantnet) waardoor zij vaak met hun waterkanonen zoveel slagkracht leverden dat de Pumper niet meer in actie hoefde te komen.
Uit J. Calderone, the Super Pumper System.

Sorry hoor, ik haal alles door elkaar wat ik bedoelde was een antwoord aan iemand over de foxen van Rotterdam, die hadden 1000 gpm. ::)

Ja opa wordt oud  :-\

En dat wat jij vertelde staat in het bijgesloten boekje/certificaat over de pumperset
van de  NFDY, behalve dan het leuke weetje wat jij hier verteld, wat erg intersant is om te lezen en te weten.

Dat van die 350 psi had ik namelijk al omgerekend naar ruim 24 bar.  ;D

Dank je hartelijk voor deze informatie

Trouwens een erg mooi filmpje van het RC model in schaal 1 op 14. bijna echt, zo nauurgetrouw, ook de sound is schitterend.

met een brandweer en mack groet

Dirk Bolt

Gek op alles wat wielen of rupsen heeft, maar vooral Treinen en Brandweer "gek".
Verzamel o.a. schaalmodellen van Treinen en Auto's in de ruimste zin des woords.




Mack CF

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 24 juli 2008, 09:59:13
Als je fan van Mack bent moet je echt op zoek naar boeken over de FDNY ( NYPD maar FDNY, kan ik je ook uitleggen maar is een lang verhaal)
New York heeft in hun historie veel Mack vvoertuigen gehad, waarbij het hoogtepuntw as in de jaren 70 toen alle eerste lijns blusvoertuigen MAck Cf pumpers waren, de autoladders van Seagrave , en de hoogwekrers ookw eer Macks. Daarnaast nog 5 Rescue truks op Mack R chassis en het Super pumper System.
De oude brandweerlieden zijn nog steeds enthousiast over de Mack CF's, degelijk, functioneel en betrouwbaar.  http://capecodfd.com/pages%20special/Macks02.htm Mooie Mack plaatjes.
Foto's komen eraan.


verzameldirk

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #11 Gepost op: 24 juli 2008, 11:07:44
Zoals zovaak haal ik de afkortingen ook door elkaar, een vriend van mij, hier ook werkzaam bij de politie, heeft bij de NYPD gewerkt, dus de New York Police Department.
Dus ik zeg dan ook vaak NYFD ipv FDNY.
Ga straks even de door jou opgegeven site opzoeken, ben nou ook al op zoek op Ebay naar een Mack CF van Code 3, en wil nog graag een Mack HW hebben beiden weer van de FDNY.
De Seagarve is dus ingezet als ladder als ik dat zo zie.
Ik heb dus de super pumper set met 3 Mack C's, nu dan nog de CF. Twee USA fie appartus intereseren mij momenteel erg dat is de Ahrens-Fox NS2, en de Mack's.

Ik wacht de foto's af, en dank je voor de info en de link.

Dirk Bolt
 
Gek op alles wat wielen of rupsen heeft, maar vooral Treinen en Brandweer "gek".
Verzamel o.a. schaalmodellen van Treinen en Auto's in de ruimste zin des woords.


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #12 Gepost op: 24 juli 2008, 17:42:37
Volgens mijn zijn er van de Mack CF towerladder twee uitvoeringen uitgebracht door Code3, de L31 en de L41 en van de Mack C en CF pumpers de volgende uitvoeringen. Mack C-srs pumper de E65, E71 en E305 en van de Mack CF pumpers de E45(geel), E82(rood), de set met E58(geel) en E271(rood) en de HazMat uitvoering. Daarnaast is er nog een Mack CF pumper in kleuren van New York department of corrections of wel de gevangenis in deze stad.
Daarnaast heeft men bij Code3 verschillende Seagrave pumpers uitgebracht en een American La France Eagle. Daarnaast heeft men verschillende Seagrave laddertrucks en Aerialscope towertrucks uitgebracht alsmede een aantal rescuetrucks op basis van Saulsbury, E-One en een Mack MC. En natuurlijk een aantal ambulances op Ford F350, waaronder een FSU (Fire Scene Unit) ook op basis van een Ford F350.
En twee modellen van de blusboten die ooit gebruikt werden in New York.
New York is aardig populair bij de fabrikant Code3.   

Trouwens heb zelf enkele exemplaren in mijn collectie.  ;)


Mack CF

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 24 juli 2008, 20:12:59
Louis, ik weet een Code 3 model welke jij niet genoemd hebt: er is ook een vrij zeldzaam model van de FDNY Scuba Unit (duikers) op basis van de F350.

Even voor Dirk, ik heb ook aardig wat modllen van Code 3, alleen van New York, maar eigenlijk van elke tyoe maar één model. Dus niet alle blusvoertuigen, maar slechts één of twee modellen. Wat ik wel heb zijn een drietal 1:32 modellen van New York, waaronder de Squad61, metr de muurschildering op de opbouw, Ladder 10 ook met een mooie beschildering en een standaard blusvoertuig, met New York Yankees striping (E68)


verzameldirk

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #14 Gepost op: 24 juli 2008, 21:16:10
Ja die 1:32, dat zijn dus behoorlijk grote jongens, nee ik ga mij beperken, heb nog niets een ruimte gevonden in huis waar ik mijn display kan ophangen van de pumperset.
We hebben ons hele huis vol modellen, van auto tot trein modellen, verder nog honden beeldjes en Steiff beesten, Teddyberen en zo. Zelfs op de kamervloer liggen de rails van LGB.

Dus die grote modellen wordt moeilijk voor mij, maar vindt de info over dit soort dingen wel interesant, daarom de beperking 1:64 FDNY en Mack en geen bijzondere striping.
Zie de vreemdste dingen op de site van code 3.
Heb trouwens een goede kennis, die zijn huis ook uit zijn voegen barst, van de vele modellen van Code 3 fire apparatus.

Dirk
Gek op alles wat wielen of rupsen heeft, maar vooral Treinen en Brandweer "gek".
Verzamel o.a. schaalmodellen van Treinen en Auto's in de ruimste zin des woords.