volgens mij hebben ze daar een mantelovereenkomst met scania ;D ;D ;D ;D :D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Leuk en toch weer bijzonder.
wist niet van het bestaan van deze opbouwer.
Hier dan een oudje van de Noorse Luchtmacht uit 1966.
Is standaard bij opbouw van Autokaross, wel van een ander korps[img width=800 height=600]http://www.autokaross.se/ars_bilder/stora/stora_IMG_7677.JPG[]
foto: Autokaross
is dat een mix voertuig van ladder en hoogwerker ?
Ook in het hoge Noorden gaat het wel eens fout, getuige deze persfoto uit Bergen.
[]http://i204.photobucket.com/albums/bb248/erres1/bergen.jpg[/img]
KRASJ I KØ: Det gikk galt da to brannbiler prøvde å komme seg forbi køene på Sotrabrua i juli fjor. Den bakerste bilen måtte kondemneres etter ulykken.
Nå advarer brannvesenet mot at de økende køproblemene kan hindre flere brannutrykninger.
Het schijn dat de tankwagen achterop de voor hem rijdende autospuit geknald is.
Dat is nog een behoorlijke klap geweest volgens mij, zoals op de foto te zien is. Stond er ook iets over de toestand van de brandweermensen??
Daar heb ik naar gezocht, maar kon daar niets over vinden.
In BT:
følge skaderapporten prøvde en mannskapsbil og en tankbil å manøvrere seg gjennom køen, da den fremste bilen måtte foreta en nødbrems. Tankbilen, som veier opp mot 20 tonn, klarte ikke å stanse og braste inn i mannskapsbilen. Ingen av brannfolkene ble skadet, men begge bilene hadde store materielle skader. Den fremste måtte senere kondemneres. Kostnad for en ny bil er 1,4 millioner kroner, som forsikringsselskapet tar.
Ongeluk gebeurde in de spits. Niet iedereen weet hoe te reageren als er blauwlicht op je afkomt. TS moest noodstop maken en tankwagen vloog er bovenop.
Alleen materiele schade, geen gewonden.
In BT:
følge skaderapporten prøvde en mannskapsbil og en tankbil å manøvrere seg gjennom køen, da den fremste bilen måtte foreta en nødbrems. Tankbilen, som veier opp mot 20 tonn, klarte ikke å stanse og braste inn i mannskapsbilen. Ingen av brannfolkene ble skadet, men begge bilene hadde store materielle skader. Den fremste måtte senere kondemneres. Kostnad for en ny bil er 1,4 millioner kroner, som forsikringsselskapet tar.
Ongeluk gebeurde in de spits. Niet iedereen weet hoe te reageren als er blauwlicht op je afkomt. TS moest noodstop maken en tankwagen vloog er bovenop.
Alleen materiele schade, geen gewonden.
Toch wel handig als er iemand op het forum de taal machtig is ;)
Noot: Snap alleen deze zin niet echt,
Trouwens de tekst onder de foto was ook niet vertaald. "De premier moest later veroordelen" ,
denk dat daar een rechter mee bedoeld word. ???
Nu één uit Finland:Machtige wagen, dat ziet er fraai uit, opvallend het gebruik van klepkasten i.p.v. rolluiken.
Sisu E 11 6x6 van de finse luchtmacht.
[url width=800 height=600]http://i204.photobucket.com/albums/bb248/erres1/Finseluchtmachtfiretruck.jpg[/url]
Machtige wagen, dat ziet er fraai uit, opvallend het gebruik van klepkasten i.p.v. rolluiken.
De Sisu cabine vertoont heel veel overeenkomsten met de laatste generatie Renault en Volvo-cabines.
Niet zo verwonderlijk want Sisu maakt gebruik van Renault-componenten, zoals motoren en cabines.
Renault ten slotte is een zelfstandig onderdeel van de Volvo Group.
jeg snakker ogso Norsk, og dansk, Svensk og so videre.
Denamerken, de gele strepen op de zijkant zijn typisch Deens en dan nog eens in combinatie met Falck.
Wat gaat er met het voertuig gebeuren?
Jeroen
Korps : ?
Post : ?
Soort voertuig : TS.LD3000T6000/400
Roepnummer : ***
Merk : Scania P380
Fabrikant : Autokaross-Ruberg
Kenteken : ?
Bouw/dienstjaar : 2009
Bijzonderheden : ***
Nou volgens mijn niet, heb namelijk geen fabrieksplaatjes gezien van deze Poolse fabrikant. Wel van de Zweedse fabrikant Autokaross, die trouwens meer van deze modellen gebouwd heeft in deze vorm. ;)Kijk maar eens op het zwarte gedeelte van de kenteken plaat :-)
Echter heb ik op het voertuig op vijf verschillende plekken de naam van Autokaross zien staan. Denk dat ook dat de naam ISS Wawzaszek de Poolse vertegenwoordiger en importeur is van deze bekende Zweedse opbouwfabrikant.
Blijf er dus bij dat deze door Autokaross in Zweden is gebouwd, aangezien het fabrieksplaatje dit aangaf.
Hallo allemaal,
hierbij een foto van de nieuwe Zweedse norm, BAS-5A.
een snelle eenheid, 4 man, licht HV en b.v. brancard aan boord.
voorzien van een losse Cobra bluseenheid.
men is er nog niet helemaal uit, nog iets er in, of er uit?????
groet Jan S.
Ik weet dat in NL een korps ook aan het bekijken is om zo'n voertuig in dienst te gaan stellen. Dit is afgeleid uit Denemarken begreep ik.
In Zuid-Limburg hebben ze ook zoiets maar dan met 2 mensen maar wel gebaseerd op een systeem uit Denemarken onderstaand een PDFlink naar focus van November 2009 het informatieblad van brandweer Zuid-Limburg:Beste firefighter 1970,
http://www.brandweer.nl/publish/pages/4244/200911focus.pdf
hier zit in:
De vierwielaangedreven Mercedes Sprinter van de SIE is een compleet maar heel compactbrandweervoertuig.
Hij is uitgerust met een mobiele dataterminal,een 400 liter watertank,een 100 bar hogedruksysteem met een capaciteit
van 38 liter water per minuut en de mogelijkheidom schuimvormend middel bij te mengen.
Verder zijn een AED en een zuurstofkoffer aanboord en kan de ademlucht tijdens hetaanrijden al worden omgehangen.
De apparatuur is in Denemarken ingebouwd door Falck, het bedrijf dat ook de bemanningen heeft getraind.
De grootste technologische noviteit van de SIE is de ‘Solotic Helm’. Deze brandweerhelm van Engelse makelij bevat een geïntegreerde warmtebeeldcamera en een beeldschermpje in het vizier.
De helm moet vooral zijn nut bewijzen wanneer in een brandend pand naar slachtoffers moet worden gezocht. ‘Die heb je dan zó gevonden,’ zegt Xavier Canisius. ‘Dus dit is echt een levensreddende aanwinst voor de brandweer.’
Even voor de duidelijkheid.. ::) ::) ::) Enrique bedoelde dit als grapje lijkt me.
Ik vond hem in ieder geval wel grappig.. ;D
En nog een paar foto's allen gemaakt op het oefenterrein in Zweden :Regio: -
http://img207.imageshack.us/img207/3014/dsc6700y.jpg (http://img207.imageshack.us/img207/3014/dsc6700y.jpg)
Regio: -
Korps: Försvarsmakten
Post (legerplaats/vliegbasis): -
Soort voertuig: TS5LD6000T7400/230P150
Roepnummer: 401
Merk: Volvo FM480 6×6
Fabrikant: Floby Autokaross
Kenteken: 66985
Bouw/dienstjaar: 2007
Bijzonderheden:
- pomp: Ruberg, type R280
- dakmonitor: Unifire, type Force 50 (4.000 l/min)
http://img11.imageshack.us/img11/3497/04082010dk005.jpg (http://img11.imageshack.us/img11/3497/04082010dk005.jpg)
http://img804.imageshack.us/img804/4356/04082010dk016.jpg (http://img804.imageshack.us/img804/4356/04082010dk016.jpg)
land: Denemarken
korps: Falck
post: Kolding (Jutland)
soort: TS6LD3000HD250T2300
rn: 1361
merk: Volvo FM9
fabrikant: Plastisol-SAWO
kent: YJ 49370
bj: 2006
voorzien van een Ruberg R30 pomp.
opbouw vervaardigd door Plastisol, verdere afwerking SAWO A/S (voorheen H.F.Nielsens Maskinfabrik)
http://img9.imageshack.us/img9/3816/04082010dk058.jpg (http://img9.imageshack.us/img9/3816/04082010dk058.jpg)
land: Denemarken
korps: Middelfart
post: Middelfart
soort: TW2LD3000T8000
rn: VT 2
merk: MAN TGA
fabrikant: RK Brand & Teknik-Rosenbauer
kent: VT 2
bj: 2010
voorzien van een Rosenbauer N30 pomp, opbouw type Fireliner 8000 VTV
Mogelijk is het voertuig afkomstig uit Noorwegen aangezien het via een Noorse handelaar in Jessheim naar Nederland is verkocht.
Korps | Malmö (S) |
Post | Centrum |
Roepnaam | 261-1410 |
Type | TAS |
Merk | Scania 114G-340 |
Opbouw | Bas |
Kenteken | UNA 019 |
Bouwjaar | ? |
Extra |
Korps | Malmö (S) |
Post | Centrum |
Roepnaam | 261-1430 |
Type | DLK 23-12 |
Merk | Scania P93MV-250 |
Opbouw | Sala Kaross/Magirus |
Kenteken | APX 672 |
Bouwjaar | 1996 |
Extra |
visitors can't see pics , please register or loginDit voertuig is via Agterhuis-Hasselt naar Nederland gekomen en na een (huur-)proefperiode van een 1/2 jaar verkocht aan vliegveld Zeeland-Airport.
(http://imageshack.us/photo/my-images/827/dscf0915b.jpg/)
Wie weet toevallig meer ?
Land: Zweden
Korps: ***
Post : ***
Soort voertuig: SPB3LD3000T2700/200P250
Roepnummer: ***
Merk: Mercedes Benz 1222AF36
Fabrikant: Sala Kaross Zweden-Rosenbauer
Kenteken: ***
Bouw/dienstjaar: 1986
Bijzonderheden:
Mogelijk is het voertuig afkomstig uit Noorwegen aangezien het via een Noorse handelaar in Jessheim naar Nederland is verkocht.
Gegevens aangevuld na inbreng Erres
Team Brandweerforum
Voertuig staat nog steeds op Zeeland Airport dus zal inmiddels definitief aangekocht zijn.Het voertuig is inderdaad inmiddels eigendom van Zeeland Airport.
Is trouwens niet uit Zweden afkomstig maar van luchthaven Gardermoen bij Oslo (Noorwegen).
Wel via een omweg via Zweden in NL terecht gekomen.
Gr
Erik