Het ligt er helemaal aan wat je oefendoelen zijn. De officier van Twente geeft aan dat dit systeem ontwikkeld wordt voor het beoefenen van 2 oefendoelen:
- Locaties waar in 'real-life' niet geoefend kan worden (tunnels etc.);
- Incidenten die anders niet waarheidsgetrouw gesimuleerd kunnen worden (OGS etc.).
Bij punt 1 is het voornamelijk van belang dat je locatiesimulatie zo waarheidsgetrouw mogelijk is. Dit is uiteraard gewoon mogelijk. Zo weet ik dat Schiphol al volledig in 3D beschikbaar is in RescueSim in combinatie met een Oculus Rift. Ik geloof er best in dat de techniek zoals in het artikel getoond geschikt is om locatiekennis op te doen. Hoe het in praktijk werkt met een OGS-training zal moeten blijken uit het eindresultaat. Gaat het bijvoorbeeld mogelijk zijn om 'zelfstandig' (dus zonder tussenkomst van een operator) een lekkage te dichten of een vaatje overeind te zetten? Met bijv. RescueSim is het ook al mogelijk om een OGS-scenario te draaien. Alleen moet je dan opdrachten geven aan de operator ('zet het vaatje overeind').
Ik geloof er ook in dat je met dit systeem een goede RSTV-training kan geven: alle elementen kunnen uiteraard gesimuleerd worden. Ook procedures kunnen prima beoefend worden. Het enige punt waar ik me zorgen om maak is de straalpijpvoering. Bij RSTV is hier veel van afhankelijk. De virtuele straalpijp zoals in het artikel heb ik nu 2 keer kort in m'n handen gehad, en mijn ervaringen zijn niet heel positief. Ja, je krijgt de virtuele vlammetjes uit. Of het iets met de realiteit en flashoverbestrijding te maken had? Neuh...
Kortom: ik denk dat het een leuk hulpmiddel is om bepaalde vaardigheden mee te beoefenen. Voornamelijk bij procedure-oefeningen, communicatie-oefeningen etc. zie ik echt wel mogelijkheden. Maar dit systeem lijkt mij totaal ongeschikt om elementaire vaardigheden zoals ademluchtlopen etc. te beoefenen. Maar ik heb ook niet de indruk dat het daar voor ontwikkeld is. Ik ben nieuwsgierig en ben erg benieuwd naar het eindresultaat!