Ik ben absoluut geen manager en heb het nooit over SIV gehad, dat is een management flop daar wil ik absoluut niet naartoe. Dat een TS NB het dubbele kost van een standaard TAS verbaast me maargoed het zal wel. wie kan lezen heeft ook vele voordelen. ik bedoel met een bestelauto als klein blus voertuig geen SIV maar een wagen voor kleine klusjes, dus niet met 6 man en een vrachtwagen TAS naar een vuilnisbak of Reanimatie. dat gebeurt nu wel zeer regelmatig. Dat er geen HV meer mee rijd, verbaast me, want meestal word deze gewoon opgeroepen, dus ik weet niet over welke stad je het hebt maar in GLD midden gaat hij meestal wel mee volgens 112 meldingen dan. ik kom lang niet altijd ter plaatse en zeker niet voor ongevallen, vind ik niet leuk om naar te kijken. Slagkracht bij brand lijkt me het meest urgente, daar telt elke seconde, dus met een Blusvoertuig en (geen van alles een beetje en dus te weinig als het serieus word), met 6 man of meer naar brand uitrukken, voor klein klungel werk en niet urgente dingen met de kleine voertuigen met 2 of 4 man gaan. ligt aan de melding, is geen standaard voor te maken. Voor de steden met veel kleine steegjes en straatjes is een gewone TAS ook al te groot. daarvoor zouden juist kleinere voertuigen moeten komen. of dat een bestelwagen word of een smallere vrachtauto zoals de reiniging ook al deels heeft zal per plaats verschillen. het gaat mij ook om het grotere geheel en niet om de uitzonderingen in diverse steden. Hoevaak word er nu middel of grote brand gegeven voor de water winning? dat kan dus met een klein blusvoertuig met aanhangwagen, plus dat de TAS meer capaciteit heeft en dus minder snel hoeft te worden opgeschaald voor water winning. ik zeg, basis blusvoertuig, alle blusgroepen, dus 4x4 5m3 water schuim, dak en bumper monitor, blussen en toegang verschaffen. de rest hoort bij de HV. klein blusvoertuig voor kleine dingen, als vuilnisbak, binnen, buiten sluiting, lift opsluiting, eventueel ook reanimatie, dat soort dingen. HV1 zoals hij is houden, HV2 als bestelwagen afwisselend met klein blusvoertuig om de andere post. HV2 voor auto ongevallen en diverse andere kleine dingen, inclusief slopen van delen van huizen bij brand enz. HV1 alleen voor grotere complexere zaken houden, HW, geen gekloot meer met Autoladders, er word zo zelden iemand via de ladder gered, alles gaat via het bakkie, dus doe dan een stevige arm waar je meer mee kunt. en verder iets vreemds misschien, maar Schuimblus wagens in combi met water tankwagen. er is zoveel transport van gevaarlijke zooi door het hele land, dat dit toch gewoon standaard zou moeten zijn, en geen IBC's in een container die met slangetjes aan elkaar doorverbonden zijn zoals dat hier nu wel het geval is met de Schuimbluscontainer. HEt gaat mij erom dat je slagkracht vergroot, met minder voertuigen en met het juiste aantal mensen voor de inzet. er zullen best verschillen zitten in regio's of eisen van een gemeente of wat dan ook, maar ik lees te vaak en zie ook tevaak dat hele regio's worden leeg getrokken bij een groter incident omdat het materieel niet geschikt is voor meer dan huis tuin en keuken klusjes, en natuurlijk kun je niet overal een crashtender neer zetten. dat snap ik ook, er zijn ook vele tussenoplossingen. alleen de wil moet er zijn, en volgens mij ontbreekt die nogal bij het management, wat ik dus niet ben.