OK het is mij duidelijk, er valt weinig tot niets te wijzigen in de organisatie en inzet systemen zoals die nu bestaan. Dan blijft bij mij de vraag hoe men denkt branden met gevaarlijke stoffen binnen een aanvaardbare tijd te kunnen doven, en dan bedoel ik dus tankauto's, containers, treinen, schepen. Er zijn gelukkig veel regio's waar wel Schuimblusvoertuigen aanwezig zijn, ook zijn er veel posten waar een TS NB aanwezig is. De grote steden hebben dit niet of veel minder. Schuim is in VGGM een schaars iets. Ik heb die haakarmbak wel eens gezien met een oefening. Ik hoop maar dat het nooit nodig is, voordat dat is opgebouwd hoef je al niets meer te doen. Dan heb ik het nog niet over muren rond bijvoorbeeld de betuwe lijn waar je gewoon overheen spuit omdat die wand te hoog is. Er zijn wel tankwagens, maar zonder hydraulische arm met monitor en zonder SVM tank. Het idee dat een TS NB niet groter is dan een standaard TS schijnt toch een probleem te zijn in de bebouwde kom. Dus bij een beetje brand, staan er 4 HW, AL, word de halve regio leeg getrokken aan standaard TSen, en hebben we een grootwater transport systeem waar Napolion nog mee gewerkt heeft, al die inzet voor 4 m3 per minuut. Een hoogwerker verwerkt al 3m3. Door voertuigen niet algemeen maar voor een bepaald doel te construeren en andere voertuigen in de buurt te hebben, kun je gerichter met materieel en personeel afhankelijk van de melding gepast uitrukken. Maar ik word als logisch nadenkend persoon als manager weggezet, dus ik laat het erbij. Hoop wel dat er nooit iets gebeurt van enige omvang, met enig risico. De Huis, tuin en keukenbrandjes en redding van mensen en dieren, dat is wel heel goed geregeld, maak ik me ook geen zorgen om, maar ohwee als het wat groter of specialistischer word, er is gewoon niets voor. Chemiepack is een uitzondering dat soort bedrijven hebben we niet hier, maar wel de infra waar diezelfde rotzooi overheen gaat.
Is schuim schaars in de regio VGGM, kijk jij niet goed,en snap je wel hoe het werkt,met name het laatste betwijfel ten zeerste aan,evenals het logische nadenken.
Voorbeeld:
Verdeeld over de regio VGGM staan op 10 posten Schuim blusaanhangers met 1000 liter schuimvormend middelconcentraat en schuimmonitor welke achter de TS word gehangen.
Aangezien er per liter schuim maar 3% schuimconcentraat nodig is kun je uit 1 aanhanger al 3.3333liter schuim halen waar we er nog 20 delen lucht bij doen waardoor er 666.666 liter ontstaat waarmee 666,6667 m³ schuim gemaakt kan worden, en dat x 10 durf jij schaars te noemen voor een brand welke statistisch 1 x in de 200 jaar in het gebied van VGGM kan voorkomen.
En over de muren van de Betuwelijn kun je gewoon met de worplengte van de monitoren overheen spuiten en die bak vullen met blusschuim.
Maar ja als leek snap jij niet hoe schuimblussing werkt
Die Haak armbak waar jij het over hebt is er om eventueel de schuim van die aanhangwagens aan te vullen.
Jou vraag bij de TS-NB ging in eerste instantie alleen over de breedte en die maakt niet zoveel uit, maar waar gaat het in de stad om, niet alleen over de breedte want een TS-NB is misschien niet breder maar meestal wel hoger en langer met een langere wielbasis waardoor de draaicirkel groter is waardoor je om een straat in te komen meer ruimte nodig hebt en door de hoogte minder overzicht.
En zo'n grootwatertransport heeft een capaciteit van 4000 liter per minuut of wel 4-5 van de door jou geroemde TS-NB met 5000 om de zelfde watertransportcapaciteit van het GWT te halen heb je ongeveer 3 tot 4 TS-NB per minuut nodig aangezien zo'n TS-NB ongeveer 2000 liter per minuut kan verpompen samen met het aan en afkoppelen wat al gauw 1,5 tot 3 minuten duurt,dus afkoppelen wegrijden volgende aanrijden aankoppelen en watergeven.
Dan de TS-BT naar een waterwinningspunt, als dat een brandkraan is duurt het vullen met 500 tot 750 liter per minuut samen met het aankoppelen tussen de 10 en 15 minuten.
Als het open water is nog iets langer aangezien er dan eerst een zuigslang uitgelegd moet worden.
Maar ja, als leek snap jij niet hoe waterwinning en -transport werkt.
Dus je schrijft net als een brandweermanager zonder ooit met je poten in het bluswater te hebben gestaan , hebt geen benul waar je over praat maar wel een mening hebben en het dan raar vinden dat de werkvloer je niet serieus neemt.