Auteur Topic: Brandweerbedrijven en -verenigingen voor kortere aanrijtijden  (gelezen 6052 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Brandweer via bedrijven en zelfstandige verenigingen, kan op het platteland mogelijk leiden tot kortere aanrijtijden.

Ik stem links, en ik ben erg tegen privatisering van overheidsdiensten. De privatisering moet worden teruggedraaid, want de voormalige overheidsdiensten zijn door privatisering vaak duurder geworden, met vermindering van kwaliteit, en verslechtering van werkomstandigheden. En dat terwijl de technische ontwikkelingen juist hadden kunnen leiden tot lagere prijzen en een hogere kwaliteit. Denk bijvoorbeeld aan de post, telefoonbedrijven, woningbouwverenigingen, enz.

Maar misschien zou commerciële brandweer op het platteland toch een nuttige aanvulling kunnen zijn, zolang de aanrijtijden van de gewone brandweer daar vaak veel te lang zijn. Want dat vind ik onacceptabel.

Mogelijk moet voor commerciële brandweer de wet worden aangepast. En er moeten aan commerciële brandweer eisen worden gesteld qua tarieven, veiligheid, werkomstandigheden, opleiding en kwaliteit. En sowieso moet de overheid niet minder gaan investeren in de brandweer dan nu.

In elk dorpje kan er dan een brandweerbedrijfje zijn, met bijvoorbeeld een brandweer-aanhangwagen, of transportbusje met bluspomp, ladder, bluswatertank, enz. De bewoners van het dorp kunnen zich dan al dan niet abonneren op de service van dat brandweerbedrijf.

Via P2000 kan elk brandweerbedrijf zien, of er in zijn werkgebied een brand is, en of er op dat adres een abonnement is. Zoja, dan gaat het brandweerbedrijf ter plaatse, terwijl ondertussen de gewone brandweerauto van de overheid ook aanrijdt. Als de gewone brandweer arriveert, neemt die ter plaatse het commando over, terwijl er samen wordt geblust met het brandweerbedrijf.

Ofwel het brandweerbedrijf kan een eigen alarmnummer krijgen, dat burgers kunnen bellen bij brand, als ze daarop geabonneerd zijn.

Een zelfde systeem kan worden georganiseerd op niet-commerciële basis door een zelfstandige brandweervereniging in elk dorp, los van de overheid. De nodige investeringen zijn niet heel groot, als wordt gekozen voor een brandweer-aanhangwagen.

Die aanhangwagen kan centraal in elk dorp worden gestald. En bij een brand komt elke brandweerman met zijn eigen auto naar de brand in brandweerpak, met perslucht en met een grote poederbusser, terwijl een van de brandweerlieden de aanhangwagen ophaalt met zijn auto. 

Een brandweerbedrijf kan ook in echte brandweerauto's investeren en werken in verschillende regio's, zodat volwaardige service kan worden geboden.


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2016, 09:15:45
Private brandweer, slechter kunnen we het niet maken!


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2016, 11:39:34
Private brandweer, slechter kunnen we het niet maken!

Ik ben dus eigenlijk ook geen voorstander van commerciële brandweer, maar zolang de overheid de veel te lange aanrijtijden op het platteland niet oplost, is dat wel een mogelijke oplossing. En ook de verzekeringsbedrijven kunnen daaraan meebetalen, of in participeren.

Stel dat een brandweerbedrijf een goede reputatie en marketing heeft. En het kan in een plattelandsregio met 5000 woningen en bedrijven 3000 abonnees werven, die gemiddeld 100 euro per jaar betalen. Dan is er een jaaromzet van 300.000 euro. Daar kun je wel wat service en materieel voor organiseren.

En misschien is het voor zo'n bedrijf slim, om het te combineren met abonnementen voor beveiliging en gewondenvervoer. Dan kan er worden gereden met voertuigen met een gemengde bemanning, inclusief bewakingshond in een kooi.

Zie daarover ook dit topic: "Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig" .

http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,54828.0.html
 


berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2016, 13:32:07
Ik ben dus eigenlijk ook geen voorstander van commerciële brandweer, maar zolang de overheid de veel te lange aanrijtijden op het platteland niet oplost, is dat wel een mogelijke oplossing. En ook de verzekeringsbedrijven kunnen daaraan meebetalen, of in participeren.

Stel dat een brandweerbedrijf een goede reputatie en marketing heeft. En het kan in een plattelandsregio met 5000 woningen en bedrijven 3000 abonnees werven, die gemiddeld 100 euro per jaar betalen. Dan is er een jaaromzet van 300.000 euro. Daar kun je wel wat service en materieel voor organiseren.

En misschien is het voor zo'n bedrijf slim, om het te combineren met abonnementen voor beveiliging en gewondenvervoer. Dan kan er worden gereden met voertuigen met een gemengde bemanning, inclusief bewakingshond in een kooi.

Zie daarover ook dit topic: "Verschillende hulpdiensten samen in één voertuig" .

http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php/topic,54828.0.html
 

Bewonderenswaardig uw gedachtegoed maar geen goed plan!

Opkomsttijden oplossen is geen enkel probleem, vrijwilligheid mag geen vrijblijvendheid zijn en wanneer er een probleemstelling is blijft de systeemverantwoordelijke degene die moet ingrijpen maar zolang lokale verantwoordelijke het onder de pet proberen te houden en met schijnoplossingen kunnen misleiden zal de minister niet ingrijpen. Op dit moment doet de Inspectie weer onderzoek en verschijnt er over enige tijd weer een rapport Ter plaatse 2.0 dan is het aan de politiek om er iets van te vinden. Ruim 1,2 miljard gaat om in de brandweerorganisatie en bij herhaling, de Brandweer devalueert, niet in kosten maar kwaliteit van het management, die feitelijk conflicteert met non-profit organisatie!

De brandweer zou kunnen bezuinigen zelfs, zonder afbreuk aan de repressie, effectiever met de geld omgaan, dedicated duikteam's zouden tot de (gereconstrueerde)(basis)brandweerzorg kunnen gaan behoren, de feiten over het aantal water reddingen geeft daar voldoende aanleiding toe maar worden bewust achter gehouden. Het laatste rapport over reddingen bij brand toont een groot verschil met voorgaande uitgave, het is maar net wat je onder redding wilt verstaan en wie de vrienden zijn van IFV

In ieder geval niet naar commerciële brandweer maar eerder en sneller naar goede (basis)brandweerzorg, een brandweer die thans al voor 98% kan rekenen op de steun van het publiek! Dat zelfde publiek kijkt niet achter de schermen maar naar de prestaties, zou men achter de schermen kijken kan men alleen maar constateren overdaad schaad!


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2016, 13:53:13
Opkomsttijden oplossen is geen enkel probleem, vrijwilligheid mag geen vrijblijvendheid zijn en wanneer er een probleemstelling is blijft de systeemverantwoordelijke degene die moet ingrijpen maar zolang lokale verantwoordelijke het onder de pet proberen te houden en met schijnoplossingen kunnen misleiden zal de minister niet ingrijpen. Op dit moment doet de Inspectie weer onderzoek en verschijnt er over enige tijd weer een rapport Ter plaatse 2.0 dan is het aan de politiek om er iets van te vinden.


Ik verwacht eigenlijk niet, dat de overheid de te lange aanrijtijden van hulpdiensten op het platteland binnen enkele jaren gaat oplossen. Want dat probleem bestaat al zo lang.

Bovendien is ook een aanrijtijd van acht minuten al te lang, als je keuken in brand staat. Investeren in kortere aanrijtijden lijkt me daarom alleen financieel gezien al rendabel.




berg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.367
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2016, 17:41:27


Ik verwacht eigenlijk niet, dat de overheid de te lange aanrijtijden van hulpdiensten op het platteland binnen enkele jaren gaat oplossen. Want dat probleem bestaat al zo lang.

Bovendien is ook een aanrijtijd van acht minuten al te lang, als je keuken in brand staat. Investeren in kortere aanrijtijden lijkt me daarom alleen financieel gezien al rendabel.

Uw verwachting is niet de mijne, hoewel hier en daar de hand in eigen boezem moet worden gestoken, daarom schreef ik ook vrijwilligheid is geen vrijblijvendheid.

5 minuten opkomsttijd (risico A) ja dat zou mooi zijn,  Daartoe zijn weeldegelijk mogelijkheden en stoppen met discrimineren en stigmatiseren.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2016, 22:17:19
Dit type voertuigen is mogelijk geschikt voor brandweer-bedrijven, eventueel in combinatie met bewaking en ambulance-taken.

Off-road bus met dakrek in de sneeuw:

visitors can't see pics , please register or login


http://www.aluminess.com/wp-content/gallery/home-box/1.jpg


Off-road bus met imperiaal voor ladders, en voor koffers met niet te zware bagage. 

visitors can't see pics , please register or login


https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/df/58/ff/df58ff138a0b3a988c000c4d50e5131a.jpg


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2016, 20:06:19
Commerciële brandweer is vermoedelijk duurder dan brandweer in handen van de overheid. Maar omdat de Nederlandse overheid het platteland telkens in de steek laat met de aanrijtijden van de brandweer, is aanvullende commerciële brandweer in de buitengebieden misschien een oplossing. Een groot wereldwijd brandweerbedrijf is Falck.
http://www.falck.com/nl/fireservices/

Artikelen over commerciële brandweer:
http://www.alternet.org/environment/fighting-fires-big-business-private-companies

http://www.marketplace.org/2015/11/25/sustainability/insurance-companies-getting-firefighting-game

http://albertaventure.com/2016/04/rural-alberta-firefighters-private-contractors/

Praktische tips voor burgers die zelf willen blussen:
http://www.tti.com.au/index.php/blog/private-firefighting-hazards/