Ad 1: In die afgelopen periode van 25 jaar is o.a. de tankinhoud van de autospuiten vrijwel nagenoeg gelijk gebleven. Er bestaan allerlei theoretische richtlijnen vwb waterverbruiken bij diverse soorten branden, zijn deze richtlijnen ooit getoetst aan de werkelijkheid en bijgesteld aan de hand van de ervaringen ? A-A zou een project starten mbt het waterverbruik per brand,per autospuit etc. Lijkt mij een vrij complex onderzoek en moeilijk te realiseren. Zijn er ondertussen al bruikbare gegevens uit gekomen ?
Ad 2 : De diverse gebieden kunnen sterk varieren zeker waar het gaat over het nut en de noodzaak van tankwagens versus bijvoorbeeld de beschikbaarheid en capaciteit van brandkranen,waterwinning vanaf open water, brandputten en vijvers. O.a.Platteland Drenthe t.o.v. stedelijke gebieden. Een gevoelsmatige inschatting kan (grote) waarde hebben echter zal meestal niet van doorslaggevende aard zijn als het gaat om bestuurders etc. te overtuigen. Overigens hoe ligt het in concreto met de verdeling/verhouding van het waterverbruik over diverse branden en de ondervonden problemen in de verschillende gebieden. Iets ophangen aan incidenten geeft de nodige aandacht op korte termijn maar in de regel geen structurele en praktische oplossingen op de lange termijn.
Ad 3 : Het voeren van discussies is nuttig echter discussies zonder dat er in deze discussies kan worden gebouwd zal niet snel tot bruikbare resultaten. Brandweer Nederland is in feite te veel versnipperd en daardoor een prooi voor oneigenlijke discussies.
Waterwinning etc. hoeft niet een ingewikkeld samenspel van factoren te zijn als de zaak maar systematisch in de kern stap voor stap wordt aangepakt en niet een voorgestelde oplossing wordt ondergesneeuwd met ondertussen bedachte/ontwikkelde andere aanliggende problemen, moeilijkheden etc.
De kern van de onderhavige discussie is het gebruik en de inzet van bluswater bij diverse soorten branden, zowel mbt tot de eerste aanval en de verdere blussing, en daarmee de eventuele mogelijkheden/problemen van de waterwinning.
Prioriteiten bij zich snel ontwikkelende branden zijn, mobilisatiesnelheid en snelle inzet
,voldoende mensen en voldoende bluswater.
a. V.w.b. brand dus een autospuit met aanmerkelijk meer bluswater aan boord dan de hoeveelheid van de huidige autospuiten en evt. een kanon 3000 l/min.. Bij de huidige stand der techniek, motorvermogens,laadvermogens etc. is dit makkelijk te realiseren gaat niet ten koste van de snelheid en manoeuvreerbaarheid maar kan wel gaan ten koste van de overige bepakking van het voertuig. Overigens de pompcapaciteit kan, bij de geïnstalleerde motorvermogens, dan ook eenvoudig worden verhoogd van 3000 l/min naar 6000 l/min. (Concept vroegere L-wagens)
Een kwestie van prioriteiten, het gaat hier over brandbestrijding.
b. Er wordt steeds gesproken over de capaciteit van een brandkraan, er zijn meestal meerdere brandkranen in de buurt, meestal wel op een iets grotere afstand, dus gemak en snelheid uitbrengen van winslangen aanpassen.
c. Watertransport over grotere afstanden en in grotere hoeveelheden moderniseren en aanpassen. Het huidige GWT zoals in de discussie al naar voren gebracht is uit de tijd en volledig achterhaald. Bijv. een autospuit 6000 l/min (2 a 4 x4” aansluitingen) met dompelpompen doet qua capaciteit en inzetmogelijkheden/snelheid zeker niet onder voor het huidige GWT, echter de eerste bluswaterlevering bij de brand kan aanzienlijk sneller.
Het gaat in dit topic over de eerste inzet bij zich ontwikkelende branden, dan zullen er o.a. een keuze moeten worden gemaakt tussen een zo groot mogelijke tankinhoud en inzetmogelijkheden en overige bepakking anders dan o.a. het aantal en descriptie van de aanvalslangen. In feite dus wat wordt gezien als de eerste prioriteit en wat kan evt. later.
In het concept huidige autospuit aangevuld met een tankwagen 15 m3 wordt uitgegaan van een min of meer gelijktijdige aankomst van deze voertuigen. Dan zou een autospuit met een dergelijke tankinhoud binnen de zelfde tijd bij de brand aanwezig moeten kunnen zijn, met als voordelen direct het eerste bluswater op de brand en niet de nodige aandacht/evt. vertraging voor/door het koppelen tankwagen op de autospuit.