De keuze tussen HD en LD wordt veelal o.a. ingegeven door de bluswatervoorziening, hoe snel kan deze worden gerealiseerd en hoeveel bluswater (l/min) is er uiteindelijk effectief beschikbaar.
Bij een beetje LD inzet (zeg even gemiddeld 2x500 l/min) is de tank van de autopuit (1500-2000 liter) zonder bluswateraanvoer in minder dan 2-3 minuten leeg.
In die gebieden waar de voldoende bluswatervoorziening binnen 2-3 minuten kan worden gerealiseerd zullen er dan ook geen problemen zijn met LD inzet en zal hier in der regel dan ook de voorkeur aan worden gegeven.
Daar waar men niet snel een voldoende bluswatervoorziening kan realiseren zal men zich in eerste instantie moeten/gaan behelpen met HD, al dan niet in afwachting voor extra bluswater van bijv. meerdere autospuiten, tankwagens, redelijk snel te realiseren en het veelal zeer tijdrovende en arbeidsintensieve ouderwetse DPU/GWT gebeuren.
In die gebieden waar op de brandkranen 2-3 Bar van voldoende capaciteit staat of open water in de nabijheid of geboorde putten 4” oid geen probleem bij de inzet van LD maar elders wordt het al snel woekeren met een adequate bluswatervoorziening.
Daarbij komen nog de instructie, training en oefening waar toch nog al te vaak wordt uitgegaan van HD omdat dit makkelijk, snel en effectief zou zijn, ook omdat LD geen geschikte spuitstukken zou kennen,ze bestaan al ruim 50 jaar, zijn wel aanmerkelijke duurder dan de standaard spuitstukken. Verder zijn er de ontwikkelingen bij sommige waterleidingbedrijven waar de opbrengsten per brandkraan terug worden gebracht of zoals bijvoorbeeld in Drenthe brandkranen volledig worden opgedoekt.
Kortom er is voor de brandweer in sommige gebieden het nodige werk aan de winkel om een adequate en snelle bluswatervoorziening ter realiseren om LD te kunnen inzetten. Er moet wel voldoende bluswater(aanvoer) zijn om effectief te kunnen blussen.