Auteur Topic: Materieel en Personeel Spreidings Plan (MPSP) Haaglanden  (gelezen 66288 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marcel8

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.663
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #30 Gepost op: 26 juni 2007, 11:03:41
wat ik mij wel afvraag is dat de plannen van regio brandweer al bekent waren voordat de bouw van  de kazerne Rijswijk van start gingen
Waarom dan toch gekozen voor zo'n grote kazerne?
En kan de nieuwbouw van Escamp dan niet een kleine kazerne worden
zodat een gedeelte van manschappen dan naar bv. Rijswijk kunnen zodat ze daar dan af zijn van springbemanning.

Misschien heb ik helemaal mis want ik ben maar buitenstaander daarin   


Arie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15.077
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #31 Gepost op: 26 juni 2007, 12:13:23
Ja, Marcel, ik heb ook zoiets van 'ik zie het wel'. Eerst zien, dan geloven  ;)
Redacteur van http://www.regio15.nl
Volg de regio15 twitter op http://twitter.com/regio15 voor de allerlaatste updates!!
De Regio15 tiplijn voor Haaglanden: 070 - 7373112


squad61

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 26 juni 2007, 12:44:39
Nee Marcel heeft een goed punt. Tuurlijk had men al veel eerder moeten kijken naar de nieuwbouw van posten. Oosterheem was niet nodig geweest als Zoetermeer eerder had besloten dat Leidschenveen een deel van Zoetermeer kan halen.(Maar de plannen voor Donau waren toen nog niet eens bekend) Had één centrale post voor Ztm op een betere locatie volstaan. ( en Benthuizen en Pijnacker leveren op de andere hoeken de tweede TS)
En toen L-V een nieuwe kazerne ging bouwen was het natruurlijk niet slim om in de achtertuin van HH te gaan zitten, men had beter iets meer naar Leidschenveen kunnen verplaatsen, en de post Donau meer in de wijk Ypenburg. Maar ja daar zat Nootdorp al, zou weggaan maar wanneer? En zo zie je dat alles met elkaar in verband staat.
En alleen een krachtige regionale brandweer had hier voordeel uit kunnen halen. En juist daar ontbrak het aan. Men zag het teveel als landjepik en dit is mijn gebied als samenwerken en vooruitdenken.
Verder worden brandweerposten liefst op een zo slecht mogelijke (goedkope grond) locatie neergezet, zonder te kijken of het uitrukgebied technisch de beste plek is.
En voor diegene die het graag willen weten, de nieuwbouw Escamp wordt kleiner als de huidige. Bezetting hooguit 12 man. (TS, GSE RV/HV of HA en GSE of geen RV maar een WO of ander voertuig) Dus in elk geval geen twee TS'n meer. En ja waarom personeel van den Haag naar Rijswijk, je kan toch ook de auto ergens anders zetten? (  ;D ;D kon het even niet laten)
Maar misschien gat Rijswijk wel p/dag meer personeel in dienst houden, om af te zijn van de springbemanning. ( Maar even heel simpel, het Rv van Escamp kan niet weg, zolang de bemanning van de RV Rijswijk mogelijk met de HV op de A-13 kan staan)
Maar het onderling uitruilen van personeel gaat in de toekomst zeker gebeuren, maar voorlopig geeft het al problemen om de nieuwe aspiranten in regionale dienst te nemen, laat staan het zittende personeel met hun afwijkende arbeidsvoorwaarden.


Peen van Dienst

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 26 juni 2007, 14:59:27
hmmmm.... eigen spreidings plan.... misschien maar een beginnen met het sluiten van Archipel, Haagse Hout en Donau 

Dat lijkt me nou niet zo serieuze optie.....

Peen


Peen van Dienst

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 26 juni 2007, 15:03:15
En toen L-V een nieuwe kazerne ging bouwen was het natruurlijk niet slim om in de achtertuin van HH te gaan zitten, men had beter iets meer naar Leidschenveen kunnen verplaatsen, en de post Donau meer in de wijk Ypenburg.

Tja; volgens mij is er toen gekeken naar hoe de brandweer het beste kon profiteren van de nieuwe infrastructuur (de Norah/N14/Sijtwende tracé); die niet bestond ten tijde van de bouw van HH.

Het zou toch bij de konijnen zijn als er een mooie nieuwe weg bijkomt die goed als uitvalsweg kan dienen; maar je de brandweerpost in een achteraf straatje moet gaan zetten omdat die anders te dicht in de buurt van een andere post komt.

Als we nou echt regionaal gaan denken, dan zou ik zeggen: HH dicht (of ombouwen tot GGD post); brandweer personeel en voertuigen stationeren op post LV.

Om maar wat te noemen.

Peen




squad61

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 26 juni 2007, 15:53:53
Citaat
Als we nou echt regionaal gaan denken, dan zou ik zeggen: HH dicht (of ombouwen tot GGD post); brandweer personeel en voertuigen stationeren op post LV.
Prima, geef even aan waar de tweede TS voor Benoordenhout, Riverierenburt, en geheel Rayon L-V dan vandaan gaat komen.
Even ter herinnering. Den Haag houdt op last van het College een opkomsttijd van 6 min voor de gehele stad aan, en niet zoals L-V, ZTM, Rijswijk-Delft en andere van 8-10 min.
Maar dat HH niet meer op een ideale locatie ligt tov L-V is duidelijk, alleen de reden van post L-V locatie aan de hoofdwegen is kul, had ook aan de overzijde van de A-4 kunnen zijn, of meer richting de oude post Leidschendam. En Donau in de wijk Ypenburg. Maar die postzegel waar L-V nu zit was de enige grond die goedkoop was, en waar je net een brandweerburo op kwijt kon. Zonder oefenterrein.
Citaat
Tja; volgens mij is er toen gekeken naar hoe de brandweer het beste kon profiteren van de nieuwe infrastructuur (de Norah/N14/Sijtwende tracé); die niet bestond ten tijde van de bouw van HH.
Dus eigenlijk wisten jullie dus dat je te dicht bij HH zat maar gingen jullie ervan uit dat die wel dicht zou gaan? Nu begrijp ik de uitspraak van de politiek dat HH alleen gaat verkassen als de gemeente L-V de nieuwbouwkosten gaat betalen.


Watje6

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.004
  • Geslacht: Man
    • Regio15.nl
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #36 Gepost op: 27 juni 2007, 00:33:05
Leuk hoe een topic over een eigen materieel spreidingsplan kan uitlopen in een discussie tussen een brandweerman van de gemeente Den Haag en een brandweerman van de gemeente Leidschendam-Voorburg.

Ik snap enigzins wel de gedachtes van een aantal die van mening zijn dat het niet handig is om 2 kazernes dichtbij elkaar te zetten (zoals dus is gedaan met L-V). Daarintegen ben ik het wat betreft L-V wel eens met de gecombineerde nieuwe kazerne ten opzichte van de ouwe kazerne's Leidschendam en Voorburg (de N14 is natuurlijk perfect als uitvalsweg).

Wat ik niet snap is dat ik niemand hoor praten over de voordelen van 2 kazerne's dicht bij elkaar ten opzichte van 2 actieve TS-sen op 1 kazerne (zoals Escamp). Bij Escamp hebben beide TS-sen een gelijke aanrijtijd en mogen ze ook nooit samen naar een binnenbrand (tenzij de 1e voor een OMS gaat rijden welke een binnenbrand wordt). Bij binnenbranden in het verzorgingsgebied van L-V en HH kunnen ze (en doen ze ook al) samen uitukken. Ik zie ook vaak genoeg HH in L-V naar een melding gaan en andersom als de ander op dat moment al een melding heeft.

Het enige dat ik wel een beetje krom vind op dit moment is dat er 2 HV's dicht bij elkaar staan. Dit zou wel wat beter over de regio verspreid kunnen worden (zolang we nog brandweer nog van de gemeente is, zou het makkelijkste zijn om de HV van HH te verschuiven naar bijv. Loosduinen of later met de veiligheidsregio die van L-V naar de Donau (maar dat zijn dingen voor het materieel spreidingsplan en ik wilde alleen even reageren op de HH vs L-V discussie)  ;)

Gegroet,

Sander
Redacteur / Fotograaf van http://www.regio15.nl/images/logos/regio15.png

Volg de Regio15 twitter op http://twitter.com/regio15/ voor de allerlaatste updates !


squad61

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 27 juni 2007, 09:32:44
Sander je hebt helemaal gelijk. Daarom zal HH ook niet verdwijnen.
En de locatie aan de N14 is handig maar die is langer als de locatie waar ze nu zitten. Men had ook meer naar het oosten of het westen kunnen gaan. Als men echt naar het regionale plaatje had gekeken en niet alleen naar het eigen belang. Zoals al aangegeven heeft onderzoek aangetoond dat bij een opkomsttijd van 6 min. HH noodzakelijk blijft voor een deel van Den Haag, en dat L-V dat niet kan overnemen. En inderdaad is de oplossing van 2x TS op één locatie niet handig vandaar dat er in de toekomst ook één van Escamp weggaat naar het 8e buro.
Gezien de problemen met het steeds drukker wordende verkeer is het ook veel beter om veel kleine posten verspreid over de regio te hebben als een paar super posten. Met de eerste optie heb je een veel fijnmazigere dekking, en bij inzet van één post kunnen de omliggende nog zonder al te grote overschrijdingen dat rayon erbij nemen. Met grote posten zijn de rayon's groter en kun je nooit vanuit de omliggende posten de vrijkomende rayons dekken.

Maar ja dit is een ideaal plaatje, dan moet je als regiobestuur wel daadkrachtig zijn en met de gemeentebesturen duidelijk afspreken waar de brandweerkazernes komen, en dan gezien vanuit de regionale insteek, en niet vanuit gemeentelijk visie. Want nu wordt er nog teveel ieder voor zich gehandeld en te weinig volgens het principe, één voor allen, en allen voor één.


Pino

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 27 juni 2007, 11:15:26
Even ter herinnering. Den Haag houdt op last van het College een opkomsttijd van 6 min voor de gehele stad aan, en niet zoals L-V, ZTM, Rijswijk-Delft en andere van 8-10 min.

Even een kleine onwaarheid uit de lucht halen. De locatie van de  huidige nieuwbouw van post Rijswijk is gebaseerd op 6-8 minuten. De norm voor de wijk Leeuwendaal/Cromvliet en oud-Rijswijk is namelijk 6 minuten en vanaf deze locatie is dat haalbaar ! Toen Delft en Rijswijk gingen fuseren is gekeken naar de optie van 1 kazerne op de grens van beide gemeenten ('t Haantje). Dit bleek niet mogelijk o.a. door de wijk Leeuwendaal. Ook de posten Escamp en Donau kunnen daar niet op tijd zijn.
Verder nog over de discussie: HH en L-V vullen elkaar juist aan hoewel ze geografisch nogal dichtbij elkaar liggen. Vanuit HH wordt regelmatig diep Leidschendam in gereden bij gelijktijdigheid van incidenten!
Wat de HV's betreft is er wel een punt. Een HV verplaatsen van HH naar Loosduinen of Centrum zou namelijk niet verkeerd zijn o.a. vanwege de springbemanning op de HV/RV in Rijswijk (alleen bij gelijktijdigheid). De HV van L-V kan het rayon HH ruim bedienen daar de opkomsttijd van een HV 15 minuten is (dus ook Rivierenbuurt en Benoordenhoutseweg).


Peen van Dienst

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 27 juni 2007, 11:25:29
Leuk hoe een topic over een eigen materieel spreidingsplan kan uitlopen in een discussie tussen een brandweerman van de gemeente Den Haag en een brandweerman van de gemeente Leidschendam-Voorburg.

Ach; een pittige discussie is leuk; mits we elkaar over en weer in de waarde laten, toch ?

Peen




Peen van Dienst

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 27 juni 2007, 11:42:06
Prima, geef even aan waar de tweede TS voor Benoordenhout, Riverierenburt, en geheel Rayon L-V dan vandaan gaat komen.

Benoordenhout is prima aan te rijden vanuit LV; tunnel door en linksaf op de Benoordenhoutseweg. Rivierenbuurt: toentertijd (toen de bouw van LV startte) was er sprake van die post dicht bij het Malieveld. LV 2de: daar zou Donau een hoop in kunnen doen (zonder onderbouwing; zo even uit de losse pols); op sommige stukken van Voorburg zijn ze nu al sneller TP dan dat wij dat zijn.

Dus eigenlijk wisten jullie dus dat je te dicht bij HH zat maar gingen jullie ervan uit dat die wel dicht zou gaan? Nu begrijp ik de uitspraak van de politiek dat HH alleen gaat verkassen als de gemeente L-V de nieuwbouwkosten gaat betalen.

Ja; toen speelde dat post Malieveld verhaal nog (jou ook niet onbekend). Dat er inmiddels weer andere inzichten zijn binnen Den Haag; tja....

Peen


Pino

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 27 juni 2007, 12:45:15
Benoordenhout is prima aan te rijden vanuit LV; tunnel door en linksaf op de Benoordenhoutseweg. Rivierenbuurt: toentertijd (toen de bouw van LV startte) was er sprake van die post dicht bij het Malieveld. LV 2de: daar zou Donau een hoop in kunnen doen (zonder onderbouwing; zo even uit de losse pols); op sommige stukken van Voorburg zijn ze nu al sneller TP dan dat wij dat zijn.


Hoi Peen,

Je kan toch vanuit 1 kazerne niet de halve regio bedienen ?
Als ik het goed begrijp wil jij vanuit L-V van het Benoordenhout naar Stompwijk en naar het Diaconessenhuis in Voorburg rijden. Dat kan toch niet. In zo'n gebied is er heus wel sprake van gelijktijdigheid (mooi woord he) ! En ook de Rivierenbuurt vind ik echt wat hoog gegrepen ! Die buurt ligt globaal tussen het Pins Bernardviaduct, de Lekstraat en het Zieken.

Groeten van Pino


squad61

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 27 juni 2007, 13:22:22
Kijk daar ga je al. Wij moeten helaas nog steeds uit gaan van 6 max, en geen 6-8 min. Dus inderdaad Rijswijk en Escamp en nieuw 8e buro geven elkaar een hele mooie aanvulling. En daar zal en hoeft ook niets in te veranderen, hoog uit inderdaad verplaatsen van speciale voertuigen.
En dat L-V Benoordenhout kan doen, en Stompwijk en Leidschenveen en Voorburg tot het Diaconnessenhuis had met die Dennis Ts te maken  ;D
Nee. wees eerlijk, met de huidige verwerkingstijd (sorry Raccers) en uitruktijden van de kazernes, hou je maximaal 2-2,5 min zuivere rijtijden over. En daar kom je niet ver mee.
Even gecheckt maar de TS HH rijdt als 1e tot aan CS Den Haag en rijdt mee met andere posten tot aan het Spui, en de Oostduinlaan bij het Bronovo. Ga je echt niet redden vanuit L-V in 2,5 min.

Ik weet dat er al plannen zijn om in elk geval in D H voertuigen te gaan verplaatsen. Hoe en wat heb ik nog niet concreet, maar een aantal opties zijn al eens geroepen hier. Eén ding speelt er wel, "de HV-1 container komt niet meer terug, omdat er bij het materieelspreidingsplan geen behoefte aan is, de nieuwe regionale HV's worden herschikt en zo zou de container overbodig zijn".
Citaat
De HV van L-V kan het rayon HH ruim bedienen daar de opkomsttijd van een HV 15 minuten is (dus ook Rivierenbuurt en Benoordenhoutseweg).
Maar als de 73 naar Centrum gaat, of ergens anders, en het personeel zit nog aan HH is het toch handig om de 771 aan HH te zetten. Scheelt weer een springbemanning aan L-V. Zo maar een idee  ;)
In het Haagse plaatje is geen behoeft aan twee HV's mits je de HV maar centraal wegzet en/of dekking vanuit de buitenring hebt. Hou je er één in reserve. Identiek bepakt aan de ander drie, die je bij uitval van een voertuig kunt wisselen. Maar het personeel voor twee HV's hebben we wel... snappie um ;)


smitfire

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 27 juni 2007, 13:59:08

Nee. wees eerlijk, met de huidige verwerkingstijd (sorry Raccers) en uitruktijden van de kazernes, hou je maximaal 2-2,5 min zuivere rijtijden over. En daar kom je niet ver mee.


Wordt aan gewerkt Squad61 !!!
Er wordt hier de aanname tijd gemeten en daar zullen zeer waarschijnlijk in de toekomst conclusies aan verbonden worden. (Net als bij de collega's van de politie overigens).
Binnen een minuut de voertuigen gealarmeerd; dan hou je dus nog 5 minuten over ......  :-X Kom je toch weer een straat of 4 verder (fijn hè dat VCP).


squad61

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 27 juni 2007, 14:12:00
Ja op Archipel kunnen we wel snel bij de wagen zijn, maar de grote posten zoals LSD doen er al langer over om eindelijk in de hal te staan.
Off topic VCP. Van de week naar de Capadosestr. vanuit Rayon Arch. Aardig ritje met toeters en bellen door de halve stad, alle opbrekingen, omleidingen vluchtheuvels, dove en blinde medeweggebruikers, daar hadden we dashboard film van moeten maken. Zeker een gouden camera verdiend.  ;D