Auteur Topic: C2000 als GPS??  (gelezen 9806 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 01 oktober 2009, 11:24:59
Wellicht een idee om het onderwerp even weer in het licht te gaan bezien van C2000 vs. GPS?  ;)

Reeds bij de eerste post had ik al mijn twijfels bij de titel, want C2000 kun je niet als GPS gebruiken, er vindt immers geen plaatsbepaling plaats via het netwerk. C2000 vs GPS is ook niet ter sprake, het gaat om GPS via C2000 of simpel gezegd, plaatsbepaling via C2000. Je kunt het ook AVLS noemen, aangezien dat exact hetzelfde systeem is, zij het dat de V voor Voertuigen staat...


Pas01

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.962
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #16 Gepost op: 01 oktober 2009, 11:37:55
Reeds bij de eerste post had ik al mijn twijfels bij de titel, want C2000 kun je niet als GPS gebruiken, er vindt immers geen plaatsbepaling plaats via het netwerk. C2000 vs GPS is ook niet ter sprake, het gaat om GPS via C2000 of simpel gezegd, plaatsbepaling via C2000. Je kunt het ook AVLS noemen, aangezien dat exact hetzelfde systeem is, zij het dat de V voor Voertuigen staat...

Iedereen begrijpt toch wel hoe ik het bedoeld heb ;)


Hunter

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 01 oktober 2009, 12:53:34
Iedereen begrijpt toch wel hoe ik het bedoeld heb ;)

Ik heb het ook niet specifiek over jou hoor...


Pas01

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.962
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #18 Gepost op: 01 oktober 2009, 12:55:34
Ik heb het ook niet specifiek over jou hoor...

Oke, dan is dat bij deze opgelost  ;) On-topic maar weer  ;)


Vuurvlieg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 569
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweerkundig Centralist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #19 Gepost op: 01 oktober 2009, 16:57:38
Gezien de schaal van GIS op de RAC ben ik heel benieuwd van naar de toegevoegde waarde.

Als ik dan op het scherm allemaal blokjes met nummers zie. Die gaan elkaar helemaal overlappen. Dat wordt een behoorlijke bende.
Martin.
Seinzaalmedewerker en vrijwilliger.




Sigma-Drenthe

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 01 oktober 2009, 17:55:27
Die schaal kan je toch vergroten of verkleinen Martin ??? oftwel in een uitzoomen ???

Siggi


Hunter

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 01 oktober 2009, 18:34:28
Die schaal kan je toch vergroten of verkleinen Martin ??? oftwel in een uitzoomen ???

Ongetwijfeld, maar als er 10 hulpverleners binnen een straal van 10 meter staan dan kun je zoomen wat je wilt. GPS/GIS geeft geen luchtfoto. De lokaties zijn altijd ruw en zullen altijd een kleine foutmarge bevatten. Zo kun je op een B-weggetje naast de snelweg rijden terwijl het navigatiesysteem je abusievelijk op de snelweg plot, omdat dat wellicht aannemelijker is. Daarnaast, en daar heeft waarschijnlijk nog niemand over nagedacht, werkt GPS alleen bij vrij zicht. Sta je in een gebouw, dan kan er onherroepelijk geen plaatsbepaling plaatsvinden, dus zo betrouwbaar is het dan ook weer niet...


Vuurvlieg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 569
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweerkundig Centralist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #22 Gepost op: 01 oktober 2009, 18:55:07
Uiteraard kan je inzoomen, tot ongeveer straatsteen schaal, maar dan verlies je wel weer het overzicht.
Daar heb je dan ook weer geen profijt van.

Martin.
Seinzaalmedewerker en vrijwilliger.


DB

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 07 oktober 2009, 21:11:06
ze praten hier wel over gps maar is het echt gps of is het een plaats bepaling via het digitaal netwerk, door een positie bepaling te doen aan de hand van bijv 3 vaste masten en deze plotten je positie.



Tirefighter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #24 Gepost op: 07 oktober 2009, 21:13:22
Hoewel ik te weinig inhoudelijke kennis voor heb om daar goed over te kunnen oordelen, lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat deze methode van plaatsbepaling mogelijk is met C2000.

Volgens mij wordt er "gewoon" een GPS ontvanger aan het C2000 apparaat "aangesloten"




DB

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 07 oktober 2009, 21:48:53
Het plotter systeem is bij ieder digitaal communicatie (zendend) middel mogelijk ja ook bij je mobile telefoon maar ben benieuwd hoe t gaat werken met een extra iets aan je porto ;D

we gaan het zien ::)


MB-LV

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 403
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #26 Gepost op: 08 oktober 2009, 21:09:48
ze praten hier wel over gps maar is het echt gps of is het een plaats bepaling via het digitaal netwerk, door een positie bepaling te doen aan de hand van bijv 3 vaste masten en deze plotten je positie.

Is dat dan niet belastend voor het netwerk?

Iedere (C2000)apparaat zal dan 3 masten nodig hebben om een positie te bepalen.
En daardoor zullen er continu info pakketjes door de masten verzonden moetten worden.
Dit is alleen al om de positie te bepalen, daarnaast moet deze positie ook nog naar de meldkamer verzonden worden (is ook een data paketje).
Als nu een behoorlijk incident gaande is met tientallen voertuigen op een lokatie krijg je het zelfde verhaal als in hoek van holland alleen in dit geval in het data gedeelte naar de meldkamer!

MB-LV
Bij brand geen lift gebruiken, gebruik liever water!


Tirefighter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #27 Gepost op: 08 oktober 2009, 21:23:05
Dit heb ik in 1 van mijn eerdere posts inderdaad al genoemd als reden om het tot op heden niet in te voeren.
Technisch kan GPS over C2000 al lang. In het Utrechtse zijn alle 4*4 voertuigen uitgevoerd met een GPS ontvanger aan de C2000 mobilofoon gekoppeld. In de statusbox kun je je eigen coordinaten zien.

En ik weet (uit betrouwbare bron) dat deze signalen ook verzonden worden (weet alleen niet of dit nog steeds gebeurd)


smitfire

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 09 oktober 2009, 03:15:36
Gezien de schaal van GIS op de RAC ben ik heel benieuwd van naar de toegevoegde waarde.

Als ik dan op het scherm allemaal blokjes met nummers zie. Die gaan elkaar helemaal overlappen. Dat wordt een behoorlijke bende.


Het zou beter zijn als dit allemaal op een "onderscherm" van het GIS zal plaats vinden. Dus alle voertuigen op GIS en alle randapparatuur op GIS2. Als er dan een incident plaatsvindt kun je door middel van een druk op de knop je GIS2-scherm naar voren toveren.
Dan zit je inderdaad niet met een overdaad aan "blokjes" in je GIS.

Ben erg benieuwd naar de praktijk  ;)


Hunter

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 09 oktober 2009, 07:20:57
Iedere (C2000)apparaat zal dan 3 masten nodig hebben om een positie te bepalen.

Geloof mij maar dat 3 masten never nooit genoeg is. Wel als er een kruispeiling zou worden (kunnen) gedaan maar geen enkel mobiel netwerk (C2000, RAM, GSM, etc) is in staat om de richting van een signaal te bepalen. Dat is ook waarom het erg lastig is om de (eerder op dit forum besproken) plaatsbepaling via GSM (voor de hulpdiensten) te realiseren. Wel is het bij GSM met een aanvullend stukje techniek mogelijk om te bepalen binnen welk blok van 550 meter een mobieltje zich bevindt. Ik zal de details op dit forum achterwege laten, maar ivm tijdscorrecties op het GSM signaal (1 bit per 550 meter) weet een mast of een mobieltje zich tussen 0 en 550 meter van een mast bevindt, of tussen 550 en 1100 meter, enzovoorts. Op die manier ontstaan er helaas geen overlappende lijnen, maar vakken. Hierdoor is er een relatief grote marge en zullen er erg veel masten gebruikt moeten worden. Iets wat enerzijds tijdrovend is, belastend voor het netwerk en in bepaalde gevallen zal een mobieltje lang niet alle benodigde masten kunnen ontvangen. Vervolgens kun je je afvragen in hoeverre dit voor C2000 toepasbaar is. Bestaat dezelfde techniek? Kan een C2000-apparaat wel voldoende masten ontvangen? (de dichtheid is immers kleiner dan bij C2000 netwerken) en bovendien kan een C2000 apparaat (voor zover ik weet) niet overschakelen tijdens het zenden, iets wat bij GSM wel mogelijk is.

Sorry voor het lange verhaal, maar plaatsbepaling "via verschillende masten" is mijns inziens geen haalbare optie.