Brandweerforum

Algemeen => Algemeen Buitenland => Topic gestart door: Henny op 13 februari 2011, 01:41:24

Titel: Kartelvorming Duitsland
Bericht door: Henny op 13 februari 2011, 01:41:24
Het zgn. BundesKartellamt, de duitse mededingingsautoriteit heeft 3 fabrikanten van blusvoertuigen beboet vanwege onderlinge prijsafspraken. De boete bedraagt ruim 20 Mln. Euro's!

Het betreft de firma's Albert Ziegler GmbH & Co.KG., de firma Schlingmann GmbH & Co. KG, en de Rosenbauer-Groep, met vestigingen in DE en AT. Ook is een accountantsfirma beboet.

Men heeft sinds 2001 de markt verdeeld en prijzen afgesproken, waardoor vele korpsen een te hoge prijs hebben betaald voor hun voertuig.

Op dit moment vindt er ook nog een onderzoek plaats naar HW en AL fabrikanten.

Bron: Bundeskartellamt (http://www.bundeskartellamt.de/wDeutsch/aktuelles/presse/2011_02_10.php)
Titel: Re: Kartelvorming Duitsland
Bericht door: sjors-sjors op 13 februari 2011, 02:38:20
Oei, dat gaat nog een staartje krijgen. Alhoewel, is dat geld op een of andere manier terug te krijgen?
Titel: Re: Kartelvorming Duitsland
Bericht door: Heynsbergen op 13 februari 2011, 08:14:43
Ja, door middel van civiele aansprakelijkheidsstelling. Lang traject en veel geld en aandacht mee gemoeid. Zou in kartelwetgeving moeten veranderen door terugbetaling te verplichten........
Titel: Re: Kartelvorming Duitsland
Bericht door: Peter op 13 februari 2011, 09:51:57
Het zgn. BundesKartellamt, de duitse mededingingsautoriteit heeft 3 fabrikanten van blusvoertuigen beboet vanwege onderlinge prijsafspraken. De boete bedraagt ruim 20 Mln. Euro's!

Het betreft de firma's Albert Ziegler GmbH & Co.KG., de firma Schlingmann GmbH & Co. KG, en de Rosenbauer-Groep, met vestigingen in DE en AT. Ook is een accountantsfirma beboet.

Men heeft sinds 2001 de markt verdeeld en prijzen afgesproken, waardoor vele korpsen een te hoge prijs hebben betaald voor hun voertuig.

Op dit moment vindt er ook nog een onderzoek plaats naar HW en AL fabrikanten.

Bron: Bundeskartellamt (http://www.bundeskartellamt.de/wDeutsch/aktuelles/presse/2011_02_10.php)
Die Albert Ziegler, is die van hetzelfde bedrijf Ziegler hier in Winschoten?
Titel: Re: Kartelvorming Duitsland
Bericht door: Erik op 13 februari 2011, 10:14:09
Die Albert Ziegler, is die van hetzelfde bedrijf Ziegler hier in Winschoten?

Ziegler Brandweertechniek in Winschoten is een 100% dochter van het Duitse moederbedrijf Albert Ziegler.
Zie: http://www.ziegler.de/index.php?id=19

Gr
Erik
Titel: Re: Kartelvorming Duitsland
Bericht door: Peter op 13 februari 2011, 10:17:23
Ziegler Brandweertechniek in Winschoten is een 100% dochter van het Duitse moederbedrijf Albert Ziegler.
Zie: http://www.ziegler.de/index.php?id=19

Gr
Erik
Dank je wel Erik. ;)

Maar dan zou het dus kunnen betekenen dat korpsen/regio,s hier in Nederland ook teveel hebben betaald voor hun voertuigen. :-\
Titel: Re: Kartelvorming Duitsland
Bericht door: Heynsbergen op 13 februari 2011, 10:34:41
Voor zover zij dat al niet deden door vooral niet mee te werken aan gezamenlijke (Europese) aanbestedingen in kavels die commercieel interessant zijn........ ;)
Titel: Re: Kartelvorming Duitsland
Bericht door: Peter op 13 februari 2011, 10:39:54
Voor zover zij dat al niet deden door vooral niet mee te werken aan gezamenlijke (Europese) aanbestedingen in kavels die commercieel interessant zijn........ ;)
Mnja, dat is ook weer waar. ;D ;)
Titel: Re: Kartelvorming Duitsland
Bericht door: AVN op 13 februari 2011, 11:19:43
Een kleine zijstap (deze vraag kwam bij mij op n.a.v. dit bericht, maar ik vind het (nog) geen eigen draadje waardig).

Veel van de in Nederland gebruikte brandweerauto's zijn volgens mij van Duits fabrikaat.
Maar hebben we hier ook nog brandweerauto's die in andere landen gemaakt zijn, en zo ja in welke landen ?
Titel: Re: Kartelvorming Duitsland
Bericht door: Firefighter1970 op 13 februari 2011, 12:05:54
Een kleine zijstap (deze vraag kwam bij mij op n.a.v. dit bericht, maar ik vind het (nog) geen eigen draadje waardig).

Veel van de in Nederland gebruikte brandweerauto's zijn volgens mij van Duits fabrikaat.
Maar hebben we hier ook nog brandweerauto's die in andere landen gemaakt zijn, en zo ja in welke landen ?

Veel Nederlandse brandweer voertuigen hebben een in Nederland geproduceerde achteropbouw (Plastisol,DRV,Ziegler) of Duits/Oostenrijks (Magirus,Rosenbauer)
Een Engelse pomp(Godiva) of Duitse pomp (Ziegler,Magirus) of Duits/Oostenrijks (Rosenbauer)
De chassis zijn wel veelal Duits (MAN,Mercedes) maar je hebt natuurlijk ook nog VOLVO (Zweden) en de in Nederland gemaakte DAF en SCANIA.
De hoogwerkers en ladderwagens zijn vaak van Sandinavische oorsprong (VEMA, Bronto Skylift) en Duits (Metz,Magirus).
Titel: Re: Kartelvorming Duitsland
Bericht door: KLF Grimmenstein markt op 13 februari 2011, 12:26:19
even een kleine offtopic zijstap

Metz is overgenomen / ingelijfd door Rosenbauer
Titel: Re: Kartelvorming Duitsland
Bericht door: Firefighter1970 op 13 februari 2011, 15:04:24
even een kleine offtopic zijstap

Metz is overgenomen / ingelijfd door Rosenbauer

Maar ze produceren nog steeds onder de naam Metz hoogwerkers en ladderwagens,ze zijn al vanaf 1998 onderdeel van de Rosenbaur groep.
Titel: Re: Kartelvorming Duitsland
Bericht door: Henny op 13 februari 2011, 15:42:59
Zoals in het persbericht al staat te lezen loop er ook al een proces tegen autoladder fabrikanten, logisch natuurlijk als Metz onderdeel uitmaakt van al bestrafde partij Rosenbauer.

Volgens mij is IvecoMagirus geen onderdeel van Ziegler. In de mijn beschkbare bronnen (privé octrooi database) kan ik in ieder geval nog geen bewijs daartoe vinden, maar ik kan er naast zitten.

Ik denk dat dit inderdaad wel consequenties voor de Nederlandse markt heeft.
Titel: Re: Kartelvorming Duitsland
Bericht door: Firefighter1970 op 13 februari 2011, 17:45:50
Zoals in het persbericht al staat te lezen loop er ook al een proces tegen autoladder fabrikanten, logisch natuurlijk als Metz onderdeel uitmaakt van al bestrafde partij Rosenbauer.

Volgens mij is IvecoMagirus geen onderdeel van Ziegler. In de mijn beschkbare bronnen (privé octrooi database) kan ik in ieder geval nog geen bewijs daartoe vinden, maar ik kan er naast zitten.

Ik denk dat dit inderdaad wel consequenties voor de Nederlandse markt heeft.

Inderdaad ziegler is een aparte fabrikant en magirus is een apart onderdeel binnen het IVECO concern waartoe ook de franse opbouwer CAMIVA brhoort