Auteur Topic: Amfibievoertuigen voor hulpdiensten Wadden, stranden en binnenwateren  (gelezen 4260 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
visitors can't see pics , please register or login



Ambulancevervoer tussen de waddeneilanden en het vasteland kan mogelijk efficiënter worden uitgevoerd, dan nu gebruikelijk is. Dat kan worden uitgevoerd met amfibische speedboten, die ook kunnen fungeren als terreinwagens, als het wad droog ligt. Bijvoorbeeld de Gibbs Humdinga of de Gibbs Phibian. De Gibbs Humdinga heeft volgens de producent op land een topsnelheid van 128 km/u, en op water van 48 km/u.

Video: http://www.gibbsamphibians.com/platform/humdinga/#

Eventueel kunnen deze snelle amfibievoertuigen bemand worden door een politieagent plus ambulanceverpleegkundige, zodat ze meerdere taken kunnen vervullen in het waddengebied. Er kan ook een brandweerspuit op worden geïnstalleerd.

De vele toeristen op de waddeneilanden maken doelmatig ambulancevervoer daar extra belangrijk. En de grensbewaking in het waddengebied is extra van belang, omdat het de buitengrens vormt van de Schengen-zone. https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdragen_van_Schengen

Deze amfibievoertuigen kunnen ook worden ingezet voor bewaking en ambulancevervoer op stranden en in duingebieden. Ook kunnen ze worden gebruikt op binnenwateren, als er voldoende schuine hellingen worden gebouwd, waar deze voertuigen snel het water in en uit kunnen rijden. Ze kunnen dan mogelijk vaak sneller ter plaatse zijn bij incidenten, dan vaartuigen van de waterpolitie.

Zoekwoorden: Waddenzee, gewondenvervoer, multidisciplinaire voertuigen, ziekenvervoer, politie, surveillance, politiesurveillance, brandweer, grenscontrole, innovatie, vernieuwing, doelmatig, efficiency, kostenbesparing, waddeneilanden, amfibievoertuig, snelheid, kustwacht, strandwacht, duinbewaking, fast amphibious vehicle.


Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2018, 21:15:44
@ Piet V.:Er zijn in de loop der jaren voor wat betreft de Wadden hier verschillende apparaten ontwikkeld met name ten behoeve van diverse werkzaamheden en calamiteitenbestrijding, zoals het uitbrengen van schermen bij bijv. olieverontreinigingen.
Als je een voettocht van de vaste wal naar een van de eilanden onderneemt kom je een variëteit aan “obstakels” tegen.

Het door jou voorgestelde apparaat,auto/boot, weegt, exclusief een overkapping, ruim drie ton met het grootste gewicht,dieselmotoren plus jets, boven de achterassen. Het apparaat zal, vanwege de kleine bandjes, dus snel ver in de zanderige modder zakken.
Ook op het strand en in de duinen zal men, bij deze gewichten, met dit soort bandjes de nodige problemen ondervinden.


Piet V.

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 287
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2018, 21:42:44
Het door jou voorgestelde apparaat,auto/boot, weegt, exclusief een overkapping, ruim drie ton met het grootste gewicht,dieselmotoren plus jets, boven de achterassen. Het apparaat zal, vanwege de kleine bandjes, dus snel ver in de zanderige modder zakken.
Ook op het strand en in de duinen zal men, bij deze gewichten, met dit soort bandjes de nodige problemen ondervinden.

Dat is mogelijk, maar dat probleem speelt, denk ik, minder bij binnenwateren, waar wegen naartoe lopen, met een schuine helling in het water.

Er zijn ook amfibische speedboten met rupsbanden en hovercrafts, die wellicht meer geschikt zijn voor wad en strand.

Video: Fast track amphibious vehicle



Thor

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2018, 12:26:26
@Piet V.
Initiatieven zijn zeker te appreciëren, vooral in hulpverleningsland.
Het ware echter zinvoller pas iets te lanceren nadat er een eerste verkenning van de lokale situatie, omstandigheden, met de mogelijkheden, moeilijkheden heeft plaatsgevonden naast een inventarisatie van het alreeds bestaande materieel en middelen.
Op het wad kun je bij laag water naast de geulen betrekkelijk steile wanden tegenkomen waar het door jou voorgestelde “apparaat” zelfs met vier aangedreven wielen niet omhoog kan komen en bij hoog water kan er op bepaalde gedeelten een behoorlijke zeegang lopen waardoor het in een klein snelbootje “zeer oncomfortabel” kan worden.

Voor het strand en de duinen kennen we de kusthulpverleningsvoertuigen (Unimogs KNRM)
Voor de zee zijn er de rubberbootjes tot bepaalde golfcondities, die ook limieten geven voor kleinere hovercrafts en daar boven tot heden de kleinere strandreddingsboten, te lanceren middels een combinatie van speciale voertuigen. Gelet op de snelheden/inzetmogelijkheden en diverse stations langs de kusten van de grote reddingboten zal meer en meer de zinvolle inzet van de strandreddingsboten komen te vervallen. (Vanuit de historie een dure lokale traditie.)
De voor en nadelen van een nieuw concept moeten worden afgezet tegen de (wereldwijd) bestaande, bekende mogelijkheden en middelen en procedures.
Hovercrafts, bijvoorbeeld, in allerlei soorten en maten worden vwb diverse toepassingen o.a. reddingen met meer of minder succes wereldwijd toegepast.
Het ging hier in eerste instantie over het ambulancevervoer Waddeneilanden, welke zou de toegevoegde waarde van het “apparaat” kunnen zijn voor de binnenwateren ?
Het door jou voorgestelde apparaat zal vele malen, qua aanschaf en onderhoud, duurder zijn dan de huidige vaartuigjes op trailers waarmee men zich moet behelpen en moet ook worden gelanceerd via schuine helling of middels een kraan