Het heeft even geduurd doordat ik langere tijd ziek werd maar hier is dan mijn uitwerking:
De casus ging van start met de volgende opdracht:
U mag uitrukken voor een brandmelding aan de Herdersweg 12 te Tijgelen. Jullie mochten in totaal 9 vragen stellen. Dat zijn veel vragen en als je slim SAMENWERKT je heel veel vragen kon gaan stellen.
Tot de verbazing van dit jurylid werden er keer op keer dezelfde vragen gesteld. Erg jammer. Wat kreeg je uiteindelijk te horen:
- Het ging om een 112 melding
- Over slachtoffers was niets bekend
- Het pand was een kinderboerderij
- Er was een ondergrondse brandkraan bij de ingang
- De melder schijnt een soort van sleutelhouder te zijn
- Er is niets over gevaarlijke stoffen bekend
- Het bevind zich aan de openbare weg
- De politie komt ter plaatse (niet de technische recherche)
- De looproute is bekend bij de jury
- Het pand kan meerdere bouwlagen hebben
Toch miste ik hele belangrijke vragen, mede doordat jullie een standaard verhaal draaiden. Wat had nog heel handig kunnen zijn:
- Is het bekend of er dieren in gevaar zijn?
- Wat is de overige bebouwing op het terrein?
- Is er een woongedeelte of kantoorgedeelte?
- Is het bekend of er weiden zijn om dieren in op te vangen?
- Is er ook een deel agrarische bouw? (oftewel worden er ook planten gekweekt?)
- Is er alleen klein vee of is er ook groot vee?
Daarna kwam de vraag welke commando’s je gaat geven aan je ploegleden en welke informatie je meegeeft.
- Allereerst VEILIGHEID! Je geeft altijd aan dat ze niet zomaar voorbij een vuurhaard mogen, bijzonderheden moeten melden en op moeten blijven letten. Dit is een zwaarwegend onderdeel op een wedstrijd.
- Hierna ga je met je ploeg op pad en is het verstandig om te vragen voordat je gaat lopen dat ze even goed kijken als ze aan komen lopen. Waar is de brandkraan, zien we rook, zien we mensen en ga zo maar door.
- Een buitenverkenning is ook heel handig in dit geval
Berichten aan de AC:
- Allereerst natuurlijk dat je uitrukt
- Dan ter plaatse en als je het zeker weer (en dat wisten jullie nog niet) dat je bij de juiste plaats bent
- Maar nog geen classificatie!
Een aantal van jullie gingen nu nog de politie ter plaatse vragen. Dat kun je beter bij het opvragen doen, aangezien op een wedstrijd de politie standaard is. Indien nodig kun je een dierenambulance laten komen, maar ik heb liever dat je even kijkt wat er nu aan de hand is. Misschien brand alleen de hooiopslag en heb je niets aan de dierenambulance. Ook nutsbedrijven zijn in de stadium echt te vroeg.
Toen kwam er een man in paniek aanlopen. Dit bleek de eigenaar of boer te zijn. Probeer een slachtoffer altijd respectvol te benaderen! Ik heb er zelf een hekel aan als ik als een lompe boer (rare vergelijking in deze casus

) wordt behandeld. En ik heb er ook een hekel aan als ik word beetgepakt zonder dat daar een aanleiding voor is! Pas op met wat je zegt en doet dus…
Wat kreeg je eruit:
- Het band in het gebouw waar de geiten, kippen en konijnen zijn
- De luiken en hokken staan open, maar hij weet niet of alle dieren weg zijn
- Zijn vrouw was bezig om dieren weg te halen, maar hij weet niet waar ze nu is
- Er werken normaal 5 personen op het terrein
Op de vraag zoals deze gesteld werd: ‘meneer wilt u even rustig doen, wij lossen dit voor u op’ zou je in de praktijk een hengst hebben gekregen. Dit is NIET de manier om met mensen om te gaan wiens hebben en houden in brand staat. Beter is het om zelf rustig te blijven en gericht vragen te gaan stellen.
Er werd ook gevraagd om te tekenen. Ook ditmaal heb je aan mij een verkeerde, ik kan niet tekenen. Handiger is om te vragen of er bijvoorbeeld een ontruimingsplattegrond oid is (wat ook gebeurd is). Is dat er niet, dan zou ik eerst goed uitvragen en dan pas laten tekenen, omdat het vaak een uitgebreid proces is en als het mogelijk is, probeer dan zelf te tekenen

Dat voorkomt kunst in Rubens stijl…
Deze persoon is heel erg belangrijk voor je, omdat je in een later stadium nog meer vragen kunt stellen. Bij de pompbediener parkeren of nog beter vragen aan oom/ tante agent of deze even op de sleutelhouder willen letten en of ze ervoor willen zorgen dat deze beschikbaar blijft!
De auto die buiten stond, daar hoefde je niets mee te doen. Het was een speelwrak. Dat betekend dat je dat als bevelvoerder van je metale lijst kunt schrappen.
Daarna kregen we de plattegrond te zien met een beschrijving van de brand. De brand woed in de stallen voor de kleine dieren. Het blijkt te zijn ontstaan ter hoogte van de opslag van het hooi. Als je binnen kijkt blijkt er een hooizolder in te zitten, die ongeveer de helft van het gebouw in beslag neemt en met een ladder te bereiken is. Voor je zie je het tegen de wand branden. We hebben in totaal 2 vuurhaarden, waarvan de vuurhaard beneden door het raam naar buiten komt.