'Volendam' en 'Schiphol' hadden (en Schiphol heeft) daarnaast voor het bestrijden een onwettige 'brandweer'; waarbij op 'Schiphol' het bluswater moest worden geleverd door 'de buren'; waardoor een blusvoertuig (Rijssenhout), eerst redelijk snel ter plaatse voor de deur naar de brand en de celbewoners, maar weer naar buiten moest: op zoek naar, u raadt het al, .....'bluswater'.
Brandweer Volendam-Edam onwettige brandweer ?
Brandweer Kennemerland onwettige brandweer ?
'U valt kennelijk ven uw geloof af!'
Hiervoor gaf u figuren nog
'helemaal gelijk' die de herhaalde aanbevelingen deden om niet op mijn bijdagen te reageren.
Gelukkig komt u nu niet met stellingen of 'op de man' verwijten'; maar u stelt mij 'open' vragen.
Het gaat, v.w.b. uw eerste vraag, om brandweer Volendam ten tijde van de ramp.
Dat was, in strijd met de wet,
niet een door B&W aangestelde gemeentelijke brandweer en dus geen wettelijke, voor bepaalde
'in elk geval taken' in de regionale brandweer in voegen organisatie;
het ontbrak immers aan 'gezag van/bij de overheid' daartoe!Wonderlijk, en m.i. verwerpelijk, genoeg was het slechts een zelfstandige en beperkt lokale 'vereniging'.
Met daarnaast een recent aangestelde gemeentelijk ambtenaar die 'preventie' adviezen moest geven.
Juist ook weer een van de '
in elk geval taken' die wettelijk sinds 1985 aan de regionale brandweer moesten worden toebedeeld!
Na de ramp in Volendam rapporteerde dan ook personeel (officieren) van die regionale brandweer (IBR rapport) dat het uitgebrachte en opgelegde preventieve advies, van de onwettelijk en onbekwaam functionerende lokale 'ambtenaar', in 'Het Hemeltje' niets aan de gebrekkige oude toestand verbeterde; qua ontvluchting mogelijkheden bij brand. '
Kleinigheden blijven behouden in brandweer NL'; zeg maar.
Voor uw 2e vraag:
het cellencomplex te Schiphol werd 'behandeld'(nota bene ook met een eigen alarmcentrale!) door de onwettige brandweer van Luchthaven Schiphol; (nooit volgens het Besluit Bedrijfsbrandweer ingesteld en nooit kwantitatief en kwalitatief' opgeleverd/onderhouden (dat gebeurde wel voor een tankpark aan de Ringvaart; maar dat terzijde) en een lager opgeleid figuur, nam, met een ambtenaar van de gemeente Hoofddorp, deel aan de bouwvergaderingen.
De wettelijk adviseur was toen de cdt. van de regionale brandweer Amsterdam!Uw vraag gaat dus ten onrechte naar de verkeerde regio! Daar werd Luchthaven Schiphol eerst na de ramp 'gedropt'.
Tijdens een hoorzitting in de 2e kamer, door mijn toedoen via intensieve uitwisseling met Frans Timmermans en Godelieve van Heteren ontstaan, was dan ook de burgemeester van A'dam, als regionale voorzitter, nog (zeer nerveus naar zijn adviseur) aanwezig.
Het 'advies', van de beide onbevoegde en onbekwame adviseurs, werd achteraf door personeel van het IFV (v.w.b. de 'droge sprinkler') als onvoldoende gewraakt. Een gebruiksvergunning was er slechts voor de rechtszaal in dat complex; daar repte niemand over.
Dat er geen advies was gewonnen bij de wettelijk adviseur interesseerde, vooraf of achteraf, kennelijk ook niemand.