Hallo, weer een discussiepunt over vastgeroeste denkbeelden en misstanden in onze maatschappij.
Er is totaal geen enkele vorm van erkenning in onze maatschappij voor autodidactisch opgedane kennis en ervaring omdat autodidactici de totale opleidings en onderwijs industrie (gedeeltelijk) omzeilen en ondermijnen.
Als je als "waterrat" (lees van nature uitstekende zwemmer

) bent geboren en geen zwemdiploma's hebt, kan je in velen ambtelijke ogen dan ook niet zwemmen, ben je daardoor een gevaar voor de samenleving en wordt je uitgebannen van allerlei sociale activiteiten en beroepen, idg wellicht de geschiktheid om als brandweer man/vrouw te functioneren ondanks je "waterrat" skills waarmenig gediplomeerd zwemmer jaloers op zou mogen zijn.
Net als alle andere al dan wel of niet wettelijk erkende diploma's en certificaten gaat het erom dat tegenwoordig
verplicht bent diploma's en certificaten te behalen zodat iedereen
vooral schriftelijk met allerlei diploma's en certificaten kan (moet !!!!!) aantonen dat aan de gestelde eisen is voldaan. Aantoonbare skills zonder papiertje zijn geheel ondergeschikt gemaakt aan een (theoretisch) diploma en/of certificaat.
Waarom verliezen we zoveel (oude) ambachten vraag ik mij dan plotseling af.

Als voorbeeld: Heb me persoonlijke verdiept in Excel en Visual Basic en maak de mooiste sheets en toepassingen, ook voor mijn werk en daarbuiten. Mijn werkgever wenstte echter dat ik mij meer moest verdiepen en bood mij o.a. een
Basis cursus Excel aan zodat ik als werknemer
aantoonbaar beter met Excel zou kunnen omgaan ter meerdere glorie van een of andere geheel duistere ISO9001 certificering van, en een nog grotere duistere subsidie aanvraag door ons bedrijf.

Dit is overigens een statement.