Auteur Topic: Vragen / opmerkingen voertuigen Twente  (gelezen 152867 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Frankieboy001

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.273
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #45 Gepost op: 02 juli 2010, 14:21:11
Ralf, een Volvo FE uit de BZK Mantel of zoals Enschede/Hengelo recent een DAF CF75  :)

Ik denk eerlijk gezegd een DAF CF75, want de 3181 (HA+KR momenteel) is geen BiZa voertuig, de 3184 wel, het tweede BiZa voertuig van Almelo is in 2007 naar korps Vriezenveen (3683) gegaan. Deze is momenteel vervangen:

Vanavond wat foto's genomen van de 05-3081.

http://www.112twente.net/3081Vriezenveen1.JPG
Zie voor meer foto's: http://www.112twente.net/Nieuw-haakarmvoertuig3081-Vriezenveen.htm

De 3181 transporteert altijd (staat achter op het voertuig) de 3164 (GM-haakarmbak gericht op brandbestrijding) en de SBH 3161.


112hv

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.082
  • Geslacht: Man
    • EMG Fotografie
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #46 Gepost op: 02 juli 2010, 21:12:44
Almelo krijgt een volvo met kraan.
heb ik gelezen in 'verzamel stuk' een regionaal brandweer blad


Ralf

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #47 Gepost op: 02 juli 2010, 22:42:50
Almelo krijgt een volvo met kraan.
heb ik gelezen in 'verzamel stuk' een regionaal brandweer blad

klopt ;) tevens komt er binnenkort een nieuw voertuig t.b.v. opleiding en oefening...


112hv

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.082
  • Geslacht: Man
    • EMG Fotografie
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #48 Gepost op: 04 juli 2010, 16:35:15
klopt ;) tevens komt er binnenkort een nieuw voertuig t.b.v. opleiding en oefening...

dus die grote bus gaat weg :P


Martin

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 742
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #49 Gepost op: 10 juli 2010, 09:29:20
Op 112hulpverlening.tk kwam ik de volgende foto tegen van de nieuwe wts500 van Vriezenveen bij een buitenbrand wel apart zo met die slangen aan de achterzijde......

visitors can't see pics , please register or login
Voor brandweer nieuws uit Twente http://www.crisistwente.nl




tygerpower

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 33.077
  • Geslacht: Man
    • Brandbase
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #50 Gepost op: 10 juli 2010, 11:43:48
Op 112hulpverlening.tk kwam ik de volgende foto tegen van de nieuwe wts500 van Vriezenveen bij een buitenbrand wel apart zo met die slangen aan de achterzijde......

http://i27.tinypic.com/4vg6ro.jpg

met die slangen aan de achterzijde is zeker heel handig.. en het scheelt heel veel tijd kwa uitrollen vergeleken met de normale slangen. 



112hv

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.082
  • Geslacht: Man
    • EMG Fotografie
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #51 Gepost op: 11 juli 2010, 18:08:38
weet niet of het makkelijker is ze hebben ze nog nooit gebruikt zo ver ik weet

bekende foto:P


pedduhwick

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 250
  • Geslacht: Man
Reactie #52 Gepost op: 18 juli 2010, 14:58:13
Doet me denken aan de duitse brandweerwagens ;)


Frankieboy001

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.273
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #53 Gepost op: 20 juli 2010, 19:25:58
Doet me denken aan de duitse brandweerwagens ;)

Zover liggen we ook niet van de Duitse grens... 10 km maar ;) :) :P


Alwin

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.306
  • Geslacht: Man
    • aw foto
  • Specialisatie: Fotograaf
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #54 Gepost op: 20 juli 2010, 19:33:20
Zover liggen we ook niet van de Duitse grens... 10 km maar ;) :) :P

Nog minder ( bij Bruinehaar de grens over ) Maar dit ter zijde... :)




remkilo

  • Gast
Reactie #55 Gepost op: 24 juli 2010, 19:44:29
Correct me if i'm wrong;

Maar de reden van de slangen aan de achterzijde heeft volgens mij te maken met het feit dat dit voertuig opgebouwd is als TS... Dus gewoon met een pomp achterin en een watertank. Daardoor kwam de ruimte voor het plaatsen van de slangen achterin het voertuig wat over het algemeen gebeurt vol te zitten met de pomp en de watertank... Vandaar de slangen aan de achterzijde


ton

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #56 Gepost op: 24 juli 2010, 22:37:28
You are wrong, so I correct you!
Het gebruik van rijdbare slanghaspels aan de achterzijde van een brandweervoertuig is tamelijk oud(erwets), doch wordt nog veel gebruikt in mn. Duitsland en Frankrijk. De dubbele haspels, zoals op dit voertuig, zijn dan ook typisch Frans. Elke TS in Nederland beschikt over het in het bestek voorgeschreven aantal slangen opgeborgen IN het voertuig. Met behulp van extra slangen op dergelijke haspels is het mogelijk om met 1 (of voor een grote, enkele haspel 2) personen snel een slangleiding uit te rijden/rollen, mede omdat de slangen op de haspel al gekoppeld zijn. Op de keper beschouwd is een dergelijke voorziening dus een extra optie. Nadeel is dat de pompruimte minder goed toegankelijk is, iets dat met de computer gestuurde automatische pompen weer wat minder groot wordt.
 


remkilo

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 25 juli 2010, 16:35:33
@ Ton
Ik weet dat de slangen aanwezig zijn ín het voertuig. Echter, de standaardbepakking van een TS is niet ervoor ingericht om 500 meter (mogelijk zelfs dubbel) uit te leggen... Doordat dit voertuig als WTS500 is opgenomen in GMS en de KVT zal hij dus 500 meter moeten kunnen overbruggen, dit gaat niet lukken met de standaardbepakking van een TS... Normalieter zal WTS500 opgeborgen zijn in een PM/SL waar de slangen danwel op haspel danwel gevouwen in het voertuig aanwezig zijn. Maar zoals eerder aangegeven past dat bij dit voertuig dus niet...

Ow, en zo 'ouderwets' zijn deze haspels niet. Ze zijn juist in opkomst... Vele voertuigen hebben ze in het voertuig, maar diverse voertuigen in Twente en Noord Holland Noord hebben dit systeem weer in gebruik genomen...
Dus je redenatie klopt niet helemaal...


ton

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #58 Gepost op: 25 juli 2010, 19:08:55
Volgens mij zat ik er niet zover naast. Het is dus een extra optie (om te voldoen aan de -lokale?- WTS500-eis).
Het systeem van rijdbare slanghaspels is hoe dan ook oud.
En verder is het maar net welk waardeoordeel je aan het begrip ouderwets geeft.
Oud(derwets) wil niet per defintie zeggen dat het achterhaald of slecht is  :-)
In Duitsland en Frankrijk m.n. heeft men hier lang aan vastgehouden. Het voordeel van de kleinere haspels, die m.n. in Frankrijk gebruikt werden/worden is dat ze door 1 persoon zijn te hanteren. Behalve in Twente heeft ook de brandweer Den Helder bij mijn weten hiervoor gekozen.

Ben wel benieuwd in welk bestek het WTS500 beschreven is cq. waar dit vandaan komt (behoudens de wenselijkheid voor langere opbouwlengtes in buitengebieden)


remkilo

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 25 juli 2010, 19:18:12
De reden voor WTS500 is gebaseerd op incidenten in het buitengebied. Veel korpsen hebben een PM/SL met 1000 meter gevouwen slang achterin; of zoals nu op haspels. Bij branden in het buitengebied was er veel vraag naar deze voertuigen voor de waterwinning. Echter, volgens het meldkamersysteem konden deze voertuigen niet gealarmeerd worden. Dus werd er of getoverd met losse ploegjes en contact AC etc. Of er moest uit nood een WTS1000 gealarmeerd worden, terwijl het niet eens noodzakelijk was. Om dit probleem te ondervangen hebben ze gekozen voor het invoeren van WTS500. Hierdoor konden deze voertuigen die overal al beschikbaar waren gealarmeerd worden. Meestal is het een combinatie van PM/SL met een MSA. Maar in Twenterand is er gekozen voor een TS met haspels. De haspels zijn enerzijds voor de snelheid gekozen, maar anderzijds zodat er rijdend een slangenweg uitgelegd kan worden.