Brandweerforum

Algemeen => Interactiviteit => Topic gestart door: Dennis Kempers op 01 mei 2006, 16:31:37

Titel: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Dennis Kempers op 01 mei 2006, 16:31:37
Het is vrijdagochtend omstreeks 06.30. Op de brug en de snelweg staat zoals iedere ochtend weer een flinke file. Plots komt er achteraan in de file een vrachtwagen aangereden. Deze ziet de file niet en rijdt er op in. Het resultaat een ongeval waarbij een vrachtauto is betrokken en enkele andere auto’s. Over het aantal slachtoffers is tijdens de alarmering nog niks bekend. Wel is er bekend dat er “een vloeistof” uit de vrachtauto lekt, wat dit precies is, is niet bekend. Nog geen 10 seconden na het ongeval rijdt er op de vrachtauto een auto in. De andere auto die er achter rijdt raakt in de slip en knalt door vangrail tegen de railing van de brug aan, deze geeft mee en de auto dreigt in het water te vallen.

Het ongeval is overigens gemeld door de bestuurders op de linkerrijbaan.

Wat te doen aan jullie:

1. Welke voertuigen/eenheden alarmeer je?
2. Waar gaat je eerste prioriteit naar uit en hoe zet je je mensen in?

Tussendoor zal ik updates geven.
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: joost B op 01 mei 2006, 17:07:01
Ik laat een WO, 2x TS, HV1, HA, SPECbak, OvD, OGS, AGS, 1x DB5, x politie rijkwaterstaat, en 4 x ambulance, + OvD-G, KLPD, VVD, Lifliner alarmeren.

Me eerste prioriteit gaat uit naar het dreigende auto te water te vallen. Me overige mensen gaan eerst het ongeval iventariseren en op aanwijzingen van de ambulance de slachtoffers er uit halen. De bemanning van de HV + spec bak + DB gaan kijken bij de vrachtwagen met het vloeistof. Tevens lopen de OGS + AGS mee. Ik laat de OGS + AGS bepalen of er ook een OGS team moet komen.

Joost
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Peter op 01 mei 2006, 17:08:19
Voorlopig,gaat er 2x TS,1x WO,1x HV en de OVD eruit.verder wil ik dat als de AC meerdere meldingen krijgt,dat zij proberen of er meer bekend kan worden over de vloeistof,als ze meer weten wil ik dat zo snel mogelijk weten.Verder wil ik een bovenwindse aanrijroute hebben van de AC,de politie,en ambulance aanrijdend uiteraard het advies richting politie en ambu ook bovenwinds te komen.

Zolang ik niets hoor,leg ik mijn voorlopige opstelplaats voertuig 100mtr voor het incident,en laat ik eerst verkennen door m,n nummers 1&2.Voor hetzelfde geld is het een tankwagen melk  ::)
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: FireRobin op 01 mei 2006, 17:14:37
2x TAS
1x WO
1x HV
1x OVD
1x AGS (ROGS)

Mijn priotiteit gaat uit naar de slachtoffers en de auto die in het water dreigt te vallen

Ik stuur de bemanning van de eerste TAS naar de slachoffers, de bemanning van de 2e TAS naar de auto die in het water dreigt te vallen om deze te stabiliseren (er vanuitgaand dat er nog mensen in dat voertuig zitten)

AGS waarschuwen over de onbekende vloeistof die lekt
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Peter op 01 mei 2006, 17:16:34
2x TAS
1x WO
1x HV
1x OVD
1x AGS (ROGS)

Mijn priotiteit gaat uit naar de slachtoffers en de auto die in het water dreigt te vallen

Ik stuur de bemanning van de eerste TAS naar de slachoffers, de bemanning van de 2e TAS naar de auto die in het water dreigt te vallen om deze te stabiliseren (er vanuitgaand dat er nog mensen in dat voertuig zitten)

AGS waarschuwen over de onbekende vloeistof die lekt
Waarom doe jij de AGS alleen maar waarschuwen over die vloeistof die er lekt?
Als dat net een levensgevaarlijk goedje is,maak je alleen maar extra slachtoffers  ???
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: FireRobin op 01 mei 2006, 17:17:36
Waarom doe jij de AGS alleen maar waarschuwen over die vloeistof die er lekt?
Als dat net een levensgevaarlijk goedje is,maak je alleen maar extra slachtoffers  ???

Nou ik bedoel eigenlijk als hij ter plaatse is er naartoe sturen, zodat hij er een beslissing over kan nemen wat ze er mee gaan doen

Had 't iets duidelijker moeten zeggen ;)
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Peter op 01 mei 2006, 17:19:17
Nou ik bedoel eigenlijk als hij ter plaatse is er naartoe sturen, zodat hij er een beslissing over kan nemen wat ze er mee gaan doen

Had 't iets duidelijker moeten zeggen ;)
Mnja Ok  ;D
Ik laat voorlopig m,n prioriteit liggen bij de vloeistof,voor hetzelfde geld kunnen we daar geen eens komen zonder beschermende kleding zoals gaspak etc  :-X
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: joost B op 01 mei 2006, 17:22:27
Daarom laat ik de OGS + AGS beslissen of er een OGS team moet komen. Komt die dan laat ik tevens de Decontaminatie container komen, + de 3 OGS teams uit de regio.

Joost
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: FireRobin op 01 mei 2006, 17:40:15
Daarom laat ik de OGS + AGS beslissen of er een OGS team moet komen. Komt die dan laat ik tevens de Decontaminatie container komen, + de 3 OGS teams uit de regio.

Joost

3 OGS teams extra is dat niet een beetje TE ??  ;)
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: joost B op 01 mei 2006, 18:16:14
jah dat is wel te veel, denk ik zelf. Ik laat er als de OGS + AGS het vinden dat ze moeten komen laat ik 1 team prio 1 komen en 1 team standby staan. Ik heb geen idee hoeveel mensen er eigenlijk inzitten in zon team.

Joost
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Brandweer Sluis op 02 mei 2006, 17:48:47
1. Welke voertuigen/eenheden alarmeer je?
2. Waar gaat je eerste prioriteit naar uit en hoe zet je je mensen in?


1.    2x TAS 1x HA + HV1 1x WO 1x OVD 1x ROGS, deze allen met prio1

2.    De prioriteit gaat uit naar de auto die in het water drijgt te vallen, en de slachtoffers die (mogelijk) bekneld kunnen zitten. Ook stuur ik de ROGS oppad om te inspecteren wat de vloeistof kan zijn. De ROGS kan misschien kijken op de ERIK-kaart (ofzoiets), en misschien op de plaatje van de vrachtwagen kijken en opzoeken welke vloeistof er in zit. (Bijvoorbeeld 33 = brandbare vloeistof)
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Ricardo op 02 mei 2006, 18:23:07
1. 2x ts, 2x hv, 1x WO, 1x OVD (omdat het een ongeval op de snelweg betreft wordt er vanaf 2 kanten aangereden), echter wil ik ook alles bovenwinds aan hebben rijden.

2. Prioriteit gaat naar vormen van een beeld van de situatie, en dan als eerste naar de vloeistof en de lading van de vrachtwagen. Mocht er dan iets gevaarlijks in zitten kan er direct actie ondernomen worden.

Natuurlijk wil ik meer info hebben zodra de ac dit heeft!

Gr. Ricardo
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: joost B op 02 mei 2006, 18:41:51
Tevens laat ik, als de situatie dit toelaat de eerste wagen die tp is kijken naar de code van de vrachtwagen en gelijk laten doorgeven aan de AC, zodat deze de OGS-AGS zich er kan op voorbereiden en evt alvast stappen te ondernemen.

Joost
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Dennis Kempers op 02 mei 2006, 22:08:16
Bij naderbericht blijkt dat er zich in de vrachtauto spiritus bevindt in gescheiden compartimenten. De scheur heeft zich uitgebreid en er stroomt nu mer uit het voertuig, een vonk kan dus fataal zijn. Vooraan in de file is er in een auto een brandje uitgebroken door kortsluiting op de accu, verder blijken er in een aantal auto's een paar mensen bekneld te zitten waaronder een klein kind tussen zijn eigen stoeltje en de bestuurdersstoel.

De reling van de brug staat op het punt van knappen en de bestuurder zit met zijn bovenbenen bekneld in het voertuig, de bijrijdster heeft de auto ongedeerd kunnen verlaten.

De vraag is nu:

Hoe handel je verder, en wat alarmeer je eventueel nog?
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Peter op 02 mei 2006, 22:17:25
Goed,spiritus dat maakt de zaak al een stuk makkelijker.Eerste prio is dat brandje,die neemt 1 TS voor z,n rekening.En die TS controleert ook de andere auto,s op brand.De andere TS gaat kijken of de lekage snel te verhelpen is,of dat daar meer middelen voor nodig zijn.Ik laat in ieder geval het schuimblusvoertuig TP komen,plus een 3e TS ivm dreigend brandgevaar en het toch wel zaak is dat we zo snel mogelijk beginnen met de bevrijding van de slachtoffers.Dus ongeval groot.

-Ik wil van de ambulancedienst weten welke slachtoffers als eerste bevrijdt moeten gaan worden,zodat we daar ons op kunnen gaan richten.Als er geen mensen met voorrang hoeven worden bevrijdt,dan pakken we als eerste de slachtoffers die het dichts bij de tankwagen zitten
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: joost B op 02 mei 2006, 23:07:08
Wat ga ik er bij bestellen
Ik maak zelf dus ook Groot Ongeval. Ik laat de COH + VC komen. Ook de VVD + CVD. Ook een schuimblusunit - schuim-poeder-blus wagen. + 3 x takelwagen waarvan 1 vrachtwagentakeldienst. Ook een Milieu dienst van de Rijkwaterstaat ivm gevaarlijke stoffen wat dreigt in de berm te raken

Wat ga ik verder doen? Mijn eerste prio 1 is de brand in de kiem te smoren. Tevens laat ik de andere wagens op brand controleren en evt de accupolen losmaken. Ook de wagen die op de railing staat wil ik er zo snel mogelijk van los hebben. Van de ambu dienst wil ik weten welke slachtoffer er als eerste uit gehaald moet worden. Ook laat ik de traumateam wat tp is/aanvliegend laat ik de ambu dienst helpen met de slachtoffers uit te zoeken en mogelijk al te bevrijden.

Joost
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Hbt op 03 mei 2006, 00:30:02
Ik laat alarmeeren 3x TAS, HV, WO, OvD , SBW

1st tas voor de beginnede brand te blussen kan zich na de blussing ook storten op de bevrijding van de bekneld slachtoffers 1 en 2 de blussing en 3 en 4 voor de stabilisering van de auto die over de reling drijgt te vallen ondersteud door de HV bemanning
2de tas voor het verkennen van de overige auto's die betrokken zijn
3de tas voor de vrachtwagen met de spirtus een vluchtig goedje dus een heel hoog brand risico
SBW voor het nodige schuim denkend om een schuimdeken te leggen onder de vrachtwagen

Wil welke slachtoffers er als eerste bevrijd moeten worden. Volgens mij heeft het slachtoffer die bekneld zit in de auto over de reling toch de hoogst prio.

naderbericht groot ongeval vanwege de aantal beknelde slachtoffers
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: louis op 03 mei 2006, 02:12:47
uit de melding val in eerste instantie op te maken dat het een ongeval betreft waarbij een vrachtwagen een file heeft aangereden en dat deze een nog onbekende vloeistof verliest. tevens zijn er twee autos achterop gereden, waarvan er een dreigt in het water te vallen.
 
uit deze gegevens is het volgende informatie te halen. het betreft een ongeval met een onbekende vloeistof. er is een vrachtwagen en ongeveer 5 a 6 autos bijbetrokken, dus ongeveer tussen de 12 en de 26 mogelijke slachtoffers. inzet moet dus boven winds gebeuren.

dus de volgende voertuigen worden meteen ingezet. 3x TAS, 1 HV-2, 1 HA+HVH, 1 HA+SBH, WO+WOA, OvD/ROGS en tevens verzoek om 5 ambu's en OvDG. en verzoek om het traumateam in te lichten dat we ze misschien oproepen wanneer nodig.
tevens worden extra personeel opgepiept. plus een 2tal TAS van de buurtgemeentes gealarmerd waarvan een voor de herbezetting van de kazerne, en de tweede voor mogelijke extra inzet.

te plaatsen word door de ROGS gekeken of men zondermeer ingezet kan worden.
indeling van de inzet zal zijn
auto bijna te water: 1e TAS en de HV-2 die door middel van de lier de wagen verankerd. de WO met WOA word standby gehouden met de boot te water.
auto op vrachtwagen; 2de TAS en de HA+HVH (tevens ook voor auto voor vrachtwagen)
auto's voor vrachtwagen; 3de TAS

bij aankomst blijkt een auto te branden en de vrachtwagen een tankauto te zijn die spiritus vervoerd. hierop word de 3de TAS met twee HD-stralen ingezet om de brand te blussen en de HA+SBH word ingezet om preventief de tankwagen onder het schuim te zetten om te voorkomen dat deze in de brand raakt. ivm brandbare en vluchtige stof.  tevens word om een extra TAS gevraagd om te helpen met mogelijke slachtoffers in de auto's voor de vrachtwagen. en verzoek om hulpverleningsteam op kazerne of opvangadres.



ik neem aan dat het een middelgrote plaats is. want in dat geval zal de OvD samen met enkele collega's in een ROGS- roulatiesysteem zitten. en is hij bij toerbeurt ROGS. dan is de eerste verkenning een makkie. zal er geen extra ROGS 
gealarmeerd hoeven te worden. eerste verkenning kan hij zelf doen.       
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Brandweer Sluis op 03 mei 2006, 12:31:03
Hoe handel je verder, en wat alarmeer je eventueel nog?

Opschaling Groot ongeval. Nu liggen de prioriteiten op de slachtoffers die bekneld zitten, en vooral eerst de auto die van het talud kan gaan. We alarmeren nog wat voertuigen.

- Extra TS + nog een HV2. OGS-Unit misschien erbij ? Misschien dat de WO beter toch ook met prio 1 kan doorrijden, als het geval is dat de auto van de brug gaat. Stuk of 5 ambu's voor de slachtoffers, ook OVD-G laat ik tp komen. Ik vraag aan de politie om de omgeving af te zetten in een straal van 2 km aan bijde kanten van de snelweg, anders ontstaat er op de andere rijbaan een kijkfile, wat ook niet zo handig is, dus deze mensen worden omgeleid.
De spiritus moet goed gekoeld worden denk ik zo, want het is veel te ontvlambaar ! Misschien dat schuimvormendmiddel helpt ?? (heb er geen idee van namelijk).
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Ricardo op 03 mei 2006, 20:12:50
Ten eerste laat ik de opschaling van de ggd aan hun over, ik beperk mij dan ook dat ik overleg wil met de ovd-g en ovd-p.

Het nader bericht dat ik geef is lastig in te schatten omdat ik niet precies weet hoe en wat. Het kan wel zijn dat de mensen zelf niet bekneld zitten maar dat ze niet uit het voertuig zitten. Ik ga in elk geval van het ergste uit en daarom maak ik er een zeer grote hulpverlening met GRIP 1. Wat inhoudt dat ik er nog 2 extra tankautospuiten bij krijg. De eerste acties van de nr. 1 en 2 van de eerste ts is het blussen van het brandje, 3 en 4 zorgen er samen met de hv bemanning voor dat de auto in de relling gezekerd wordt zodat deze in ieder geval niet kan vallen. Vervolgens gaan zij naar de andere voertuigen controleren.

Ik wil dat de nr. 1 en 2 van de tweede tankautospuit het lek aan de vrachtwagen gaan verkennen. Tegelijkertijd wil ik dat nummer 3 en 4 zorgen dat er een waterscherm klaar staat voor het geval de lekkage niet direct te verhelpen is. Aangezien het incident op een brug plaatst vindt wil ik ook een grootschalig watertransport aanrijdend hebben om de tankautospuit eventueel van water te voorzien. Als het mogelijk is wil ik ook de vrachtbrief in handen krijgen om te kijken hoeveel er in zit etc.

Als dit alles gedaan is verwacht ik dat mijn 3e en 4e ts al ter plaatse zijn. Deze gaan ook de voertuigen controleren en indien mogelijk de mensen die niet gewond / bekneld zitten meenemen naar een veiligeren plek. Verder wil ik ook dat zij alle auto's af zetten mits dit nog niet gebeurd is.

De wo wil ik beneden aan de brug hebben met de duikers in de boot op veilige afstand.

Als laatste zal ik nog even toelichten waarom ik een waterscherm wil hebben. Spiritus is een vloeistof die verdund is met water en dus ook verder verdund kan worden. Door een waterscherm neer te zetten worden de spiritus gassen ook neergeslagen!

Dat zijn mijn eerste handeling, wordt een leuke casus denk ik zo.

Gr. Ricardo


Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Peter op 03 mei 2006, 20:19:18
Ik zit me net te bedenken dat we inderdaad op een brug staan,dat water eronder wordt dat bevaren?Zoja,dan wil ik de scheepvaart voorlopig even stilleggen,en wil ik de beheerder van dat stuk water terplaatse
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Ricardo op 03 mei 2006, 20:23:55
Ik zit me net te bedenken dat we inderdaad op een brug staan,dat water eronder wordt dat bevaren?Zoja,dan wil ik de scheepvaart voorlopig even stilleggen,en wil ik de beheerder van dat stuk water terplaatse
Daar had ik ook aan zitten denken, maar ik zat me te bedenken als het een hele brede vaart/rivier is kan er misschien wel een stuk open blijven. Maar wederom het zekere voor het onzekere dus dan maar dicht! Eveneens als de andere kant van de snelweg! Voor fietspaden naast de brug / onder de brug geldt precies hetzelfde.

Gr. Ricardo
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: FireRobin op 09 mei 2006, 19:01:58
nog verdere updates Dennis?
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Dennis Kempers op 09 mei 2006, 20:32:19
Ja, komen eraan als ik weer tijd heb :)
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Dennis Kempers op 09 mei 2006, 20:39:40
Nou, even een update dan.

Het incident komt op zijn hoogtepunt. De eerste slachtoffers rondom de lekkende tank van de vrachtauto zijn bevrijd en afgevoerd naar het ziekenhuis. De auto die door de brug dreigt te zakken begint steeds gevaarlijker te hangen en is inmiddels nog niet gestabiliseerd. Het brandje in de voorste auto is geblust maar echter heeft de bestuurder wel brandwonden opgelopen.

Met de tankwagen gaat het nog altijd niet best, de spirutus blijft wegstromen en het eerste compartiment begint leeg te raken, bijkomend probleem is dat je nu overals spiritus heb liggen en dat 1 vonk fataal kan zijn. De andere compartimenten leveren voor als nog geen problemen op.

Echter zit het weer ook niet zo mee, het KNMI voorspelt niet veel goeds. Er komt regen met zware windstoten in de richting en de verwachting blijkt dat dit niet lang meer gaat duren, zaak dus om de slachtoffers weg te krijgen van Plaats incident.

De vraag is:

1. Hoe pak je het spiritusprobleem aan?
2. Hoe haal je de slachtoffers zo snel mogelijk van hun plaats weg?
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: joost B op 09 mei 2006, 22:05:37
1. Hoe pak je het spiritusprobleem aan?

Ik laat zover het kan met de haspels rondom de wagens/wrakken schuim spuiten om het zo goed mogelijk af te dekken. Ik vraag aan de AC of er met spoed nog een SPB kan komen om ter assistentie te blijven staan wachten.

2. Hoe haal je de slachtoffers zo snel mogelijk van hun plaats weg?

Ik wil zo snel mogelijk de wagen op de brug gestabiliseert hebben. Ik laat nog 1 duikploeg alarmeren dus in totaal 2 duikploegen standby. Ik laat de WO onder prio 1 alarmeren, onder prio 2 uitrukken en laat ze weten dat het nodig zou zijn overmoeten schakelen naar prio 1. Ik wil ook al mijn mensen die nog over zijn of uit hun neus lopen te eten, dat die gaan kijken hoever de mensen zonder hydrailisch gereedschap er uit kan gehaald worden. Zoniet of met twijfel gelijk de schaar er in en de sprijder.

Jan-Joost
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Peter op 09 mei 2006, 22:20:53
Goed,we gaan dus slecht weer krijgen.Als alle slachtoffers rondom de tankwagen weg zijn,verschuiven de prioriteiten naar de wagen die boven het water bungelt.Daar gaan we de mensen zo snel als mogelijk eruit halen,de auto zekeren we met de tifortakel vast aan een voertuig zodat de auto niet verder weg meer kan schuiven.En dan gaan we de mensen eruit plukken.

het spiritus wat op de weg ligt gaan we indammen met zand,dus ik wil zo snel mogelijk zand TP hebben.En ik hoop dat de spiritus in het zand trekt,en wil ik een ZOAB-reiniger TP hebben die de spiritus opzuigt,althans wat niet opgenomen is door het zand.Te samen met een flinke bak water erbij neutraliseren we die hele handel  8)
Het schuimblusvoertuig blijft de gehele opruimactie terplaatse,maar ik laat geen schuimdeken leggen.Als het inderdaad gaat regenen en hard waaien zijn we het schuim zo kwijt,en dat is zonde.Wie weet heb ik m,n voorraad schuim nog hard nodig.

Had ik verder nog noten op m,n zang??  Ja laat de catering maar eens doorkomen  8)
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: joost B op 09 mei 2006, 22:22:58
Bij deze zou ik ook graag de Logistiek/Verzorgingsgroep laten komen ;)

Joost
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Dennis Kempers op 10 mei 2006, 12:17:38
Verzorgingsgroep vind ik idd een goede zet, de inzet draait al een tijd
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: joost B op 10 mei 2006, 17:17:37
Verzorgingsgroep vind ik idd een goede zet, de inzet draait al een tijd

8 dagen :P ;) ;D ;)

Joost
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Francois op 14 mei 2006, 15:40:03
ik zou laten komen :

2x TS
1x WO
1X SIGT ( snel inzetbaar gaspakkenteam )
1x ROGS
2x HV
1x HV SPEC bak
2X schuimblusvoertuigen
1x hoogwerker of ladderwagen
1x blusboot
4x ambulances en het sigmateam standby op de kazerne
1x lifeliner standby
1x politieheli in de lucht
1x pm met SVM
1x watercontainer
kustwacht
KLPD
rijkswaterstaat
gemeentedienst
en de burgemeester
zoab reiniger


ik zou eerst de slachtoffers redden met de hoogwerker dan het spiritusprobleem oplossen door een schuimblusvoertuig en container  een deken te laten leggen en een waterscherm een eindje verder zetten dan door een ZOAB-reiniger de weg laten reinigen en dan de wagen leegpompen en de wagen bergen
ondertussen is de burgemeester ook in kennis gesteld en is de weg afgezet door de KLPD de gemeentedienst voert hand en spandiensten uit en rijkswaterstaat en de kustwacht houden het kanaal vrij en als alles geborgen is en weg is keren wij terug naar de kazerne

dat was et wel geloof ik
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Brandweerforum op 14 mei 2006, 17:36:00
Ik ben een beetje laat bij deze casus ;D (beetje erg laat kun je wel zeggen) Ik lees dus gewoon mee! Maar vind dit een erg leuke casus waar over na gedacht kan worden! Ik heb wel een paar vragen in het algemeen over de casus. Misschien dat mensen hun beslissing kunnen/willen onderbouwen???

Waarom willen mensen een OGS team alarmeren/inzetten?
We hebben het over een licht ontvlambare stof! (spirtus)

Waarom willen mensen een schuimdeken aanleggen over de spirtus?
Het gaat waaien deze ben je zo kwijt en je kan de schuim in de hele stad terug vinden!

Waarom willen mensen een WO ter plaatse hebben en waarom met deze prioriteit?
We hebben NOG niet te maken met een waterongeval!

Groet Ronald.
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: louis op 14 mei 2006, 17:57:13
nou Ronald

op het moment dat ik die beslissing nam was er nog niet spraken van een harde wind. daarom was het verstandig om een schuimdeken over de wagen te leggen met oog op ontbranding. gezien het feit dat je zowel voor als achter de vrachtwagen bezig ben met het bevrijden van slachtoffers. natuurlijk neem je als HOvD de beslissing om de plek te beperken door er een landing zand omheen te leggen, waarna je een vacuumwagen laat komen om de vloeistof samen met het schuim op te ruimen door het op te zuigen. de andere compartimenten zijn niet beschadigd dus kunnen gewoon gebruikt worden. er moet natuurlijk wel gekeken worden of de tankwagen nog in staat is om op een normale manier vervoerd te kunnen worden. anders moet deze overgepompt worden in een andere tankwagen. trouwens ik had dan wel het OGS team laten alarmeren omdat op dat moment niets bekend was over het soort van vloeistof. ik heb ze alleen nog niet ingezet en ze zijn dus nog op de kazerne. deze zijn dus ook inzetbaar om ondersteuning te geven aan het personnel te plaatse. ook kan er een dienst doen als gids voor de tankautospuit die van een buurtgemeente de dekking in de stad verzorgd.

trouwens in de aanvullen informatie word gesproken om het feit dat de wagen bij de burg nog een probleem zou zijn. echter heb ik al meteen bij de eerste inzet een tas en de hv ingezet op dit voertuig. waarbij het voertuig gezekerd is aan de hv. dus voor mijn is er geen probleem meer. desnoods trekken we hem met de lier terug het wegdek op. als de situatie te gevaarlijk word voor het hulpverlennende personeel. natuurlijk in overleg met de dienstdoende OvD-G.  al ligt de uiteindelijke beslissing bij mijn. veiligheid van personeel gaat toch voor op 1 slachtoffer. hoe cru dat ook klinkt.
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: joost B op 14 mei 2006, 20:04:04
Ben helemaal met Louis eens! Ik heb de WO laten alarmeren uitvoorzorg! Beter te veel dan achteraf te weinig! ;)

Joost
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Peter op 14 mei 2006, 20:28:07
Ik zit eigenlijk te hopen dat het flink gaat plenzen,dan wordt het verdunnen al steeds makkelijker  ;D
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: louis op 14 mei 2006, 21:01:19
je heb het kanaal toch bij de hand en zeker een tas. dus is dat toch ook geen probleem als het niet regend.
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Brandweerforum op 21 mei 2006, 17:14:59
Bedankt voor je uitleg louis! Komt er nog een update dennis ???

Groet Ronald.
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Dennis Kempers op 21 mei 2006, 21:13:41
Het spiritusprobleem is inmiddels verholpen door het af te dekken met schuim. Daarna is er flink verdund door de ts-ploegen. De buien die eraan schenen te komen zijn overgewaaid, wat misschien wel gunstig was. Inmiddels zijn er een groot aantal afgevoerd naar het ziekenhuis. Het slachtoffer uit de auto tegen de reling is inmiddels bevrijd en door de traumahelikopter afgevlogen.

Wat zijn je verdere acties betreffende tot de afbouw van het ongeluk? Stuur je al eenheden terug?
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Brandweer Sluis op 21 mei 2006, 22:48:06
Ik laat de OvD en de 1e + 2e TS nog blijven voor misschien reinigen van wegdenk indien nodig ?

De rest laat ik op het gemakt terug keren richting de kazerne, mocht het misschien nog nodig zijn kunnen we ze nog altijd laten terug keren. De scheepvaart kan ook weer verder binnen een klein half uurtje. Ik laat enkele bergingsbedrijven komen voor de auto's die totallos zijn. Daardoor staan die 2 TSen ook nog erbij, voor eventuele bergingsactiviteiten.
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: joost B op 21 mei 2006, 23:47:52
Ik laat ondertussen de VZG komen om de mensen van drinken + eten te voorzien. Ook laat ik de Scheepvaart weer varen, de WO kan naar huis keren, evenals de HV1. De HVII laat ik nog even standby staan. Ook wil ik dat er nog 2 TS + de OvD blijft staan voor eventuele handelingen. Voor de rest laat ik een Takelwagen komen voor de vrachtwagen, en een dieplader oid. voor de tankwagen wat natuurlijk ook weggetakeld moet worden. De AGS/OGS kan van mij part naar huis, maar dat mag hij helemaal zelf weten. De SPB laat ik ook huiswaars keren.

joost
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Brandweer Sluis op 21 mei 2006, 23:48:53
Ohwja ik laat ook nog een berger komen voor vrachtwagen te bergen ;)
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Peter op 22 mei 2006, 00:55:45
Ik laat 1 TS terplaatse,die de berger kunnen assisteren.En daarna het wegdek kunnen reinigen,voor de rest is het bedankt voor de inzet en wel thuis
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: louis op 22 mei 2006, 13:03:38
van de ingezette eenheden. kunnen de eerste drie ingezette Tassen, de HV-2, de HA+HVH, de HA+SBH en de WO+WOA terug keren naar de kazerne. de vierde ingezette TAS blijft te plaatsen voor assistentie. de tweede opgeroepen TAS van de buurtgemeente word bedankt voor hun assistentie bij het her bemannen van de kazerne en kan naar huis vertrekken. gezien de omvang van het incident laat ik een PM met de milieu aanhanger te plaatsen komen te assistentie van de bergers. als het geheel klaar is kunnen deze twee eenheden ook terug naar de kazerne. voor een nabespreking en zo mogelijk verwerkingshulp indien nodig.
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: squad61 op 22 mei 2006, 21:05:10
Ik ben niet zo'n liefhebber van dit soort cassussen, is een hoog gehalte schriftelijke inzet module BM repressie, en vrijwillig wedstrijd gehalte ;)
Wat me wel laat glimlachen is al die voertuigen die door de diverse forumleden in de straat op worden gestuurd. Volgens mij zijn er maar een paar plekken in Nederland waar dat potentieel direct de straat op kan, en voor de rest moeten we het doen met incomplete TS'n en aanrijtijden van een tweede TS of HV van 15 min.
Dus ik herschrijf de casus:
Je bent bevelvoerder van een vrijwillige blusgroep. Op maandag ochtend gaat de pieper en je hoort de bovenomschreven eerste melding.
Wat zijn je overwegingen, wat zijn je prioriteiten en welke voertuigen wil je ter plaatse hebben, wetende dat jij binnen 8 min ter plaatse bent en de eerst volgende TS en HV en OVD minimaal 15 minuten aanrijtijd hebben.
Een WO kan wel gealarmeerd worden maar is springbemanning met de SPB/ haakarmvoertuig met specbak. Het dichtsbijzijnde Gaspakken team van het beroepskorps heeft een aanrijtijd van 25 min. Kijk, "now your talking" ;D

Ik hoop dat de maker van deze casus deze kleine reactie van mijn kant me niet kwalijk neemt.

PS. Bovenwinds aanrijden: hoe doe je dat als de kortste route naar de snelweg beneden winds is en en de bovenwindse aanrijroute een omweg van minimaal 10 minuten is?
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: squad61 op 24 mei 2006, 23:44:15
Citaat
Ik hoop dat de maker van deze casus deze kleine reactie van mijn kant me niet kwalijk neemt.

Blijkbaar een gevoeilige snaar geraakt, want het blijft verder erg stil op deze casus.
Alle reacties doorlezend zitten er een paar goede tussen, zeker ervaring in hulpverlening?) en een aantal die ver van de realiteit van de praktijk liggen. ( De brw besteld geen 4 ambulances, bergers, politie etc.) De BVD en later OVD doen dat via het motorkap overleg met de eerste ambu bemanning en eerste politie bemanning. Rijkswaterstaat etc is in eerste instantie niet belangrijk, behalve voor het ICM, en het afkruisen van de wegen.
Wat veel belangrijker is dat er inzet prioriteiten zijn: de onbekende vloeistof is het grootste gevaar namelijk voor je eigen personeel en een eventueel effect gebied en niet de auto die in het water zou kunnen vallen. (klinkt hard, maar 1 auto die naar beneden valt weegt niet op tegen letsel eigen personeel of tien vergiftigde burgers benedenwinds)
De eerste TS zal als de d...nder moeten achterhalen wat de lekkende vloeistof is, volgens de standaard procedure OGS.  Eerste opstelplaats 100m voor het ongeval(bij voorkeur bovenwinds). Maar als je nog levende en bewegende burgers rond de voertuigen ziet lopen kun je al snel oprukken en mag je er ook vanuit gaan dat het geen OGS inzet wordt. ( dan hadden de menselijke meetbuisjes dat wel aangegeven)
Daarna zo snel mogelijk de situatie laten verkennnen door twee ploegen, een triage doen, en in overleg bepalen waar de eerste prioriteit is. Het mogelijk door de reling gaan van de auto is simpel op te lossen door hem met een spanband aan een vrachtwagen of TS te verankeren, gevaar weggenomen en op naar het volgende probleem.
Als ik hoor dat er een aantal personen in een aantal auto's bekneld zitten is het moeilijk het juiste aantal TS'n in te schatten. Vuistregel, per klus 1 TS, met HV gereedschap, gezien chaos en betrokkenheid vrachtwagens is minimaal één HV-1 noodzakelijk, of meer. Een Haakarm met spec bak heeft geen nut, met die materialen begin je niks bij verkeersongevallen, staat allen maar in de weg.
Het spiritus probleem oplossen door zand onder het lek te gooien, afvoerputten afsluiten en/of indien het lukt het lek dichten door proppen/vulmiddel e.d afdichtmiddelen. (Praktijk, bij een groot lek is het tankcompartiment leeg voordat we ter plaatse zijn, een klein lekje kun je misschien snel dichten, of de vloeistof verdunnen met een sproeistraal.
Dit zijn een beetje mijn overwegingen. En had ik nog een plan+ achter de hand, ja zeker, maar dat komt pas als hier weer reacties komen te staan... ;)
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Peter op 24 mei 2006, 23:48:02
Ik zal morgen proberen in te haken op je verhaal,eerst maar even lekker slapen  ;D ;D
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: louis op 25 mei 2006, 08:29:41
Fred

ik neem aan dat je wel door heb dat er meer niet brandweerlieden hier op het forum actief zijn dat in dienst zijnde brandweerlieden. laat staan dat daaronder ook nog eens een aantal bevelvoerders zijn met de kennis en de ervaring om een goede inschatting te maken. en dan het ik het nog helemaal niet over een OvD.

 
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Brandweerforum op 25 mei 2006, 15:08:42
Fred

ik neem aan dat je wel door heb dat er meer niet brandweerlieden hier op het forum actief zijn dat in dienst zijnde brandweerlieden. laat staan dat daaronder ook nog eens een aantal bevelvoerders zijn met de kennis en de ervaring om een goede inschatting te maken. en dan het ik het nog helemaal niet over een OvD.

 

Iedereen kan en mag zijn reactie plaatsen in dit topic! Zo kunnen ervaren en niet ervaren brandweerlieden misschien nog wat van elkaar op steken! Ik ben blij dat squad61 ook zijn visie heeft gegeven op de casus en ik kan me in heel veel dingen met hem vinden!

Wat ik mij afvraag bij deze casus is: In de eerste instantie is niet bekend over welke vloeistof het gaat! Het enige wat je weet is dat het een tankwagen is die vloeistof lekt maar je weet nog niet wat! Het kan dus van allerlei rotzooi zijn wat eruit komt! Is het dan niet van belang (jammer dat zo snel bekend werd dat het spirtus was) dat er een OGS eenheid wordt gealarmeerd? Hoe denken jullie hier over???

Groet Ronald.
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Peter op 25 mei 2006, 16:16:59
Iedereen kan en mag zijn reactie plaatsen in dit topic! Zo kunnen ervaren en niet ervaren brandweerlieden misschien nog wat van elkaar op steken! Ik ben blij dat squad61 ook zijn visie heeft gegeven op de casus en ik kan me in heel veel dingen met hem vinden!

Wat ik mij afvraag bij deze casus is: In de eerste instantie is niet bekend over welke vloeistof het gaat! Het enige wat je weet is dat het een tankwagen is die vloeistof lekt maar je weet nog niet wat! Het kan dus van allerlei rotzooi zijn wat eruit komt! Is het dan niet van belang (jammer dat zo snel bekend werd dat het spirtus was) dat er een OGS eenheid wordt gealarmeerd? Hoe denken jullie hier over???

Groet Ronald.
Nou,je moet je eigen er terdege van bewust zijn van wat je over je heen roept.Als je zegt "Ongeval gevaarlijke stoffen,gaspakkeninzet" Je weet zelf wel wat voor circus dan op gang komt  ;D
En ze zijn nu niet direct blij met je als dat voor een onschuldig goedje is,rioolwater ofzo  ;D
Dus eerst stoppen op 100mtr,verkennen en op basis daarvan verder handelen  ;)
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Dennis Kempers op 25 mei 2006, 16:38:31
Inmiddels zijn een aantal eenheden naar huis gestuurd en is het bergen van de voertuigen begonnen. Nadat dit gebeurd is, wat zijn dan je volgende stappen?

Stuur je nu meerdere eenheden huiswaarts?
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: louis op 25 mei 2006, 17:00:45
Iedereen kan en mag zijn reactie plaatsen in dit topic! Zo kunnen ervaren en niet ervaren brandweerlieden misschien nog wat van elkaar op steken! Ik ben blij dat squad61 ook zijn visie heeft gegeven op de casus en ik kan me in heel veel dingen met hem vinden!

Groet Ronald.

Natuurlijk mag iedereen zijn reactie geven. de reactie van mijn persoon was ook meer een reactie op een tweetal berichtjes van Squad61. ik kreeg namelijk het idee dat hij dacht met veel meer ervaren brandweerleiden te maken te hebben. daarom mijn reactie die bedoeld was om aan te geven dat er meer zeg maar brandweerhobbyisten onder de leden zijn dat brandweerlieden in actieve dienst. en inderdaad is het een goede zaak als iemand van uit de practijk het precies kan uitleggen hoe het één en ander in elkaar zit. mijn reactie was dan ook niet als kritiek bedoeld naar iemand toe of om andere in een kwaad daglicht te stellen. maar meer als herrinnering bedoeld in de trend van let op niet de lat te hoog liggen. we zijn niet allemaal ervaren in deze zaken. 
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: squad61 op 25 mei 2006, 22:36:59
Sorry, als ik misschien iets te wijsneuzerig overkwam,  :-[maar ik zag bij deze casus zoveel dingen voorbijkomen dat ik dacht..... wat zijn dat voor uitruk voorstellen ??? Vandaar ook mijn eerste reactie. Misschien beter als leden met geen praktijk kennis in het vervolg dat even terloops melden bij het reageren op een casus(de brandweerrang bij je forum naam is geen garantie bljkt nu  ;D
De opmerking over OGS en gevaarlijke stoffen van Ronald en Peter deel ik. In eerste instantie zal er bij een vermoeden altijd ook een gaspakken team worden gealarmeerd en de eerste TS handelen volgens OGS procedure. Gelukkig heeft tegenwoordig iedereen een GSM en zal de RAC overstelpt worden met meldingen en dan is er altijd wel iemand die de nummers op de oranje borden van de tankwagen doorgeeft. Kun je op- of afschalen.
Ik heb het niet opgezocht maar is spiritus niet een vloeistof met een laag vlampunt maar ook een vloeistof die makkelijk en snel verdampt? Kan het nog belangrijk zijn hoe warm of koud het is om de juiste actie te ondernemen.
Misschien leuk om een topic op te zetten met een soortgelijke
casus waarbij de "leken" en "experts" de kennis met elkaar delen.
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: louis op 26 mei 2006, 10:24:27
Misschien leuk om een topic op te zetten met een soortgelijke
casus waarbij de "leken" en "experts" de kennis met elkaar delen.

misschien geen slecht idee. kennis vergroten is altijd goed toch.
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Peter op 26 mei 2006, 12:13:00
misschien geen slecht idee. kennis vergroten is altijd goed toch.
Ik sluit me hierbij aan  ;)
Kijk,ik weet ook niet altijd een pasklare inzet te verzinnen.Maar ik handel naar eigen inzicht,en wat de praktijkervaring me meegeeft.Ook ik heb die fantastische uitrukvoorstellen gezien,waarbij ik denk van "nou nou,lopen we niet te hard van stapel" ;D

Maar misschien kunnen we inderdaad eens een casus laten doen door de ""leken",en dan diezelfde casus laten doen door de echte praktijmensen.En dan eens kijken in hoeverre beide casussen overheen komen met elkaar
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: joost B op 26 mei 2006, 12:54:41
Lijkt me ook een leuk idee. Dus gewoon de niet brandweermensen in de Leken en de profs om het maar even te zeggen, ook dezelfde casus te laten doen. Ik ben in juni aan de beurt en zou even overleggen of dat met mijn casus kan, en mag ;)

Joost
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Dennis Kempers op 27 mei 2006, 20:05:59
ja en zullen we nu met de casus doorgaan?

Inmiddels zijn een aantal eenheden naar huis gestuurd en is het bergen van de voertuigen begonnen. Nadat dit gebeurd is, wat zijn dan je volgende stappen?

Stuur je nu meerdere eenheden huiswaarts?
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Brandweerforum op 28 mei 2006, 14:12:11
Praktijk of niet iedereen mag zijn mening en kennis met elkaar uitwisselen dat is juist waarvoor een casus is bedoeld! De jonkies kunnen kennis op doen van de ouderen en de praktijkmensen kunnen met elkaar kennis uitwisselen. In de casus kan dan ook gewoon besproken en vergeleken worden tussen de niet ervaren en de wel ervaren mensen!

Groet Ronald.

p.s. ik denk dat ik in eerste instantie een OGS eenheid had gealarmeerd omdat je nog niet wist om welke stof het ging!
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: joost B op 28 mei 2006, 17:00:45
p.s. ik denk dat ik in eerste instantie een OGS eenheid had gealarmeerd omdat je nog niet wist om welke stof het ging!

Daarom had ik dus een OGS eenheid geallarmeerd + OGS + AGS, met de opdracht aan de AC om dus te achterhalen wat voor stof er in de tank zat/zit. ;)

Joost
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: brandweerman83 op 28 mei 2006, 23:24:09
wijze beslissing zou ik ook gedaan hebben
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: squad61 op 28 mei 2006, 23:29:47
Misschien in het vervolg van een casus even aangegeven vanuit welke positie je het antwoord geeft. Daarom had ik aangegeven je bent BVD van de eerste TS. Dan denk je aan heel andere prioriteiten, en laat je een heleboel zaken die hier genoemd staan gewoon weg. Ik neem 100% aan dat het personeel op de RAC vanzelfsprekend de politie en ambulance alarmeert en dat die mensen bij het horen van de info uit zichzelf wel bedenken dat er meer als 1 Ambu en misschien wel een helikopter en politie motorrijders en extra politiewagens nodig zijn. Elke discipline regelt zijn eigen opschaling daar bemoei ik me niet mee. En ik denk dat elke centralist bij deze melding inderdaad twee TS'n een HV, de OVD en het OGS team en AGS zal sturen, maar ook dat hij bij de eerst volgende melder gaat proberen die persoon aan de lijn te houden en hem/haar helemaal gaat uit vragen.
Gaat het toch een beetje de kant uit van het schrifteljk examen repressie Brandmeeester  ;D ;D
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: brandweerman83 op 28 mei 2006, 23:31:25
is tegenwoordig ook op de pc he dus echt uitschrijven heb je niet meer denk ik
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: brandweerman83 op 28 mei 2006, 23:33:38
maar inderdaad een goed idee om aan te gevne vanuit welk oogpunt je incident ziet
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: squad61 op 28 mei 2006, 23:46:12
Is dat nu ook al met zo'n joystick? Jammer kan je geen vier A-4 tjes meer volkladderen, kan straks iedere X-BOX en Nintendo opgeleide puber brandmeester worden, ik word oud....... ;)
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Dennis Kempers op 29 mei 2006, 09:54:56
Zullen we nu met de casus doorgaan?
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Brandweer Sluis op 29 mei 2006, 10:21:17
Zullen we nu met de casus doorgaan?

Daar zul jij toch voor moeten zorgen, jij hebt de casus in handen en je hebt nog tijd tot eind van de maand
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Dennis Kempers op 29 mei 2006, 14:33:57
Inmiddels zijn een aantal eenheden naar huis gestuurd en is het bergen van de voertuigen begonnen. Nadat dit gebeurd is, wat zijn dan je volgende stappen?

Stuur je nu meerdere eenheden huiswaarts?
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: joost B op 29 mei 2006, 16:42:00
Mijn volgende stappen zijn:

1 TS en de HV mogen van mij part blijven voor eventuele brandjes - allerlei andere dingen voor de HV. Daarna wil ik een speciaal ZOAB reinigingsdienst TP hebben om het wegdek van het schuim/spiritus/troep te ontdoen.

Dan mag van mij part na inspectie en indien nodig reparatie worden uitgevoerd ivm het asvalt en de Railing waarbij de personenauto op heeft zitten bungelen, boven de rivier.

Joost
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: squad61 op 29 mei 2006, 17:28:50
Jammer,jammer, moet ik toch weer even z......ken. Bij dit soort complexe ongevallen duurt het nog uren voordat de berging van de wrakken gaat gebeuren. Eerst zal de politie ongevallen dienst alles uitgebreid in kaart gaan brengen, opmeten, foto's maken etc. Dus die berger kan wel weer even naar huis, en wij ook. Alle accupolen waren toch al in het begin losgemaakt, en als de spiritus geen gevaar meer oplevert gaan we ook lekker terug, geven de verdere afwikkeling in handen van de politie, het reinigen van de weg is voor rijkswaterstaat en wij hoeven geen uren met onze handen in de zakken te kijken hoe andere werken. Dus hup terug naar de kazerne, kruisje zetten en weer naar de baas die roept. ;)
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: joost B op 29 mei 2006, 17:31:35
Wou alleen dat de TS en de HV nog bleven voor de berging. Wat er na gebeurd hoef ik niet bij te blijven staan. Ik stuur dan alle eenheden terug. Maar idd de VOA moet er ook nog even bij zijn en alles in kaar brengen en f oto's maken. Was ik vergeten. Bedankt Fred.

Joost

PS bekijk dit uit een het oog van een (nog) niet zijnde brandweerman ;)
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: squad61 op 29 mei 2006, 20:37:56
Geeft niet, was één van de eerste keer dat ik een beknelling meemaakte. Afrikaweg /A-12, bestelbus tegen een Volvo, midden in de nacht. Twee oude mensen uit de Volvo geknipt, zie de oude dame nog voor me, en toen dat klaar was dacht ik nou straks de weg nog schoon spuiten etc, dat gaat nog wel even duren. Maar wat zei die ouwe BATS brandmeester tegen de politie: zo wij gaan lekker terug naar de warme kachel, en als jullie klaar zijn met fotootjes en sporen en je hebt ons nog nodig hoor ik het wel, de mazzel !! ;D
Les 1, altijd aan het welzijn van je bemanning denken. ;)
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Brandweerforum op 29 mei 2006, 20:49:00
Ja idd in de tussentijd ben je dan niet inzetbaar! Dus ik ga ook voor terug naar de kazerne alles! Mocht de spirtus geen gevaar meer opleveren! Is de spirtus nog wel een gevaar dan blijft 1 TS staan! Daarna worden we vanzelf wel weer opgeroepen als ze klaar zijn!

Groet Ronald.
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Brandweer Sluis op 29 mei 2006, 21:24:36
Ik stuur gewoon alles lekker naar huis na het opruimen ;)
Titel: Re: CASUS: Verkeersongeval met gevaarlijke stoffen
Bericht door: Ricardo op 01 juni 2006, 20:12:11
Mensen de casus van Dennis is bij deze afgelopen, bedankt voor jullie bijdrage en het was zeker een goede casus. Op het eind ook nog een aardig pittige discussie maar met een goede omgang.

Gr. Ricardo