Auteur Topic: Ervaring met hulpverlening  (gelezen 17296 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JarnoF

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 408
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 23 oktober 2008, 10:18:44
Geachte allen,

Ik ben maar een doorsnee persoon met een voorliefde voor de brandweer.
Eigenlijk alle hulpverlening heeft altijd een opwindend gevoel bij me losgemaakt.

Mijn echte ervaring met de hulpdiensten, deed zich een jaar of wat geleden voor.

Ikzelf, toen nog 22, liep naar mijn buurvrouw toe. Deze vrouw is 80+ en weduwe.
6 jaar geleden heb ik, als jong buurjongentje zijnde, geholpen met de verzorging van haar man, die leed aan een slopende ziekte.
Helaas is hij 6 jaar geleden overleden.
Ik was en ben er nog steeds kind aan huis. Min of meer een kleinkind voor hen.

Toen ik op een donderdagmorgen richting mijn buurvrouw ging, om even te kijken hoe het ging,
zag ik haar niet zoals gewoonlijk op de stoel zitten.
Ik heb de sleutel van het huis, dus ik liep naar binnen en riep. Ik kreeg geen enkele reactie.
Een ietwat naar gevoel overviel me, omdat ze eigenlijk nooit buitenshuis komt.
Ik keek naar de kapstok en zag haar jas hangen en de rollator stond onderaan de trap.
De stoeltjeslift was nog boven, dus ze zou boven moeten zijn. Ik kreeg echter na nog een keer roepen, wederom geen gehoor.

Ik liep de trap op, het zweet brak me echt uit, en bekeek voorzichtig de overloop. Ik zag niets, dus besloot de slaapkamer van haar voorzichtig te openen. Was bang om haar levenloos aan te treffen.
Ze was echter niet op haar slaapkamer en ik besloot om toch de bovenverdieping in zijn geheel te bekijken. (Ik voelde me net een inbreker, maar deed het met de beste bedoeling.)
Een schok ging door mij heen, toen ik op de voorkamer kwam. Mijn buurvrouw lag op de grond. Ze had blauwe lippen en zag grauw.
Hierop besloot ik eerst, om haar circulatie en ademhaling te controleren. Gelukkig, ze ademde goed. Helaas was de polsslag niet optimaal.
Ik heb haar daarop in stabiele zijligging gelegd en heb gelijk mijn mobiel gepakt om 112 te bellen.
Deze zouden zo snel mogelijk de ambulance sturen.

Ik raakte zelf een beetje in paniek, omdat ze buiten bewustzijn was en ik besefte gelijk, dat ik de deur dicht had gegooid.
Bij EHBO had ik geleerd nooit een so alleen te laten, dus ik belde een andere buurvrouw, die ook over de sleutel beschikt.
Zij zou de deur openen en de ambulanceverpleegkundigen opvangen.
Binnen 10 minuten, hoorde ik de ambulance de straat inrijden en hoorde de deur opengaan.
Ik maakte gelijk ruimte voor de verpleegkundige, zodat zij zich over de buurvrouw kon ontfermen.
Ze stelde vast, dat ze onderkoeld was, mede door het verlies van urine, waar zij waarschijnlijk meerdere uren in had gelegen.

Helaas stuitten we op het probleem dat de brancard moeilijk door de trapopgang kon.
De verpleegkundige nam contact op met de meldkamer en vroeg om de hulp voor aftakeling.
Als eerste kwam er een TS ter plaatse. Deze inspecteerden de trapopgang en meldden richting de AC dat de ladder niet nodig was.
Om de buurvrouw zo voorzichtig mogelijk beneden te kunnen krijgen, werd zij op een wervelplank gelegd en met 4 man naar beneden getild in een verticale houding.

Ongeveer 20 minuten na aankomst van de brandweer, kon de ambulance wegrijden, met mijn buurvrouw achterin.

Gelukkig ontvingen wij diezelfde avond het bericht dat ze weer bij bewustzijn was en het goed maakte.

Nu, een jaar later, gaat het weer helemaal goed met de buurvrouw. Ze herinnert zich weinig van wat er heeft afgespeeld, maar is me wel dankbaar voor de hulp.

Toch voel ik me geen weldoener. Mede door het gezegde; wie goed doet, goed ontmoet.
Ta-tu-ta-tu-ta-tu


Arie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15.077
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2008, 10:29:59
Je hebt in elk geval heel adequaat en hulpvaardig gehandeld! :) Wat was de aandoening waardoor ze bewusteloos was geweest?
Redacteur van http://www.regio15.nl
Volg de regio15 twitter op http://twitter.com/regio15 voor de allerlaatste updates!!
De Regio15 tiplijn voor Haaglanden: 070 - 7373112


JarnoF

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 408
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2008, 12:32:08
Je hebt in elk geval heel adequaat en hulpvaardig gehandeld! :) Wat was de aandoening waardoor ze bewusteloos was geweest?

Waarschijnlijk een tia. Maar daar is nooit echt duidelijkheid over ontstaan.
Ze heeft er gelukkig niets aan over gehouden
Ta-tu-ta-tu-ta-tu


Arie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15.077
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2008, 13:01:14
Ok, gelukkig maar :)
Redacteur van http://www.regio15.nl
Volg de regio15 twitter op http://twitter.com/regio15 voor de allerlaatste updates!!
De Regio15 tiplijn voor Haaglanden: 070 - 7373112


luuk

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2008, 13:03:25
Waarschijnlijk een tia. Maar daar is nooit echt duidelijkheid over ontstaan.
Ze heeft er gelukkig niets aan over gehouden


poeh, een tia das best heftig. goed gehandeld.


oh ja, met deze inbraak heb je overigens wel een leven gered..
klasse




maestro

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2008, 20:37:30
Wat betreft dat 'wie goed doet, goed ontmoet' heb ik ook nog een leuk verhaal:

In de tijd dat ik nog op school zat, SPW 4 op een mbo college, was er een leraar van een andere sector die op de een of andere manier de pest aan me had. Ik denk dat ik ooit een beetje asociaal tegen hem ben geweest. In ieder geval, hij had altijd wel een reden om mij te naaien en mijn vrienden niet.

Op een dag was de school uit en ik stond met een stel luitjes op onze bus te wachten, toen hij langskwam en naar het fietsenhok liep. We zeiden braaf: ''tot ziens meneer', hij negeerde ons volkomen.

We gingen weer verder met kletsen en ongeveer een minuut later horen we toch een doodklap. Wij draaiden ons om en helemaal aan de andere kant van het plein zag ik die bewuste leraar, plat op de grond liggen naast zijn fiets. Ik dacht: hij komt vanzelf overeind, dan hoef ik dat hele stuk niet te lopen. No way dus..hij bleef plat liggen!

Toen heb ik het dus maar op een lopen gezet en toen ik bij hem kwam, begon hij net heel langzaam overeind te komen. Zijn hele gezicht zat onder het bloed wat vanuit verschillende gaten op zijn hoofd naar buiten stroomde. Wat bleek dus: door de laaghangende zon had hij een hekje gemist en er in volle vaart tegenop gekleundt. Tja, dát gunde ik hem ook weer niet!

Ik wilde hem op de grond laten liggen, maar hij bleef maar overeind komen. Omdat hij zo onrustig was en persé overeind wilde komen, heb ik hem dat maar laten doen, en heb ik iemand achter hem neergezet en zijn nek vast laten houden. Ondertussen anderen de conciërges laten waarschuwen, en doeken laten halen(stelpen). Kheb hem gevraagd wat er gebeurd was, kon hij wel vertellen maar hij klonk behoorlijk warrig. Daarna het hele ABC afgewerkt(zelfs de exposure gedaan, jaja 8)). Ondertussen kwamen de concierges en een leraar van de zorg sector waarvan ik wist dat hij verpleegkundige was. Kheb alles aan het uitgelegd en daarna geholpen de man naar binnen te brengen. Uiteindelijk heeft de ambulance hem mee genomen en bleek hij 4 gaten in zijn gezicht te hebben, aantal hechtingen en een forse hersenschudding. 

De clue? Sindsdien groette hij me bijzonder vriendelijk wanneer ik hem in de gangen van de school tegen kwam en heeft hij geen lelijk woord meer tegen me gezegd. ;)


Pas01

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.962
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2008, 14:54:49
Goed gehandeld Jarno!



Arie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15.077
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2008, 15:33:11
Zo heb je toch weer vrienden gemaakt met je optreden Maestro.  ;D Hopelijk heeft ie je daarna nog gematst met cijfers?  ;D
Redacteur van http://www.regio15.nl
Volg de regio15 twitter op http://twitter.com/regio15 voor de allerlaatste updates!!
De Regio15 tiplijn voor Haaglanden: 070 - 7373112


Pas01

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.962
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2008, 15:49:37
Zo heb je toch weer vrienden gemaakt met je optreden jarno.  ;D Hopelijk heeft ie je daarna nog gematst met cijfers?  ;D

Jarno was van het eerste bericht, Maestro van die met de leraar  ;D ;)


Arie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15.077
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2008, 15:51:39
Heb het even aangepast. ;)
Redacteur van http://www.regio15.nl
Volg de regio15 twitter op http://twitter.com/regio15 voor de allerlaatste updates!!
De Regio15 tiplijn voor Haaglanden: 070 - 7373112




luuk

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2008, 19:51:10
nou, dan moet ik ook maar eens!!  ;)

gisteravond na de kerkdienst gingen we afbouwen (We hebben geen eigen gebouw dus moeten we na de dienst 3 trailers volladen).

ik stond die avond in trailer 2, waar ook het ongeval gebeurde.

iemand van ons team wou een palletwagen die we niet meer nodig hadden in de trailer zetten. dus ik omhoog. toen we boven waren wou hij hem erin rijden maar toen gleed hij uit. waarop de wagen ging rijden. maar wel de verkeerde kant op. waarop hij van de klep werd geduwt en hard op de grond viel. hij bleef liggen maar had niet door dat de palletwagen van 1,5 ton bijna op hem viel. dus ik riep keihard zijn naam. toen schok hij en zag hij de wagen. hij kon toen nog net de bosjes inspringen voor dat de wagen de grond raakte. vervolgens naar binnen gescheuwt: ''stoppen, ongeval allemaal werk neerleggen' hierop kwam het complete team naar buiten. een 5 tal mensen liepen meteen op het slachtoffer af. ik liep de klep zakken en sprong er af. ik zag dat ik niet hoefde te helpen bij het slachtoffer omdat er al genoeg waren. vervolgens richte in me op de wagen, die dus olie en accuzuur lekte. toen heeft iemand 112 gebeld waarop de OvD die nog in de auto zat met spoed terug kwam. voordat hij er was aan 2 jongens opdracht gegeven een brandhaspel uit te leggen, zelf heb ik toen een preventief schuimlaagje over de olie heen gelegt met een schuimblussertje. nog even een blussertje naar buiten gehaalt voor alle zekerheid. inmiddels was het slachtoffer meegenomen door de BHV ploeg.

samen met de OvD via de laadklep geprobeerd de wagen overeind te krijgen. met een 3 tal spanbanden. dit lukte na een klein beetje gedoe wel. toen hebben we met een kraan het voertuig op een aanhanger gezet om het mee te nemen.

het slachtoffer is diezelfde avond naar het ziekenhuis gegaan. en hij bleek zijn enkel gebroken te hebben. maar als we terug denken beseffen we wel dat hij onwijs geluk gehad heeft aangezien bijna die palletwagen op hem was gevallen.


Willem

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2008, 22:27:06
in 2003 ging ik op een mooie middag in mei ergens heen met de fiets, in een straat wilde ik draaien (was verkeerd gereden) toen stond ik tussen 2 geparkeerde auto's in. Ik zag 1 auto, daarna draaide ik maar er kwam er dus nog 1.....
Mijn fiets met mij erop werd tegen de grond gesmeten en direct was te zien dat ik m'n bovenbeen had gebroken. Een vrouw die in de tuin bezig was hoorde de klap en kwam aangerend, zij heeft ook 1-1-2 gebeld geloof ik. Toen had ik een beetje last van m'n nek en rug omdat ik achterover tegen een geparkeerde auto aan was gevallen. De ambulance kwam ter plaatse, ik kreeg een nekkraag en ze gingen kilometers omrijden omdat ik mogelijk nek- of rugletsel zou hebben, ze durfden niet over drempels te rijden. In het ziekenhuis diverse scans gehad, uiteindelijk alleen m'n bovenbeen gebroken maar daar moesten pinnen overdwars in. 19 dagen later viel er bij het slopen van een binnenmuur een stuk steen op, scheenbeen zwaar gekneusd en pinnen opnieuw in bovenbeen gezet. In augustus 2003 kon ik eindelijk weer normaal lopen, ik heb het schooljaar 2002-2003 vanaf half mei gemist. Dat gaf verder niet.

16 november 2006 zal ik ook niet snel vergeten.
Op school met gym gingen we voetballen, en in een vak ernaast hadden ze een trapezeschommel gemaakt. Ik was aan het voetballen maar de bal rolde weg, richting de schommel. ik wilde de bal pakken maar werd op m'n kaak geraakt door de schommel; resultaat ik was buiten bewustzijn maar kwam al snel weer bij. Wel een wond aan m'n kin die in het ziekenhuis gehecht is, er is nog een ambu onder A1 voor gekomen ook.


JarnoF

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 408
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2008, 08:36:26
Zo Willem,
als ik je verhaal zo lees, ben je wel een echte pechvogel.

Hoop dat meer leed je bespaart wordt.
Ta-tu-ta-tu-ta-tu


Arie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15.077
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2008, 09:19:06
In het verhaal van Luuk 'poederblussertje' vervangen door 'schuimblussertje'. Scheelt weer een hele discussie. :)

Mod Arie
Redacteur van http://www.regio15.nl
Volg de regio15 twitter op http://twitter.com/regio15 voor de allerlaatste updates!!
De Regio15 tiplijn voor Haaglanden: 070 - 7373112


Willem

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 28 oktober 2008, 17:39:08
Zo Willem,
als ik je verhaal zo lees, ben je wel een echte pechvogel.

Hoop dat meer leed je bespaart wordt.


Ja dat hoop ik ook ;D