Overigens ben ik ooit bij de brandweer gegaan om mensen te helpen, niet om ze kapot te maken. De dag dat ik met geweldsmiddelen moet rondlopen (anders dan een helm waar je vrij fanatieke kopstoten mee kan uitdelen), is de dag dat ik ontslag neem.
Het dragen van pepperspray voor een uiterste noodsituatie, is niet hetzelfde als de intentie om burgers onnodig te verwonden. En het geven van een kopstoot met een brandweerhelm geeft veel meer kans op ernstig blijvend letsel bij de ontvanger, dan het gebruik van pepperspray. Zo'n kopstoot kan onder andere blijvend hersenletsel veroorzaken.
Ik vind dat er in elke brandweerauto ook kunststof tie-raps aanwezig moeten zijn, die geschikt zijn om te gebruiken als handboeien. Ook daarin kunnen brandweerlieden worden onderwezen via praktijkoefeningen, aangevuld met uitgebreide demonstratie-video's.
Het dragen van pepperspray hoeft niet verplicht te worden voor brandweerlieden. Maar het zou wel toegestaan moeten zijn tijdens hun werk, volgens mij, mits daarin ook een training gevolgd wordt.
De Nederlandse politie is extreem overbelast. En ook de toegenomen waakzaamheid op het gebied van terrorisme, kan een argument zijn voor meer aandacht bij de brandweer voor geweldsmiddelen.
Daarmee beweer ik niet dat pepperspray een afdoende oplossing biedt tegen terroristen met automatische aanvalsgeweren of explosieven. Maar het dragen van pepperspray en tie-rap handboeien, kan de algemene weerbaarheid van brandweerlieden in mijn ogen wel verhogen, ondersteund door de politie.
Ik vind dat de Nederlandse brandweer ook veel beter getraind moet worden in vriendelijke, diplomatieke en deëscalerende bejegening van het publiek. Dat kan helpen om geweld, intimidatie, conflicten, diefstal, vernielingen, rellen, intimidatie en andere vormen van tegenwerking door burgers te voorkomen.
Zie ook het volgende artikel: DeStefano, M., 2015, Firefighters and Firearms, a New Kind of PPE, Brevard County, Florida, USA.
http://www.fireengineering.com/articles/2015/12/firefighters-and-firearms.html