Een mens heeft 4 ledematen, zeg gemiddeld dat je er 2 moet afbinden, oké vooruit 3 dan kan je per pakket dus 2 mensen helpen.
100 pakketten voor elk voertuig 1 alleen al in Hollands Midden. Zeg dat er 25 voertuigen ter plaatse zijn (volgens mij een voorzichtige schatting als ik denk aan alle ambulances, GGB, dienstvoertuigen e.d. die worden ingezet) kan HM dus zo'n 50 personen helpen met deze pakketten ALLEEN.
Dan heb ik het over 50 personen die alleen met deze pakketten geholpen kunnen worden. Dan heb ik het nog niet over de overige spullen op een ambu en alle spullen die op politievoertuigen, brandweervoertuigen en in de buurt (winkels) verkrijgbaar zijn (improviseren). Ik vind het geen slechte score.......
Alleen met uitrusten van ambulances met paketten kom je niet ver. Het is slechts een eerste aanzet. Alle ambulances uit VR HM kunnen praktisch gezien nooit binnen enkele minuten ter plaatse zijn met hun tourniquet pakketje.
Mensen kunnen in enkele minuten verbloeden, zeker slachtoffers met meerdere diepe bloedende wonden aan ledematen, romp en hoofd.
In die eerste minuten na een aanslag zijn er relatief veel omstanders aanwezig en relatief te weinig hulpverleners en ambulances uitgerust met tourniquets ed. Juist in die eerste minuten is stelpen van bloedingen en het openen van ademwegen zo belangrijk.
Mijn voorstel zou zijn zoveel mogelijk andere dan ambulance voertuigen uitrusten evenals
vooraf plaatsen van calamiteitencontainers/mobiele ruimtes met dit soort materialen op aanslag gevoelige locaties en het besef bij overheden laten doordringen dat aanwezige burgers het verschil kunnen maken tussen relatief veel of relatief weinig doden indien zij getraind zijn om direct adequaat EHBO te verlenen bij aanslagen en andere incidenten met groot aantal gewonden.
E.e.a. vraagt om een geheel andere benadering en zienswijze van overheden t.a.v inzetbaarheid van burgers bij een aanslag en grote calamiteit met veel slachtoffers en de opleiding van EHBO-ers.
Met een OK en RK EHBO diplomaatje op zak waarin je hoofdzakelijk leert 112 te bellen, handje vasthouden, beperkt wordt in handelen door hun EHBO gezamelijk EHBO richtlijnen en de opgespelde / aangepraatte verwachting dat binnen een kwartier altijd deskundige hulp het overneemt komen we er niet.
Het moet een belangrijk speerpunt worden dat je veel meer mensenlevens kan redden juist in die eerste minuten door eerst bij elk slachtoffer de bloedingen te stelpen en de ademwegen te openen.
De softy-achtige en algemene EHBO van het OK en RK spelen hier nauwelijks op in en beperken zich hoofdzakelijk tot niet-levensbedreigende letsels.