Door de toename van het aantal electrische auot's die op lithium-ionbatterijen rijden, neemt de kans op
spontane branden van deze voertuigen in parkeergarages of aan boord van veerboten met de dag toe.
Lithiumbranden zijn uiterst moeilijk te blussen en kunnen enorme nevenschade veroorzaken als er niet goed mee wordt omgegaan.
Er zijn veel verschillende soorten lithium-ionbatterijen, met verschillende verpakkingen en chemische stoffen, maar ook variaties in de manier waarop ze in moderne
EV auto's zijn geplaatst.
Om bijkomende schade en (potentiële) rampen zo goed mogelijk te voorkomen, kwamen specialisten uit heel Europa bijeen en bespraken én testten de manieren om de 'collateral damage' van EV branden te beperken. Verschillende opties werden besproken, vooral situaties in parkeergarages en aan boord van veerboten.
De bijeenkomsten vonden plaats van april tot november en omvatten ook praktische testen van de voorgestelde methoden.
In de bijlage vindt u het testrapport van het concept genaamd 'Fire Isolator' dat bestaat uit de combinatie van verschillende tactieken om de schade bij een EV autobrand te minimaliseren.
De (positieve) testresultaten van deze aanpak hebben we samengevat in deze video:
Voor meer informatie over deze methode voor het bestrijden van EV autobranden, neemt u contact op met sales@t-iss.com of belt u met 0315 65 60 60.