Auteur Topic: De brandweer in model : Vraagbaak  (gelezen 10802 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Gepost op: 13 augustus 2007, 20:09:32
Wil deze ook nog even lanceren, Een vraagbaak omtrent het onderwerp brandweer in model. Ik krijg namelijk het idee, dat niet iedereen weet met wat voor een merk, soort, fabrikant of andere gegevens te maken heeft.
Misschien daarom goed, deze vraagbaak in het leven te roepen voor dit soort vragen. Meer personen weten meer dat één zeggen ze.  ;) 


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2007, 15:54:39
Een vraag van mijn kant uit, Wie weet of deze twee brandweer dienstauto's van het Zwitserse merk Rextoys ooit zijn uitgeven. Ik zelf heb deze modellen nog nooit in deze uitvoering gezien. Wel heb ik een viertal andere brandweer dienstauto's van dit merk in de collectie. Dus graag zou ik vernemen of deze ooit uitgeven zijn. Het merk bestaat al heel wat jaartjes niet meer en het enige wat ik heb kunnen vinden zijn deze twee getekende afbeeldingen uit een oude catalogi.

visitors can't see pics , please register or login


Buick Century 1938 in kleuren van Iron Mountain Fire Department.

visitors can't see pics , please register or login


Chevrolet 1937 in kleuren van Iron Mountain Fire Department.


verzameldirk

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 220
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2008, 12:36:20
Een vraag van mijn kant uit, Wie weet of deze twee brandweer dienstauto's van het Zwitserse merk Rextoys ooit zijn uitgeven. Ik zelf heb deze modellen nog nooit in deze uitvoering gezien. Wel heb ik een viertal andere brandweer dienstauto's van dit merk in de collectie. Dus graag zou ik vernemen of deze ooit uitgeven zijn. Het merk bestaat al heel wat jaartjes niet meer en het enige wat ik heb kunnen vinden zijn deze twee getekende afbeeldingen uit een oude catalogi.

Buick Century 1938 in kleuren van Iron Mountain Fire Department.

Chevrolet 1937 in kleuren van Iron Mountain Fire Department.

Als insider in de schaalmodellen wereld, weet ik zeker dat deze wagens niet zijn uitgebracht, in de tijd dat de edelman, die de modelllen op de markt liet brengen, deze wagens als burgerwagens uitbracht, heb ik er een aantal van gekocht en ik had toen contact met de toenmalige importeur die mij verzekerde dat er geen verdere uitvoeringen zouden worden uitgebracht.

Wat laat een reactie maar ben nog niet zo lang van de partij op dit forum, en zag toevalig deze vraag.

Dirk Bolt
Warffum
Gek op alles wat wielen of rupsen heeft, maar vooral Treinen en Brandweer "gek".
Verzamel o.a. schaalmodellen van Treinen en Auto's in de ruimste zin des woords.


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2008, 20:18:03
Bedankt Dirk,

Kon het nergens meer navragen omdat Count Antonio Giansanti Coluzzi inmiddels is overleden, heb in het verleden een tweetal keren contact met hem gehad. Helaas heb ik toen de vraag over beide modellen niet bij hem neergelegd, ging toen meer over brandweervoertuigen in blik dan over die in metaal.
Ook anderen die ik benaderd heb konden mijn niet vertellen of deze ooit uitgebracht waren.
Hoef ik niet langer naar deze twee modellen te zoeken.


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #4 Gepost op: 25 december 2008, 11:50:37
Een vraag van een bevriende medeverzamelaar in het buitenland. Wie van de heren/dames verzamelaars kent die model.

visitors can't see pics , please register or login


Zou gaan om een Electrische autospuit van Feuerwehr Berlin (Brandweer Berlijn).
Helaas weet ik geen schaal en is het mijn ook niet bekend of dit model wel in de handel is geweest,
volgens hem wel. Maar meer weet hij er ook niet van, zou een Europese model moeten zijn.
Ook al omdat het als afbeelding een Duitse tekst heeft.




louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2009, 18:26:06
Iemand misschien nooit gehoord van de merken Roly Toys en Arpra. Ze zouden uit Brazilie komen. Heb begrepen van een collega-verzamelaar uit het buitenland, dat beide merken een brandweermodelletje hebben uitgebracht.
 
Het zou gaan om een DKW Universal Stationwagen van het merk Roly Toys met een brandweerembleem op de deur en het portugese woord Bomberois.
En om een Scania 112H trekker met hierachter een zeer lange drie-assige tankoplegger in brandweer uitvoering, ook met embleem en opschriften.

Heb tot nu toe niets kunnen vinden. Heb helaas ook geen afbeeldingen gekregen of gevonden.


mini hv

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 109
    • Hulpverleningsdecals and more!
Reactie #6 Gepost op: 01 juli 2009, 14:15:46
Arpra is inderdaad een Braziliaans merk en is bekend onder de naam Arpra supermini's. Deze Scania 141 is ook van het merk, de brandweeuitvoering ken ik niet.

visitors can't see pics , please register or login


Fokko


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2009, 15:30:35
Bedankt Fokko,

Weet nu al ietsje meer. Is dus Braziliaans en heeft de schaal 1/50. Moet dus een aardig modeltje zijn, Een Scania 112H trekker (Torpedoneus, hoekige model) met een drieassige watertankoplegger (zal dus aardig lang zijn).

Nu maar hopen iets meer te kunnen vinden, mooiste is natuurlijk een model.  ;)


erres

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.798
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #8 Gepost op: 05 juli 2009, 21:12:01
Bedankt Fokko,

Weet nu al ietsje meer. Is dus Braziliaans en heeft de schaal 1/50. Moet dus een aardig modeltje zijn, Een Scania 112H trekker (Torpedoneus, hoekige model) met een drieassige watertankoplegger (zal dus aardig lang zijn).

Nu maar hopen iets meer te kunnen vinden, mooiste is natuurlijk een model.  ;)

Ik heb een foto'tje kunnen vinden van de Scania, alleen is het een thumbnail die niet werkt. Kwam hem tegen op een braziliaanse veilingsite.
In ieder geval een bewijs dat ie bestaat.
visitors can't see pics , please register or login


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #9 Gepost op: 05 juli 2009, 21:43:22
Kijk we beginnen ergens te komen. Nu nog een wat grotere plaatje en we weten precies hoe hij er uit ziet.

En dan natuurlijk opzoek naar het model.  ;)




louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #10 Gepost op: 09 oktober 2009, 22:39:08
Jaren geleden is het merk Vitesse ten zielen gegaan, met heeft de laatste jaren het nog geprobeerd met de serie City. In deze serie zaten een paar brandweermodellen, enkele heb ik daarvan. Te weten een
Renault 4 sedan
Renault 4 bestel
Volkswagen Kubelwagen
Mercedes-Benz 200 sedan

Daarnaast zijn er een paar andere aangekondig, echter deze heb ik zelf nooit gezien. Zelfs niet op het internet. Nu dus de vraag, wie weet of de volgende modellen ooit zijn uitgekomen (en is daar bewijs van).

visitors can't see pics , please register or login


Willy's jeep tankautospuitje (Bosbrandbestrijding).

visitors can't see pics , please register or login


Renault Estaffete.

visitors can't see pics , please register or login


Ford GPA ampfibie.

visitors can't see pics , please register or login


Renault Prairie.

visitors can't see pics , please register or login


Opel Blitz.

visitors can't see pics , please register or login


En deze Dodge Beep 


Pas01

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.962
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #11 Gepost op: 13 oktober 2009, 21:27:25
Citaat
Renault Prairie.

Louis,

Het is jammer dat is geen contact meer heb met een oud-schoolgenoot van me. Ik ben, volgens mij twee jaar geleden, toen eens bij hem geweest en hij spaarde ook brandweervoertuigen in model. Ik weet eigenlijk wel bijna zeker dat ik dit exemplaar daar heb zien staan. Maar helaas kan ik het bewijs niet leveren....


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2009, 22:16:10
Pascal,

Dat je een Renault Prairie heb gezien dat kan, het model is in een iets andere vorm namelijk ook uitgeven door Nostalgie (onderdeel van Cofradis Frankrijk).


Pas01

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.962
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2009, 23:41:28
Pascal,

Dat je een Renault Prairie heb gezien dat kan, het model is in een iets andere vorm namelijk ook uitgeven door Nostalgie (onderdeel van Cofradis Frankrijk).

Oke, dat wist ik dan weer net niet... Dan is het dus niet zo zeker dat we het over het exemplaar hebben wat jij in bovenstaande posting liet zien. Helaas, had gehoopt je er iets mee te kunnen helpen. Nou ja, volgend keer beter  ;)