Auteur Topic: Zwaailichtdiscipline  (gelezen 8756 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heynsbergen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.605
  • Specialisatie: strategische leiding
  • Bezoek: Brandweer
Gepost op: 28 december 2010, 09:08:05
Toen ik op mijn wolkje de beelden zag van de brand bij Tata staal in IJmuiden, viel mij weer eens op hoe graag wij kennelijk onze zwaailichten aan laten staan op de plaats van het incident. Ben ik de enige aan wie dat opvalt? Ik ben namelijk van mening dat het aan laten staan van de zwaailichten (uiteraard anders dan als veiligheidsmaatregel) erg storend is tijdens de werkzaamheden ter plaatse. Bij incidentmanagement is (theoretisch) geregeld dat alleen het afblokkende voertuig zwaailampen (oranje) voert, maar zelfs daar gaat het regelamtig mis. Is het gemakzucht van onze chauffeurs, waar ligt het aan?
Geest uit het verleden, verdwaald in de virtuele wereld van de hedendaagse brandweer


jasper

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.946
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste Klasse
Reactie #1 Gepost op: 28 december 2010, 09:12:17
Ja het viel mij ook op ze waren met grootwatertransport aan het uitrijden en de HA had de zwaailampen nog aan en de TS'en ook. Maakt het rommelig vind ik vooral zoals nu dat het niet nodig is op een eigenterrein. Als je op een hoofdweg staat of wat dan ook en je ben met 1 voertuig kan ik de nog wel inkomen maar zoals nu? Zal dit gemakzucht zijn of teveel moeite om die knop om te zetten?


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #2 Gepost op: 28 december 2010, 09:17:38
Ja het viel mij ook op ze waren met grootwatertransport aan het uitrijden en de HA had de zwaailampen nog aan en de TS'en ook. Maakt het rommelig vind ik vooral zoals nu dat het niet nodig is op een eigenterrein. Als je op een hoofdweg staat of wat dan ook en je ben met 1 voertuig kan ik de nog wel inkomen maar zoals nu? Zal dit gemakzucht zijn of teveel moeite om die knop om te zetten?
Ik kan me zo voorstellen dat je met het uitrijden van een groot water transport de zwaailichten erop laat staan. Je bent toch met een bijzondere verrichting bezig. Je plettert immers zomaar een 6-duimer neer, die er normaal niet ligt. ;D


jasper

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.946
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste Klasse
Reactie #3 Gepost op: 28 december 2010, 09:22:46
Ik kan me zo voorstellen dat je met het uitrijden van een groot water transport de zwaailichten erop laat staan. Je bent toch met een bijzondere verrichting bezig. Je plettert immers zomaar een 6-duimer neer, die er normaal niet ligt. ;D
Ja oke maar ook als je al op het terrein van Tata rijd? En daarbij als je hem uitrijd en hij ligt over een kilometertje dan rijd daar ook niet al te veel verkeer meer  :P Maar goed je ziet de tankautospuiten ook staan met blauw de nog op.


arnoldvanleeuwen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 131
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Coordinator oefenen en opleiden / Chauffeur / Manschap / Bevelvoerder
Reactie #4 Gepost op: 28 december 2010, 11:31:23
Heeft niets met gemakzucht te maken denk ik.

Als je aan komt is het totaal ondergeschikt aan alle andere taken/werkzaamheden die je hebt als chauffeur.
Daarna wordt het vaak gewoon vergeten. Het valt vaak niet meer op als je er even staat.
Pas als je er last van hebt of iemand het zegt zal je vaak zien dat ze uitgezet worden.

Voor wat betreft het op eigen terrein wel of niet daar zou ik als chauffeur maling aan hebben. Het uitrijden van watertransport is ook een geconcentreerde taak. Ga dan niet zitten opletten waar ik op dat moment rij. Oh nu knopje uit, oh nu knopje weer aan.

Dus ziet er rommelig uit ja, is gemakzucht nee.
We moeten niets alles willen regelen. Als je er "last" van hebt loop dan even naar de chauffeur toe weet zeker dat hij/zij hem dan gewoon uit doet tenzij weloverwogen redenen die jij als klager dan ook moet onderkennen.




Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #5 Gepost op: 28 december 2010, 11:34:54
Heeft niets met gemakzucht te maken denk ik.

Als je aan komt is het totaal ondergeschikt aan alle andere taken/werkzaamheden die je hebt als chauffeur.
Daarna wordt het vaak gewoon vergeten. Het valt vaak niet meer op als je er even staat.
Pas als je er last van hebt of iemand het zegt zal je vaak zien dat ze uitgezet worden.

Maar de sirene moet ook uit? Knopje voor de lichten zit er vrijwel altijd langs, toch...
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #6 Gepost op: 28 december 2010, 12:01:32
Heeft niets met gemakzucht te maken denk ik.

Als je aan komt is het totaal ondergeschikt aan alle andere taken/werkzaamheden die je hebt als chauffeur.
Daarna wordt het vaak gewoon vergeten. Het valt vaak niet meer op als je er even staat.
Pas als je er last van hebt of iemand het zegt zal je vaak zien dat ze uitgezet worden.

Voor wat betreft het op eigen terrein wel of niet daar zou ik als chauffeur maling aan hebben. Het uitrijden van watertransport is ook een geconcentreerde taak. Ga dan niet zitten opletten waar ik op dat moment rij. Oh nu knopje uit, oh nu knopje weer aan.

Dus ziet er rommelig uit ja, is gemakzucht nee.
We moeten niets alles willen regelen. Als je er "last" van hebt loop dan even naar de chauffeur toe weet zeker dat hij/zij hem dan gewoon uit doet tenzij weloverwogen redenen die jij als klager dan ook moet onderkennen.
Er is binnen brandweer Nederland afgesproken wanneer we wel en wanneer we geen optische signalen voeren. Ook in de module brandweerchauffeur is dit uitgebreid aan bod gekomen. Waarom zouden we daar van afwijken?

Gr Hans
test


brwmanmartijn

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 665
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #7 Gepost op: 28 december 2010, 12:21:44
Er is binnen brandweer Nederland afgesproken wanneer we wel en wanneer we geen optische signalen voeren. Ook in de module brandweerchauffeur is dit uitgebreid aan bod gekomen. Waarom zouden we daar van afwijken?

Gr Hans
en wat staat er in de module|?
Fotograaf marijn


Ruud IJtsma

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 184
  • Geslacht: Man
    • www.brandweerbeverwijk.nl
  • Specialisatie: Oefencoordinator
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #8 Gepost op: 28 december 2010, 13:24:05
Aan alle brandweerchauffeurs binnen brandweer nederland; Graag uw optische signalen uit op plaats incident.
Er zijn mensen die zich er aan storen...  :-X

Jongens laten we aub serieuze discussies voeren hier en niet van deze onzin. (is mijn mening voor de duidelijkheid)
Laten we eens discuseren hoe brandweer nederland is voorbereid op brandbestrijding op grote hoogte zoals in dit geval.


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #9 Gepost op: 28 december 2010, 19:47:27
Aan alle brandweerchauffeurs binnen brandweer nederland; Graag uw optische signalen uit op plaats incident.
Er zijn mensen die zich er aan storen...  :-X

Jongens laten we aub serieuze discussies voeren hier en niet van deze onzin. (is mijn mening voor de duidelijkheid)
Laten we eens discuseren hoe brandweer nederland is voorbereid op brandbestrijding op grote hoogte zoals in dit geval.
Jammer dat je dit topic gelijk als onzin bestempeld. Blijkbaar was er bij de topicstarter behoefte om dit te bespreken. Feit is wel dat er op vele vlakken iets van het operationele optreden te vinden is, optische en geluidssignalen horen daar ook bij.
Als jij behoefte hebt aan een topic over brandbestrijding op hoogte dan heb je de vrijheid om die te starten.

Gr Hans
test




Rene501

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #10 Gepost op: 28 december 2010, 21:45:35
Ik begrijp de reactie van Ruud wel een beetje...  ;)

Bij het incidentmanagement (zoals vanaf het wolkje wordt aangehaald) gaat het om het optreden op rijks- en provinciale wegen. Hier gaat het m.i. om iets anders, namelijk het optreden op een groot industriecomplex.

Er is in onze eigen brandweer-brancherichtlijn voldoende te vinden over het gebruik van oranje (voorkeur) en zonodig blauwe zwaailichten om ander verkeer te waarschuwen voor obstakels (zoals brandweervoertuigen met bijbehorend personeel, slangen etc.)

Ik kan mij gezien de bijzondere verkeersbewegingen met allerlei soorten transportvoertuigen op dit complexe terrein, goed voorstellen dat je als hulpdiensten jezelf juist zo zichtbaar mogelijk (met alle optische signalen aan dus...) wilt maken om aanrijdingen te voorkomen. Collega's die wel eens op dit terrein zijn geweest weten hoe er door werknemers en bedrijven die daar dagelijks komen wordt gereden, ik zou mijzelf daar ook graag zo goed mogelijk tegen willen beschermen... De eigen Tata-Sherifs controleren hier volgens mij ook intensief op...

Het zou mij zelfs niet eens verbazen als dit ter plaatse (Copi) is afgestemd.

Misschien begrijpen jullie nu ook waarom ik de reactie van Ruud wel begrijp  ;D

Hans : je bent wel stellig in je bewering dat er hier wordt afgeweken van de regels ;) Tijd om nog even in de brancherichtlijn te duiken?  ;) 
(je moet artikel 11 hebben : http://www.brandweerkennisnet.nl/?mode=&ActItmIdt=1794)

Heynsbergen : het viel mij ook op bij het bekijken van de beelden, maar ik kon er (vanaf mijn wolkje in het bijna-effectgebied van deze brand) wel een logische verklaring bij bedenken.
 
groeten,
René dC


Heynsbergen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.605
  • Specialisatie: strategische leiding
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #11 Gepost op: 28 december 2010, 22:02:51
Zoals uit mijn bijdrage blijkt, gebruik ik Tata slechts als voorbeeld om een discussie te starten. In het specifieke geval van Tata is de verklaring klaarblijkelijk: veiligheidsmaatregel. Die reden benoem ik luid en duidelijk in mijn opening ;)
De discussie gaat niet over Tata, maar over zwaailichtdiscipline. Kijk maar naar de titel van het onderwerp.

Ook wel cultureel dat reacties meteen zijn zoals ze zijn.............jammer eigenlijk!
Geest uit het verleden, verdwaald in de virtuele wereld van de hedendaagse brandweer


hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.636
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #12 Gepost op: 28 december 2010, 22:07:05
Beste geest, de laatste zin: cultureel zoals de reacties zijn intrigeert me. Wat bedoeld u precies?  ;)
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.


Rene501

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 235
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #13 Gepost op: 28 december 2010, 22:32:51
Zoals uit mijn bijdrage blijkt, gebruik ik Tata slechts als voorbeeld om een discussie te starten. In het specifieke geval van Tata is de verklaring klaarblijkelijk: veiligheidsmaatregel. Die reden benoem ik luid en duidelijk in mijn opening ;)
De discussie gaat niet over Tata, maar over zwaailichtdiscipline. Kijk maar naar de titel van het onderwerp.

Ook wel cultureel dat reacties meteen zijn zoals ze zijn.............jammer eigenlijk!

Excuses, ik lees je bericht nu opnieuw en begrijp dat je juist ook op de zwaailichtdiscipline bij incidenten op/langs snelwegen doelt.
Ik "sloeg aan" op de concrete casus bij Tata...

Tja... dan ligt het naar mijn (bescheiden?) mening niet aan "gemakzucht van de chauffeurs" maar voornamelijk aan een bijzonder slechte implementatie, inclusief borging middels oefenen, van incidentmanagement in onze brandweerregio's en -korpsen (uitzonderingen bevestigen uiteraard altijd de regel!).

Door 'onze' NVBR is, staat mij nog bij, in een brief namens de brandweer aangegeven dat het werken volgens de regels van incidentmanagement destijds (2006 of 2007?) binnen 2 jaar geïmplementeerd zou zijn. Maar daarna is het redelijk tot volledig stil gebleven en is iedereen zijn eigen ding gaan doen.
Behalve dan dat diverse korpsen nog steeds (anno 2010) ene kalige mijnheer JK inhuren om het verhaal van incidentmanagement op aantrekkelijke wijze te vertellen...

Ben benieuwd of we met ons nieuwe kwalititeitsstelsel vakbekwaamheid (en zonodig de rol van de brandweeronderwijsraad) hier nu met elkaar slagen gaan maken. Dit bedoel ik niet cynisch omdat alle ingrediënten en randvoorwaarden er nu zijn om landelijk bijscholings- en oefenonderwerpen vast te stellen en de ontwikkeling/implementatie van lesmateriaal te ondersteunen. Dit zou de lokale oefencoördinatoren veel duidelijkheid en richting geven, dan kunnen zij gewoon aan de slag met de uitvoering! We doen nu landelijk met elkaar ons best om allerlei lokaal ontwikkelde oefen- en bijscholingsprodukten te delen... er is dus nog veel winst te maken in kwaliteit en efficiënt organiseren!

groeten,
René C   


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #14 Gepost op: 28 december 2010, 22:38:17
Citaat
Hans : je bent wel stellig in je bewering dat er hier wordt afgeweken van de regels  Tijd om nog even in de brancherichtlijn te duiken?   
(je moet artikel 11 hebben : http://www.brandweerkennisnet.nl/?mode=&ActItmIdt=1794)

Met mijn eerste reactie in dit topic reageerde ik op de uitspraak van Arnold van Leeuwen:
We moeten niets alles willen regelen.
Ik ben van mening dat "alles" al geregeld is. De brancherichtlijn, de regeling optische en geluidsignalen en de module brandweerchauffeur zijn in het leven geroepen om het rijden met brandweervoertuigen goed te regelen.

Daarom ook mijn opmerking:
Citaat
Waarom zouden we daar van afwijken?
Als je iets met elkaar afspreekt moet je je daar ook aan houden.... Dat heeft naar mijn inzicht niets te maken met de situatie bij de brand in IJmuiden.
Overigens heb ik in dit topic gereageerd zonder beelden van de brand te bekijken.  :-[

Gr Hans
test