Ok dank je. Blijft een vreemd ongeval, ook omdat als ik Google op Frans Maas hij een ervaren jachtontwerper blijkt te zijn geweest. Lijkt me dat hij op de hoogte kan zijn dat hij zijn kiel in de gaten moet houden.
Het onderzoek zal moeten uitwijzen wat er allemaal heeft gespeeld.
Zeer ervaren jachtontwerpers en jachtbouwers zoals bijv. Riekus van der Stadt te Zaandam hebben er in het verleden ook wel eens naast gezeten als het betrof plastic etc. zeiljachten en aangezette kielen.
De aangezette kiel heeft tov de S spant de nodige voordelen :
-bouwt goedkoper en sneller
-de romp en de kiel kunnen verschillende materialen zijn
-de voor de kiel te gebruiken materialen kunnen varieren
-de vorm van de kiel kan onder invloed van de wensen eigenaar varieren, plaatkiel, plaatkiel met onderaan bulb etc.
-het gewicht van de kiel en de gewichtsverdeling kan gedurende het leven van het zeiljacht worden aangepast
-de diepgang kan worden veranderd
Onder invloed van de wedstrijdresultaten van bijv. America's Cup is er heel veel onderzoek gedaan naar de "optimale kielen" met als gevolg dat de nodige jacht ontwerpen kleinere zeilboten werden aangepast.
Als de boot wordt onderhouden door een werf of de havenmeester van een vereniging hebben de meeste eigenaren vaak pas belangstelling als de boot weer netjes te water ligt.
Waarschijnlijk heeft Frans Maas op zijn jachtwerf geen of weinig ervaring gehad met problemen van aangezette kielen bij andere zeilschepen.