Auteur Topic: Vluchtroutes  (gelezen 9707 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dennis IV

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 12
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Integrale Veiligheid
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Student
Gepost op: 07 september 2011, 17:40:31
Beste Brandweerforum leden,

Welke factoren bepalen hoeveel vluchtroutes voldoende zijn bij een groot gebouw, stadion of een festivalterrein?

Uit het bouwbesluit valt duidelijk op te maken wanneer één vluchtroute voldoende is en dat er in andere gevallen twee moeten zijn of “zoveel als nodig”.

Mijn vraag is, hoeveel is dat dan? Op welke manier wordt dat bepaald. Weten jullie voorbeelden waar meer dan twee vluchtroutes nodig zijn.  Weten jullie misschien of hier studies of onderzoeken naar gedaan zijn?

Met vriendelijke groet,
Dennis


snaaio

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 818
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap
Reactie #1 Gepost op: 07 september 2011, 22:39:22
Er zijn particuliere bedrijven die daar berekeningen voor maken. heeft onder andere te maken met de hoeveelheid mensen, in combinatie met de doorstroomsnelheid van de vluchroutes en de functie van het object.


Pyro_loe

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 188
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: externe veiligheid, pro-actie/preventie, gev.stoffen
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #2 Gepost op: 08 september 2011, 21:50:46
Datzelfde bouwbeluit.
Daar worden immers ook de vluchtwegafstanden geregeld. Groter gebouw betekent langere loopafstanden, dus meer vluchtwegen.


KVD88

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: HV
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2011, 14:37:50
Misschien is het antwoord al te laat voor je, maar momenteel zit ik met een studie-opdracht midden in deze regelgeving..

Het aantal vluchtwegen, lengte vluchtroute, breedte van de vluchtopeningen, draairichtingen van deuren etcetera, is allemaal afhankelijk van:

- gebruiksfunctie (heb je een kantoorfunctie, onderwijs-, bijeenkomst-, zorgfunctie etc..)
- bezettingsgraad (hoeveel vierkante meter per persoon is er beschikbaar, m.a.w., hoe druk kan het in een ruimte worden)
- oppervlakte verblijfsgebied/verblijfsruimte/gebruiksoppervlak

met al die gegevens heb je in het bouwbesluit verschillende tabellen waarmee je kan bepalen hoelang je vluchtweg voor functie x, met bezettingsgraad y moet zijn etcetera.. zo word voor elk gebouw bepaald hoe en wat..


Rein

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 572
  • Specialisatie: Centralist en VC
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2012, 14:00:47
Hey, ik heb ook even een vraag op dit gebied. Moet er een 2e vluchtweg aanwezig zijn (bv brandtrap) bij de onderstaande situatie:
- gebruiksfunctie = wonen
- op de 2e verdieping zijn 2 appartementen waarbij in de ene woning 2 mensen wonen en in de andere 1
- de begane grond en de 1ste verdieping zijn leegstaand
- in het gebouw is maar 1 trap waarmee je naar de verdiepingen kunt

bedankt
Rein




Pyro_loe

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 188
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: externe veiligheid, pro-actie/preventie, gev.stoffen
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #5 Gepost op: 29 juli 2012, 17:30:37
Klinkt als een zgn. "portieksituatie".  Als het gebouwd is volgens het Bouwbesluit dan zou 1 vluchtweg prima kunnen.
Wanneer is het gebouwd? Hoe groot zijn die appartementen (m2) ?


Rein

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 572
  • Specialisatie: Centralist en VC
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2012, 11:54:40
Klinkt als een zgn. "portieksituatie".  Als het gebouwd is volgens het Bouwbesluit dan zou 1 vluchtweg prima kunnen.
Wanneer is het gebouwd? Hoe groot zijn die appartementen (m2) ?

Het betreft oudbouw, zeker al 50 jaar geleden gebouwd (als het niet langer is). Beide appartementen zijn ongeveer 60m2 groot.