Auteur Topic: Discussietopic Landelijke Projecten SIV / TS4 / MOB  (gelezen 260223 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2012, 15:58:34
Ik dacht dat er door minister Opstelten recentelijk nog aangegeven werd dat er voorlopig niet van de TS6 wordt afgeweken. Alle projecten TS4 enz. zouden alleen in een testfase mogen. Hoe zit dat met de SIV, als deze een TS6 gaat vervangen dan moet er volgens mij ook de regelgeving worden aangepast?
Als VRR maar altijd een TS 6 meealarmeren, voldoet VRR gewoon aan de regelgeving.
Op zich is een SIV 2 helemaal geen gek idee, zolang je deze maar inzet als Snel Interventie Voertuig.
Alleen op het moment dat een SIV 2 als vervanging van een TS 6 word ingezet ben je in mijn ogen aan het spelen met de veiligheid van personeel en slachtoffers.


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2012, 16:12:03
SIV-update:

In april 2010 was het idee om 5 SIVs aan te kopen en als volgt in te zetten:
1) SIV i.p.v. kazerne Bergschenhoek;
2) SIV i.p.v. kazerne Bleiswijk;
3) SIV i.p.v. kazerne Albrandswaard;
4) SIV i.p.v. kazerne Zwartewaal;
5) SIV i.p.v. kazerne Oudenhoorn.

In februari 2011 bleek echter:
1) sluiten kazerne Bleiswijk bleek onverantwoord. Nieuw onderzoek naar 1, 2 of 3 posten met plaatsing van 2 SIV's in Lansingerland vereist.
2) kazerne Albrandswaard blijft open. Pottumstraat gaat dicht en er komen 2 SIV's in Rotterdam-Zuid om zo Heijplaat en Portland (Rhoon) beter te bedienen.
3) de SK632 is verplaatst naar Zwartewaal, dus er hoeft geen SIV meer in Zwartewaal te komen.
4) SIV is niet vereist in Oudenhoorn; omliggende posten kunnen de dekking voldoende garanderen. SIV gaat naar Hellevoetsluis. Gemeente Bernisse wil echter op eigen kosten de TS642 in Oudenhoorn behouden. Inmiddels wil men echter de TS622 verplaatsen naar Oudenhoorn.
5) mogelijk zou er ook in Schiedam een SIV geplaatst kunnen worden.

Resultaten SIV-pilot:
Bergschenhoek: bemensing door vrijwilligers vanuit huis. Chauffeur moest bevelvoerder ophalen op huisadres. Uitruktijd zat daardoor op ruim 4 minuten in plaats van 1 minuut. Ook roostertechnisch bleek dit meestal niet haalbaar, zodat de SIV meestal niet inzetbaar was.
Hellevoetsluis: bemensing door kazernepersoneel. Was sneller dan verwacht ter plaatse. Kleine incidenten konden meestal door de SIV worden afgehandeld en door snelle inzet kon branduitbreiding worden voorkomen.
Pottumstraat: bemensing door beroeps. Was sneller dan verwacht ter plaatse. Kleine incidenten konden goed worden afgehandeld door de SIV. Gebouwbranden etc in oude wijken moeten toch door een TS gedaan worden; SIV heeft in die gevallen weinig meerwaarde.

Conclusies:
- SIV heeft kazernebezetting nodig om snel te kunnen uitrukken.
- SIV is effectief voor kleine incidenten en voor voorbereidend werk voor een TS-inzet.
- SIV moet binnen enkele minuten gevolgd worden door een TS.
- Randvoorwaarden moeten beter ingevuld worden (soort voertuig, bepakking, selectie van personeel, opleiding, training, procedures en communicatie met medewerkers).

Vervolg:
De SIV zal vooralsnog gebruikt worden om dekkingsverlies t.g.v. het sluiten van kazernes te compenseren, zodat de TS later ter plaatse kan komen. De SIV zal voor alle incidenten gealarmeerd worden, bij gebouwbranden gevolgd door een TS. Waarschijnlijk zal de SIV bij containerbranden, buitenbranden en OMS-prio2-meldingen uitrukken zonder TS. De SIV-bemensing zit óf op de kazerne óf in het voertuig; er wordt niet gewerkt vanuit huis. De keuze van voertuig en bepakking zal in overleg met de werkvloer worden vastgesteld en kan per verzorgingsgebied verschillen. De selectie en opleiding van SIV-personeel en het aanschaffen van de voertuigen zal 12 maanden in beslag nemen. Tot die tijd wordt proefgedraaid met de bestaande SIV.

Op 5 december 2011 is besloten de kazernes Berkel en Bleiswijk te handhaven en Bergschenhoek te sluiten. Er wordt nu voorgesteld op Berkel naast de TS241 en TS242 een SIV te plaatsen. Ook op Hellevoetsluis wordt volgens het voorstel een SIV geplaatst. Op 1 januari 2013 gaat de post Pottumstraat dicht. Er worden in het voorstel SIVs geplaatst nabij de Pottumstraat en nabij de Slinge.

Als ik het dikke tekstgedeelte lees is de SIV helemaal niet het succes wat nu wordt beweerd.
In bijna alle scenario's is het te weinig slagkracht behalve bij loze OMS meldingen en andere scenario's waarbij je je moet afvragen of er überhaupt wel brandweer ter plaatse moet komen.


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2012, 16:31:57
Als ik het dikke tekstgedeelte lees is de SIV helemaal niet het succes wat nu wordt beweerd.
In bijna alle scenario's is het te weinig slagkracht behalve bij loze OMS meldingen en andere scenario's waarbij je je moet afvragen of er überhaupt wel brandweer ter plaatse moet komen.
En als je er maar voor zorgt dat je proef vooral gegrond is op het dikgedrukte, kun je de proef dus als een succes beschouwen. De waarheid is kompleet anders, want ja die proef moest en zou slagen. ::)


Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #18 Gepost op: 13 februari 2012, 18:32:37
En als je er maar voor zorgt dat je proef vooral gegrond is op het dikgedrukte, kun je de proef dus als een succes beschouwen. De waarheid is kompleet anders, want ja die proef moest en zou slagen. ::)

Om de proef te laten slagen zijn de eisen, naar beneden, bijgesteld.
In het promotiefilmpje, TS zonder rookmelder tegen SIV met rookmelder, werd de SIV toch echt als goede vervanger van de TS gepresenteerd.
Terwijl de werkelijke verbetering voor 95% door de instalatie van de rookmelder kwam.

PS: Ik kan het filmpje alleen niet meer vinden.


Enrique

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.532
Reactie #19 Gepost op: 13 februari 2012, 20:24:13
En het standpunt van de OR: http://www.mediatv.nl/2011/nieuws/7344/Ondernemingsraad_verzet_zich_tegen_SIV.html
Meer specifiek:

OR is positief voor de SIVs in Lansingerland en Hellevoetsluis (bovenop de basisbrandweerzorg).
OR is negatief voor de SIVs in Schiedam, Delfshaven, Spangen en/of Overschie. Reden: nog geen locatie voor de fusiekazerne SDM/LSW en dekkingsplan nog niet geactualiseerd met het oog op die fusiekazerne. Ook voor de SIV op de Pottumstraat is de OR negatief, omdat de opkomsttijd van de 1e TS wordt opgerekt en daardoor niet wordt voldaan aan de basisbrandweerzorg. OR adviseert z.s.m. de SIV op een drukke beroepskazerne te plaatsen om onderzoek te doen.




Pieter P

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #20 Gepost op: 13 februari 2012, 21:24:47
Mijn mening is dat het een slechte zaak is om in levens bedreigende situaties met maar 2 man uit te rukken.
Men is in het verleden in Rotterdam al uitgerukt met de Spits, iets wat destijds geen succes was.
De vraag is dan ook nu, hoe kan iets dat in het verleden geen succes was het nu ineens wel zijn?
We weten allemaal dat branden in woningen over het algemeen bezien veel sneller uitgroeien tot problemen ( 3 minuten ) terwijl dat voorheen door het gebruik van andere materialen het veel langer duurde dat zoiets goed uit de hand liep.
Door er nu 2 man op af te sturen en gelijk er een tas6 achteraan te moeten sturen zorg je er mijn inziens voor dat er meer mensen in de uitruk moeten komen en de zaak dus duurder wordt.
Terwijl het waarschijnlijk het idee is dat de uitruk goedkoper moet worden, ook al gezien het opheffen van brandweer posten.
En dus zou het best wel eens mogelijk zijn dat alleen maar in toekomstige gevallen alleen de SIV erop uit gestuurt gaat worden omdat ze selfsupported worden gemaakt.
Oke, een kat uit de boom halen hoeft niet met 2 personen, maar een keukenbrand blussen wel?
Of ergens op af gaan omdat er een OMS afgaat en terplekke voor het feit komen te staan dat het wel menis is, en dus met te weinig slagkracht ter plaatse bent en dus moet wachten op backup?
Het lijkt gewoon een grote bezuinigings operatie te worden in mijn ogen, je kunt trouwens altijd nog een kleiner uitrukvoertuig maken, dat deden ze in het verleden toch ook met die MB bestelauto's met een 500 liter tank?
kun je wel met 6 man ter plaatse komen.

Oke bij de politie is het wel gewoonlijk dat je met 2 man in een auto zit, en laat die directeur Arjen littooij daar nu juist vandaan komen, dus geen brandweer achtergrond hebben, ja dan valt het kwartje toch wel snel.


spruitje11

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.818
  • Geslacht: Vrouw
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: geen
Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2012, 00:30:38
Vijf Snelle Interventievoertuigen voor Rotterdam-Rijnmond
13-02-2012  |  17:34   door Leo Roubos

Er komen vijf zogenaamde SIV's - snelle interventievoertuigen - voor de brandweer. Dat heeft het bestuur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond vanmiddag besloten.

De SIV's zijn kleine brandweerauto's met twee brandweerlieden die voor bepaalde meldingen kunnen uitrukken, voordat er een tankautospuit met zes mensen ter plaatse komt.

De ondernemingsraad van de veiligheidsregio was het eens met de komst van de SIV's in Lansingerland en Hellevoetsluis, maar vond het risico voor gebieden als Schiedam, het Oude Westen en Rotterdam-Charlois en Heijplaat te groot vanwege de langere aanrijdtijden van de autospuiten die er achteraan rijden. Er is beloofd dat dit eerst wordt onderzocht voordat ze daar daadwerkelijk gaan rijden.

De eerste SIV gaat vanaf 1 april rijden in Lansingerland.
Video op bronsite
Bron: www.rijnmond.nl
Normale mensen rennen hard een brandend huis uit, brandweermensen juist in, dus brandweermensen zijn....buitengewoon


spruitje11

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.818
  • Geslacht: Vrouw
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: geen
Reactie #22 Gepost op: 14 februari 2012, 22:55:12
NVBR-project Variabele Voertuigbezetting richt zich op kennisdeling
8 februari 2012

SIV-project Rotterdam-Rijnmond is één van de initiatieven op basis waarvan we kennis delen

Op veel plaatsen in het land zijn brandweerkorpsen de afgelopen jaren initiatieven gestart op het gebied van variabele voertuigbezetting. De standaardbezetting van zes mensen op een wagen beperkt in sommige gevallen een snelle incidentbestrijding. Afhankelijk van de risico's in het gebied en de organisatorische mogelijkheden kan gevarieerd worden in de bezetting. Zo kunnen we de burgers beter en sneller helpen. Het is aan de regionale en lokale bestuurders om te besluiten óf en hoe ze deze flexibiliteit willen gebruiken. Daarbij staat voor de NVBR de veiligheid van brandweermensen en burgers altijd voorop.
 
Begin 2011 startte de NVBR het project Variabele Voertuigbezetting om de korpsen te ondersteunen. Het primaire doel van dit project is de korpsen van elkaar te laten leren, zodat zij reeds opgedane ervaringen kunnen gebruiken bij het afwegen van de mogelijkheden. Het verzamelen en landelijk delen van kennis gebeurt op basis van empirisch onderzoek, dus door te kijken naar de praktijk.

Het initiatief van Brandweer Rotterdam-Rijnmond om onderzoek te verrichten naar dekking door de SIV, is één van de initiatieven waarvan de ervaringen binnen het project Variabele Voertuigbezetting worden gedeeld. Zo kunnen de regio's van elkaar leren. Het besluit om wel of niet met een variabele voertuigbezetting te gaan werken, is en blijft de verantwoordelijkheid van het regionale of lokale bestuur.

Meer informatie over het project Variabele Voertuigbezetting vindt u op de NVBR-website.
Bron: www.nvbr.nl
Normale mensen rennen hard een brandend huis uit, brandweermensen juist in, dus brandweermensen zijn....buitengewoon


MB-LV

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 403
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #23 Gepost op: 01 april 2012, 17:50:41
De Brandweer motor is in actieve dienst gekomen!

Even wat meldingen van vanmiddag (hij wordt in ieder geval goed ingereden) :

11:59:34 01-04-12   GROUP-2   PRIO 1 OMS Melding De Orient Graskopstraat 62 GV 9061 9032
1500101   BRW Den Haag (Centrum) (Bevelvoerder)
1500501   BRW Den Haag (Centrum) (Lichtkrant)
1500605   BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Motor 9061)

12:56:11 01-04-12   -ALPHA-   PRIO 2 BVD MOB gaarne tel contact ac Hulpverlening Roobol Leyweg 986 GV 9061
1500605   BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Motor 9061)

14:40:32 01-04-12   GROUP-1   PRIO 1 Ongeval (gaslucht) (binnen) Parkeergarage Leyweg Leyweg 791 GV 7730 9061
1500605   BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Motor 9061)

15:13:41 01-04-12   -ALPHA-   PRIO 2 OMS nacontrole De Orient Graskopstraat 62 GV 9061
1500605   BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Motor 9061)

15:41:26 01-04-12   GROUP-1   PRIO 1 OMS Melding Krit3 Leilindegarage Deel D Harriet Freezerhof 32 GV 7430 9061
1500605   BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Motor 9061)

15:57:02 01-04-12   GROUP-1   PRIO 1 Buitenbrand Snijdersstraat 7 thv GV 9061 9032
1500605   BRW Veiligheidsregio Haaglanden (Motor 9061)

visitors can't see pics , please register or login

visitors can't see pics , please register or login

visitors can't see pics , please register or login


Met dank aan Twitter regio15 / Regio15

MB-LV
Bij brand geen lift gebruiken, gebruik liever water!


jeugdbrw131

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 597
  • Geslacht: Man
    • dylan wildschut fotografie
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: jeugdlid
Reactie #24 Gepost op: 01 april 2012, 18:47:36
De Brandweer motor is in actieve dienst gekomen!

Even wat meldingen van vanmiddag (hij wordt in ieder geval goed ingereden) :

11:59:34 01-04-12   GROUP-2   PRIO 1 OMS Melding De Orient Graskopstraat 62 GV 9061 9032

12:56:11 01-04-12   -ALPHA-   PRIO 2 BVD MOB gaarne tel contact ac Hulpverlening Roobol Leyweg 986 GV 9061

14:40:32 01-04-12   GROUP-1   PRIO 1 Ongeval (gaslucht) (binnen) Parkeergarage Leyweg Leyweg 791 GV 7730 9061

15:13:41 01-04-12   -ALPHA-   PRIO 2 OMS nacontrole De Orient Graskopstraat 62 GV 9061

15:41:26 01-04-12   GROUP-1   PRIO 1 OMS Melding Krit3 Leilindegarage Deel D Harriet Freezerhof 32 GV 7430 9061

15:57:02 01-04-12   GROUP-1   PRIO 1 Buitenbrand Snijdersstraat 7 thv GV 9061 9032

visitors can't see pics , please register or login

visitors can't see pics , please register or login

visitors can't see pics , please register or login


Met dank aan Twitter regio15 / Regio15

MB-LV
waar staat deze motor en wat is de inzetcriteria?




MB-LV

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 403
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #25 Gepost op: 01 april 2012, 21:31:32
Standplaats = kazerne Centrum => op straat
Inzet = Voorverkenning / OMS / kleine brandjes

Wat meer info zie:

http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/13-overige/12045-motor-voor-brandweer-haaglanden

MB-LV
Bij brand geen lift gebruiken, gebruik liever water!


Vuurvlieg

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 569
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweerkundig Centralist
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #26 Gepost op: 02 april 2012, 06:15:38
officieel is tie nog in dienst.
Martin.
Seinzaalmedewerker en vrijwilliger.


Arie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15.077
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #27 Gepost op: 02 april 2012, 09:01:30
officieel is tie nog in dienst.

De tekst van het item is aangepast. :)
Redacteur van http://www.regio15.nl
Volg de regio15 twitter op http://twitter.com/regio15 voor de allerlaatste updates!!
De Regio15 tiplijn voor Haaglanden: 070 - 7373112


Dennis TS 5533

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 71
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: HBT, HVH Basis, HVH Spec, Chauffeur/pompbediende
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #28 Gepost op: 08 april 2012, 16:28:02
Stel je bent samen met je collega in de SIV op weg naar een OMS.
Tijdens het aanrijden of het ter plaatse komen zie je dat je toch back-up nodig hebt.
Dan kun je wel in ieder geval al samen met je collega de buitenverkenning starten, de waterwinning beginnen voorbereiden en de beheerder/eigenaar beginnen uitvragen over de eventuele gevaren die het gebouw/object met zich mee brengt.
Ondertussen als de back-up ploeg al rijdend is kunnen jullie hen volledig informeren over de situatie die jullie ter plaatse aantroffen en de eventuele informatie die je kan mee geven die de beheerder/eigenaar jullie heeft gegeven.
Dennis de Zwart  blusgroep Schoondijke  veiligheidsregio  zeeland


Coldchurch

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.016
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #29 Gepost op: 08 april 2012, 17:23:54
Stel je bent samen met je collega in de SIV op weg naar een OMS.
Tijdens het aanrijden of het ter plaatse komen zie je dat je toch back-up nodig hebt.
Dan kun je wel in ieder geval al samen met je collega de buitenverkenning starten, de waterwinning beginnen voorbereiden en de beheerder/eigenaar beginnen uitvragen over de eventuele gevaren die het gebouw/object met zich mee brengt.
Ondertussen als de back-up ploeg al rijdend is kunnen jullie hen volledig informeren over de situatie die jullie ter plaatse aantroffen en de eventuele informatie die je kan mee geven die de beheerder/eigenaar jullie heeft gegeven.

Totdat je aankomt en er mensen uit de ramen hangen, snakkend naar lucht....
En daar sta je dan met z'n tweeën....  :'(