@ allen
Het nam wat tijd voordat ik mijn verbijstering en verontwaardiging over de misleidende tekst aan de 2e kamer enigszins wist te verwerken; dit vooral over de wijze waarop in NL, o.m. de lector brandpreventie van het IFV een kamercie.,
die niet gaat over de wettelijke brandweerzorg(!), in dwaling houdt.
In zijn schriftelijke bijdrage staat aan het slot:
Prioriteiten in brandveiligheid
Zoals ik al aangaf zijn er wereldwijd maar enkele gevelbranden geweest die hebben geleid tot enkele dodelijke slachtoffers. In Nederland heeft een dergelijke situatie zich nog niet voorgedaan. Wat we wel weten is dat branden in bekleed meubilair en matrassen zorgen voor ongeveer 25% van alle dodelijke slachtoffers bij woningbranden. En dat ouderen oververtegenwoordigd zijn in de statistieken van dodelijke woningbranden. Ongeveer 50% van het totaal aantal branddoden betreft ouderen, terwijl zij nog geen 25% van de bevolking uitmaken. Hoewel ik geenszins wil suggereren dat er niet gekeken moet worden naar de risico’s op en van gevelbranden, adviseer ik u de brandveiligheidszorgen in het juiste perspectief te plaatsen en deze beide onderwerpen met prioriteit ter hand te nemen.
Hij besluit met een pertinente leugen!
In NL was er al wel een gevelbrand door brandbare gevelplaten die meerdere doden en gewonden kostte: De Nootenhout te Nijmegen. Als een 'onderzoeker' (Brandweeracademie) heeft hij deze brand ook gekend/gerapporteerd; dus het is een opzettelijke leugen.
Uit het rapport destijds over de schacht met de brandbare gevelplaten:
2.3.4 Schacht
Op het moment dat de schacht met daarin de afvoer van de cafetaria in brand raakt en bezwijkt,
kunnen grote hoeveelheden rook via deze weg de galerijen in stromen.
De galerijen waren uiteraard de primaire vluchtwegen!
In NL las ik nergens verontwaardiging over het feit dat dit 'onderzoek' (Brandweeracademie en regio) zich niet bezig wenste te houden met de vergunningverlening en dus de daaraan
wettelijk te verbinden adviezen van de cdt. reg. brw.!
Op verzoek van De Gelderlander journalist deed ik dat wel (via een Wob aanvraag) en het bleek dat er wel een advies lag over het
niet gebruiken van dergelijke brandbare gevelplaten, maar dat dit advies domweg was genegeerd in/bij de bouwvergunning. Ook bleek uit mijn onderzoek dat de vereiste brandwerendheid (WBDO) vanuit het cafetaria naar de flat
afwezig was en nooit was geïnspecteerd; zo ook niet het tegen het wettelijk brandweeradvies ongemotiveerd
wel gebruiken van de brandbare gevelplaten.
Aan het eind, met cryptisch taalgebruik, koppelt hij de twee 'zorgen' (merk op dat hij het begrip
'brandweerzorg' uit de wet niet hanteert!) en 'adviseert' de kamercie. die 2 'zorgen' '
in het juiste perspectief te plaatsen'. Hoe dat 'juiste perspectief' er dan uit ziet verzwijgt hij. Weet u het?
Dus deze kamercie. moet iets, wat zich binnen de wettelijke brandweerzorg niet begripsmatig laat verzamelen (ouderdomsgebreken en brandbare gevelplaaten!) als '
onderwerpen met prioriteit' '
ter hand te nemen'. Ziet u dat voor zich?
Hij weet/moet bovendien weten daarbij dat deze commissie niet gaat over de wettelijke brandweerzorg:
"
Keep the mushrooms in the dark and feed them a lot of s..t!"