Brandweerforum

Algemeen => Interactiviteit => Topic gestart door: SiebJr op 09 mei 2010, 14:06:42

Titel: CASUS: "PRIO 2" - Discussietopic
Bericht door: SiebJr op 09 mei 2010, 14:06:42
Op aanraden van Damm alvast een discussietopic.

Hier kun je de casus bespreken, zodat het casus topic schoon en geordend blijft!

Succes morgen!
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: SiebJr op 09 mei 2010, 14:12:39
Zoals jullie denk ik wel hebben gezien is het casus topic tot nu toe gesloten. Het topic zal open gaan bij de eerste melding.

Hebben jullie vragen of opmerkingen tot zover, kan je dit topic tot nu toe ook gebruiken.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Henny op 09 mei 2010, 20:58:52
Gezien mijn ervaringen in de december09 casus met SiebJr's plaatjes, denk ik dat er visueel veel te verwachten is. Ik kijk er naar uit!
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Powerliner op 09 mei 2010, 21:37:46
Sieb,

Mijn voorkeur gaat ernaar uit dat een ieder zijn eigen inzettactiek kan toepassen. Wat ik daarmee bedoel is: ga niet sturen in de tactiek die men moet kiezen, of keuzes maken die bij forumleden (horen te) liggen.
Geef gewoon steeds info (aan jou de keuze natuurlijk welke info en hoeveel info), de forumleden kunnen dan hun inzet gaan bepalen.
Ik heb dan vertrouwen in een prima topic  ;)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: SiebJr op 09 mei 2010, 21:48:28
Powerliner,

Zal rekening mee worden gehouden. Er zal ongetwijfeld een diversiteit zijn in tactieken, waar ze te groot zijn zal ik moeten in grijpen. Maar denk dat het goed komt!

Gezien er weinig tot geen reacties zijn op de informatie die ik vandaag heb gegeven neem ik aan dat het duidelijk is wat er staat. Mochten er toch vragen of opmerkingen zijn hoor ik dat graag!

Morgen zal ik de eerste start maken met de casus. Mijn advies is dan ook om de eerste informatie door te nemen voordat je start.

SiebJr
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: fotojbz op 09 mei 2010, 21:51:22

Gezien er weinig tot geen reacties zijn op de informatie die ik vandaag heb gegeven neem ik aan dat het duidelijk is wat er staat. Mochten er toch vragen of opmerkingen zijn hoor ik dat graag!

SiebJr

Helemaal duidelijk en het ziet er perfect uit! Heel erg goed voorbereid :)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Jan-Emmen op 10 mei 2010, 18:38:49
Vragen n.a.v. Liftopsluiting.

Bij aankomst wordt de lift buiten gebruik gesteld door de hoofdschakelaar op 0 te zetten.
Is dit voldoende?

Of wordt voor de zekerheid ook een veiligheidsschakelaar op 0 gezet? (als ze aanwezig zijn)
Wordt ook een hangslot op de hoofdschakelaar geplaatst? (sleutel mee) Of is dit niet mogelijk?

Zomaar even wat vraagjes t.b.v. de veiligheid.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Powerliner op 10 mei 2010, 19:18:24
In de machinekamer wordt de lift uitgeschakeld. Vervolgens kun je de lift (veilig) tornen. De schakelaar hoeft niet nog eens geborgt te worden met een hangslot zoals dit wel gebeurd nadat je een bovenleiding van de tram hebt geschakeld. Echter die schakelaar hangt in de openbare ruimte. Een machinekamer is veelal afgesloten middels een slot.

Een monteur mag hem daarna weer in dienst zetten. Daar zijn wij niet van.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Jan-Emmen op 10 mei 2010, 20:59:01
Dank Powerliner, voor de beantwoording van mijn vragen.
Dus als ik het goed begrijp is er dus nooit kans dat een argeloze liftmonteur of iemand anders (huismeester) een lift weer in werking zet als er gewerkt wordt aan de bevrijding?
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: SiebJr op 10 mei 2010, 21:12:10
Als men met de bevrijding bezig is, zal men gaan tornen (mechanisch of hydraulisch). Dit vind plaats in de machinekamer. Bijna onmogelijk dat iets als dat gebeurd.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Jan-Emmen op 10 mei 2010, 21:28:55
Ok, duidelijk, SiebJr. Bedankt.

Ik heb deze vragen gesteld omdat bij het werken met machines bij onderhoud of reparatie er wel schakelaars zijn die een mogelijkheid hebben waarbij je ze "op slot" kunt zetten. Dit om ervoor te zorgen dat er niemand zo "slim" kan zijn de hoofdschakelaar per ongeluk op "aan" te zetten. Veiligheidsschakelaars zijn er om indien er toch iemand de hoofdschakelaar bediend heeft een extra beveiliging (meestal) ter plaatse van je werkzaamheden te hebben.



Als men met de bevrijding bezig is, zal men gaan tornen (mechanisch of hydraulisch). Dit vind plaats in de machinekamer. Bijna onmogelijk dat iets als dat gebeurd.

In de machinekamer wordt de lift uitgeschakeld. Vervolgens kun je de lift (veilig) tornen. De schakelaar hoeft niet nog eens geborgt te worden met een hangslot zoals dit wel gebeurd nadat je een bovenleiding van de tram hebt geschakeld. Echter die schakelaar hangt in de openbare ruimte. Een machinekamer is veelal afgesloten middels een slot.
Ook als er regelmatig brandweerpersoneel in- en uit loopt?
Een monteur mag hem daarna weer in dienst zetten. Daar zijn wij niet van.

Gezien de antwoorden bespeur ik toch een redelijke mogelijkheid dat dit ooit eens kan gebeuren. Wat kunnen dan de gevolgen zijn? Vingers kwijt o.i.d?


Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Peter op 10 mei 2010, 21:34:07
Als er een bevrijding in een lift gaande is, dan wordt de hoofdschakelaar in de machinekamer op nul gezet. En dan kan de lift niets meer doen, ook niet door een buitenstaander. Ookal omdat er altijd brandweerpersoneel in de liftmachinekamer aanwezig is dan. ;)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Powerliner op 10 mei 2010, 21:35:14
Jan, theoretisch is het mogelijk dat je collega de knop om zet en de lift weer inschakeld.
Maar........
Inschakelen doen wij niet. Daarnaast tornen we in dezelfde ruimte als waar de schakelaar zit, dus mocht er een clown een knop omhalen dan bemerken we dat meteen.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Jan-Emmen op 10 mei 2010, 21:36:53
Ok, Peter en Powerliner. Vraag is nu volledig beantwoord. Dank allemaal.  :)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: SiebJr op 10 mei 2010, 21:45:19
Alles zou kunnen gebeuren. Niets is 100% uitgesloten.

Bij alle liftopsluitingen die ik heb meegemaakt zit er constant altijd wel iemand (Brandweer) in de machinekamer en hoeft daar niet weg mocht er een echte opsluiting met bevrijding betreffen.

De kans acht is zéér klein dat iets als dat gebeurd.

Ben geen expert op het gebied van liften. Spreek hier uit ervaring en de instructies/oefening die ik heb gehad.

Edit: Ze waren me voor. Is dat ook weer helder :)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Jan-Emmen op 10 mei 2010, 22:49:25
*mompelt iets van gras en maaier*  ;D

Is er ook een procedure waarin veiligheidsregels beschreven zijn voor liftopsluitingen?
Als je kijkt in regeltjesland dan lijkt me het haast uitgesloten dat er geen procedure is. Gezien het feit wat ik noemde en er geen 100% garantie is. Zoals je zelf aangeeft lijkt het mij dat er welhaast een voorschrift of zoiets moet zijn.
Of heb ik het mis? Ik weet dat ik nu een beetje doordraaf.  ;) Maar ik vroeg mij dit wel af.
Ik ga er vanuit dat er veilig gewerkt wordt, begrijp me niet verkeerd. Zeker bij de brandweer waar goede instructies gelden voor bijna alle voorkomende gevallen.
Eigenlijk begrijp ik als leek niet dat er een antwoord is dat het eigenlijk nooit verkeerd kan gaan. Daar ligt in de regel het meeste gevaar. Ik kan wel leven met de antwoorden die gegeven worden maar kunnen brandweermensen en hun leidinggevenden hier ook mee leven? Wat zouden de gevolgen kunnen zijn als er wel iets mis gaat? Vingers kwijt?

Als de casusleider dit wil verplaatsen naar een ander topic staat hij daar natuurlijk vrij in.  ;)
En nee, (wees niet bang) ik ga niet over alles in de casus vragen stellen.  ;D
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 10 mei 2010, 22:57:38
Ik heb het helaas wel een keer meegemaakt. De ene ploeg had de deur open om de mensen toe te spreken, maar konden ze niet bevrijden. De andere ploeg was de liftmachine kamer aan het zoeken. Komt op dat moment de liftmonteur binnen (terwijl er een dikke rode auto voor de deur staat), loopt hij vrolijk de liftmachine kamer in (die beneden was, hydraulische lift) en wil dus vrolijk gaan tornen. Op dat moment loopt mijn tweede ploeg dus tegen deze persoon aan en zij melden mij dat.

Ik heb hem even in een niet nader te verklaren taal verteld dat dit niet normaal is of hij zich niet beter even bij mij had kunnen melden. Hij vond van niet, was niet mee te praten.
Ik heb hem gesommeerd opzij te stappen en ons, ons werk te laten doen en daarna mocht hij.

Je kunt je best voorstellen wat er had kunnen gebeuren, vandaar mijn boosheid.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: weetje_hgl op 10 mei 2010, 23:00:23
Dus is een "hangslot" of een groot papier
Citaat
OPGEPAST, GEVAAR!!!
wel makkelijk?
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: SiebJr op 10 mei 2010, 23:06:35
Jan-Emmen,

Dit soort discussies zijn waardevol. Een "kritische" blik op een melding die voor de meeste brandweermannen niet echt heel spannend zijn, blijkt toch best relevant te zijn.

En had niets anders verwacht dat je de casus voor je houdt haha!

De gevaren zoals Damm al zei, blijven bestaan. Maar denk ik uiterst zeldzaam!
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Jan-Emmen op 10 mei 2010, 23:14:10
@SiebJr

Uiteraard, uiteraard, SiebJr.

Fijn om te lezen dat ook een kritische blik gewaardeerd wordt.  ;)
Ook mooi dat er een praktijkvoorbeeld, dankzij Damm, bijgekomen is.
Misschien dat er door kritisch kijken en openlijk over schrijven wel meer aan het licht komt en duidelijk gaat worden.

Probeer ook even aan te geven wat de gevaren precies kunnen zijn, a.u.b.
Ik kan me er geen voorstelling van maken waar de gevaren precies liggen.
Tornen wordt genoemd. Is dat het hevelen met een grote ijzeren buis of zoiets? Kan die buis ineens uit je handen slaan? Of kun je ergens een klap van krijgen, of je vingers kwijt raken?
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: SiebJr op 10 mei 2010, 23:28:58
Tornen kan op verschillende manieren. Bij een tractielift (mechanische) gebeurd dat door een groot "wiel" naar je toe te halen of van je af (afhankelijk of je omhoog of omlaag wilt!).

visitors can't see pics , please register or login


De tractieschijf is het "wiel". Door de rem er af te halen en de schijf vast te houden (door twee personen gebeurd dit, één de rem, de andere de schijf) en naar de gewenste positie te halen kan je tornen (omhoog of omlaag). Dit gaat met centimeters per draai. Het gevaar kan hier zijn is dat de je de grip verliest op de schijf en hij gaat draaien. Hierdoor kan je brandwonden -door wrijving- op je handen krijgen als je geen handschoenen aan hebt. Of je kan doorschieten en iets raken, maar met een normaal reflex zal dat niet snel gebeuren. maar zou kunnen.. Vingers kwijt raken, geen idee.

Op elke lift zit een val beveiliging. Gaat de lift dus te snel valt hij in de vang. Hij zal niet heel veel verder naar beneden gaan.

Het is een redelijk traag proces bij het tornen en altijd in goede communicatie met de ploeg bij de deuren en in de machine kamer. Over het algemeen niet heel spannend.

Maar de risico's qua beknelling, alles is mogelijk..

Daarnaast heb je nog het tornen bij hydraulische liften. Door een pomp kan hij omhoog, en met een knop kan je de druk er afhalen zodat hij naar beneden gaat.

Tornen is zoals ik al aangaf een redelijk traag proces waar je goed de controle over hebt.

De procedures staan trouwens vermeld in de manschap opleidingsboeken.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Jan-Emmen op 10 mei 2010, 23:43:29
Bijzonder mooie informatie, SiebJr.  ;)    Helemaal duidelijk wat er bedoeld wordt en wat de gevaren kunnen zijn. Bedankt.

Door de vele liftopsluitingen kun je dan ook stellen dat bijna elke brandweerman/vrouw hier regelmatig mee te maken krijgt, denk ik. Dit lijkt me niet een gevalletje wat je zo 1 2 3 kunt oefenen. Is de praktijkervaring voldoende?
Of wordt hier wel degelijk in geoefend?

Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 10 mei 2010, 23:57:28
Door de vele liftopsluitingen kun je dan ook stellen dat bijna elke brandweerman/vrouw hier regelmatig mee te maken krijgt, denk ik.
Dit ligt natuurlijk aan je verzorgingsgebied. Zo weet ik nu al dat ik waarschijnlijk alleen met tornen te maken krijg in m'n opleiding. In ons verzorgingsgebied is slechts laagbouw en hebben wij geen liften. Zo vanzelfsprekend is het dus niet, dus ik leer hier ook van!
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: SiebJr op 11 mei 2010, 00:04:21
Laatst hebben wij nog geoefend met liften. Maar geregeld wordt er aandacht aan geschonken. Maar in de praktijk komen liftopsluitingen geregeld voor.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Jan-Emmen op 11 mei 2010, 00:10:38
Goede zaak.

Hebben jullie ook het idee dat liftopsluiting steeds vaker voorkomt? En achterhalen jullie ook oorzaken?
Achteraf of direct na een inzet? Oorzaak: vandalisme, storing, overbelasting, of "te" veel beveiligingen?
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 11 mei 2010, 00:37:30
Meestal zijn het gewoon storingen, al dan niet veroorzaakt door te weinig onderhoud. Al moet ik zeggen dat het mij vaak onduidelijk is waarom de lift stil is gaan staan.

De vraag wat voor soort lift we naar toe rijden vind ik niet echt relevant moet ik zeggen.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Jan-Emmen op 11 mei 2010, 00:44:38
@Damm

Je schrijft mogelijk "te weinig onderhoud".
Bestaan hier ook sancties voor zoals b.v. een gele kaart, rode kaart o.i.d?
Is het uberhaubt mogelijk om sancties hiervoor te bedenken of uit te voeren?
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Shaddy op 11 mei 2010, 01:23:05
De procedures staan trouwens vermeld in de manschap opleidingsboeken.

Help me even... waar :-[!?
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Hans_ZTM op 11 mei 2010, 07:19:46
@Damm

Je schrijft mogelijk "te weinig onderhoud".
Bestaan hier ook sancties voor zoals b.v. een gele kaart, rode kaart o.i.d?
Is het uberhaubt mogelijk om sancties hiervoor te bedenken of uit te voeren?
Feitelijk gezien is het niet aan de brandweer om te beoordelen of een lift te weinig onderhoud heeft gehad. Kaarten uitdelen doen we (voor zover ik weet) niet in HGL.

Gr Hans
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 11 mei 2010, 07:32:21
Daarom liet ik het in het midden, verder geen aanvullingen op Hans zijn reactie ;)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: SiebJr op 11 mei 2010, 08:50:22
Help me even... waar :-[!?

Brandwacht 1e Kl - Repressie
NIFV 4e druk 2007
Vanaf pagina 72
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 11 mei 2010, 09:07:16
Meestal zijn het gewoon storingen, al dan niet veroorzaakt door te weinig onderhoud. Al moet ik zeggen dat het mij vaak onduidelijk is waarom de lift stil is gaan staan.
Wij hebben in ons verzorgingsgebied een lift, waarvan het onderhoudslogboek inmiddels uit meerdere delen bestaat. Men komt er dus regelmatig naartoe, maar krijgt de problemen kennelijk niet opgelost. Overigens, de monteur bij deze lift is vaak vrij snel ter plaatse, gezien zijn hoeveelheid bezoeken mogen wij blij zijn dat we er het afgelopen anderhalf jaar slechts twee keer zijn geweest.

@Jan-Emmen;
Een groot gevaar bij liften zie ik in het openen (en vergeten af te sluiten) van de liftdeuren. Met onze liftsleutels kunnen wij in principe de deuren op elke verdieping openen. Maar ze moeten ook weer goed op slot!!!

Vorig jaar ofzo was er een nieuwsitem waarbij een persoon met een scootmobiel tegen een liftdeur was gereden. Liftdeur eruit, persoon met kar en al naar beneden, met dramatische afloop...

http://www.telegraaf.nl/binnenland/4416083/__Bejaarde_dood_na_val_in_liftschacht__.html

Het tornen en het elektrische circuit zijn bij goed onderhoud niet zo spannend. Je communiceert elke actie met elkaar.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Coldchurch op 11 mei 2010, 09:11:27
Het tornen en het elektrische circuit zijn bij goed onderhoud niet zo spannend. Je communiceert elke actie met elkaar.

Rust kan je redden ;) .
Indien je bij een onbekende lift staat, gewoon even de tijd nemen om de tornvoorschriften te lezen en de installatie te bekijken en dan pas handelen.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: SiebJr op 11 mei 2010, 09:21:39
Ter informatie.
Er is een update beschikbaar.

Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Henny op 11 mei 2010, 16:08:10
Wat betreft telefonisch contact houden met de melder.
Daar hoeven wij ons in de TS toch niet druk om te maken, daar zijn de centralisten toch mee bezig lijkt me zo.

Het lijkt me een verkeerde zaak om je als TS bemanning daar nog druk om te maken, hetzelfde speelt bij de vraag of de liftmonteur al is gebeld. Dit is toch een zaak van de beheerder, in dit geval de huismeester die er toch al is.
Als brandweer halen we de mensen er uit, en zetten de stroom er af in de machinekamer, zodat niemand de lift meer kan gebruiken tot hij gerepareerd is.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 11 mei 2010, 16:38:57
Hoe bedoel je?

Als er mobiel gebeld wordt de telefoon aan de onrustige vrouw geven, zodat de centralist er gewoon mee kan praten en als er met de lifttelefoon (bestaat die) gebeld wordt de vrouw naar de lifttelefoon laten komen. Is niet zo moeilijk toch?

En als ze niet wil, jammer dan...je kan het altijd proberen ;)
De huismeester is de melder en zou in contact staan met de gedupeerden. Dan lijkt het me niet dat hij een gsm door de liftdeuren kan duwen.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: fotojbz op 11 mei 2010, 16:53:35
De huismeester is de melder en zou in contact staan met de gedupeerden. Dan lijkt het me niet dat hij een gsm door de liftdeuren kan duwen.

Ah, dat stukje informatie had ik gemist/niet gelezen. Ik ging ervanuit dat er vanuit de lift gebeld werd ;)
Wat betreft telefonisch contact houden met de melder.
Daar hoeven wij ons in de TS toch niet druk om te maken, daar zijn de centralisten toch mee bezig lijkt me zo.


Idd :)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Shaddy op 11 mei 2010, 17:20:49
Brandwacht 1e Kl - Repressie
NIFV 4e druk 2007
Vanaf pagina 72

Oh vandaar, ik ben nog lang niet bezig met 1e klas... Ik wou al zeggen, ik heb toch niks cruciaals gemist in de theorie... ;D
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: tally op 11 mei 2010, 17:30:04
Dit hoort volgens mij bij de THV = Technische HulpVerlening....
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 12 mei 2010, 14:01:41
Ik zie een aantal personen die niet alleen een TS dubbelzijdig laten aanrijden, maar ook een HV. De reden hiervoor lijkt me duidelijk, maar wordt dit in de praktijk ook gedaan? Ik heb tot op heden altijd een TS dubbelzijdig zien rijden, maar nog nooit een HV. Simpelweg omdat die gereedschapskisten op wieltjes nou niet voor het oprapen zijn en vaak strategisch in de regio's zijn weggestopt.

Hoe zit dit? Ik ben erg benieuwd!
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: klippie op 12 mei 2010, 14:16:22
Inderdaag nog nooit gezien een hv dubbel zijdig laten aanrijden  ???
Volgens mij wordt er weer veel te veel gezocht achter de casus...
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: fotojbz op 12 mei 2010, 14:18:19
Inderdaag nog nooit gezien een hv dubbel zijdig laten aanrijden  ???
Volgens mij wordt er weer veel te veel gezocht achter de casus...

De regio Brabant Zuid-Oost rijdt bij beknellingen op de snelweg met 2x TS en 2x HV ;)

Vandaar dat sommigen dit nu ook als eigen uitrukvoorstel willen hebben... ;)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 12 mei 2010, 14:27:34
Ah kijk... in die regio kijk ik nooit mee, vandaar. Wat is de toegevoegde waarde? 2x TS kan ik inkomen, da's voor de eerste klap. Maar veelal is een HV toch een aanvullend iets, wat je niet bij je eerste klap gebruikt. De eerste ruimtes maak je veelal toch met het redgereedschap van de TS, zo heb ik me laten vertellen. Wat is de reden om dan toch die tweede HV te laten rijden?

Overigens zeg ik hiermee niet dat het goed of fout is, laat dat duidelijk zijn. Ik ben alleen benieuwd naar de afweging :)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 12 mei 2010, 14:58:54
- P zorgt voor veilige plaats TS indien nodig 100m voor het incident, en verzorgt de hosemaster en uitgifte materialen.
Ejummm... De hosemaster op 100 meter (weliswaar indien nodig) ??? Moet je je HD-slangetje nog minstens 10 meter zien op te rekken  ;)

Ik heb eraan getwijfeld om ook op 100 meter te stoppen hoor, maar gezien de situatie lijkt me dat niet wenselijk. En de risico's aanvaardbaar/bestrijdbaar. Bij correct IM hoort het absoluut wel natuurlijk, maar dan zou d'r ook al minstens één Ambu als buffer en fend-off moeten staan. Bovendien reken ik op een vlotte uitruk van de HV, zodat die de buffertaak eventueel tijdelijk op zich kan nemen.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 12 mei 2010, 15:14:15
Ff plakken:

Ejummm... De hosemaster op 100 meter (weliswaar indien nodig) ??? Moet je je HD-slangetje nog minstens 10 meter zien op te rekken  ;)

Ik heb eraan getwijfeld om ook op 100 meter te stoppen hoor, maar gezien de situatie lijkt me dat niet wenselijk. En de risico's aanvaardbaar/bestrijdbaar. Bij correct IM hoort het absoluut wel natuurlijk, maar dan zou d'r ook al minstens één Ambu als buffer en fend-off moeten staan. Bovendien reken ik op een vlotte uitruk van de HV, zodat die de buffertaak eventueel tijdelijk op zich kan nemen.

Belangrijkste is even die 100m, ik heb daar laatst nog een opmerking over meegekregen.
Ik ga daar dus gewoon van uit, meer even niet. TP kijk ik even de situatie aan, soms is de file ernaar toe al een mooie buffer ;)
En idd die hosemaster is voor het geval dat we binnen normaal bereik staan.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: fotojbz op 12 mei 2010, 16:00:51
Hoe gaan we het doen met de liftopsluiting? Ik voel er eigenlijk wel voor om in zo'n geval een vervangende TS wél met prio 1 te alarmeren. Die vrouw is immers nog steeds in paniek en je hebt weer te maken met opkomst- en aanrijtijd...

Maar goed, dat is misschien meer een zaak voor de AC ;)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 12 mei 2010, 16:11:09
TP kijk ik even de situatie aan, soms is de file ernaar toe al een mooie buffer ;)

Idd, negen van de tien keer is de snelheid al uit het verkeer en valt er niet veel meer te bufferen. Soms staat er zelfs een kijkersfile op de TB, waarop de op de TB rijdende bev denkt; Heej weet je wat, ik stap gewoon over de vangrail... Ook verschillende keren meegemaakt  :-[
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: ZH 18-402 op 12 mei 2010, 16:28:39
Inderdaag nog nooit gezien een hv dubbel zijdig laten aanrijden  ???
Volgens mij wordt er weer veel te veel gezocht achter de casus...
Jawel hoor. Regio Zuid-Holland Zuid bij de tunnelprocedures ;).
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 12 mei 2010, 16:29:52
wat ik nog vergeten was een TS naar de lift opsluiting met prio 2
Erg goed dat daar aan gedacht wordt, maar tegelijk vind ik dat niet meer mijn pakkie-an. Met het nieuwe incident heb je wel weer genoeg aan je hoofd, en als de centralist het dusdanig inschat dat deze wijziging in de plannen noodzakelijk is, zal 'ie ook voor de lift wel een passende oplossing bedenken ;)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 12 mei 2010, 16:38:09
Ik heb een aantal maal het specifieke verzoek om een HV-I gezien. Wat zijn hiervoor de afwegingen? De kraan, het aggregaat en de 4WD die een HV-I standaard extra bij zich heeft zijn mijns inziens niet direkt noodzakelijk.

De reden dat ik een HV (wat mij betreft gewoon de dichtst bijzijnde) erbij wil hebben is voor de buffer, maar ook vanwege het feit dat we met meerdere auto's en een vrachtwaggel te maken hebben. Beetje extra gereedschap en een platform om eventueel wat makkelijker bij de vrachtwagencabine te komen.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: jurjen op 12 mei 2010, 18:55:39


Opdrachten aan AC
Alarmeren: TS groen, HV rood, OvD oranje. Tweezijdig aanrijden.


Geen persoonlijke aanval maar zie veel mensen de opdracht geven aan de AC om de HV rood te sturen.
Maar dat is jou/jullie taak toch helemaal niet, jij bent de bevelvoerder en niet de centralist toch was zou jou toch uit maken of nou de HV van Rood of Groen komt ? ;)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 12 mei 2010, 19:00:27
Wat zijn hiervoor de afwegingen?

Mijn afweging hierbij is dat een HV1 een lier heeft. Voor een HV2 is een lier niet standaard, zodoende mijn aanvraag voor een HV1. De lier wil ik er graag bij hebben omdat ik met een vrachtwagen gewoon een iets stevigere stabilisatie nodig zou kunnen hebben, waarbij een lier mogelijk een mooie optie is. En ondanks dat we ook nog niet bekend zijn met het ongeval, vind ik het fijn om ook alvast een vloeistofpomp aanwezig te hebben, die over 't algemeen ook niet op een HV2 terug te vinden is.

But that's just my $0.02 ;D
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: 1300001-MR op 12 mei 2010, 19:03:41
Geen persoonlijke aanval maar zie veel mensen de opdracht geven aan de AC om de HV rood te sturen.
Maar dat is jou/jullie taak toch helemaal niet, jij bent de bevelvoerder en niet de centralist toch was zou jou toch uit maken of nou de HV van Rood of Groen komt ? ;)
Ik wil graag de snelst mogelijke HV, en ik vermoed dat HV Rood als eerste uit GMS komt rollen. Wat mij betreft mag er ook een andere HV gealarmeerd worden, als ik maar de HV krijg die het snelste ter plaatste kan zijn;)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 12 mei 2010, 23:18:01
Geen persoonlijke aanval maar zie veel mensen de opdracht geven aan de AC om de HV rood te sturen.
Maar dat is jou/jullie taak toch helemaal niet, jij bent de bevelvoerder en niet de centralist toch was zou jou toch uit maken of nou de HV van Rood of Groen komt ? ;)

Heb je de eerste post van de casus goed gelezen, daar staat namelijk dit:

In de casus zal je wellicht genoodzaakt zijn andere korpsen te alarmeren. Gebruik de bovenstaande informatie dan ook als leidraad bij het alarmeren.

SiebJr
Casusleider maand Mei

Oftewel, het alarmeren mag je sturen en dat doen enkele leden dus ook ;)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Bram op 13 mei 2010, 00:52:53
Ah kijk... in die regio kijk ik nooit mee, vandaar. Wat is de toegevoegde waarde? 2x TS kan ik inkomen, da's voor de eerste klap. Maar veelal is een HV toch een aanvullend iets, wat je niet bij je eerste klap gebruikt. De eerste ruimtes maak je veelal toch met het redgereedschap van de TS, zo heb ik me laten vertellen. Wat is de reden om dan toch die tweede HV te laten rijden?

Overigens zeg ik hiermee niet dat het goed of fout is, laat dat duidelijk zijn. Ik ben alleen benieuwd naar de afweging :)
De reden, geen flauw idee. Maar je schrijft dat de HV's niet voor het oprapen zijn. Hier dus wel, ik geloof nog net geen 20 HV's waarvan 2 maal een HV-1. In de toekomst gaat dit allemaal veranderen. Ruim 8 á 9 HV-2's weg en meer HV-1's geloof ik. De meerwaarde, tja geen idee. Denk dat dit nog komt omdat het altijd (in ieder geval een hele tijd) zo gegaan is. En het is natuurlijk ook weer zonde om de HV's weg te laten roesten ;)

Hier is overigens brabant zuid-oost :)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 13 mei 2010, 10:50:13
Duidelijk verhaal Bram, thanks!
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Coldchurch op 13 mei 2010, 11:05:59
De meerwaarde, tja geen idee. Denk dat dit nog komt omdat het altijd (in ieder geval een hele tijd) zo gegaan is. En het is natuurlijk ook weer zonde om de HV's weg te laten roesten ;)

Hier is overigens brabant zuid-oost

Dit komt voort uit de tijd dat er veelal geen redgereedschap op de TS stond.
Nu zijn (bijna) alle TSen BiZa-bepakt en is de (regio-)HV aanvullend op de TS en uitgerust met zwaarder en aanvullend materiaal zoals extra verlichting, werkplatform, dommekrachten, staaldraadtakels, enz., enz.
Hierdoor behoeft niet iedere post meer een "eigen" HV.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: SiebJr op 15 mei 2010, 23:31:59
Goedeavond!

Wil hierbij mededelen dat ik het erg goed vind om te zien dat de casus serieus en oprecht wordt aangenomen! De onderlinge verschillen zijn interessant om te zien!

Als casusbegeleider heb ik een duidelijk beeld van de casus en hoe ik zou reageren (achteraf is mooi praten ;)). Mijn advies is dan ook om goed de overwegingen door te nemen van andere leden! Hou het niet bij je eigen posts, maar kijk goed rond en probeer je te verplaatsen in de andere redenaties! Dat wil tevens niet betekenen dat ik hele rare of vreemde reacties heb gezien, maar wil echt nadrukken om je ogen de kost te geven in een casus als dit!

Daarnaast wil ik nog het volgende toelichten! In de "wandelgangen" hoor ik dat het lastig zou zijn voor bijv. enkele belangstellende om een technische inzet als deze in te zetten. Denk hierbij aan de het materiaal of de verschillende redtechnieken. In de casus heb ik bepaalde doelstellingen gesteld die ik uiteindelijk wil benadrukken. Deze doelstellingen zijn in mijn ogen door zowel de ervaren rotten als de belangstellende zeker te realiseren. Daarnaast geeft de technische en praktijkervaring van leden een goed blik op wat er allemaal speelt bij een ongeval. Wil dan ook aan iedereen vragen om je eigen plan samen te stellen en door te gaan zover je kennis/ervaring gaat!

Tot zover loopt het erg goed, en wil dan ook iedereen bedanken die actief deelnemen en voor diegene die op de achtergrond meelezen!

SiebJr
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 16 mei 2010, 10:10:47
Goede post Sieb.

Wil er wel even op reageren.

Met name het gedeelte over je eigen weg kiezen.
Ik probeer juist door te borduren op mijn eigen plan, want zo loopt voor mij ook het incident. Voor mij is dat het meest realistische, want zo zou ik het ook naar de praktijk vertalen.
Het mooie hiervan is (volgens mij) dat je genoodzaakt wordt in te springen op veranderingen en daar dus wat mee moet.

Als ik eerst naar andere inzetten zou kijken dan ga ik al met bepaalde zaken rekening houden en dat zou ik naar mezelf toe niet fair vinden.

Wat ik dus doe, ik pak mijn laatste inzet bij de nieuwste update en ga daar mee verder om mijn volgende stap te creëren.
Pas daarna kijk ik naar de andere inzetten en probeer daar mijn o ja momenten te pakken.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 16 mei 2010, 10:29:55
Dan wil ik nog even ingaan op een paar reacties, met name de laatste:

ik maak er middel HV van aan gezien er meerdere mensen bekneld zitten en er een vermoedelijke autobrand is veder kunnen de voertuigen die over de andere rijbaan komen retour kazerne

plan
111 en 112 verkennen
113en 114 gereedschappen klaarmaken
gezamelijk bevrijden
110 overleggen met het personeel van de ambu
plan+
als het busje dichtbij licht hetzelfde alleen gaan 113 en 114 dan de brand blussen
Waar staat dat er meerdere mensen bekneld zijn?
Welke voertuigen kunnen retour kazerne, met name als je middel HV geeft heb je volgens mij juist een extra voertuig nodig?
En als laatste wat als de bus in brand staat dan laat je dus de beknelling doen door alleen 1+2?

Deze vragen stel ik je puur om er over na te denken, niet om je af te zagen. Gewoon dus even om je beeldvorming te verduidelijken.

Ik zou niet zoveel aan mijn plannen veranderen, behalve dat ik het een en ander uit de rook kan aflezen, en ik zou hem terugschalen naar middel HV, en 2 ambulance's TP willen. Ik ga voor mijn eigen veiligheid het ongeval zoveel mogelijk noord-west benaderen, i.v.m. toch bezinedampen. En natuurlijk ALLE 3 de voertuigen te stabiliseren :)
Hoe bedoel je terug schalen naar middel HV? Had jij groot HV gemaakt dan?
Als je op voorhand groot HV maakt en je bent nog niet ter plaatsen dan zou ik als dan toch alles al rijdt proberen te zorgen dat je eerst zeker weet dat je het materiaal en materieel voor een grote HV niet nodig hebt.
Hoe ga je alle 3 de voertuigen stabiliseren? Met welke materialen en is het nodig om dat te doen?

Ook voor jou, gewoon even voor mijn beeldvorming van jou plannen ;)

Heel stiekem hoop ik dat onze politiecollega's zo attent zijn geweest dat ze hun handblusser van hun voertuig even mee hebben gesjouwd naar het vortuig en al gespiekt hebben wat er aan de hand is, maar dit zal wel niet zo zijn...
114 (EHBO- en zuurstoftas mee) stuur ik richting de sedan om daar e.e.a te verkennen en om in samenwerking met de ambulance misschien al even snel een zuurstofmasker op te zetten of een nekkraagje aan te leggen. Deze mandelingen moeten zo minimaal mogelijk zijn omdat er nog geen stabilisatie is toegepast.
Rick ik vind dat je heel aan heel veel dingen denkt, netjes.
Alleen heb ik ook voor jou twee vragen:
- Weet jij waarvoor die blusser in een politie auto is?
- En dienen jullie zelfstandig zuurstof toe?

Voordat ik er zelf antwoord op geef ben ik benieuwd wat jij gaat zeggen ;)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 16 mei 2010, 10:51:20
- Weet jij waarvoor die blusser in een politie auto is?
Om brand mee te blussen of opstandige jeugd een dreun mee te verkopen. Nee zonder dollen, de specifieke reden ontbreekt me. Maar als ze toch al ter plaatse zijn, dan neem ik aan dat ook zij het grootste risico gelijk weg willen nemen. Natuurlijk zal ik eea gaan controleren, maar ze hebben een blusser aan boord, laat hen de eerste klap maar uitdelen.

- En dienen jullie zelfstandig zuurstof toe?
Hier durf ik geen blind antwoord op te geven eerlijk gezegd, dit zal ik na gaan vragen en dan kom ik er bij je op terug (zal op z'n vroegst vrijdag worden, aangezien we donderdag pas oefenen). In de casus is de ambulance in ieder geval al ter plaatse en dan kunnen we de ambulance mooi assisteren hierin. Een traumaslachtoffer schijnt die extra CO² toch wel lekker te vinden en zeker met de ambulance erbij, zullen we al gaan doen wat we kunnen, zonder stabilisatie.


Ik ben erg benieuwd naar je reactie! en brand me niet gelijk af hè ;)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Powerliner op 16 mei 2010, 10:56:00
Goede post Sieb.

Wil er wel even op reageren.

Met name het gedeelte over je eigen weg kiezen.
Ik probeer juist door te borduren op mijn eigen plan, want zo loopt voor mij ook het incident. Voor mij is dat het meest realistische, want zo zou ik het ook naar de praktijk vertalen.
Het mooie hiervan is (volgens mij) dat je genoodzaakt wordt in te springen op veranderingen en daar dus wat mee moet.

Als ik eerst naar andere inzetten zou kijken dan ga ik al met bepaalde zaken rekening houden en dat zou ik naar mezelf toe niet fair vinden.

Wat ik dus doe, ik pak mijn laatste inzet bij de nieuwste update en ga daar mee verder om mijn volgende stap te creëren.
Pas daarna kijk ik naar de andere inzetten en probeer daar mijn o ja momenten te pakken.

Mee eens Damm. En deze keer bied de casusleider ook gewoon de mogelijkheid verder te gaan waar je gebleven was. Er worden geen zaken al beschreven / opgedrongen.
Ik zeg: houden zou en zo doorgaan.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 16 mei 2010, 11:23:25
Bedankt voor je snelle reactie.
Om brand mee te blussen of opstandige jeugd een dreun mee te verkopen. Nee zonder dollen, de specifieke reden ontbreekt me. Maar als ze toch al ter plaatse zijn, dan neem ik aan dat ook zij het grootste risico gelijk weg willen nemen. Natuurlijk zal ik eea gaan controleren, maar ze hebben een blusser aan boord, laat hen de eerste klap maar uitdelen.
Die blusser is puur en alleen bedoelt voor de eigen veiligheid van de politie functionaris of zijn collega. Dat heb ik uit een zeer naaste betrouwbare bron.
Dat agenten deze vaak pakken om even snel ons werk te doen lijkt nobel (al zal dit bij levensreddend handelen door niemand kwalijk worden genomen), maar is vaak een te makkelijk middel en te vaak niet toereikend. Daarnaast zie je dan dus dat tijdens de dienstwissel de lege blusser niet wordt gemeld en als men dan daadwerkelijk zelf een probleem met brand heeft dan weet jij de gevolgen wel. Het is dus mss goed bedoeld, maar niet de bedoeling.

Hier durf ik geen blind antwoord op te geven eerlijk gezegd, dit zal ik na gaan vragen en dan kom ik er bij je op terug (zal op z'n vroegst vrijdag worden, aangezien we donderdag pas oefenen). In de casus is de ambulance in ieder geval al ter plaatse en dan kunnen we de ambulance mooi assisteren hierin. Een traumaslachtoffer schijnt die extra CO² toch wel lekker te vinden en zeker met de ambulance erbij, zullen we al gaan doen wat we kunnen, zonder stabilisatie.
Je bedoelt denk ik O²?
Ik heb altijd meegekregen dat O² toedienen een medische handeling is en dus alleen door gekwalificeerd personeel gedaan mag worden, hier zijn al heel wat discussies over gevoerd bij korpsen. Uiteindelijk mag je alleen zuurstof toedienen bij eigen personeel.
Tussen de regels door zou je ook hierbij met levensreddend handelen vraagtekens kunnen zetten, maar de regels zijn duidelijk in deze. Vandaar mijn vraag. Het zou dus kunnen dat men hier landelijk van afwijkt, maar dan vind ik dat wel bijzonder.

Ik ben erg benieuwd naar je reactie! en brand me niet gelijk af hè ;)
Nee Rickjahh ik brand je niet af. Ik zal altijd proberen te onderbouwen met ervaringen of feiten. Zo niet dan mag je mij daar op aanspreken.

Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 16 mei 2010, 11:33:39
Ok, dat van de politie had ik eigenlijk al wel verwacht, maar ik ga er vanuit dat men ook een beetje GBV bezit en dus wellicht een poging zal wagen. Maar, geeft niks, in ieder geval weer iets wijzer geworden!

Inderdaad, O². Vanaf nu "zuurstof" ;) Zover ik gehoord heb, mogen wij als brandweer zijnde zuurstof toedienen, 15 liter per minuut als ik het goed zeg. We hebben dit ook eens tijdens een instructie-avond van onze ambulance collega's gehoord. Uiteraard dan wel rekening houden met longziektes, maar dat weet je op dat moment vaak toch niet... We zullen die zuurstoftas niet voor niets naast de EHBO-tas hebben staan, dus ik ga er van uit dat we deze in principe ook mogen gebruiken. Nogmaals, ik zal het eens navragen hoe dat nu bij ons zit!
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 17 mei 2010, 11:15:22
Wat me bij diverse inzetvoorstellen opvalt is dat een aantal mensen hun nr. 3 laten omhangen. Ik heb dat nooit zo geleerd, en zie de meerwaarde er ook niet van in. In principe ga ik er vanuit dat de beveiliger een preventieve schuimlaag op brandstof legt indien noodzakelijk. Daar heb je geen ademlucht bij nodig, en bij de overige werkzaamheden als beveiliger hangt die fles alleen maar in de weg. En als er een echte fik is, laat ik nr. 3 die niet in z'n eentje bestrijden. Dan hangen er twee man om.

Ik hoor dus graag jullie argumenten om nr. 3 wel om te laten hangen.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 17 mei 2010, 12:07:46
Ha Whyllum,

Bij ons op de post hebben we afgesproken dat de veiligheidsman altijd omhangt. Mocht er een brand(je) zijn ontstaan, heb je in ieder geval al ademlucht om om aan je persoonlijke bescherming te voldoen. Als er geen brand is, is de ademlucht zo weer afgehangen. Kwestie van enkele seconden.
Bij een iets grotere brand, springt bij ons volgens mij de chauffeur bij bij de brandbestrijding. B gaat z'n verkenning doen, 111/112 maken het redgereedschap gereed, 114 gaat - mits mogelijk - contact maken met het slachtoffer.

Als ik er aan denk, zal ik dit op onze oefenavond ook navragen. Damm had ook nog een antwoord van me tegoed, jij nu dus ook.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Henny op 17 mei 2010, 13:03:28
Ha Whyllum,

Bij ons op de post hebben we afgesproken dat de veiligheidsman altijd omhangt. Mocht er een brand(je) zijn ontstaan, heb je in ieder geval al ademlucht om om aan je persoonlijke bescherming te voldoen. Als er geen brand is, is de ademlucht zo weer afgehangen. Kwestie van enkele seconden.
Bij een iets grotere brand, springt bij ons volgens mij de chauffeur bij bij de brandbestrijding. B gaat z'n verkenning doen, 111/112 maken het redgereedschap gereed, 114 gaat - mits mogelijk - contact maken met het slachtoffer.

Als ik er aan denk, zal ik dit op onze oefenavond ook navragen. Damm had ook nog een antwoord van me tegoed, jij nu dus ook.
Het is een manier, maar ik heb eigenlijk nu nog meer vragen...

Bij 'iets groter', springt de chauffeur bij. Je hebt dan brand, en haal je de Ch/P bij zijn essentiële taak weg? Pomp draait dan vanzelf?
Als je brand heb, heb je brand, dat is volgens mij dan het grootste gevaar, waarom gaat de aanvalsploeg dan door met het klaarleggen van het redgereedschap. Je legt dan de prioriteiten raar neer.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 17 mei 2010, 13:07:12
Zal 't navragen :)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 17 mei 2010, 13:19:58
Als je brand heb, heb je brand, dat is volgens mij dan het grootste gevaar, waarom gaat de aanvalsploeg dan door met het klaarleggen van het redgereedschap. Je legt dan de prioriteiten raar neer.
Zo kijk ik er inderdaad ook tegenaan. Brand betekent simpelweg twee man met ademlucht het eerste en grootste gevaar laten wegnemen. Maar ik sta open voor goeie suggesties  ;)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Coldchurch op 17 mei 2010, 14:26:50
De taak/taken van 3 en 4 zijn veiligheidspersoon respectievelijk gewondenverzorger.
Indien er bij aankomst (of tijdens aanrijden) duidelijkheid is over brand, dan zijn de nummers 1 en 2 de manschappen die de adembescherming omhangen en de brandbestrijding doen.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: 1300001-MR op 17 mei 2010, 20:29:38
Voordat ik reageer wil ik even kwijt dat ik onder de indruk ben van de grafische vertoningen. Super gemaakt Sieb:
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: snaaio op 17 mei 2010, 20:39:54
Voordat ik reageer wil ik even kwijt dat ik onder de indruk ben van de grafische vertoningen. Super gemaakt Sieb:

Daar ben ik het mee eens, mooi staaltje Google Sketchup. Heb je die voertuigen zelf gemaakt of van internet gehaald?
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: SiebJr op 17 mei 2010, 20:52:31
Dank u! :) Zullen er meer volgen voor de liefhebbers

Voertuigen:

Bestelbus en sedan vanuit Sketchup
Vrachtwagen van Inet ;)

De modellen heb ik wel aangepast waar mogelijk.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: jurjen op 17 mei 2010, 21:14:41
Om het casus topic niet smerig temaken maar even hier
De lading was al bekent:


- Kleine update -

De bestelbus zou van een vervoersbedrijf zijn. De lading zou allerlei merchandise betreffen voor een cultureel evenement.


onder tussen laat ik 1 en 2 een verkenning doen en 3 en 4 een straaltje klaar leggen en kijken wat er aan de hand is bij het bestelbusje. en kijken watvoor lading die vervoert.


als de bestelbus inderdaad en de brand staat en als er gevaarlijke stoffen of brandbarestoffen in het busje liggen gaan de nummers 3 en 4 met ademlucht het brandje blussen.
 
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Powerliner op 17 mei 2010, 22:10:39
Beste Sieb,

Allereerst complimenten voor de gemaakte plaatjes. Ziet er netjes uit en levert duidelijk een bijdrage aan de casus.

Ik heb wel een opmerking/vraag. Om mijn 1e inzet terplaatse te kunnen bepalen heb ik (aanvangs) informatie nodig bij het beeld. Want met alleen het beeld kan ik niets omdat de informatie bij de ambulancedienst zit.
Want eigenlijk... Weten we niks....
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: SiebJr op 17 mei 2010, 22:49:59
Bedankt voor je input!

Dat klopt en heb het overwogen om in deze update nog niet alle informatie prijs te geven. Mijn voornaamste reden is om echt eerst het beeld te schetsen van het incident, zonder iedereen te overweldigen met info. Hiermee bedoel ik de echte eerste indruk. Hiermee kun je wel bepaalde plannen schrappen of aanvullen op basis van beelden.

Hierdoor (hoop ik) een bepaalde fasering in de casus aan te brengen met als doel bewust te kijken naar een gekaderd geheel. Als ik nog alle informatie had gegeven van de ambulance, politie, ooggetuigen zal het in mijn ogen één grote informatiebrok zijn die zeer moeilijk te behappen is. Waardoor je misschien stukken mist of verkeerd ziet.

Het doel van een casus is om met elkaar een situatie aan te gaan en hier op in te spelen. Dit met ieder zijn kennis en ervaring. In de realiteit zal het niet zo zijn met deze fasering, als BV kom je direct in aanraking met andere hulpverleners. Maar op deze manier hoop ik wel de fasering goed in beeld te brengen en zo bruggen kan maken met informatie.

Bijvoorbeeld met deze update vraag ik naar de prioriteiten die jij als BV zou stellen (op basis van wat je nu weet en ziet). Hier op aanvullend zal meer informatie komen vanuit de Ambu etc. Met deze twee bronnen samen krijg je een goed (en gefaseerd) beeld van de situatie. Waar je uiteindelijk meer hebt nagedacht over wat jij en andere zouden doen.

Het tempo is wat lager en je hebt meer denk tijd, maar dat zal je altijd hebben met een casus.

Hopelijk heb ik duidelijk kunnen uitleggen wat mijn beweegredenen zijn m.b.t. het verschaffen (of niet) van informatie.

Natuurlijk hoor ik graag wat jullie er van denken en of het echt gewenst is!

SiebJr

Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Powerliner op 17 mei 2010, 22:52:06
Op basis van wat moet ik nu mijn 1e inzet doen dan ??? Ik heb geen info....
Die zit toch echt bij die broeder, of moet ik zelf gaan fantaseren???
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: SiebJr op 17 mei 2010, 23:07:26
Ok denk dat ik mij niet helemaal duidelijk heb verwoord. Wat ik vooral nog even duidelijk wil maken:

Citaat
LET OP! BELANGRIJK VOOR DEZE FASE!
Deze update dient één doel, dat is de beeldvorming bij de verkenning. Gedurende deze update zul je verschillende afbeeldingen en zelfs een animatie van het incident. Allemaal vanuit een verschillend beeld. De reden dat ik hier voor gekozen heb is dat het erg lastig is om een menselijk blik te creëren (diepte etc).
Wil je dan, op basis van de verschillende beelden, vragen om goed je verkenning te doen!

Daarnaast zal ik dingen aan jullie vragen, waarvan je wellicht van andere (ambu etc) een antwoord/beslissing verwacht. Toch wil graag jullie mening horen over bepaalde zaken t.b.v. de casus.

Citaat
Geef je ogen goed de kost en denk na bij de volgende vragen:

-Waar liggen je prioriteiten.
-Welke voertuigen/materiaal wil je ter plaatse hebben (mocht je iets missen) of zelfs niet ter plaatse hoeft te komen.

Daarnaast ventileer je gedachtes en plannen! Brainstorm op basis van de informatie en beelden!


Ik vraag je niet om een 1e inzet te doen. Zoals in de eerste quote diende ter visualisatie. Op basis daarvan kan je zelf wel conclusies trekken.

Wat betreft prioriteiten zoals in de tweede quote, de zin valt wat ongelukkig denk ik. Hiermee bedoel ik meer als brainstorm, wat kan je afleiden van de voorgaande informatie en wat je ziet.

Wat betreft prioritering en plannen maken zal niet gaan als je naar de toekomst kijkt, maar je kan er wel over nadenken. Dus het erbij fantaseren, als je het zo wilt noemen? Denk het dan wel, ik noem het alleen een brainstorm (Van Dale: brain·stor·men [breenstorme(n)] -stormde, h gebrainstormd (onvoorbereid) een probleem van alle kanten bespreken)

Zoals eerder aangegeven, het is niet de realiteit zoals je de informatie aangedragen krijgt. Maar een casus en het verloop er van ook niet.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Henny op 18 mei 2010, 14:58:10
Want eigenlijk... Weten we niks....
Verkennen dan maar...

Zolang de ambu nog bezig is met zijn triage, kan de brandweer mooi van de tijd gebruik maken en het ongeval proberen te 'lezen'.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: fotojbz op 18 mei 2010, 19:57:48
Tevens wil ik graag de HVH-Instorting ter plaatse (graag discussie over:P) Deze wil ik tp omdat ik ervan uit ga dat de reguliere stabilisatiematerialen op de TS en HV1 niet bedoelt zijn om een complete trekker van een vrachtwagen te stabiliseren. (Maar ik weet niet hoe bruikbaar deze HVH is... vandaar de vraag naar jullie mening)

Ik weet wel dat bij een ongeluk enige tijd geleden in Zeist de toenmalige HVH-Spec bak is opgeroepen om een persoon uit een vrachtwagencabine te kunnen bevrijden. In dit opzicht denk ik dat je meer hebt aan een HVH-I vanwege de stutmaterialen dan aan een HVH-redding, alhoewel daar vast ook wel wat materiaal van te gebruiken zal zijn...
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: 1300001-MR op 18 mei 2010, 20:00:01
Ik ben het volledig met Remkilo eens t.a.v. de HVH-spec bak. Of dit de HVH instorting moet zijn weet ik niet, want ik ben niet op de hoogte van de inhoud en van de verschillende HVH bakken. Ik ga er vanuit dat de materialen om een vrachtauto die op een dergelijke wijze is gepositioneerd te stuten, niet op de aanrijdende HV liggen.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Hans_ZTM op 18 mei 2010, 20:02:46
Ik doe niet mee met de casus, toch plaats ik hier een reactie.

Met de op de TS en HV1 of 2 aanwezige middelen, kan je prima een vrachtwagen cabine stabiliseren.

Gr Hans
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: jasper op 18 mei 2010, 20:04:22
Ik doe niet mee met de casus, toch plaats ik hier een reactie.

Met de op de TS en HV1 of 2 aanwezige middelen, kan je prima een vrachtwagen cabine stabiliseren.

Gr Hans
Ja ben het met Hans eens met een HV1/2 is dit wel te maken.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: 1300001-MR op 18 mei 2010, 20:08:04
En t.a.v. een platteau opbouwen bij de cabine, liggen die spullen ook op de HV1/2 of moet hier toch de HVH-spec voor komen?
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: remkilo op 18 mei 2010, 20:14:10
ik ben me ervan bewust dat er op de HV1/2 de juiste materialen aanwezig zijn om een vrachtwagencabine te stabiliseren. Maar zijn die materialen ook voldoende om een trekker op z'n achterkant te stabiliseren? Immers, de huidige cabines zijn naast bij de wielen ook afhankelijk van het chassis geveerd, waardoor je dus de cabine zelf ook zult moeten stabiliseren. Komen de materialen op een HV voldoende hoog om naast het chassis ook de cabine zelf op deze hoogte te kunnen stabiliseren?
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Hans_ZTM op 18 mei 2010, 20:21:16
ik ben me ervan bewust dat er op de HV1/2 de juiste materialen aanwezig zijn om een vrachtwagencabine te stabiliseren. Maar zijn die materialen ook voldoende om een trekker op z'n achterkant te stabiliseren? Immers, de huidige cabines zijn naast bij de wielen ook afhankelijk van het chassis geveerd, waardoor je dus de cabine zelf ook zult moeten stabiliseren. Komen de materialen op een HV voldoende hoog om naast het chassis ook de cabine zelf op deze hoogte te kunnen stabiliseren?
Mijn excuses, ik had mij niet gerealiseerd dat de vrachtwagen in de casus een iets andere positie stond. Iets te snel gereageerd dus.

Gr Hans
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Hans_ZTM op 18 mei 2010, 20:24:15
Gelijk even naar de plaatjes gekeken, mijn eerdere bericht blijft staan.

Gr Hans
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 19 mei 2010, 14:16:23
Maar je hebt wel 1 Ts ter plaatse, en 2 aanrijdend want je hebt het ook over een 3e TS.  Vandaar dat sommigen wellicht op het verkeerde been worden gezet;)
Dat klopt, ik heb in de aanrijd-fase al MiddelHV gemaakt omdat ik op zeker 2 TS'en ga inzetten. En voorwaardescheppend (standaard) rijdt er een TS op de tegenbaan. Of ik die nodig heb, en dus GrootHV ga maken, hangt af van de volgende updates  ;)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 19 mei 2010, 15:03:49
Medestrijders,

Ik zit een beetje met de waarschijnlijke drassigheid van het weiland in m'n maag. De kans is groot dat na twee dagen regen we kunnen stabiliseren tot we een ons wegen, maar zonder stabiele ondergrond gaan we er niet komen. Zijn er voertuigen die grote platen aan boord hebben die een groot oppervlak bedekken, waarop je je stabilisatiemateriaal eventueel zou kunnen opstellen? Ik zit zelf te denken aan loopplanken van TS'en/HV's af, maar dat is natuurlijk niet ideaal. Liever heb ik dan bijvoorbeeld van die rijplaten die men bij wegopbrekingen nog wel eens wil gebruiken, maar hebben wij dergelijk materieel ergens op een type voertuig liggen?

Zo ja: welk voertuig, welk materieel?

Zo nee: hoe zouden jullie e.e.a. aanpakken als het weiland een moeras is door de neerslag van de afgelopen twee dagen?
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 19 mei 2010, 16:12:07
Moet de cabine van die vrachtauto niet eerst goed gestabiliseerd worden?
Ik wil wel eerst eens even weten wat er aan de hand is voordat ik een situatie moet/ga stabiliseren. De vrachtwagenchauffeur is niet aanspreekbaar, maar in eerste instantie werd ook verteld dat hij degene was (niet 100% van uit gaan, aangezien we ook nog een flinke bestelauto hebben) die de melding gedaan heeft.

Niet-aanspreekbaar wil misschien helemaal niet zeggen dattie buiten bewustzijn is. Gezien de geschetste situatie kan het zo maar zijn dat hij zelf wat lastig in z'n cabine ligt, en dat hij voor de ambu niet bereikbaar -en dus aanspreekbaar is  :-X

Medestrijders,

Ik zit een beetje met de waarschijnlijke drassigheid van het weiland in m'n maag. De kans is groot dat na twee dagen regen we kunnen stabiliseren tot we een ons wegen, maar zonder stabiele ondergrond gaan we er niet komen. Zijn er voertuigen die grote platen aan boord hebben die een groot oppervlak bedekken, waarop je je stabilisatiemateriaal eventueel zou kunnen opstellen? Ik zit zelf te denken aan loopplanken van TS'en/HV's af, maar dat is natuurlijk niet ideaal. Liever heb ik dan bijvoorbeeld van die rijplaten die men bij wegopbrekingen nog wel eens wil gebruiken, maar hebben wij dergelijk materieel ergens op een type voertuig liggen?

Zo ja: welk voertuig, welk materieel?

Zo nee: hoe zouden jullie e.e.a. aanpakken als het weiland een moeras is door de neerslag van de afgelopen twee dagen?
Ja, daar zeg je zo wat. Een omstandigheid is zo genoemd, maar het zien en er op anticiperen is een tweede. Scherp ;)

Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: SiebJr op 19 mei 2010, 16:16:05
Interessante discussies! Keep it up!

Door drukte zal morgen een update worden geplaatst!
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 19 mei 2010, 16:25:23
Ja, daar zeg je zo wat. Een omstandigheid is zo genoemd, maar het zien en er op anticiperen is een tweede. Scherp ;)
Om na enig aandringen dan maar met een gedachtekronkel te komen; Die vrachtauto moet ook es een keer weer op z'n pootjes gezet worden. Dit zal door een berger of door een hijskranenbedrijf moeten gebeuren.

Je zou de AC dus om zo'n partij kunnen vragen, met de expliciete mededeling dat ze er ook zo snel mogelijk moeten zijn en wat (dragline)schotten mee moeten nemen. Kunnen ze ook wel een personenwerkbak erbij leveren zodat je eventueel wat manschappen rondom de cabine kunt hijsen  ;D
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 19 mei 2010, 16:30:04
Ik heb het ook al in mijn inzet genoemd, want ik neem het in mijn verkenning mee.
Daarom geef ik ook aan dat je middels spanbanden de boom kunt gebruiken, ga je echter bijv. de oestermethode toepassen dan kun je best eens voor verrassingen komen te staan als je te veel kracht op de bodem gaat zetten.

Aan de andere kant heeft de ambu aangegeven dat dit slachtoffer in een kritieke toestand is, in de praktijk betekent dit, dat het slachtoffer er snel uitgehaald zou moeten worden en ga je helemaal niet heffen of iets dergelijks.
Mss beperk je je dan slechts tot stabiliseren en zelfs dat kan cruciaal zijn.

Sieb is de enige die hier uitsluitsel over kan geven.

Mocht er materiaal nodig zijn om een stevige bodem te creeren, dan is het mss een idee om met trapeze blokken deze te maken en ze vlak te leggen. In een HV liggen trouwens wel platen om krachten te verdelen.
Of we echt met loopplanken moeten gaan werken betwijfel ik, kijk maar eens bij de het neergestorte Turkse vliegtuig, daar heb ik ook geen rijplaten gezien volgens mij en dat was best een lastig veldje.
Ik maak me dus meer druk om de ondergrond als je ergens krachten op gaat zetten.

Wat betreft de vrachtwagen stabiliseren, deze ligt op zichzelf en kan niet terugklappen. In mijn ogen ligt deze dus stabiel, je zou middels een spanband de cabine meer tegen de aanhanger kunnen drukken.

Ik vind het trouwens wel jammer dat sommige mensen dit topic niet lezen, want er worden hier vragen gesteld over bepaalde reacties waar dus niet op wordt gereageerd.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 19 mei 2010, 16:38:27
Ik heb het ook al in mijn inzet genoemd, want ik neem het in mijn verkenning mee.
Daarom geef ik ook aan dat je middels spanbanden de boom kunt gebruiken, ga je echter bijv. de oestermethode toepassen dan kun je best eens voor verrassingen komen te staan als je te veel kracht op de bodem gaat zetten.

Aan de andere kant heeft de ambu aangegeven dat dit slachtoffer in een kritieke toestand is, in de praktijk betekent dit, dat het slachtoffer er snel uitgehaald zou moeten worden en ga je helemaal niet heffen of iets dergelijks.
Mss beperk je je dan slechts tot stabiliseren en zelfs dat kan cruciaal zijn.

Sieb is de enige die hier uitsluitsel over kan geven.

Mocht er materiaal nodig zijn om een stevige bodem te creeren, dan is het mss een idee om met trapeze blokken deze te maken en ze vlak te leggen. In een HV liggen trouwens wel platen om krachten te verdelen.
Of we echt met loopplanken moeten gaan werken betwijfel ik, kijk maar eens bij de het neergestorte Turkse vliegtuig, daar heb ik ook geen rijplaten gezien volgens mij en dat was best een lastig veldje.
Ik maak me dus meer druk om de ondergrond als je ergens krachten op gaat zetten.

Wat betreft de vrachtwagen stabiliseren, deze ligt op zichzelf en kan niet terugklappen. In mijn ogen ligt deze dus stabiel, je zou middels een spanband de cabine meer tegen de aanhanger kunnen drukken.

Ik vind het trouwens wel jammer dat sommige mensen dit topic niet lezen, want er worden hier vragen gesteld over bepaalde reacties waar dus niet op wordt gereageerd.
Over de stabilisatie van de sedan zit ik eerlijk gezeg niet zo in de war. Je moet wel op dik water staan (een echt slap veenpakket) wil je met de op een TS aanwezige materialen niet uit de voeten kunnen. Daarbij zijn er bossen dicht in de buurt, wat op overwegend zandgrond duidt. Maar dit geheel terzijde :-X

Over een eventuele stabilisatie van de truck zit ik in die zin iets meer in de war. Ben het met je eens dat 'ie haast geen kant op kan. Toch zou ik, afhankelijk van de urgentie, wel iets aan een stabilisatie willen doen. Niet alleen voor het chassis, maar ook voor de onafhankelijk geveerde cabine. Misschien wel juist geen sjorbandengebruiken die de cabine tegen de oplegger aantrekken, maar juist een hefkussen met stabilisatieblokken tussen cabine en chassis. Daar ben ik nog niet geheel over uit  ::)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 19 mei 2010, 16:53:36
Ik zit niet in de war, ik vraag het me alleen af en probeer al over een eventuele oplossing na te denken, omdat Rick hiernaar vraagt ;)

Sieb zal een hoop info moeten geven willen wij goed in kunnen zetten en dan doel ik op wat de ambulance wil en over de details met betrekking tot stabiliseren, redding en brand.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 19 mei 2010, 17:44:17
Haha, "omdat Rick het vraagt" ;D

Kijk, bij niet spoedeisende klussen is het simpel. Je laat een aantal platen ter plaatse komen en je kunt alle kanten op. Alleen zijn wij als brandweer altijd "vereerd" met het gegeven dat je bij verkeersongevallen het merendeel van de tijd te maken hebt met spoedjes. Ik moest na mijn vraagstelling alhier direct denken aan één van m'n instructeurs, die bij elke vraag direct als vast antwoord had: "Tom Poes; verzin een list".

Ik heb ook gedacht om de cabine aan de aanhanger vast te maken middels een spanband, maar door de energie zal er vast wel een kuiltje gemaakt zijn in het weiland en heeft het geheel zichzelf al aardig gestabiliseerd.

Die sedan vind ik lastiger. Daar zul je met stophout/trapezeblokken/rammen/spreiders in de weer gaan en dan krijg je te maken met puntbelasting op je ondergrond. Als die ook maar een beetje drassig is, ga je de grond in. Mijn idee zou dan zijn om een ram in het dak te zetten, waarbij het dak dan als ondergrond met groter oppervlak dient, dan de C- en B-stijlen doorknippen en oesteren maar. Natuurlijk dit alles met goede stabilisatie aan de overige zijden. Helaas is StabFast nog geen standaard bepakking en zal deze dus wel niet op onze TS liggen. Dan had je daarmee en wat criblocks ook een mooie stabilisatie kunnen verzorgen.

Maar misschien denk ik ook wel véél te moeilijk hoor! Alles wat ik hier neerpen is creativiteit en wat mogelijkheden welke ik heb opgedaan uit 't boek "Brandwacht 1e Klasse - Hulpverlener" uit - jaja! - augustus 1997 ;D Natuurlijk heb ik ook al eens geoefend en men op de post het lijf van het lichaam gevraagd om de hoe's en wat's, maar toch... Interessant gevalletje denk ik. En ik zou 't maar wat graag te weten komen, omdat een stuk van de A9, waar wij op mogen uitrukken, ook aan beide zijden voorzien is van een lager gelegen weiland.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 19 mei 2010, 18:54:10
Wat ligt er op de HV, een goede vraag, want ik ga dus al uit van een plateau en van stabfast  uit, maar goed dat is mijn referentie kader. ;D
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: weetje_hgl op 19 mei 2010, 18:56:31
Hoort deze (interresante) discussie eigenlijk niet in het topic zelf thuis?

Verder, ik zou denk ik, voor van die opblaas kussens gaan, dan kan je de omhoogstaande vrachtwagencabine als het ware beletten om een zijdelingse beweging te maken, door die kussens,... hopelijk liggen er voldoende op de aanrijdende voertuigen?

Anders met voorrang een berger ter plaatse vragen: zoals gebruikt op:

http://www.buitink-technology.com/page.asp?menu_id=540
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Peter op 19 mei 2010, 19:21:10
Hoort deze (interresante) discussie eigenlijk niet in het topic zelf thuis?


Nee, dat zou de casus verstoren.  ;)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 19 mei 2010, 21:37:12
Hefkussens, natuurlijk! Stom dat ik daar nog niet over na had gedacht. Mooi alternatief voor een ram als de ondergrond een moeras blijkt te zijn. Zijn hogedrukkussens ook geschikt voor personenauto's en zo nee, waarom niet?
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 19 mei 2010, 22:10:12
Tuurlijk kan dat, maar het gaat erom of je de auto stabiel kunt houden.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 19 mei 2010, 22:21:37
Wellicht een beetje offtopic, maar waarom ook niet:

Over toeval gesproken. Krijg net een belletje of ik morgenavond mee wil oefenen in Heerhugowaard (bij Intercare, HV'en in een loods). JA! Natuurlijk ;D Vorige keer ben ik meegeweest als gewondenverzorger en nu mag ik waarschijnlijk als nummer 2 aan de slag met een ervaren HBT'er naast me. Goeie timing voor deze oefening, zo vlak voor het motorkapoverleg in de casus 8)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Powerliner op 19 mei 2010, 22:32:02
Zijn hogedrukkussens ook geschikt voor personenauto's en zo nee, waarom niet?

Ja, dat zijn ze.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 20 mei 2010, 08:56:13
Ja, dat zijn ze.
Alleen zijn de 'ouderwetse' hogedrukkussens vrijwel niet meer te vinden. Op een HVII (en I) liggen de koppelbare hefkussens. Die zijn, bij elke hefhoogte, op zichzelf bijzonder instabiel. Je zult je onderstopping dus verrekte goed voor elkaar moeten hebben.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: sjors-sjors op 20 mei 2010, 11:58:47
Ouderwetse bijna nergens meer te vinden? Hier in de regio liggen der nog zat.

Overigens, mijn complimenten aan den Casusmaker. Het leuke van deze opzet is dat je nog veel meer incidenten kunt spelen.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 20 mei 2010, 12:02:18
Ouderwetse bijna nergens meer te vinden? Hier in de regio liggen der nog zat.
Keej ze kunnen natuurlijk nog prima dienst doen als ze regelmatig (goed)gekeurd worden. Ik kom ze bij ons in de direkte omgeving in elk geval niet meer tegen. Geen idee of BiZa nog ruimte heeft/laat voor de keuze hiervoor.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: jeugdbrw131 op 20 mei 2010, 22:08:35
is er kritiek op mijn post in de casus ?
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 20 mei 2010, 22:31:51
is er kritiek op mijn post in de casus ?
Niet zo twijfelen aan jezelf, het is een prima voorstel. Ik kan me voorstellen dat het wat nog lastig is om zo'n inzet in detail uit te leggen, maar je hebt volgens mij een goeie poging gedaan om serieus mee te denken. Klein detail; Nr. 3 is de beveiliger en nr. 4 de gewondenverzorger  ;)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Henny op 20 mei 2010, 22:52:09
Niet zo twijfelen aan jezelf, het is een prima voorstel. Ik kan me voorstellen dat het wat nog lastig is om zo'n inzet in detail uit te leggen, maar je hebt volgens mij een goeie poging gedaan om serieus mee te denken. Klein detail; Nr. 3 is de beveiliger en nr. 4 de gewondenverzorger  ;)
Prima verwoord Whyllum!

En Dylan, je bent niet opgeleid, dus we kunnen niet verwachten dat je exact de procedures weet. Je hebt goed nagedacht, en bent tot een zeer  werkbaar inzetplan gekomen!
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Diego op 21 mei 2010, 08:53:17
Zo, m'n update staat er ook weer..

Bij het kopje; Bij bovengenoemde taken heb ik een aantal dingen neergezet.
Aangezien ik nog geen gediplomeerd brandweerman ben, kan het zijn dat ik wat vergeet.

Ik ben er om ervan te leren, dus op / aanmerkingen altijd welkom!
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 21 mei 2010, 10:25:32
Het lastige van een casus HV is in mijn ogen hoe ligt het slachtoffer er nu bij, kun je deze uit de wagen krijgen zonder te knippen om maar eens een voorbeeld te noemen. Er zijn tal van mogelijkheden.
Bij brand kun je met plaatjes een heel eind komen, maar om bij een HV het geheel in een praktisch daglicht te krijgen is lastig.
Datzelfde geldt overigens voor de gesteldheid van de ondergrond, wat kun je wel wat kun je niet. In de praktijk zul je mss even snel wat proberen, maar in de casus wordt dit lastig uit te leggen.

Verder zit je nu echt in het hakken in vakken en ga je zaken wegzetten en wordt het onderhand een OVD klusje. De eerste B zal namelijk bij de sedan blijven.

Dan even een algemene opmerking:

Is oesteren wel in eerste instantie wel een optie?
Hebben jullie in de praktijk wel eens een snelle redding moeten doen?

Ik ga meer mee met het verhaal van Henny, je hebt waarschijnlijk niet eens tijd om te stabiliseren, want snel is snel en zoals Sieb en Henny aangeven "Scoop and Run" en "load and go".
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 21 mei 2010, 10:59:29
Whyllum, damm en anderen;
De antwoorden op de vragen die ik na zou vragen gisteravond blijf ik jullie verschuldigd. Ik was gisteravond dermate laat terug van een oefening met een andere ploeg, dat ik m'n eigen collega's van de eigen post niet meer gesproken heb.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 21 mei 2010, 11:44:51
Is oesteren wel in eerste instantie wel een optie?
Hebben jullie in de praktijk wel eens een snelle redding moeten doen?
Ben ik met je eens, maar in een casus ga ik er wel een beetje vanuit dat we conform de geleerde procedures moeten werken. Als de situatie er om vraagt kun je het op heel veel verschillende manieren aanpakken, en dat is inderdaad ook sterk afhankelijk van hoe het slachtoffer erbij ligt.

Ik heb tot nog toe éénmaal een snelle redding moeten doen om dat de bijrijder goed leek, maar wegzakte. Dus het werkveld verlegd van de bestuurder naar de bijrijder. Niks meer dak eraf, zijkant eruit gejast en met behulp van de ambu en een draagband de persoon eruit gedraaid i.p.v. op de wervelplank. Komt de creativiteit en de schakelmomenten erg ten goede  ;)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 21 mei 2010, 11:49:36
Ja pcies, maar gezien de info van Sieb kies ik dus voor snel en dat is in mijn ogen zonder omwegen.

Ik heb zo'n snelle redding dus ook in de praktijk gehad, dus dat de ambu bezig was met de luchtweg vrij maken (details zal ik besparen).
Dat werd dus opeens een reanimatie, niks procedures, niks stabiliseren, zo snel als mogelijk. Betekende naast de auto (direct eruit)en inzetten op ABC.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 21 mei 2010, 11:49:47
Ik kan wederom niks anders zeggen dan dat ik met je meega in het voorstel. Oesteren en bevrijden. Misschien een idee om de HV te koppelen aan de 120, met ons eigen materiaal moet dit wel lukken (eventueel een extra ram). Met de steiger/ platform van de HV (I/II) kunnen we eventueel ook bij de cabine komen. Of door een schuifladder te plaatsen, maar dit alles schuif ik weg voor de 120 (zijn inzetvak).
Helemaal goed dat we op één lijn zitten, maar blijf wel kritisch. Naar jezelf en naar mij ;)

De HV koppel ik onvoorwaardelijk aan de 120, ivm scenario beknelling met vrachtauto. Het enige dat ik van de HV afsnoep zijn de korte stabujacks en wat bijbehorend materiaal om de sedan te stabiliseren tijdens het oesteren. Verder ga ik er vanuit dat ik een zware redgereedschapset inclusief ram op de TS heb liggen.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 21 mei 2010, 12:05:25
Voor mijn info... oesteren, doe je dat eigenlijk met 1 ram en onderstoppen met stophout, of met 2 rammen en dat je rammen dan direct je onderstopping blijven?
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 21 mei 2010, 12:08:02
Voor mijn info... oesteren, doe je dat eigenlijk met 1 ram en onderstoppen met stophout, of met 2 rammen en dat je rammen dan direct je onderstopping blijven?
Hoeveel wegen naar Rome wil je hebben  :D
Mijn inzet met oesteren is, als de situatie het toelaat, de ram in het midden van het voertuig plaatsen en de korte stabujacks aan de buitenkant van het voertuig plaatsen. Je moet dan mss een steunpunt in de carosserie creëeren, maar de stabilisatie staat gegarandeerd niet in de weg tijdens de feitelijke bevrijding. Sjorbandje onderlangs om de stabujacks niet weg te laten schieten en klaar is Kees. Lelijk puntje in deze casus blijft altijd wel de zompige ondergrond, dus ik denk daar wel een stuk stophout bij.

Kijk, ff een schetsje gemaakt  ;D
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 21 mei 2010, 12:16:50
Aha. En dan plaats je de stabujacks (er even van uit gaande dat dit nagenoeg hetzelfde systeem als stabfast is?) zeg maar aan beide kanten van de kont van de auto?

Om het visueel te maken, zoiets als de volgende afbeelding, en dan niet letten op de getekenende lijnen...
visitors can't see pics , please register or login



edit
zie nu je bijlage, mn vraag sis benatwoord. merci!
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 21 mei 2010, 13:15:16
Dit kost wel veel tijd he heren, ondanks de nette visuele verduidelijking.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 21 mei 2010, 13:26:11
Absoluut, maar omdat we het over oesteren hadden en ik dat nog nooit gezien en/of gedaan heb, maar het slechts ken uit de boeken, leek dit me de uitgezelen mogelijkheid om eens hier een vraag over te stellen :)

Het idee wat ik op dit moment bij de sedan heb is redelijk straight-forward omdat we te maken hebben met een noodbevrijding. Stabfast aan de voor- en achterzijde van de auto, deuren eruit, B-stijl eruit, slachtoffer eruit (al dan niet met behulp van de sling van de ambulance) en klaar.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: sjors-sjors op 21 mei 2010, 17:39:50
Hey Damm,

Zag dat je in je plan+ al iets meldt over het BOT team.

Bij een echte uitruk.. gaat dat dan ook al door je hoofd? Nog voordat je terplaatse bent?
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 21 mei 2010, 17:54:21
Sjors, hier in de regio gaat het soms al een stap verder en wordt bij de incidentele alarmering al gelijk een BOT-functionaris op de hoogte gesteld. Dit gebeurd vooral bij verkeersongevallen op de snelwegen.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 21 mei 2010, 18:48:06
Ja Sjors, dat komt omdat ik al een aantal incidenten heb gehad waar ik het mij heb afgevraagd.

Na een paar van dat soort incidenten vraag je je toch af wanneer het nu wel of niet wenselijk is. Niet dat ik het vaak doe, maar ik neem het wel mee in mijn overwegingen. Ik probeer dit zo weg te zetten.

1. Is het werk wat er nu gedaan wordt door ons normaal voor de burger?
2. Is het werk wat wij doen normaal voor een brandweermens?

Vraag 1 komt in de categorie is wat wij doen normaal werk? Nee al heel gauw voor de burger niet, maar het hoort erbij.
Bij vraag 2 ga je toch een stap verder, want in hoeverre is wat wij doen normaal, daar probeer ik dus mijn grens te leggen.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.

Bovenstaande redenen zet ik dus weg in mijn plan+.
Ga er niet van uit dat ik het gauw zou doen, maar het is voor mij een aardig ezelsbruggetje geworden. Uiteraard vraag ik het wel iets vaker aan de mensen zelf, want mijn ploegleden zie ik elke dienst. Dus hoort het bij mijn verantwoording als leidinggevende.

En op Rick bij te springen, bij de politie doen ze het standaard bij, een bepaalde incidenten top 13.
De 13 soorten incidenten kan ik nu even niet noemen, maar daar gebeurt het dus ook standaard als het binnen de genoemde incidenten valt.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: sjors-sjors op 21 mei 2010, 20:29:58
Bedankt voor de toelichting. Ik zou het zelf waarschijnlijk geen prioriteit vinden bij het aanrijden. Maar er is wel wat voor te zeggen dat je het in je achterhoofd houd.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 21 mei 2010, 21:11:48
Bedankt voor de toelichting. Ik zou het zelf waarschijnlijk geen prioriteit vinden bij het aanrijden. Maar er is wel wat voor te zeggen dat je het in je achterhoofd houd.

Ik heb het ook niet over het aanrijden, want we zitten inmiddels midden in het incident en pas dan ook zet ik het in mijn plan+.
Dat kun je ook pas bekijken als de situatie (of de ernst ervan) in kan schatten.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 23 mei 2010, 13:19:19
Hier een voorbeeld van een Kennemerlandse alarmering bij een VKO+ op de A9, de BOT Coördinator wordt direct geïnformeerd:

Citaat van: P2000 Kennemerland
12:54:48   23-05-10      GROUP-1   PRIO 1 A9 R - BEVERWIJK- BAZAAR 53,6 BEVERWIJK VKO MET BEKNELLING [ 570 596 646 645 ]
0106530   BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Noord)
0107111   BRW Haarlem (Oost) (Beroeps)
0107181   BRW Haarlem (Oost) (Lichtkrant)
0107186   BRW Haarlem (Oost) (Intern Alarm)
0107211   BRW Velsen (Zuid) (Beroeps)
0107281   BRW Velsen (Zuid) (Lichtkrant)
0107286   BRW Velsen (Zuid) (Intern Alarm)
0107521   BRW Heemskerk (Vrijwilligers ploeg 2)
0107541   BRW Heemskerk (Vrijwilligers ploeg 4)
0107581   BRW Heemskerk (Lichtkrant)
0127900   BRW Kennemerland (Coördinatoren BOT)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: SiebJr op 23 mei 2010, 19:54:48
Interessante discussies in dit topic! Keep it up!

Ook zie ik dat veel belangstellende en jeugdleden deelnemen! Super om te zien!
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: jeugdbrw131 op 23 mei 2010, 20:04:02
komt er nog een update SiebJr ;D
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: SiebJr op 23 mei 2010, 20:30:18
Die komen er zeker nog :D Morgen volgende update!
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 24 mei 2010, 09:58:13
Interessante discussies in dit topic! Keep it up!

Ook zie ik dat veel belangstellende en jeugdleden deelnemen! Super om te zien!

Idd leuk, alleen jammer dat er over sommige oplossingen vragen zijn gesteld, maar dat deze in dit topic niet worden beantwoord. Geen idee hoe dit komt.
Gelukkig komt Rickjahh hier ook, dus:

Plan +
Ach ik op dit moment voor mij niet (meer) van toepassing. De OvD is er met 4 minuten en die weet inmiddels wat er speelt en wat er aanrijdende is.

Even een vraagje Rick, waarom geen plan+?
Jij hebt immers zelf de verantwoording over jou gedeelte van je inzet + daarnaast de rest van het incident tot de OVD komt.
Er kan veel gebeuren en er kan zelfs reden zijn om op te schalen, dus je zal altijd een plan+ houden. Ook als de OVD ter plaatsen is, want in jou vak kunnen er zich dan nog steeds zaken voor doen waar je wat mee moet, dus plan+.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 24 mei 2010, 11:40:06
Hoi Damm,

Je hebt absoluut gelijk en ik ga de discussie niet eens met je aan. Ik besefte me vannacht na het lezen van Sieb's update-aankondiging dat ik nog niet had gereageerd in de casus. Maar omdat ik wel "in de race" wil blijven, heb ik maar even snel die reactie in elkaar geflanst, ondanks dat ik liever m'n bed in had gedoken :)

Volgende keer weer een fatsoenlijke update mijnerzijds!
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 24 mei 2010, 20:44:25
Geeft niet Rick, ik vond dat ik moest reageren ;)

En vandaag en morgen geen tijd om te reageren op de nieuwe update, ik hoop woensdag avond.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 27 mei 2010, 09:31:42
Goed dat er weer wat actie in de casus is :)

Plank erin schuiven en in samenspraak met GGD slachtoffer op de plank en via achterruit van het voertuig eruit halen en laten vervoeren.
Ik heb het bevrijden via de achterzijde ook in deze noodsituatie nog wel overwogen, maar uiteindelijk (en uiteraard in samenspraak met de ambu  ;D ) toch voor de zijkant gekozen. Vooral omdat het slachtoffer min of meer op haar zij ligt, evenwijdig met de lengte-as van de auto. Ik veronderstel dat we de wervelplank al half onder haar kunnen schuiven en haar er betrekkelijk eenvoudig op kunnen rollen. Via de achterzijde leek me dat bij nader inzien wat omslachtiger/risicovoller.

***edit*** @Damm; Ik realiseer me nu dat jij alleen de ruiten laat springen, en geen onderdelen eruit knipt. Goeie optie, zeer vlot ook. En ik neem aan dat je eraan gedacht hebt om even een gewapend folietje over het slachtoffer te leggen  ;)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 27 mei 2010, 09:51:19
Vooral omdat het slachtoffer min of meer op haar zij ligt, evenwijdig met de lengte-as van de auto. Ik veronderstel dat we de wervelplank al half onder haar kunnen schuiven en haar er betrekkelijk eenvoudig op kunnen rollen.
Dit was ook mijn beredenatie en vandaar dat ik ook voor de zijkant gekozen heb.

Damm's manier is wel sneller, maar zit je dan niet met wat hoofdsteunen van stoelen in de weg om dat naadloos te kunnen doen?
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 27 mei 2010, 12:52:53
Ik heb het bevrijden via de achterzijde ook in deze noodsituatie nog wel overwogen, maar uiteindelijk (en uiteraard in samenspraak met de ambu  ;D ) toch voor de zijkant gekozen. Vooral omdat het slachtoffer min of meer op haar zij ligt, evenwijdig met de lengte-as van de auto. Ik veronderstel dat we de wervelplank al half onder haar kunnen schuiven en haar er betrekkelijk eenvoudig op kunnen rollen. Via de achterzijde leek me dat bij nader inzien wat omslachtiger/risicovoller.

***edit*** @Damm; Ik realiseer me nu dat jij alleen de ruiten laat springen, en geen onderdelen eruit knipt. Goeie optie, zeer vlot ook. En ik neem aan dat je eraan gedacht hebt om even een gewapend folietje over het slachtoffer te leggen  ;)
Ik kies niet via de zijkant, omdat er staat dat er veel schade aan beide zijde is, ik kan dit niet goed inschatten, daarnaast kun je met de manschappen en de ambu er redelijk makkelijk voor zorgen dat het slachtoffer netjes op de plank komt. Hetzij door de materialen van de ambu of middels een rollover. Er zijn genoeg mensen om dit goed en netjes te doen, dus kies ik hiervoor.

Verder laat ik idd de ruiten springen met een puinbak eronder of indien mogelijk (maar gezien de tijd schat ik in dat dit niet lukt) laat ik ze eerst afplakken. Een deken zou ook nog kunnen om het geheel wat netter in de puinbak te krijgen.
En wat de folie betreft, ik meen me te herinneren dat ik deze al in een eerder stadium bij het slachtoffer had laten plaatsen en zo niet, dan gebeurt dit uiteraard .

Dit was ook mijn beredenatie en vandaar dat ik ook voor de zijkant gekozen heb.

Damm's manier is wel sneller, maar zit je dan niet met wat hoofdsteunen van stoelen in de weg om dat naadloos te kunnen doen?
@Rick dat zie ik dus geheel niet als probleem. Je draait de stoelen zo ver mogelijk weg, zodat de plank het makkelijkste bij het slachtoffer kan, en de hoofdsteunen trek je er uit, mocht dit niet lukken dan kun je ze altijd nog in belang van de snelle redding wegknippen. Ik kan dit niet duidelijk opmaken uit de tekening, mijn beeld was zo en het lijkt mij de beste oplossing.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 27 mei 2010, 14:13:43
het lijkt mij de beste oplossing.
Ik denk dat ik het daar maar eens mee eens ga zijn  ;D
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Bram op 27 mei 2010, 21:38:21
even voor de duidelijkheid, ik stap uit de casus. De kennis ontbreekt mij gewoon, maar blijf hem zeker wel volgen om wat leren misschien :)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: SiebJr op 27 mei 2010, 21:51:55
Bram,

Goed dat je dit aangeeft! De casus zal niet lang meer duren (na deze update nog één update mbt afbouw incident). Hoor wel graag jou (en die van iedereen natuurlijk) mening bij de evaluatie!

Gr

Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: sjors-sjors op 28 mei 2010, 06:48:44
Eventueel gaat een brandwacht of pleeg vanuit de redkorf de cabine in om te helpen, eventueel kan dat ook m.b.v. een ladder aan de andere zijde. Valbeveiliging is wettelijk nog niet verplicht omdat we nog niet op 2,5 meter hoogte zitten.


En met een uitruk maakt het ook niet uit als je wel op de 2,5 meter hoogte zit.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 28 mei 2010, 09:13:06
En met een uitruk maakt het ook niet uit als je wel op de 2,5 meter hoogte zit.
Dat legt 'r een beetje aan natuurlijk. Ik kruip ook met Prio1 niet zomaar zonder valbeveiliging over een pannendak. Vorig jaar hadden we hier een grote brand in een rijtjeshuis, en het dakleer van een dakkapel moest eraf gehaald worden om de hele zaak goed te controleren. Vanuit de ladderwagen toch mooi maar wel even een harnasje en een lijntje aangemeten hoor!

Mooie aanleiding voor een nieuw topicje, als die er nog niet is; 'Uitzonderingspositie, wat mag wel en wat mag nooit'  :D
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Henny op 28 mei 2010, 10:42:23
Wederom is de response minimaal geworden op het eind. Ondanks dat SiebJr alles zeer goed en duidelijk verwoord en grafisch ondersteund. Wordt het nu te moeilijk op het eind?

Van belangstellenden en jeugdbrandweer deelnemers kan ik het me laatste voorstellen, maar zelfs daar zie je nog verdienstelijk flink nagedacht worden door sommigen.
Helaas zijn er veel echte brandweermensen, waaronder praktiserende bevelvoerders of aanstormende die al vroegtijdig afhaken. Dit kan ik niet goed begrijpen, we maken normaal toch ook altijd een inzet af?
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 28 mei 2010, 16:26:10
Ik heb nog geen tijd gehad, ik hoop dat het me voor zondag nog lukt, want dan ga ik naar Zweden. Te moeilijk niet, maar tijd is een bepalende factor.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 28 mei 2010, 16:28:55
Ik heb nog geen tijd gehad, ik hoop dat het me voor zondag nog lukt, want dan ga ik naar Zweden. Te moeilijk niet, maar tijd is een bepalende factor.
Heej kom op zeg, als je op de snelweg staat kun je ook nie ff tegen het slachtoffer zeggen 'sorry, ik moet even naar Zweden'  :P

Veel plezier daar, het zal een leerzame periode zijn  :D
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: sjors-sjors op 28 mei 2010, 17:20:17
Dat legt 'r een beetje aan natuurlijk. Ik kruip ook met Prio1 niet zomaar zonder valbeveiliging over een pannendak. Vorig jaar hadden we hier een grote brand in een rijtjeshuis, en het dakleer van een dakkapel moest eraf gehaald worden om de hele zaak goed te controleren. Vanuit de ladderwagen toch mooi maar wel even een harnasje en een lijntje aangemeten hoor!

Mooie aanleiding voor een nieuw topicje, als die er nog niet is; 'Uitzonderingspositie, wat mag wel en wat mag nooit'  :D


Tja, het ligt er natuurlijk maar net aan hoe dringend alles is. Ik kan me nog een foto herrinderen die hier op het forum verscheen van een brandweerman die op een dakgoot staat zonder persoonlijke bescherming, om een man uit een raam te halen.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 28 mei 2010, 19:57:02
Ik denk niet dat het een afweging op tijdnood is, maar vooral op eigen veiligheid. Dat we mogelijk 1 slachtoffer in de goot hebben staan, zo zij het. Als we wij ernaast gaan staan zonder valbescherming hebben we ineens meerdere mogelijke slachtoffers. Je gaat toch ook niet zonder ademlucht een brandend pand in? Voor mij het een één-tweetje.

Natuurlijk komen nu natuurlijk zaken als grijpredding, adrenaline etcetera naar voren. Maar het moge toch duidelijk zijn dat onze eigen veiligheid voorop komt, hoop ik?
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Damm op 29 mei 2010, 22:21:01
Ik hoop dat ik je extra update nog haal, in ieder geval alvast bedankt voor de moeite.

Na 14.00 uur zal ik voorlopig ff niet meer posten.
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Powerliner op 29 mei 2010, 22:43:22
Na 14.00 uur zal ik voorlopig ff niet meer posten.

Een dag of 7 gok ik  ;D
Doe je best he  :-*
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Hans_ZTM op 29 mei 2010, 23:45:14
Zeven dagen Knäckenbröd..... ;D

Gr Hans
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 02 juni 2010, 08:54:06
Mensen kom op, ik kan het me niet voorstellen dat Henny en ik de enigsten zijn met een plan om de vrachtwagenchauffeur uit zijn benarde positie te krijgen. Aan het beeldmateriaal en de informatie ligt het niet, dat heeft SiebJr prima voor elkaar. Komop, de laatste loodjes, dit hoort er ook bij! :D
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 02 juni 2010, 09:04:54
Mensen kom op, ik kan het me niet voorstellen dat Henny en ik de enigsten zijn met een plan om de vrachtwagenchauffeur uit zijn benarde positie te krijgen.
Eej kèk ut hea, mijn voorstel staat er ook al 'n poosje!  8)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Rickjahh op 02 juni 2010, 10:00:54
...niet voorstellen dat Henny, Whyllum en ik de enigsten zijn met een plan...

Maar dat staat er toch? ::) Ik heb ook over fotojbz's reactie heengelezen zag ik. Excuus.
Foutje, bedankt!

Maar dan nog.. 4 reacties op zo'n casus, daar had ik er wel meer verwacht :)
Titel: Re: Discussie topic Casus MEI
Bericht door: Whyllum op 02 juni 2010, 10:33:14
Maar dat staat er toch? ::) Ik heb ook over fotojbz's reactie heengelezen zag ik. Excuus.
Foutje, bedankt!

Maar dan nog.. 4 reacties op zo'n casus, daar had ik er wel meer verwacht :)
Hahaha nou liet je mij nog twijfelen of ik wel goed gelezen had ook!!!  :-*

Maar ook van mijn kant; Kom op mensen, hou nog ff vol, ook al ben je belangstellende, jeugdbrandweerlid of aspirant brandwacht; Iedereen kan meedoen en er wat van leren, fouten worden er hier niet gemaakt!!!  :D