Brandweerforum

Afdelingen => Repressie en Nazorg => Topic gestart door: Peter op 14 januari 2017, 14:38:12

Titel: Minder vertraging op spoor bij melding gevaarlijke stoffen
Bericht door: Peter op 14 januari 2017, 14:38:12
Citaat van: http://www.prorail.nl/pers/nieuws/minder-vertraging-op-spoor-bij-melding-gevaarlijke-stoffen
Minder vertraging op spoor bij melding gevaarlijke stoffen
13 jan. 2017 / Nieuwsbericht
Treinen gaan veel minder vaak vertraging oplopen bij kleine voorvallen met gevaarlijke stoffen op het spoor. Dat is het gevolg van een nieuwe manier van alarmeren. De methode wordt in de Rotterdamse haven getest. Ook emplacement Kijfhoek gaat gebruikmaken van de nieuwe werkwijze.

 Maatwerk

Toch gaat altijd weer 'code rood' af, hijst iedereen zich in een maanpak en komt de brandweer opdagen met een arsenaal aan mensen en materieel. Gevolg is dat rond de plek van de lekkage het treinverkeer volledig wordt stilgelegd. Dat is niet nodig, bedachten de gezamenlijke brandweer in de Rotterdamse haven en Incidentbestrijding van ProRail zich, want we weten wat voor stoffen er in de druppelende wagons zit. Aan de hand daarvan kunnen we bepalen hoe groot het gezondheidsrisico is voor de buitenwereld. Dat is meestal zo klein, dat de brandweer niet met man en macht mee hoeft. ProRail beschikt namelijk zelf ook over gekwalificeerd personeel en over goede spullen om kleine lekkages snel en vakkundig op te lossen.

Lijkt me een goede zaak dat prorail meer zaken/incidenten rond het spoor zelf gaat oplossen, en de brandweer pas komt als het echt noodzakelijk is.
Titel: Re: Minder vertraging op spoor bij melding gevaarlijke stoffen
Bericht door: WillemD op 14 januari 2017, 19:32:28
Condensvorming op en rond de ketels en sissende (lekkende) luchtremsystemen van de wagen worden regelmatig ten onrechte aangezien voor lekkage van de ketel zelf.
In dat kader is deze nieuwe werkwijze redelijk onderbouwd.
Een eerste directe verkenning door Incidentenbestrijding van Prorail levert dus aardig wat besparingen op, tenzij de melding van dusdanige aard is dat ...

Of het minder vertraging oplevert is m.i. een aardige verbuiging voor en door statistici (onder ons). Bij een (vermeende) calamiteit met gevaarlijke stoffen wordt altijd het treinverkeer in de omgeving stilgelegd tot duidelijk is of er sprake is van een incident met gevaarlijke stoffen en het incident is bestreden.