Auteur Topic: NIEUWE CASUS: Stopwatch  (gelezen 44013 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #15 Gepost op: 04 juli 2012, 17:42:45
Mijn eerste gedachte is, geheel in lijn met Peter, dat het een aparte melding is. Een klap, een plons en verder geen informatie. Op basis daarvan gaan alle disciplines onder prio 1 rijden voor een beknelling? Ik hoop op een helderziende AC. Voorbij de rotonde, ik beroep me op parate stratenkennis (GMaps), ligt rechts een sloot met daarnaast een bedrijventerrein. Gezien het tijdstip ga ik nu uit van een verkeersongeval met mogelijk een voertuig te water. Maar ik hou vanwege de vreemde melding rekening met alles.


"AC, goedemorgen. U heeft een verkeersongeval met beknelling, nabij de rotonde Verlengde Hopeseweg/Parallelweg. Wij rijden aan via de N224. Zodra de politie of ambu ter plaatse is, hoor ik graag hun SITRAP van u."

Vragen aan de AC:
- Hoeveel voertuigen en personen zijn er betrokken?
- Kan de melder gemobiliseerd worden om meer info te winnen?

Vragen aan de manschappen:
- Lokale bekendheid ter plaatse

Ik laat 1 en 2 gereedmaken als technisch team, 3 mag omhangen en ter plaatse als veiligheidsman functioneren, 4 mag zich klaarmaken voor gewondenverzorger. Ik laat m'n chauffeur onder prio 1 rijden, zelf wrijf ik de slaap nog even uit m'n ogen en hoop dat de AC meer info voor me heeft.

"1931 uitgerukt, over."

(@Casusleider - Heb ik achterin nog specifiek opgeleide personen of mensen met specifiek vakinhoudelijke kennis (ben met name geïnteresseerd in werkplaatsmedewerkers, plaatwerkers, dat type volk)?)


Johan de C

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.379
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #16 Gepost op: 04 juli 2012, 20:16:43
Laat ik eens meedenken...
Citaat van: GMK
Goedenacht 1931, u mag gaan naar de N224, voorbij de rotonde verlengde hopeseweg/parallelweg zou iemand vanuit huis een luide klap gehoord hebben, gevolgd door een plons. Politie en 1 ambulance zijn aanrijdend over.

Goedemorgen, is dat alles wat U heeft? Weet U het adres van de melder?
Achterin  kijkt iemand op de iPad   voor een kaart van het gebied, hij ziet zowel voor als na de rotonde een vrij breed water.
Een wijsneus werkt op het industrieterreintje   net vorbij de rotonde en zegt dat het hem sterk lijkt dat daar woningen zijn die een plons zouden kunnen horen.
Het kan natuurlijk dat iemand zijn hond aan het uitlaten en het dus beter kan horens maar toch zeg ik de chauffeur over de  N224 te rijden en geef opdracht om vanaf het punt dat de brede sloot begint langzaam te rijden (er kan nogal  eens  verwarring bestaan over  voor of na een bepaald punt, afhankelijk van waar de  melder zich bevindt) , met behulp van  extra licht en de warmtebeeldcamera gaan we de slootkant dan bekijken in afwachting van nadere informatie.


sprokeq

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 108
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Jeugdbrandweer
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #17 Gepost op: 04 juli 2012, 20:40:57
Ik zie op de iPad dat er op de plaats van het ongeval water is, dat doet bij mij al een belletje rinkelen.
Ik alarmeer nog geen WO, maar ik wil dat de AC contact op neemt met de melder en als er dan blijkt dat er wél een auto te water is, wil ik graag twee duikteams, een HV1 en een tweede TS ter plaatse hebben.

Ik wil als de zodemieter een HV en een OvD met spoed ter plaatse. Opvallend dat de AC nog niet voor gekozen heeft. Daarnaast wil ik de FRB ook met spoed ter plaatse hebben.

Melding:

PRIO 1 HV Aanrijding letsel (beknelling: onbekend) : Parallelweg SPZ : 1961 1996 1980

--

Ik laat 1-2 rode helmpies opdoen en als bevel meegeven dat ze het redgereedschap klaar moeten maken. 3 gaat brandblusser (mag ook brandslang zijn) pakken (en eventueel uitrollen). 4 laat ik EHBO tas en AED bij de hand houden, zelf medische handschoenen aantrekken.

My 20 cents  ;D
Sem van der Wal | @semvdw | SemvanderWal.tk| Canon | 1000D | EF-S 18-55mm f/3.5-f/5.6 IS II | EF 50mm f1.8


FireNurse

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #18 Gepost op: 04 juli 2012, 20:43:48
Update 1

Omdat ik de enthousiaste stroom van mensen wil behouden vandaag al een tweede stukje: het aanrijden.
Mensen kunnen nog makkelijk instromen en ik nodig iedereen ook uit om een poging te wagen! Ik hoop dat zo veel mensen leren van deze casus!


Tijdstip: 1 minuut na de melding.

Ondertussen zit je met 6 man/vrouw in de auto:
B: jijzelf
P: Man, dorps bakker, eigen zaak, 13 jaar brandweer ervaring
1: Man, automonteur, 6 jaar brandweer ervaring
2: Man, verpleegkundige, 11 jaar ervaring
3: Vrouw, kapster, 16 jaar ervaring.
4: Man, elektro monteur, 9 jaar ervaring.
Allen zijn HBT en hebben een brand, ogs en thv opleiding.

AC, hier de 1931, wij zijn uitgerukt richting parallelweg, over.

1931, u bent uitgerukt dat is begrepen.

AC, heeft u nog aanvullende informatie omtrent het ongeval?

1931, inmiddels hebben wij een tweede melding, een automobilist heeft gemeld dat er een witte bestelbus tegen een boom aangereden is, de bus zou naast een sloot liggen, onbekend aantal inzittenden, over.

AC, dat is begrepen, heeft u voor mij een exacte locatie en meteo gegevens?

1931, zou ter hoogte zijn van lasbedrijf geefshuysen.
Meteo gegevens:
Temperatuur: 17,4°C
Kans op neerslag: 20%
Windkracht: 2 beaufort
Windrichting: Zuid-Oost


AC, dat is begrepen.


pimtheknokker

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 115
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: bevelvoerder en pompbediende
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: jeugdbrandweer
Reactie #19 Gepost op: 04 juli 2012, 20:56:37
Ik zou nu een Duikteam laten alarmeren omdat je niet weet hoe diep de sloot is, daarnaast de OVD-B en een HV-2 I.V.M mogelijke beknelling, en nog een ambulance als er meerdere slachtoffers in liggen.
Het allerlaatste nieuws uit brabant zuidoost zie: www.brandweerfotografiehelmond.tk




Joey

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 233
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Assistent Jeugdleider/ Brandweer Fotograaf
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #20 Gepost op: 04 juli 2012, 21:08:31
Gedachten:
- Het betreft dus hoogswaarschijnlijk een eenzijdig ongeval.
- Een bestelbusje met een onbekend aantal inzittende en over de aard van de verwondingen/eventueel beknellingen is nog niks bekend.- - - -- Hij ligt langs het water maar ga nog niet uit van een waterongeval. Wel een mogelijkheid dat er een persoon in het water is. Afhankelijk van wat ik aantref zal ik manschappen waadpakken aan laten trekken en eventueel een grijpredding laten doen of ik laat een WO allarmeren.

Vragen aan de ac:
- Is er al contact geweest met de eerste melder?
- Wat voor bestelbusje is het, merk/type voor recoverysysteem, wat vervoert hij?
- Hoeveel inzittende en hoeveel daarvan nog in het voertuig?
- Ik wil een HV-1 (met kraan) ter plaatse. Een OvD-B hoeft van mij gezien de melding nog niet te komen.
- En ik wil graag weten zodra de politie/ambulance ter plaatse zijn en van hun een SITRAP

1+2 technisch team (dat betreffen de man 1 en 4, de auto en elektromonteur)
3 veiligheidsman, mag omhangen en brandblusser meenemen
4 gewondenverzorgen (dat wordt persoon 2 de verpleegkundige)
5+6 laat ik naar buiten kijken of ze wat zien, en moeten rekening houden dat ze straks misschien een waadpak aan moeten trekken.


Duiker

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #21 Gepost op: 04 juli 2012, 23:05:13
Ondertussen startpost en update gelezen.

Graag wil ik nog een HV ter plaatse hebben, de HV van dezelfde kazerne dus deze kan relatief snel vertrekken en TP zijn.
110 BV
111 & 112 Zijn technisch team (persoon 1 en 4, elektro- en automonteur)
113 Veiligheidsman (persoon 3, kapster)
114 Gewondeverzorger (persoon 2, verpleger)
119 Chauffeur en pompbediende

De reistijd schijnt ruwweg 4 minuten te zijn, zonder update zou ik over de N224 zijn gereden, met update blijft dat onveranderd.

Gedachte:
- Duikteam acht ik niet noodzakelijk omdat het busje naast de sloot zou liggen.
- "liggen" als in op zijn kant, of staat hij nog op 4 wielen? => Vraag aan de AC.

Wat ik van de politie/ambu wil weten als zij als eerste ter plaatse zijn:
- Hoeveel inzittenden?
- Busje personenvervoer of materiaalvervoer?
- Indien materiaalvoertuig de informatie op de zijkant van de bus (i.v.m. gevaarlijke stoffen)
- Rookontwikkelingen of eventueel brand
- Positie van de bus t.o.v. het water en stabiliteit.

Vragen aan de AC:
- Busje personenvervoer of materiaalvervoer?
- Wat is de ligging/positie van het busje. Staat hij op 4 wielen of ligt hij op zijn zijkant of op zijn kop?
- Verdere informatie ingewonnen bij de eerste melder/meldster?
- Vraag aan melder twee, grootte en type busje (liefst kenteken voor crashrecovery)?

Plan:
TS1:
- 110: Verkenningsrondje voertuig (gevaarlijke stoffen laadruimte)
- 111 & 112: Stabiliseren van voertuig
- 113: Omhangen en brandblusser meenemen, accu loskoppelen.
- 114: AED en EHBO meenemen en status vaststellen. Bij aanwezigheid AMBU daar assisteren.
- 119: Bovenwinds opstellen i.v.m. mogelijke rookontwikkeling (dus ten ZO van het ongeval)

HV1:
- 131: Ten eerste zorgen voor verlichting. Helpt daarna 111 en 112 met stabiliseren van voertuig.
- 132: Gereedmaken gereedschap.

Plan +:
- Treedt in werking bij meer 2 gewonde of voertuigbrand, geconstateerd door onszelf, AMBU of politie
- Extra alarmering van een tweede TS en een extra AMBU bij 2 gewonde.

Bij Brand:
TS1:
- 110: Omhangen en verkenningsrondje voertuig (gevaarlijke stoffen)
- 111 & 112: Omhangen en voertuigbrand blussen
- 113: Omhangen en verkenningsrondje voertuig samen met 110
- 114: Gewondeverzorger

HV1:
- 131: Meld zich bij 110 en gaat samen met 132 gereedschap klaarmaken
- 132: Gaat samen met 131 benodigd gereedschap klaarmaken.

TS2 (vermoedelijk later TP):
- 120: Meld zich bij mij.
- 121 & 122: Stabiliseren voertuig
- 123: Mag 113 gaan helpen met gewondeverzorging
- 124: Verlichting ongeval verzorgen.
- 129: Bovenwinds opstellen net als 119


Verder wacht ik de antwoorden/bevindingen af van de ambulance of politie mochten zij eerder ter plaatse zijn, of bevindingen als wij zelf ter plaatse zijn gekomen.


Rickjahh

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.076
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap A
Reactie #22 Gepost op: 04 juli 2012, 23:11:58
Mijn gedachten:
Noem me pessimistisch, die bus op zo'n tijdstip wekt argwaan bij mij. In de buurt van een industrieterrein, zou me niks verbazen als daar narigheid in zit. Ik ga vragen om een GEVI-bord, welke ik overigens niet verwacht.
Wat me meer zorgen baart, is dat de bus naast een sloot ligt en een plons gehoord is. Dat is voor mij een directe reden om er een duikteam bij te halen, welke de sloot uit mogen kammen op mogelijke drenkelingen. Ook wil ik daar een HV met kraan bij (HV1 of HV2+ maakt me even niet uit), mocht er een voertuig aangepikt moeten worden. Omdat er bij mogelijke drenkelingen ook sprake is van mogelijke slachtoffers, mag de OVD ook z'n bed worden uitgehaald.

Mijn acties:
- Ik vraag de AC of de automobilist op de bus een GEVI-bord kan waarnemen.
- Ik vraag de AC om een WO, HV1/HV2+ en OVD onder prio 1 te alarmeren. Ambulance en politie mogen naar eigen inzien opschalen.
- Achterin mogen nr2 en nr4 snel van plek wisselen onder het motto "schoenmaker blijft bij je leest".
- Ik herinner de chauffeur aan Incident Management en wil de TS op voor het ongeval laten stoppen in verband met mogelijk sporen welke onze collega's van de VOA mogelijk later kunnen gebruiken.
Meer hoef ik op dit moment even niet te weten van de AC. Ik verwacht een korte aanrijroute, dus ik zie het ter plaatse wel.

Eerste plan:
- 1/2 redgereedschap en benodige materieel gereed maken.
- 3/4 verkennen van de bus. 4 neemt een redklos mee, just in case.
- CH/P verzorgt in eerste instantie een veilige werkplek en laat ik daarna een ladder van het ladderrek halen, zodat we straks snel het duikteam van dienst kunnen zijn.
- Zelf ga ik kijken of ik langs de waterkant iets kan ontdekken.
HV mag zich voorbij het ongeval (IM) opstellen en zich bij mij melden. Tegen de tijd dat zij TP zijn, verwacht ik een verkenning te hebben gedaan en een definitief plan te hebben.

Plan plus:
- We hebben te maken met brand: nr3 (heb ik reeds omgehangen) blust de brand met sproeischuim of HD.
- Mensen te water, aan het oppervlak te zien: nr4 gebruikt zijn werpklos om een redpoging uit te voeren.


ZH 18-402

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.164
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Staf
Reactie #23 Gepost op: 05 juli 2012, 00:15:27
hmm leuk een casus, alleen jammer dat ik hem niet kan afmaken ivm vakantie! :(
Even een kleine bijdragen vanaf mijn kant. Ik spring halverwege in dus ik sla ook gelijk wat stapjes over.

Ik ben dus gealarmeerd voor een aanrijding met letsel en daarbijkomend mogelijk ook nog een beknelling. Wat ik van de AC/GMC wil weten hoe hij heeft gealarmeerd, conform wat? Klein HV? (ben niet bekend met deze ''piepermelding''). Is er alleen een TS gealarmeerd dan wil ik op voorhand ook de OvD-B die kant op evenals de HV.  Gaat het om een eenzijdig of meerzijdig ongeval? Politie en ambulance ook aanrijdend? Omdat het in de eerste instantie gaat om een redelijke vage melding, laat ik het hierbij en verwacht dat de centralist mij direct nuttige informatie geeft als ik mij inmeld.

We weten nu iets meer. Op basis van deze informatie houd ik het voorlopig op klein HV (dus TS-HV-OD). Die sloot houd ik wel in mijn achterhoofd, maar verwacht daar op dit moment geen last van te hebben danwel vermissing. Vraagje aan de AC, om wat voor soort bestelbus gaat het hier? Omdat de meteo wordt gegeven ga ik er een beetje vanuit dat we mogelijk te maken krijgen met ''gevaarlijke stoffen'', ook dit houd ik in mijn achterhoofd en geef de chauffeur mee dat we bovenwinds moeten aanrijden. Dit laatste sluit ik ook kort met de GMC zodat zij de andere disciplines in kennis stelt. Ik verwacht dat de politie eerder ter plaatse is dan ons, dus ontvang graag een SITRAP.

Ondertussen heb ik even een blik achterin de TS geworpen en zie wat ik aan mensen bij me heb. Ik vraag of ze hebben meegeluisterd en ze knikken.. Ik vraag even kort of iemand ervaring heeft met eventuele zware ongevallen of ergens nog traumatisch van is. Gezien de ervaring vraag ik of nummer 2 (verpleegster) even wil ruilen met nummer 4 (monteur). Laat ze allen zich klaar maken voor inzet. En zelf pak ik de warmtebeeldcamera om bij ter plaatse komen even snel een quick-scan uit te voeren op de sloot.

Voorlopig plan:  119 veilige werkplek creeëren, 1-2 (stabiliseren &) redgereedschap in orde maken, 3-4 meelopen en schouwen.

Plan +
Betreft een voertuig met gevi-borden, OGS procedure toepassen omdat we niks over eventuele lekkages weten. Daaropvolgend ook AGS inkennis stellen/alarmeren. Aankomst politie wordt een aparte geur/walm waargenomen, ook overgaan op OGS procedure.
Bij brand 1+2 omhangen en brand bestrijden.
Vooralsnog ga ik uit van 1 slachtoffer, mocht ambu nog niet ter plaatse zijn schalen wij op naar een 2e ambu.
Mocht er iemand in het water liggen, proberen wij eerst zelf een grijpredding (weet niet wat voor sloot het is??) anders WO alarmeren.


Henny

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.714
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ploegchef - Bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #24 Gepost op: 05 juli 2012, 15:14:35
We gaan weer eens lekker casussen, leuk initiatief!

Wat hebben we, ongeval naast een sloot van 2 m (ga ik even uit van lokale bekendheid, en Googlemaps), 's nachts op een woensdagochtend.
Tegen een boom, dus waarschijnlijk hoog energetisch letsel van het gemelde voertuig.

Allereerst maar eens de ploegindeling, verleiding is groot om de verpleegkundige te wisselen met 4, spreekt dezelfde taal als het ambupersoneel, dat gaan we dan maar doen ( niet op blindvaren, 2 kan natuurlijk ook een wijkverpleegkundige zijn met weinig meerwaarde, maar ik ken mijn ploeg gelukkig)

Alles wijst inderdaad op een beknelling, met minstens één slachtoffer.
Voor extra stabilisatiematerieel, handjes etc vraag ik de HV ter plaatse.
Omdat niet uitgesloten is dat het een niet eenzijdig ongeval is, vraag ik een WO ter plaatse, om evt de sloot te doorzoeken.

Primaire waterwinning is de tank, moet ik een autobrand mee uit krijgen, gaat dat niet lukken zal ik moeten opschalen naar middelbrand.

Een OvD ter plaatse want we hebben een slachtoffer.

Ik vraag aan de AC als politie en ambu voor ons ter plaatse zijn bijzonderheden te melden.

Plan plus Er is brand; zie ik van verre, 1/2 omhangen. Een vol taxibusje ipv de gemelde bestelbus; in ieder geval de ambu opschalen. Géén eenzijdig ongeval; opschalen naar middel HV.  Er blijken gevaarlijke stoffen in het spel te zijn; opstarten klein ogs procedure.

Ter Plaatse:
Is er brand gaan 1/2 die omgehangen blussen, (in de TS zie je het al branden), B en 4 gaan ruim verkennen, het ongeval hoeft niet perse eenzijdig te zijn. Let op remsporen enz.

3 zorgt dan voor een veilige werkplek, de P let op de pomp.

Is er geen brand gaan 1/2 kadevesten aantrekken als zij dicht langs de kant moeten werken, stabilisatiematerieel gereed leggen, glasmanagementkist, en de hydraulische gereedschappen.
P zorgt met 3 voor een veilige werkplek,en B gaat met 4 verkennen, busje eerst nu, en letten we op alles, stabiliteit van het voertuig (kan het alsnog de sloot inglijden?), eventueel brandgevaar etc.
Als ik dat gedaan heb (met info van de casusleider) ga ik mijn inzetplan bepalen.
Tijdens deze eerste verkenning kijk ik toch ook even breed rondom voor eventuele andere SO's of voertuigen. WBC mee!

In mijn nader bericht kan ik mogelijk de WO afbestellen, om een berger verzoeken, 2e ambu, maar daarvoor moet ik eerst de verkenning rond hebben.




Firefighter1970

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.245
Reactie #25 Gepost op: 05 juli 2012, 17:28:33
WO staat niet in het voertuiglijstje van beschikbare voertuigen in deze casus !!


FireNurse

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 11
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #26 Gepost op: 05 juli 2012, 18:28:31
Scherp opgemerkt!
Vergeten bij te zetten!
Arnhem
1x WO + boot 30 min

Amersfoort (regio utrecht)
1x WO 25 min


pimtheknokker

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 115
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: bevelvoerder en pompbediende
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: jeugdbrandweer
Reactie #27 Gepost op: 05 juli 2012, 18:52:54
Let niet op mijn vorige post, snapte het nog niet helemaal  ;)

Meldkamer, ik zou graag het Waterongevallenteam van Arnhem en Amersfoort TP IVM mogelijke drenkelingen.

Indeling ploeg:
1+2 Technisch Team (Man 1 en 4)
3 Veiligheidsman (Vrouw 3)
4 Gewondenverzorger (Man 2)

Plan:

B: Verkennen rondom het voertuig, kijkt naar slachtoffers, gevaarlijke stoffen
1/2: Hydraulisch gereedschap klaarmaken
3: Loopt met B mee en verkent rond het voertuig
4: Klimt in het voertuig als de situatie veilig is en neemt de EHBO en AED mee
P: Zorgt voor een veilige werkomgeving en licht

HV:
1: zet lichtmast op en stabiliseert auto
2: helpt mee de auto stabiliseren

Plan +:
als het brand:
B: Omhangen en verkennen
1/2: Omhangen en 1e straal HD gereedmaken
3: Ondergrondse brandkraan zoeken voor voldoende water
4: Omhangen en als brand geblust is als Veiligheidsman met Ademlucht
P: Zorgen voor het slachtoffer als de brand geblust is voor brandwonden enz.
met OGS:
B: Omhangen en stofidentificatienummers zoeken en uitzoeken wat het betekent en de Meldkamer de AGS laten alarmeren en een Ontsmettingsunit alarmeren
1/2: Omhangen en verkennen rondom het voertuig
3/4: Gaspakken gereedmaken voor gebruik
P: Zorgen voor de ademlucht als de flessen opraken
Het allerlaatste nieuws uit brabant zuidoost zie: www.brandweerfotografiehelmond.tk


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #28 Gepost op: 05 juli 2012, 22:55:10
WO staat niet in het voertuiglijstje van beschikbare voertuigen in deze casus !!

Word denk ik geen duikklus, heb ik zo'n vermoeden ;)
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


pimtheknokker

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 115
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: bevelvoerder en pompbediende
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: jeugdbrandweer
Reactie #29 Gepost op: 05 juli 2012, 22:56:15
Word denk ik geen duikklus, heb ik zo'n vermoeden ;)
nu staat hij er wel in!
Het allerlaatste nieuws uit brabant zuidoost zie: www.brandweerfotografiehelmond.tk