Auteur Topic: CO vergiftiging vraag  (gelezen 2804 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FF777

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6
  • Bezoek: Belangstellende
Gepost op: 13 september 2019, 07:04:47
Hallo,

Als een persoon korte tijd in een ruimte met CO verbleven is en de ruimte door lichte hoofdpijn verlaten heeft, gaat dan de CO vergiftiging vanzelf over als de persoon weer in frisse lucht komt? Of kan het zijn dat hij bijvoorbeeld 2 dagen later alsnog last kan krijgen?


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #1 Gepost op: 13 september 2019, 09:31:06
Hallo,

Als een persoon korte tijd in een ruimte met CO verbleven is en de ruimte door lichte hoofdpijn verlaten heeft, gaat dan de CO vergiftiging vanzelf over als de persoon weer in frisse lucht komt? Of kan het zijn dat hij bijvoorbeeld 2 dagen later alsnog last kan krijgen?

Beste anonymus, ik ben bang dat u hier lang kan wachten op een vakinhoudelijk antwoord; dus vooruit dan maar:

CO moleculen bezetten 1 van de 4 zuurstofplaatsen op onze 'zuurstofvervoerder' (hemoglobine in de rode bloedlichaampjes).
Nadat 1 CO moleculen zich heeft geplaatst gaan de andere 3 transportplaatsen 'op slot'. Dus....tekort aan zuurstof!
De verbinding is niet 'chemisch' blijvend maar slechts op natuurkundige aantrekkingskracht ( aantrekking door het +ijzer in de hemoglobine.)

Dus, weliswaar langzamer dan de uitwisseling van zuurstof, laat ook de CO af en toe weer eens los; in de longen kan dit dan worden uitgeademd.
Dit 'uitspoelen' van CO kan worden versneld door 100% zuurstof te ademen (desnoods in een druktank).
Lichte CO vergiftigingen kunnen vrijwel zonder blijvende schade (door lokaal zuurstoftekort) voorbijgaan.

Elke brandwacht met EHBO kennis moet dit weten; bij geval snel toedienen zuurstof.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton


FF777

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 13 september 2019, 11:17:03
Hallo Fred,
Dank je voor je antwoord. Ik ben geen brandwacht, maar wel geïnteresseerd in de brandweer. Mijn vraag was n.a.v. wat er helaas in Doesburg gebeurd is deze week. Ik was benieuwd of de gewonden die niet naar het ziekenhuis gegaan zijn, bijvoorbeeld 2 dagen later alsnog last ervan zouden kunnen krijgen. Ik weet dan niet of die zuurstof toegediend hebben gekregen ter plekke, maar stel dat dat niet het geval zou zijn.
In ieder geval bedankt voor je uitleg!


Fred Vos

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.918
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: Hoofdbrandmeester 1e klasse
Reactie #3 Gepost op: 13 september 2019, 12:42:46
Hallo Fred,
Dank je voor je antwoord. Ik ben geen brandwacht, maar wel geïnteresseerd in de brandweer. Mijn vraag was n.a.v. wat er helaas in Doesburg gebeurd is deze week. Ik was benieuwd of de gewonden die niet naar het ziekenhuis gegaan zijn, bijvoorbeeld 2 dagen later alsnog last ervan zouden kunnen krijgen. Ik weet dan niet of die zuurstof toegediend hebben gekregen ter plekke, maar stel dat dat niet het geval zou zijn.
In ieder geval bedankt voor je uitleg!

In ieder geval spoelt de CO uit; als men langere tijd verblijft in ruimten zonder verhoogde CO-concentraties.
Van rokers is bekend dat zij constant een percentage (zo'n 6) van hun hemoglobine bezet houden door CO.
"There is someone more important than the crowd, which is the person who disagrees with it. We must protect that person, for he's the one who can raise the question that no crowd wants to listen to, which is the question whether it is in the right." Roger Scruton