Auteur Topic: Crashtender inzet bij grote brand versus DPU?  (gelezen 19035 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Straalpijp

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Man
Reactie #30 Gepost op: 18 juni 2006, 22:09:55
Crashtender als aanjager, jaja, was Hans Klok de goochelaar er zeker ook.  ;) Als een TS 2000 liter door 2 drieduimers pompt kan elke TS (of MSA)dat weer oppompen naar een hogere druk, ( zelfs een DPU kan je op het droge gebruiken als aanjager)  en meer water er uit pompen als er in komt is een goochel truc dus er blijft er gewoon weer 2000 liter uitkomen. Dus volgens mij is de inzet van de CT nog steeds niet logisch, tenzij ze inderdaad tijdelijk een buffer voorraad hebben geleverd totdat de DPU inzet baar was.
 

De inzet van een CT lijkt mij inderdaad ook alleen maar logisch om de tijd te overbruggen voordat de DPU inzetbaar is!


Plato

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 90
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #31 Gepost op: 17 juli 2006, 11:42:27
De inzet van een CT lijkt mij inderdaad ook alleen maar logisch om de tijd te overbruggen voordat de DPU inzetbaar is!

En daar zijn deze crashtenders ook voor gebruikt en niet als aanjager of iets anders.


squad61

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 17 juli 2006, 16:09:22
Plato, bedankt voor je reactie. Ik neem aan dat jij uit ervaring spreekt dat ze als buffer voorraad gebrukt zijn. Elke ander doel leek mij ook nutteloos, behalve misschien nog de worplengte van de waterkanonnen, maar ja, dan moet je wel voldoende bluswater achter de hand hebben. Maar nogmaals bedankt, weer een stukje helderheid. ;)


ralfw

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 17 juli 2006, 17:55:03
in Hengelo zijn ze wel degelijk gebruikt als aanjager!!! ik heb het net nog gecheckt bij medewerkers van rbandweer Almelo, die ook ter plaatse waren en dit dus van dichtbij hebben gezien


Plato

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 90
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #34 Gepost op: 18 juli 2006, 09:38:04
Waarom zou je een crashtender gebruiken als aanjager? je kunt hiervoor veel gemakkelijker een MSA of een TAS gebruiken, en als je kijkt naar de hoeveelheid brandkranen in de buurt is een aanjaagverband nutteloos. De bron van mijn opmerking waren trouwens enkele medewerkers van brandweer Hengelo, maar ik wil geen onnodige discussies oproepen dus misschien moeten we de waarheid maar in het midden laten. Misschien zijn ze ook wel gebruikt als buffer EN aanjager. ;)




Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.168
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #35 Gepost op: 19 juli 2006, 22:24:56
Laten we daar maar van uit gaan  :D Maar ik denk wel dat een crashtander meer TS kan aanjagen als 1 MSA bijvoorbeeld! 

Ik vraag mij af is zo een crashtander niet gewoon een DPU op rijdende wielen alleen iets uitgebouwder???

Groet Ronald.


Plato

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 90
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #36 Gepost op: 20 juli 2006, 06:31:04
Ik vraag mij af is zo een crashtander niet gewoon een DPU op rijdende wielen alleen iets uitgebouwder???

Groet Ronald.

Nou een DPU heeft wel een erg grote capaciteit hoor, is sowieso een beetje een rare vergelijking een crashtender en een DPU, volgens mij de bekende appels en peren ;)


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #37 Gepost op: 20 juli 2006, 07:34:15
vergelijking tussen een DPU en de E-One crashtender. Nou er is weinig vergelijking aan. De pompcapaciteit van de dompelpomp is 4000 liter per minuut en die van de E-One crashtender is 7800 liter per minuut. Daarnaast heeft de crashtender een watertank van 11750 liter water. zou hij dan niet in gezet zijn als rijdende watertank. Is toch goed voor een paar minuten blussen. Dus vrijwel zeker dat het gebruikt is om de tijd te overbruggen tot dat het dompeldompsysteem actief was.


Plato

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 90
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #38 Gepost op: 20 juli 2006, 08:22:07
vergelijking tussen een DPU en de E-One crashtender. Nou er is weinig vergelijking aan. De pompcapaciteit van de dompelpomp is 4000 liter per minuut en die van de E-One crashtender is 7800 liter per minuut. Daarnaast heeft de crashtender een watertank van 11750 liter water. zou hij dan niet in gezet zijn als rijdende watertank. Is toch goed voor een paar minuten blussen. Dus vrijwel zeker dat het gebruikt is om de tijd te overbruggen tot dat het dompeldompsysteem actief was.

Ik wil niet zeuren of zo, maar de pompcapaciteit van een crashtender is toch geen 7800 liter per minuut?


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #39 Gepost op: 20 juli 2006, 08:28:10
Echt wel. Deze Hale pomp welk in de E-One crashtender is ingebouwd is instaat om 7800 liter per minuut te verpompen. Het is natuurlijk niet de standaard pomp die in een gewone tankautospuit is ingebouwd. Maar een exemplaar speciaal voor dit soort werk ontwikkelde pomp.




Plato

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 90
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #40 Gepost op: 20 juli 2006, 08:45:19
Echt wel. Deze Hale pomp welk in de E-One crashtender is ingebouwd is instaat om 7800 liter per minuut te verpompen. Het is natuurlijk niet de standaard pomp die in een gewone tankautospuit is ingebouwd. Maar een exemplaar speciaal voor dit soort werk ontwikkelde pomp.

Ok ok, zo leer je nog eens wat op een gemiddelde donderdagochtend. ;)



Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.168
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #41 Gepost op: 20 juli 2006, 12:08:49
vergelijking tussen een DPU en de E-One crashtender. Nou er is weinig vergelijking aan. De pompcapaciteit van de dompelpomp is 4000 liter per minuut en die van de E-One crashtender is 7800 liter per minuut. Daarnaast heeft de crashtender een watertank van 11750 liter water. zou hij dan niet in gezet zijn als rijdende watertank. Is toch goed voor een paar minuten blussen. Dus vrijwel zeker dat het gebruikt is om de tijd te overbruggen tot dat het dompeldompsysteem actief was.

Als ik dan naar de pompcapaciteit kijk! Is het dan niet beter om een crashtander ter plaatse te hebben met bijna het dubbel vermogen ???

Groet Ronald.


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #42 Gepost op: 20 juli 2006, 12:21:43
Nee. Je moet wel weten dat een crashtender gebouwd is om in korte tijd een grote hoeveelheid water te werken. En niet is gebouwd op een langdurige inzet. Er kunnen dan ook problemen gaan ontstaan bij een langdurige inzet. Natuurlijk niet meteen maar ik denk dat je hem zeker neit 24 uur moet inzetten. Een dompelpomp is daar wel opgebouwd. als voorbeeld de motor van een dompelpomp is een zgn. lage toerenmotor en die van een crashtender is een hoge toerenmotor. 


squad61

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 21 juli 2006, 00:05:38
Daar gaan we weer, les hydrodynamica. Die CT zal wel 7800 liter leveren, maar niet door twee 75mm. slangen die er aan gekoppeld waren op de inzet foto. Een ieder die mij dat wijs wil maken moet nog maar eens goed zijn boeken OB materiaal doorlezen ! Die capaciteit van de CT is bedoeld om via zijn kanon en bumpernozzle een inzet te doen. Ik weet niet hoeveel persuitlaten hij heeft, maar een drieduimer waar je 7800 liter door krijgt is een hele gladde jongen. ;D
En dat die CT als aanjager is ingezet..... wat moet hij nou eigenlijk doen? toch alleen de ingaande druk van zeg 1 bar opvoeren naar een druk van 7-8 bar zodat je aan het einde van de volgende slang voldoende druk hebt om weer een TS te voeden. En dat kan elke TS of MSA net zo goed. Of kan die Hale pomp ook 20 bar druk leveren?
Dus als die daar als aanjager is gebruikt, leuk.... maar overbodig had ook met elke andere pomp gedaan kunnen worden.
Als buffer voorraad, handig , maar alleen kortstondig voordeel, ( 1 TS gebruikt 2000 liter dus na 5 min moet de DPU klaar zijn, toch ?)
Dus ik denk dat Plato gelijk heeft, maar dat men misschien later de CT er tussen heeft laten staan terwijl dit eigenlijk overbodig was.

Als laatste, in DH zijn we er achter dat met de moderne waterleidingen we blij mogen zijn dat er 1000 liter uit een brandkraan komt. Het zijn geen ringleidingen meer, dus ga je met twee TS'n op brandkranen staan, en LD aflegen en bijvoorbeeld een waterkanon op de HW voeden je al een capaciteit probleem hebt. Dus zal eerder de DPU worden ingezet, waarbij we er zelfs aandenken om in de binnenstad waterwinplaatsen aan te wijzen en aanvoer routes voor de 150mm slang. Hierdoor ontstaat tijdwinst. De DPU rijdt naar waterwinplaats zoveel, er komt een extra TS voor het inzetten van de DPU en dan moet dat toch binnen een half uur inzetbaar kunnen zijn na alarmering.( en kun je twee TS'n op maximale capaciteit 2000 l. elk op een afstand van 1000 meter voeden) En dat 8 uur lang!


squad61

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 21 juli 2006, 00:13:08
Citaat
dompelpomp is 4000 liter per minuut
Louis, capaciteit is maximaal 8000 liter p/min. Maar dan hebt je geen druk over en is eigenlijk bedoeld om bij wateroverlast te pompen. ( dus geen uitgaande druk).
Je zou maximaal tussen de 4000 en 6000 ltr uit de DPU kunnen krijgen om een TS te kunnen voeden.( 0,16 bar verlies per 100m bij 2000 litr En ga je de hoeveelheid verdubbelen neemt de wrijving x4 toe. ) Dubbele 6 duimer aan het koppelstuk, en een korte afstand, zeg enkele honderden meters. Heb het grafiekje niet bij de hand. Dan zou je theoretisch dus drie TS'n kunnen voeden, die elk 2000 liter of minder afnemen. Ik weet dat omdat we al 20 dagen lang aan het pompen en oefenen zijn met de DPU, en de meeste brandweermensen kennen de mogelijkheden van het systeem niet. En onbekend maakt onbemind, maar dan bestellen we toch een CT......( geintje!)