Ademlucht in de cilinders wordt niet gecontroleerd als het eenmaal in de cilinder zit. De buitenlucht wordt door een compressor met een vrije en schone inlaat via allerlei filters en de buffer in de cilinder geperst. Daarna worden de cilinders afgesloten met een dop en een verzegeling. De opgeslagen cilinders worden via het
first in first out pricipe gepakt uit de voorraad, dus de oudste het eerst. Omdat de doorloop redelijk snel is, oefeningen, inzet etc, zit er eigenlijk nooit oude lucht in de cilinder. En wordt de lucht dus ook niet gecontroleerd. Als je denk dat de lucht oud is, ( kan lucht eigenlijk oud worden
) dan moet je de cilinder leeglaten lopen en opnieuw laten vullen.
Ik weet alleen dat er eens problemen zijn geweest met een luchtleiding voor ademlucht aan de hoogwerker arm. Die was een tijd niet gebruikt en toen men de luchtcilinders bij de draaikrans opendeed klaagde de personeelsleden over een vieze lucht etc, die in het masker kwam. Dat was vermoedelijk afkomstig van vocht uit de ademluchtleiding langs de hoogwerker arm.
Jeroen ik hoop dat je hier iets aan hebt.