Auteur Topic: Ademlucht  (gelezen 13473 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen

  • Gast
Gepost op: 21 juni 2006, 14:20:20
Beste brandweermannen/vrouwen,

Ik heb een vraag over ademlucht. De ademlucht die jullie gebruiken moet voldoen aan een bepaalde NEN-norm. Deze ademlucht moet hiervoor worden gecontroleerd om aan deze norm te voldoen. Hoe controleren jullie of de ademlucht aan de eisen voldoet? Doen jullie het zelf of laten jullie het doen door een extern bedrijf/laboratorium? Wie zijn deze bedrijven/laboratoria?

Ik bedank julie hartelijk voor jullie hulp?

MVG Jeroen


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.168
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2006, 16:45:28
Hee Jeroen,

Brandweer Leidschendam-Voorburg maakt zelf de ademluchtflessen schoon en deze worden ook allemaal weer uitgebreid getest! Dit doet men in de ademluchtwerkplaats!

http://www.brandweerleidschendamvoorburg.nl/?p=ademluchtwerkplaats

Bij bovenstaande link vind je wat foto's van de ademluchtwerkplaats van Leidschendam-Voorburg! Niet ieder korps heeft zo een werkplaats! In Den-Haag bijvoorbeeld worden alle gebruikte ademluchtflessen naar post Loosduinen gebracht waar logistiek (ademlucht) zit! Hier worden de ademluchtflessen dan weer gereiningd! Korpsen die het niet hebben brengen dit meestal bij een anders korps dat wel zo een werkplaats heeft!

Mocht je nog vragen hebben horen we het wel! En heeft er iemand nog aanvulling laat het ons weten!

Groet Ronald.


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2006, 17:13:29
Hier doet men het zelfde. Wat Ronald zegt doen ze hier ook.

Alleen hier (overal doen ze dit het zelfde) demonteren ze de ademluchtmaskers, en doen ze in de vaatwasser (speciaal met speciaal middel) en doen ze deze reinigen. Dan doen ze hem laten drogen, in elkaar zetten en testen op lekken. Als hij afgekeurd is gaan ze hem maken, of anders doen ze het uitbesteden of in het ergste geval word hij voorgoed uit het ''korps verstoten''. Ook doen ze even de doorzichtige met speciaal spul inspuiten en even met een doekje, schoonmaken dit ter voorkoming van de lichaamstempraturen, en het zweet dat dit niet op het glas gaat beslaan.

Ook met het fles gebeurd het zelfde, als deze is gebruikt (bij een inzet of oefening) dan gaan ze hem vullen, en komt er een gekleurde plakker + een afdichtdop op de in en uit gang van de fles te zitten. Zodat men kan zien hoe oud de fles is. De kleuren is afhankelijk van maanden.  (dit is overrigens overal anders)

Ik hoop je een beetje een zicht te hebben gegeven ;)

Groetjes

Joost
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.168
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2006, 17:51:57
Hier doen ze dat inderdaad ook Joost! De ademlucthmaskers worden ook gereiningd en gaan de vaatwasser in! Mooi aanvulling  ;D

Groet Ronald.


Ricardo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 2.623
    • Ricardo Bonsang Fotografie
  • Rang: Brandwacht 1e klas
Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2006, 19:12:07
Nog wel leuk om te vermelden als aanvulling is dat de mensen in de adembeschermingswerkplaats hier diploma's voor hebben. Bij Dräger zijn er diverse niveau's die mensen kunnen krijgen van de brandweer. Vanzelfsprekend mag iemand die Dräger 1 gecertificeert is minder dingen uitvoeren / uit elkaar halen dan iemand die Dräger 3 gecertificeert is.

Daarnaast worden ook alle gegeven bijgehouden in een database zodat de geschiedenis van de toestellen etc bekeken kan worden als die nodig mocht zijn.

Gr. Ricardo




joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2006, 19:15:33
owjah dat klopt helemaal vergeten Bedankt Ricardo, Ook hier zijn ze opgeleid bij Drager :). Bij een ander korps, uit de regio wat ik weet bij Interspiro Zweden?? ;)

Joost
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider


Arie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15.077
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2006, 19:17:12
Volgens mij doelt Jeroen niet zo zeer op het onderhoud van de spullen, maar meer de kwaliteit en certificering van de ademlucht zelf :)
Redacteur van http://www.regio15.nl
Volg de regio15 twitter op http://twitter.com/regio15 voor de allerlaatste updates!!
De Regio15 tiplijn voor Haaglanden: 070 - 7373112


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2006, 19:20:19
Arie, dat word met de onderhoud gelijk meegenomen. ;) Bij elke schoonmaken van het aparatuur, wat Ricardo ook zegt worden ze in de database opgeslagen en evt. gerepareerd, door het korps zelf of anders uitbesteed aan de fabrikant ;)

Groetjes

Joost
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider


Jeroen

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2006, 08:36:43
Allereerst bedankt voor jullie reactie.

Ik doelde inderdaad op de kwaliteit van ademlucht. Ook op een duikforum konden ze mij vertellen dat de kwaliteit van de ademlucht werd gemeten tegelijkertijd met de onderhoudsbeurt van de compressor. Voor tussentijdse controle zijn er ook nog een aantal instantie Dit is mijn conclusie, klopt deze?

Nu rest mij nog twee vragen... Hoe vaak moet de compressor weg voor onderhoud? Omdat de ademlucht aan de NEN-norm moet voldoen moet je kunnen bewijzen dat de lucht aan deze norm voldoet. Hoe frquent moet je hiervoor je ademlucht laten testen?

Nogmaals bedankt voor jullie reactie. Jullie zullen je wel afvragen wat ik met deze info wil... Het is een stukje research voor mijn studie wat ik moet doen.

MVG Jeroen


louis

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 10.903
  • Geslacht: Man
Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2006, 09:01:44
Jeroen

Heb je al eens contact gehad met de leverancier van deze apparatuur. Ik denk dat zij onderanderen je iets meer kunnen vertellen over deze vragen.
En anders neem eens contact op met de verantwoordelijke materieelman van de brandweer waar men een ademluchtwerkplaats heeft. Deze zou het je ook moeten kunnen vertellen.




squad61

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2006, 13:19:24
Ik heb een vraag over ademlucht

Jeroen, kan je de vraag wat specifieker maken, gaat het om het ademluchttoestel, het ademluchtmasker, de ademluchtcilinder of om de lucht die in de cilinder zit? Of bedoel je gewoon het hele adembeschermingstoestel., dus alle bovengenoemde componenten.
Fred


Jeroen

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2006, 13:45:00
Het gaat om de ademlucht die in de luchtflessen zit. Hoe vaak moet deze getest worden en wie kan dat voor mij doen?


Fire Boersie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 449
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2006, 13:48:54
Je zou evt. een korps uit jou buurt kunnen vragen maar ik betwijfel dat zij dit doen. Evt. zou je bij een winkel in de buurt kon vragen. Welke buurt woon jij? Omgeving Amsterdam weet ik wel een winkel waar ze het vroeger wel deden


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.168
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2006, 14:09:39
Allereerst bedankt voor jullie reactie.

Ik doelde inderdaad op de kwaliteit van ademlucht. Ook op een duikforum konden ze mij vertellen dat de kwaliteit van de ademlucht werd gemeten tegelijkertijd met de onderhoudsbeurt van de compressor. Voor tussentijdse controle zijn er ook nog een aantal instantie Dit is mijn conclusie, klopt deze?

Nu rest mij nog twee vragen... Hoe vaak moet de compressor weg voor onderhoud? Omdat de ademlucht aan de NEN-norm moet voldoen moet je kunnen bewijzen dat de lucht aan deze norm voldoet. Hoe frquent moet je hiervoor je ademlucht laten testen?

Nogmaals bedankt voor jullie reactie. Jullie zullen je wel afvragen wat ik met deze info wil... Het is een stukje research voor mijn studie wat ik moet doen.

MVG Jeroen


Bij de brandweer is het zo, dat na iedere keer dat als de ademluchtfles is gebruikt, hij naar de werkplaats moet om gereiningd en gekeurd te worden!

Groet Ronald.


squad61

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2006, 16:27:39
Ademlucht in de cilinders wordt niet gecontroleerd als het eenmaal in de cilinder zit. De buitenlucht wordt door een compressor met een vrije en schone inlaat via allerlei filters en de buffer in de cilinder geperst. Daarna worden de cilinders afgesloten met een dop en een verzegeling. De opgeslagen cilinders worden via het first in first out pricipe gepakt uit de voorraad, dus de oudste het eerst. Omdat de doorloop redelijk snel is, oefeningen, inzet etc, zit er eigenlijk nooit oude lucht in de cilinder. En wordt de lucht dus ook niet gecontroleerd. Als je denk dat de lucht oud is, ( kan lucht eigenlijk oud worden ???) dan moet je de cilinder leeglaten lopen en opnieuw laten vullen.
Ik weet alleen dat er eens problemen zijn geweest met een luchtleiding voor ademlucht aan de hoogwerker arm. Die was een tijd niet gebruikt en toen men de luchtcilinders bij de draaikrans opendeed klaagde de personeelsleden over een vieze lucht etc, die in het masker kwam. Dat was vermoedelijk afkomstig van vocht uit de ademluchtleiding langs de hoogwerker arm.
Jeroen ik hoop dat je hier iets aan hebt.