Auteur Topic: Bevelvoeders in opleiding module: Materieel  (gelezen 42810 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #120 Gepost op: 09 mei 2010, 00:11:57
Het is me duidelijk, wat een eitje ;D ;D haha, tnx beide!

Nog wel een vraagje, wanneer weet je of een slang plastic gevoerd is of rubber? Want dat maakt nogal een verschil..
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #121 Gepost op: 09 mei 2010, 09:20:24
Het is me duidelijk, wat een eitje ;D ;D haha, tnx beide!

Nog wel een vraagje, wanneer weet je of een slang plastic gevoerd is of rubber? Want dat maakt nogal een verschil..
Dat wordt gegeven, en zo niet dan moet je voor alle slangen rubbergevoerd aanhouden behalve voor de 150mm's. Wanneer ga jij voor deze module?  ;D


Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #122 Gepost op: 09 mei 2010, 12:06:48
Dat wordt gegeven, en zo niet dan moet je voor alle slangen rubbergevoerd aanhouden behalve voor de 150mm's. Wanneer ga jij voor deze module?  ;D
Zal ik eerst maar zorgen dat ik achterin mag stappen ;D Maar dan wil ik wel graag wat hogerop dus hij zal hopelijk vanzelf voorbij komen ;D En dan nu maar weer on-topic denk ik zo.. ;)
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


Henny

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.714
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ploegchef - Bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #123 Gepost op: 09 mei 2010, 21:21:31
Besef je trouwens wel dat de hele brandweerhydrodynamica sterk vereenvoudigd is reeds. De constante 2250 is al een enorme vereenvoudiging. De weerstand bepalende wervelingen aan de wanden van een slang zijn zo complex dat heel veel hoge wiskunde kennis benodigd is om het te verklaren, en/of te bewijzen.

Voor ons eenvoudige brandweermensen zijn er daarom  heel veel vereenvoudigingen ingevoerd.
Neemt niet weg dat het examen materieel een van de lastige is in de OBM opleiding.


hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.636
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #124 Gepost op: 09 mei 2010, 21:26:15
En vergeet de opleiding brandmeester niet... daar komt het weer in terug (zolang die nog bestaat natuurlijk) ;)
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.




Firelife

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 100
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #125 Gepost op: 09 mei 2010, 21:55:55
Als het goed is kom je uit op 2. En dat is dan het drukverlies in bar  :D


dan rond het  maar naar boven af want bij de berekeningen is geen rekening gehouden met de appendages van eventuele terugslagklep, koppelingen, verdeelstukken of andere watervoerende armaturen ;D
Het verschil tussen vuur en brand is soms enkele minuten!!


Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #126 Gepost op: 09 mei 2010, 21:58:14
Neemt niet weg dat het examen materieel een van de lastige is in de OBM opleiding.
Je probeert me nu toch weer niet een dip in te praten he! Door had me er net uit  ::)


Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #127 Gepost op: 09 mei 2010, 21:59:21

dan rond het  maar naar boven af want bij de berekeningen is geen rekening gehouden met de appendages van eventuele terugslagklep, koppelingen, verdeelstukken of andere watervoerende armaturen ;D
Gheghe zoals Henny hierboven al aangeeft is de module inmiddels wat vereenvoudigd. Lucky me  :D


hv-engeltje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 14.636
  • Geslacht: Vrouw
  • Specialisatie: Instructeur, bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #128 Gepost op: 09 mei 2010, 22:03:16

dan rond het  maar naar boven af want bij de berekeningen is geen rekening gehouden met de appendages van eventuele terugslagklep, koppelingen, verdeelstukken of andere watervoerende armaturen ;D

Dat zijn verwaarloosbare weerstanden. Overigens wordt er in de berekeningen op langere afstanden zoals een WTS 1000 wel rekening mee gehouden door 1 bar extra weerstand te berekenen. Helaas staat dat niet weer expliciet in het boek  :-\
I'm not a female firefighter, I'm a firefighter who happens to be female.

Al mijn commentaren en posts zijn op eigen titel en zijn geen weergave van enige opdrachtgever of werkgever.

Il n'y a d'opinion que de ce qu'on ne connaît pas. (Gabriël Marcel)
Een echte mening heeft men enkel over dat waar men geen verstand van heeft.


Henny

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.714
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Ploegchef - Bevelvoerder
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandmeester
Reactie #129 Gepost op: 09 mei 2010, 22:48:24
Gheghe zoals Henny hierboven al aangeeft is de module inmiddels wat vereenvoudigd. Lucky me  :D
Maar toch blijft het knagen of je nou 3,765 bar druk op de straalpijp hebt, of 3,764!   Nee, gelukkig is er ook nog iets als significante cijfers, en de rest van de variabelen zijn te 'ruim' gemeten om ons daar zorgen over te maken.
Dus Whyllum, maak je geen zorgen :P




Whyllum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: BM, OW, BOT
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #130 Gepost op: 10 mei 2010, 00:00:51
Dus Whyllum, maak je geen zorgen :P
Oh I don't. At all  ;)


Hans Doorman

  • Gast
Reactie #131 Gepost op: 09 september 2010, 12:24:24
Vervelend voor je 'hv-engeltje' dat het niet gelukt is... vast succes de volgende keer!

Als ik zo dit topic bekijk.... en met name de laatste reacties.... dan zie ik weer een extra reden om vooral snel de nieuwe functiegerichte opleidingen te implementeren. Volgende maand (mei) neemt de Raad van Regionaal Commandanten (RRC) een besluit over het vervolg van de implementatie nadat ze vorig jaar op de rem hebben getrapt.

Wij hebben (als één van de 2 startregio's die wel met de nieuwe leergang bevelvoerder is gestart) nu een aantal maanden ervaring met deze nieuwe opleiding en ik ben blij dat het functiegerichte (dus wat heb ik echt nodig in de praktijk!) voorop staat.

Met andere woorden : een gedetailleerde hydrodynamische berekening is aardig om een keer tijdens de les te zien voor de beeldvorming (waar komen de vuistregels vandaan...) maar wat we willen is dat bevelvoerders in de praktijk m.b.v. gezond verstand en parate kennis m.b.v. vuistregels besluiten nemen over de bluswatervoorziening, aflegcommando's en bijbehorende opschaling.

Met de oude (huidige) module materieel slagen mensen die prima kunnen werken met formules en goed zijn in het rekenwerk... terwijl deze zelfde mensen er misschien helemaal niets van bakken in een praktijksituatie waarbij er geen getallen beschikbaar zijn, maar wel een situatie (zoals brand boerderij met overslaggevaar, 250 meter van open water, waar zet ik de TS neer en wat wordt mijn opschaling?) 

Het heeft veel te lang geduurd.... maar ik ben erg blij met deze verandering!

groeten,
René de Caluwé

Beste Rene,

Lees je berichtje en kan hiermee volledig instemmen. Inzicht in berekeningen van formules geeft wel een bepaald niveau van kennis weer, echter niet praktische inzetbaarheid of geschiktheid.
Naar mijn mening en ervaring is het beter mensen goed voor te bereiden op de praktische en parate kennis en risico's van de werkzaamheden. Insturen op praktische competenties en inzichten is meer gewenst dan het huidige en helaas bij sommige regio's nog steeds gehanteerde theoretische gedoe. Ook is het jammer dat een en ander nog steeds afhankelijk is van wat men er plaatselijk over denkt (het eigen wiel beter vind dan te delen) en dat er geen Brandweer Nederland is...

Groeten Hans Doorman








R.Bijl

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 23
  • Specialisatie: bevelvoerder/chauffeur/bedieningAL
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: bevelvoerder
Reactie #132 Gepost op: 21 februari 2012, 08:39:17
zo! geslaagd met een 7! en dat in 1 keer!........ ;D

moest ik ff kwijt..... ;D

groet
Robin