tbv. satelliettelefoonverbindingen ?
Lijkt me sterk aangezien een satelliettelefoonverbinding volgens mij niet via een schotel gaat, maar ik verwacht dat het er voor zorgt waar C2000 en GPRS/UMTS geen dekking meer heeft dat er nog via satelliet een netwerk kan worden opgezet.
Aangezien de 2 IVECO'S vooral rond rijden om er voor te zorgen dat er altijd een netwerk aanwezig is hetzij via C2000 hetzij via GPRS/UMTS dan wel een via sattelietverbinding.
De werking van EAGLE van VGGM uitgelegd :
GPRS/UMTS en Eagle worden ingezet door de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland Midden (VGGM).
Alle voertuigen van VGGM beschikken over laptops met daarop Eagle-systeem geïnstalleerd met een MDT (Mobile Data Terminal). Binnen dit systeem is het mogelijk om voertuigen te volgen en om gevolgd te worden. Daarnaast kunnen de voertuigen ook andere voertuigen zien en wordt dit beeld gedeeld in andere gremia zoals het CoPI en het ROT. Bijzonder van het systeem van VGGM is, dat bij onvoldoende bereik van GPS/UMTS een 'slimme' router in het voertuig overschakelt naar een alternatieve verbinding. Overigens is een eigen netwerk noodzakelijk vanwege witte vlekken in de GPRS/UMTS-dekking op de Veluwe en de overeenkomstig het aantal gebruikers, beperkte capaciteit van het openbare net. Een belangrijk kenmerk van het VGGM-netwerk is dat het automatisch een andere gebruiker in het netwerk gebruikt als 'relaisstation' (hubs) wanneer een eenheid buiten het bereik van een zendmast is. De bereikbaarheid van de eenheden kan zodoende ten alle tijden gegarandeerd worden, door de inzet van een eenheid als relaisstation of (idealiter) de inzet van een mobile zendmast van de brandweer, deelnemer in dit LAN-netwerk (Local Area Netwerk).
En van het concurrerende systeem van VNOG, het CCS-M systeem:
De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland gebruikt het Command Control System - Mobile (CCS-M) als crisismanagementsysteem.
CCS bestaat uit een tekst- en een geo-component (CCS-tekst en CCS-plot). CCS-M is een Geografisch Informatiesysteem (GIS) dat met open standaarden werkt. CCS-M heeft verschillende toepassingen binnen de incidentbestrijding. Voor het hele systeem geldt dat er onafhankelijk van lijnverbindingen gewerkt kan worden op het moment dat verbindingen weer operationeel zijn, wordt er gesynchroniseerd. Het systeem is netcentrisch; op elke werkplek wordt naar hetzelfde beeld gekeken.
Het is mogelijk om in CCS-M de voertuigen te zien rijden door het autovolgsysteem (AVLS). Hiervoor dienen ze te zijn uitgerust met een momo. De anderen die aangesloten zijn op CCS-M zijn ook zichtbaar op de kaart (bijvoorbeeld de plotter in het CoPI).
CCS-M wordt gebruikt om aanvullende informatie over het incident in kaart te brengen. De plotters in het CoPI, ROT en bij de gemeenten zorgen voor het gezamenlijk kaartbeeld. Zij plotten bijvoorbeeld het brand-, effect(rook)- en andere gevaarlijke gebieden, zodat deze vermeden kunnen worden.
Er kunnen binnen CCS-M opdrachten worden gegeven. Die kunnen bestaan uit een target of wel een doel of uit een meetopdracht, voor de WVD.
In CCS-M is het mogelijk om allerlei geografische informatie / kaartlagen te tonen. Door het gebruik van kaartlagen kan incidentinformatie uit het plot gecombineerd worden met gegevens die preparatief verzameld zijn.
Het tekstuele deel kent o.a. de volgende functionaliteiten:
•logboek
•totaalbeeld
•actielijst
•organisatielijst
•thematisch werken.
bron uitleg:
http://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/Dossier/Pagina/1/148/Actuele%20ontwikkelingen.html