Auteur Topic: Vragen/opmerkingen over P2000-berichten Brabant Zuid-Oost  (gelezen 81942 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #45 Gepost op: 28 september 2008, 10:11:29
05:29:12 28-09-08 Melding : PRIO 1 : Aanrijding letsel (beknelling: ja) A67 L 53,4 [DEU] DEURNE : 870
  Regio : 22. Brabant Zuid Oost
  Eenheden : Lichtkrant Kazerne Helmond (1108898)

05:28:30 28-09-08 Melding : PRIO 1 : Aanrijding letsel (beknelling: ja) A67 L 53,4 [DEU] DEURNE : 851
  Regio : 22. Brabant Zuid Oost
  Eenheden : Lichtkrant Kazerne Helmond (1108898)

05:22:20 28-09-08 Melding : PRIO 1 : Aanrijding letsel (beknelling: ja) A67 L 53,4 [DEU] DEURNE : LN_779 LN_739 878 840 ovd
  Regio : 22. Brabant Zuid Oost
  Eenheden : Lichtkrant Kazerne Neerkant (1106698)
   : Postalarm Neerkant (1106646)
   : Lichtkrant Kazerne Asten (1105198)
   : Hulpverleningsgroep-2 Asten (1105121)
   : Officier van Dienst Deurne / Asten / Someren (1104767)

waarom een HW naar een ongeval met beknelling.. ???
en als de HW is uitgerukt kan er helemaal geen HV meer uitrukken ivm springbezetting
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


Kleine brand over

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 639
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Geldrop-Mierlo.nl
  • Specialisatie: Chauffeur/Pompbediener
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: HBT
Reactie #46 Gepost op: 28 september 2008, 12:14:30
Waarom een HW naar een ongeval met beknelling.. ???
en als de HW is uitgerukt kan er helemaal geen HV meer uitrukken ivm springbezetting

Ik heb het wel eens ooit meer gezien wanneer een auto van het talud is afgereden ofzo, dat een HW meerijdt naar een beknelling. Als ze het op tijd wisten dat HV en HW allebei mee moeten dan hebben ze (chauffeur en bevelvoerder bijzondere voertuigen) waarschijnlijk ieder een auto bestuurd.
Unsere Freizeit für Ihre Sicherheit


Pas01

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.962
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #47 Gepost op: 28 september 2008, 14:56:19
Als de auto onderaan een talud staat of bijvoorbeeld aan de andere kant van een slootje terecht is gekomen, dan wil de HW nog wel eens meegestuurd worden om het slachtoffer naar de weg te krijgen. De brancard wordt dan gewoon op dezelfde manier gebruikt als bij een afhijsing, maar in plaats van in de hoogte nu vanuit de laagte (of over de sloot heen)  ;)


Jorisvv

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.255
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #48 Gepost op: 28 september 2008, 21:01:22
Gezien de melding ga ik ervan uit dat het een foutje is geweest van de centralist. Een slordige 45 seconden na de alarmering van de 851 (HW), wordt de 870 (HV-1) geallarmeerd. Kijkend naar de capcodes waarop deze alarmeringen hebben plaatsgevonden, zien we dat beide keren alleen de monitorcode in Helmond Centrum is gebruikt. Indien de 851 dus daadwerkelijk uitgerukt zou zijn, dan had de 870 bemand moeten worden door de vrijwilligers. Dit komt omdat door de reeds genoemde springbezetting de 870 dus zonder bemanning zou zitten en dus de vrijwilligers hiervoor zouden moeten bezorgen.


Kleine brand over

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 639
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Geldrop-Mierlo.nl
  • Specialisatie: Chauffeur/Pompbediener
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: HBT
Reactie #49 Gepost op: 28 september 2008, 21:16:31
Vrijwilligers rijden niet op de bijzondere voertuigen. 851 is wel gevraagd maar hoefde niet door te komen
Unsere Freizeit für Ihre Sicherheit




Jorisvv

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.255
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #50 Gepost op: 28 september 2008, 21:26:21
Ik meende dat ik laatst iemand hoorde zeggen dat de vrijwilligers van Helmond wel bevoegd waren om te rijden op de bijzondere voertuigen, aangezien de vrijwilligers van Helmond regelmatig worden ingezet. Kan ik natuurlijk ook verkeerd begrepen hebben :)

Maar andere vraag dan: de 851 hoefde niet door te komen, hoe kan dan de 870 toch zo snel opgepiept zijn? Aangezien de vrijwilligers deze niet mogen bemannen. Was het dan al zo snel duidelijk dat de 851 niet nodig was?


Kleine brand over

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 639
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Geldrop-Mierlo.nl
  • Specialisatie: Chauffeur/Pompbediener
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: HBT
Reactie #51 Gepost op: 28 september 2008, 21:40:28
Dat kan ik je niet met zekerheid zeggen maar ik vermoed dat op de 870 en de 851 allebei maar 1 bemanningslid zat, zodat de 821 nog gewoon met 6 man op de kazerne achterbleef. Onderweg is dan het bericht gekomen dat er niemand meer in het voertuig zat.
Unsere Freizeit für Ihre Sicherheit


Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #52 Gepost op: 29 september 2008, 18:03:20
Ik meende dat ik laatst iemand hoorde zeggen dat de vrijwilligers van Helmond wel bevoegd waren om te rijden op de bijzondere voertuigen, aangezien de vrijwilligers van Helmond regelmatig worden ingezet. Kan ik natuurlijk ook verkeerd begrepen hebben :)

Maar andere vraag dan: de 851 hoefde niet door te komen, hoe kan dan de 870 toch zo snel opgepiept zijn? Aangezien de vrijwilligers deze niet mogen bemannen. Was het dan al zo snel duidelijk dat de 851 niet nodig was?
ik ga er vanuit dat er vrijwillgers zijn voor de 851 en de 870, wat te denken bij een groot ongeval/brand en er is een hv nodig maar geen bezetting, moet deze dan uit het buurkorps komen?
Volgens mij niet want in januarie bij die grote brand waren alle voertuigen van helmond tp(tenminste staat op hun site)
en dan nog iets, op brandevoort staat ook een AL dus die vrijwillgers mogen dan toch ook op een HW of is dat een heel ander specialisme?
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


Kleine brand over

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 639
  • Geslacht: Man
    • Brandweer Geldrop-Mierlo.nl
  • Specialisatie: Chauffeur/Pompbediener
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: HBT
Reactie #53 Gepost op: 29 september 2008, 18:22:54
Bij de vrijwilligers in Helmond is ook een deel van de beroeps vertegenwoordigd. Dus wanneer er bij een grote brand/ongeval algeheel alarm voor Helmond wordt gegeven komen er ook beroeps naar de kazerne. Zij kunnen dan de achtergebleven bijzondere voertuigen bemannen.

Om een kraan van een HV of een HW (met al zijn beveiligingssystemen en dergelijke) te bedienen moet je voldoende geoefend zijn. De chauffeurs van Brandevoort zijn dus ook beoefend en bekend met de AL maar de HW is (vooral vanwege het leeftijdsverschil) een stuk ingewikkelder te bedienen omdat er steeds meer computergestuurde systemen opzitten. Zoals ik al in onderstaan bericht zei; zover ik weet rijden alleen de beroeps de HV, HA en HW omdat zij die specialismes hebben en de vrijwilligers hebben de 830, 820 en 884 normaliter tot hun beschikking.
Unsere Freizeit für Ihre Sicherheit


Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #54 Gepost op: 05 oktober 2008, 14:25:20
12:59:36 05-10-08 Melding : PRIO 1 : AUTOMATISCH ALARM: Spoordetectie Piazza Complex PIAZZA 1 [EIN] EINDHOVEN : 650 621 622 660 670
  Regio : 22. Brabant Zuid Oost
  Eenheden
   : Lichtkrant Kazerne Eindhoven-Centrum (1106998)
   : Lichtkrant Kazerne Woensel (1108698)
   : Kazernealarm Eindhoven-Woensel (1106974)
   : Monitorcode Kazerne Eindhoven-Woensel (1106997)
   : Kazernealarm Eindhoven-Centrum (1106973)
   : Officier van Dienst Eindhoven (1104761)

volgens 112brabant(/aanvullingen van mensen) brand het echt!
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....




fotojbz

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.045
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: First Responder
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #55 Gepost op: 05 oktober 2008, 14:25:56
Is ook wel een beste uitrukprocedure, 2x TS, 1x HW, HV en SB :o
Fotojbz


Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #56 Gepost op: 05 oktober 2008, 14:28:00
Is ook wel een beste uitrukprocedure, 2x TS, 1x HW, HV en SB :o
als ik zo even op google maps kijk dan ligt het aan het sppor en vermoed ik dat het een onderhoudplek is van treinen etc.
misschien iemand(bv. Jorisvv) die het kan bevestigen?
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


Pas01

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.962
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #57 Gepost op: 05 oktober 2008, 15:33:28
volgens 112brabant(/aanvullingen van mensen) brand het echt!

Het zal in elk geval beperkt zijn gebleven tot een kleine brand, verdere opschaling is er niet gedaan.... ;)


Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #58 Gepost op: 05 oktober 2008, 16:04:16
Het zal in elk geval beperkt zijn gebleven tot een kleine brand, verdere opschaling is er niet gedaan.... ;)
het kan nog altijd een middelbrand zijn geweest aangezien de benodigde voertuigen voor middelbrand al gealarmeerd zijn, maar we wachten af op een persbericht mocht dit er komen.
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


Pas01

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.962
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #59 Gepost op: 05 oktober 2008, 16:08:08
het kan nog altijd een middelbrand zijn geweest aangezien de benodigde voertuigen voor middelbrand al gealarmeerd zijn, maar we wachten af op een persbericht mocht dit er komen.

Het nader bericht 'middelbrand' wordt niet via P2000-gegeven in die regio (mbt afdeling voorlichting), ook al staan de voertuigen voor middelbrand al ter plaatse? Ik ben natuurlijk de Haaglandse manier gewend en vergeet dat dat elders anders kan zijn  ;)