Auteur Topic: 14-09-2008 Middelwaterongeval + Grip 3 Hoornsche Hop, Hoorn  (gelezen 5696 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.



rvdp112

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 121
  • Geslacht: Man
Reactie #31 Gepost op: 14 september 2008, 21:02:37
ultra light vliegtuigje is een soort zweefvliegtuig, of wat moet ik mij erbij voorstellen


jurjen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.968
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #32 Gepost op: 14 september 2008, 21:24:05
ultra light vliegtuigje is een soort zweefvliegtuig, of wat moet ik mij erbij voorstellen

er zit wel een motor in als het goed is  ;)


JohanV

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 15 september 2008, 12:57:21
ultra light vliegtuigje is een soort zweefvliegtuig, of wat moet ik mij erbij voorstellen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ultralight

JohanV


goud3634

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.468
  • Geslacht: Man
    • 112krimpen.nl
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: brandwacht
Reactie #34 Gepost op: 15 september 2008, 13:39:05
Tweede slachtoffer gecrasht vliegtuigje geborgen
Uitgegeven: 15 september 2008 09:58
Laatst gewijzigd: 15 september 2008 10:23

HOORN - Het lichaam van het tweede slachtoffer van de vliegtuigcrash zondag in het water van het Hoornsche Hop bij Hoorn is geborgen.
 
Dit heeft een woordvoerder van de Noord-Hollandse gemeente maandagochtend gezegd. 

Het lichaam van het andere slachtoffer werd zondag al geborgen.

Wrak

De berging van het lichaam van het tweede slachtoffer duurde langer, doordat hij beklemd zat in het wrak. Het ultralightvliegtuig moest uit het water worden gehaald, waarna het nog een uur duurde voordat het lichaam uit het wrak was verwijderd.

De slachtoffers zijn een 57-jarige man uit Middenmeer en een 56-jarige man uit Purmerend. De man uit Middenmeer was de passagier, de man uit Purmerend de piloot. De oorzaak van het ongeluk is nog onbekend.

Ultralight

Het vliegtuigje stortte zondag neer in het water van het Hoornsche Hop, ongeveer 900 meter uit de kust. Het was in Middenmeer opgestegen. Het toestel was een zogenoemde Zodiac ultralight.

Het Hoornsche Hop is een inham van het Markermeer, waaraan Hoorn ligt.

Bron : www.nu.nl




jurjen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.968
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #35 Gepost op: 15 september 2008, 17:55:59
Vliegtuigwrak in Markermeer geborgen
 
Hoorn - Het wrak van het vliegtuigje dat zondag 14 september voor de kust van Hoorn verongelukte is afgelopen nacht geborgen. In het wrak werd het tweede slachtoffer, een 57-jarige inwoner uit Middenmeer, aangetroffen. De 56-jarige piloot uit Purmerend was al in de middag geborgen. De Luchtvaartpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) onderzoekt de oorzaak van het ongeval.

Het vliegtuigje was omstreeks 13.00 uur vlak voor Hoorn in het Markermeer gestort. Door het Kustwachtcentrum is direct een Search and Rescue operatie gestart waarbij meerdere reddingboten, de Waterpolitie en een helikopter zijn ingezet. Kort nadat het toestel werd gelokaliseerd is het lichaam van de piloot aangetroffen en geborgen. Het was toen ook duidelijk dat het lichaam van de passagier waarschijnlijk nog in het toestel zat.

Nadat de zoekactie van de Kustwachtcentrum was beëindigd begon de Luchtvaartpolitie met behulp van politieduikers en een bergingsbedrijf met het bergen van het toestel. Precies om middernacht was het toestel boven water en om 01.00 uur kon het tweede slachtoffer door de brandweer uit het wrak geborgen worden.

blikop112.nl


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #36 Gepost op: 16 september 2008, 20:19:20
 bron: www.knrm.nl


Gistermiddag rond 13.00 uur raakte een ultra-light vliegtuig in de problemen boven het Hoornse Hop. Door nog onbekende reden crashte het toestel, een Zodiac MLA, vervolgens in het Markermeer, net bezuiden Hoorn.

Hierop werd door het Kustwachtcentrum Den Helder (KWC) een zoekactie ingezet naar overlevenden van de crash.
Station Marken is uitgevaren met beide reddingboten, de Frans Verkade en de Hendrik Jacob.
Aangekomen bij de plaats van het ongeluk nam de Frans Verkade het On Scène Coördinator(OSC) op zich.
Reeds ter plaatse waren de reddingboten Simac en de Beer van KNBRD Warder.
Beide boten hadden intussen al een enkel wrakstuk gesignaleerd en inventaris van het vliegtuigje. Het vliegtuig zelf was echter niet te zien. Ook de Hajo uit Hoorn was reeds ter plaatse.
Hierop werd d.m.v dreggen door verschillende reddingboten getracht het vliegtuig te lokaliseren.
Andere reddingboten die één voor één ter plaatse kwamen waren de Hessel Snoek (brandweer Hoorn), met een duikploeg van de brandweer Hoorn, de Zeehond en de Mantelmeeuw (Wijdenes).
Ook vanuit de lucht werd het wateroppervlak afgezocht. Dit gebeurde door de Rescue Heli OC, een offshore heli, en een Lynx heli van de Marine.
Ondertussen waren ook duikteams gealarmeerd uit Enkhuizen en Stedebroek en door de Hajo aan boord gebracht van de Hessel Snoek, die als “duikplatform” fungeerde.
Ook de P85, politieboot van de KLPD kwam ter plaatse, waarna de OSC overkwam van de Frans Verkade.

Vanuit de lucht werd door de Rescue Heli de plaats aangeduid waar men een olievlek traceerde, zodat het zoekgebied voor de reddingboten duidelijk werd aangegeven. De dreg van de Simac en van de Hendrik Jacob bleef achter een object hangen, maar bij onderzoek door de duikers bleek dit loos alarm. Tenslotte bleek het voor de Simac raak en konden de duikers worden ingezet recht boven het object onder water.

Op deze plaats is het vliegtuig aangetroffen. De duikploegleiding a/b van de Hessel Snoek meldde dat beide inzittenden zich bevonden in de romp van het vliegtuig.
De politie heeft de plaats van het incident afgebakend zodat de Dienst Luchtvaart van de KLPD en de Ongevallenonderzoeksraad direct met hun onderzoek konden beginnen.

De beide slachtoffers werden geborgen en zijn per boot naar de dijk gebracht.

De S.A.R actie was ondertussen ten einde. Alle reddingboten die deelnamen aan de actie zijn één voor één weer retour station gegaan.
Toen de reddingboten van station Marken terugkeerden naar station was de politie bezig om een bergingsvaartuig te regelen om het vliegtuig te lichten.



ottoman

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 199
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Scheepvaart
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste klasse
Reactie #37 Gepost op: 19 januari 2009, 03:19:45

beter laat dan nooit:P
maar dit verhaal klopt niet helemaal,
heel erg jammer dat de reddingsboten van hoorn zelf niet genoemt worden, en reeds als EERST te plekken warn
HRN 888 Hayo
en reddingboot rolf
hayo was als eerst ter plaatsen,
en was reddingsboot rolf de eerst die een van de wrakstukken wist te lokaliseren na het vinden van de olie vlek;)

MVG Ottoman



bron: www.knrm.nl


Gistermiddag rond 13.00 uur raakte een ultra-light vliegtuig in de problemen boven het Hoornse Hop. Door nog onbekende reden crashte het toestel, een Zodiac MLA, vervolgens in het Markermeer, net bezuiden Hoorn.

Hierop werd door het Kustwachtcentrum Den Helder (KWC) een zoekactie ingezet naar overlevenden van de crash.
Station Marken is uitgevaren met beide reddingboten, de Frans Verkade en de Hendrik Jacob.
Aangekomen bij de plaats van het ongeluk nam de Frans Verkade het On Scène Coördinator(OSC) op zich.
Reeds ter plaatse waren de reddingboten Simac en de Beer van KNBRD Warder.
Beide boten hadden intussen al een enkel wrakstuk gesignaleerd en inventaris van het vliegtuigje. Het vliegtuig zelf was echter niet te zien. Ook de Hajo uit Hoorn was reeds ter plaatse.
Hierop werd d.m.v dreggen door verschillende reddingboten getracht het vliegtuig te lokaliseren.
Andere reddingboten die één voor één ter plaatse kwamen waren de Hessel Snoek (brandweer Hoorn), met een duikploeg van de brandweer Hoorn, de Zeehond en de Mantelmeeuw (Wijdenes).
Ook vanuit de lucht werd het wateroppervlak afgezocht. Dit gebeurde door de Rescue Heli OC, een offshore heli, en een Lynx heli van de Marine.
Ondertussen waren ook duikteams gealarmeerd uit Enkhuizen en Stedebroek en door de Hajo aan boord gebracht van de Hessel Snoek, die als “duikplatform” fungeerde.
Ook de P85, politieboot van de KLPD kwam ter plaatse, waarna de OSC overkwam van de Frans Verkade.

Vanuit de lucht werd door de Rescue Heli de plaats aangeduid waar men een olievlek traceerde, zodat het zoekgebied voor de reddingboten duidelijk werd aangegeven. De dreg van de Simac en van de Hendrik Jacob bleef achter een object hangen, maar bij onderzoek door de duikers bleek dit loos alarm. Tenslotte bleek het voor de Simac raak en konden de duikers worden ingezet recht boven het object onder water.

Op deze plaats is het vliegtuig aangetroffen. De duikploegleiding a/b van de Hessel Snoek meldde dat beide inzittenden zich bevonden in de romp van het vliegtuig.
De politie heeft de plaats van het incident afgebakend zodat de Dienst Luchtvaart van de KLPD en de Ongevallenonderzoeksraad direct met hun onderzoek konden beginnen.

De beide slachtoffers werden geborgen en zijn per boot naar de dijk gebracht.

De S.A.R actie was ondertussen ten einde. Alle reddingboten die deelnamen aan de actie zijn één voor één weer retour station gegaan.
Toen de reddingboten van station Marken terugkeerden naar station was de politie bezig om een bergingsvaartuig te regelen om het vliegtuig te lichten.


MVG Ottoman