Auteur Topic: Den Haag 72 en 73, HV1's of HV2's?  (gelezen 6070 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De Majoor

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 14 november 2007, 14:40:06
Dan kan je dus ook een tractor nemen met een kraan, met daarachter een aanhanger met 5 rolluiken en redgereedschap.
Ja en procedures en eisen hebben ze natuurlijk niet voor niks uitgevonden en gespecificeerd.


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.168
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #16 Gepost op: 14 november 2007, 15:20:22
Dan kan je dus ook een tractor nemen met een kraan, met daarachter een aanhanger met 5 rolluiken en redgereedschap.
Ja en procedures en eisen hebben ze natuurlijk niet voor niks uitgevonden en gespecificeerd.


Ik denk dat je nu wel het totaal andere uiterste opnoemt. Deze discussie kunnen we heel lang houden en ik denk dat de korpsen zich zo veel mogelijk aan de procedures houden en aan de eisen willen voldoen maar dat gaat niet altijd!

Groet Ronald.


BRW HM

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 14 november 2007, 16:36:52
Ik zat nog eens te denken...

Als ik onderstaand stukje van Hans lees dan zijn de 72 en 72 OFFICIEEL geen HV-I?


Stukje tekst van www.lfr.nl :

OPERATIONELE UITGANGSPUNTEN VOOR HET OPTREDEN VAN EEN HV-1 en HV-2.
1. ALGEMEEN

- Het basisniveau van de bepakking van een HV-1 en een HV-2 is gelijk. Een HV-1 heeft
dezelfde bepakking als een HV-2, aangevuld met extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen. Deze extra bepakking voor het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen is nog niet bepaald. Het verschil tussen een HV-1 en HV-2 wordt tevens bepaald door de extra voorzieningen van een HV-1. Er is uitsluitend sprake van een HV-1 als deze voorzien is van in ieder geval de combinatie van zowel: 4 wielaandrijving, een 50 kN lier, een 20 kVA generator.

Een HV-1 kan eventueel van een autolaadkraan zijn voorzien.

- Een HV wordt ingezet ter ondersteuning van een TS. De materialen worden in principe
bediend door de bemensing van een TS. In spoedeisende gevallen treed een HV niet zelfstandig op.

- De standaard bemensing van een HV bestaat uit 2 personen.



Gr Hans




squad61

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 14 november 2007, 16:42:39
Citaat
Dan kan je dus ook een tractor nemen met een kraan, met daarachter een aanhanger met 5 rolluiken en redgereedschap.
Ja en procedures en eisen hebben ze natuurlijk niet voor niks uitgevonden en gespecificeerd
. Klopt en dan krijg je dit http://www.brandweervoertuigen.blogspot.com/  ;D
Kijk zolang BZK de "eisen" opstelt en een 4x4 chassis voorschrijft waarmee je gezien het totaal gewicht op een nat grasveld al vast loopt moeten korpsen lekker aan die regels van die Papierneu... blijven voldoen. Wij weten wat we waarvoor nodig hebben, en dat is zeker geen 4x4 HV terwijl meer dan 95% van de incidenten op de verharde weg plaats vinden. Daarnaast is alle apparatuur los uit het voertuig mee te nemen, dus waarom zou ik een weiland in willen, of het strand? Daarvoor heb ik een echt terreinvaardig alternatief voor en geen nep 4x4 chassis met een paar extra dikke profielbanden.
 
Maar ik neem aan dat in het korps waar de Majoor werkzaam is alles 100% volgens de regels en eisen van BZK wordt uitgevoerd, oftewel een modelkorps, een voorbeeld voor alle beroeps- en vrijwillige korpsen in Nederland, begint de naam van dat korps soms met een A.. en eindigt op ..lten  >:(

Ik ben er klaar mee  ;)


squad61

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 14 november 2007, 16:46:54
Citaat
Het basisniveau van de bepakking van een HV-1 en een HV-2 is gelijk
Citaat
Een HV-1 kan eventueel van een autolaadkraan zijn voorzien.
Lees even goed, bepakking is gelijk ,en een HV-1 kan van een kraan voorzien zijn maar is dus een optie en bepaald niet of het een HV-1 of HV-2 is.
Wel is het onderscheid de bepakking voor OGS, en dat heeft geen enkele HV van Haaglanden verder wel alles wat omschreven is, behalve de zucht....4x 4,

en nou hou ik er mee op  :(






BRW HM

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 14 november 2007, 16:49:58
Squad ik heb zeker gevoel bij onderstaand verhaal van jou. Dat die eisen niet meer van deze tijd zijn is volgens mij een heel andere discussie. Feit blijft dat zolang dat de huidige eisen zijn je de 72 en 73 als HV-II moet zien.

. Klopt en dan krijg je dit http://www.brandweervoertuigen.blogspot.com/  ;D
Kijk zolang BZK de "eisen" opstelt en een 4x4 chassis voorschrijft waarmee je gezien het totaal gewicht op een nat grasveld al vast loopt moeten korpsen lekker aan die regels van die Papierneu... blijven voldoen. Wij weten wat we waarvoor nodig hebben, en dat is zeker geen 4x4 HV terwijl meer dan 95% van de incidenten op de verharde weg plaats vinden. Daarnaast is alle apparatuur los uit het voertuig mee te nemen, dus waarom zou ik een weiland in willen, of het strand? Daarvoor heb ik een echt terreinvaardig alternatief voor en geen nep 4x4 chassis met een paar extra dikke profielbanden.
 
Maar ik neem aan dat in het korps waar de Majoor werkzaam is alles 100% volgens de regels en eisen van BZK wordt uitgevoerd, oftewel een modelkorps, een voorbeeld voor alle beroeps- en vrijwillige korpsen in Nederland, begint de naam van dat korps soms met een A.. en eindigt op ..lten  >:(

Ik ben er klaar mee  ;)



Arie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15.077
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #21 Gepost op: 14 november 2007, 16:50:05
Wat een ophef zeg. Denk om je bloeddruk Fred.  ;D

Wat de Majoor aangeeft is dat er landelijk een bepaalde normering geldt en dat niet ieder korps voor zichzelf uit maakt wat een HV1 is of een HV2 is.

Zit wel wat in. Want zitten de beroepsmensen vaak ook niet af te geven op vrijwilligerskorpsen die bijvoorbeeld zelf beslissen dat ze 's nachts geen sirenes voeren? Das dan toch ook het strikt willen houden aan de regels?

En wat boeit het nu eigenlijk, of iets HV1 heet of HV2?

 ;)
Redacteur van http://www.regio15.nl
Volg de regio15 twitter op http://twitter.com/regio15 voor de allerlaatste updates!!
De Regio15 tiplijn voor Haaglanden: 070 - 7373112


BRW HM

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 14 november 2007, 16:55:38
Misschien heb ik mijn bril niet op maar ik lees toch echt dit:

Er is uitsluitend sprake van een HV-1 als deze voorzien is van in ieder geval de combinatie van zowel: 4 wielaandrijving, een 50 kN lier, een 20 kVA generator.

Lees even goed, bepakking is gelijk ,en een HV-1 kan van een kraan voorzien zijn maar is dus een optie en bepaald niet of het een HV-1 of HV-2 is.
Wel is het onderscheid de bepakking voor OGS, en dat heeft geen enkele HV van Haaglanden verder wel alles wat omschreven is, behalve de zucht....4x 4,

en nou hou ik er mee op  :(





squad61

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 14 november 2007, 16:58:19
Bloeddruk is prima, kom helemaal tot rust hier op HH.
Kijk het maakt mij geen r..t uit hoe je het noemt, zoals al aangeven, alle 5 HV's van Haaglanden zijn dus HV-2 omdat ze;
- geen ogs bepakking hebben
- geen 4x4 chassis hebben.

De autolaadkraan is volgens de eisen van BZK niet bepalend of het een HV-1 is.
Zijn we er toch uit.  ;D


BRW HM

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 14 november 2007, 17:05:13
Bloeddruk is prima, kom helemaal tot rust hier op HH.
Kijk het maakt mij geen r..t uit hoe je het noemt, zoals al aangeven, alle 5 HV's van Haaglanden zijn dus HV-2 omdat ze;
- geen ogs bepakking hebben
- geen 4x4 chassis hebben.

De autolaadkraan is volgens de eisen van BZK niet bepalend of het een HV-1 is.
Zijn we er toch uit.  ;D


Inderdaad OFFICIEEL gezien zijn het geen HV-I voertuigen.
Ik neem aan dat BiZa deze eis die ooit is gesteld is aan de HV-I wel gaat schrappen.
Maar ik zou zeggen ga even bijkomen van deze lastige discussies in de wacht en als je weer bijgetankt ben kan je weer reageren op de reacties.  ;)




Willem

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 14 november 2007, 17:21:29
(....)
 De enige echte 4x4 HV-2 waren de oude Unimo'g's van de Den Haag.

Ook mooi in 1:24..... ;D


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.168
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #26 Gepost op: 14 november 2007, 17:27:30
Bloeddruk is prima, kom helemaal tot rust hier op HH.
Kijk het maakt mij geen r..t uit hoe je het noemt, zoals al aangeven, alle 5 HV's van Haaglanden zijn dus HV-2 omdat ze;
- geen ogs bepakking hebben (ligt op OGS voertuig)
- geen 4x4 chassis hebben.  (geen meerwaarde hier in de regio)
De autolaadkraan is volgens de eisen van BZK niet bepalend of het een HV-1 is.
Zijn we er toch uit.  ;D


Laten we het er zo op houden dat volgens de regels het geen HV-1 voertuigen zijn! Maar voor Haaglanden begrippen is het een HV-1 voertuig ;)


BRW HM

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 14 november 2007, 17:28:54
Lijkt me een goede formulering Ronald.  ;)

Laten we het er zo op houden dat volgens de regels het geen HV-1 voertuigen zijn! Maar voor Haaglanden begrippen is het een HV-1 voertuig ;)


Brandweerforum

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 32.168
  • Geslacht: Man
    • Stichting Fire & Safetyfora
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #28 Gepost op: 14 november 2007, 17:36:23
Lijkt me een goede formulering Ronald.  ;)


Vond ik nou ook! Lijkt mij ook de juiste in ons geval :P Scheelt squad heel wat stress :P toch fred... ???


BRW HM

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 14 november 2007, 17:44:04
Squad zit nu in de wacht bij te komen van dit msn-forum :) De arme man...