Auteur Topic: Het bouwbesluit 2012 en de repressieve brandweertaak  (gelezen 6193 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Titus

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.282
  • Geslacht: Man
    • Fire and Rescue Services
  • Specialisatie: BRW chauffeur lichte voertuigen
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste klas
Gepost op: 20 februari 2012, 10:58:00
Blog: Het bouwbesluit 2012 en de repressieve brandweertaak

De op dit moment bekend geworden teksten van het nieuwe bouwbesluit stemmen de repressieve brandweermens weinig hoopvol.

Door het afkoppelen van veel rechtstreekse doormeldingen moeten 40% van de loze alarmen worden voorkomen, dat lijkt op het eerste gezicht imposant en de 2-mans SIV’s kunnen de rest dan tegen lage kosten “afhandelen”.

Dat we in plaats van de 2 soorten vluchtroutes nu 6 verschillende omschrijvingen van een vluchtroute hebben is alleen maar verwarrend, dat het principe van 2 vluchtroutes (tenzij…) losgelaten wordt en wordt vervangen door de minimum-eis van 1 vluchtroute (tenzij….) is merkwaardig.

Wat echter onderbelicht blijft is dat de samenhang tussen de kwaliteit van bouwen en de repressieve slagkracht nog steeds ontbreekt.

De oorzaak hiervan is dat de eisen voor bestaande bouwwerken ongewijzigd blijven. Het niveau van bestaande bouwwerken is het aanschrijvingsniveau voor de gemeenten en is tevens het niveau waartoe een opgeleverd bouwwerk mag “vervallen” in de loop der tijd.

Voor de organisatie van de repressieve brandweer lijkt het uitermate zinvol om uit te gaan van dit niveau omdat het overgrote deel van het gebouwenbestand is “vervallen” tot dit niveau of daar op termijn terecht komt.

Alle deelnemers aan het proces “bouwbesluit” hebben merkwaardigerwijs alleen de eisen aan nieuwbouw voor ogen terwijl de praktijk bestaat uit overwegend gebouwen die niet aan nieuwbouwniveau voldoen (en ook niet hoeven te voldoen). Daarnaast zijn er ook nog gebouwen die slechter zijn dan het minimaal vereiste niveau voor bestaande bouw.

Vergelijk dit met autobanden: nieuwe autobanden hebben een profieldiepte van 8 mm, de ondergrens voor de profieldiepte is 1,6 mm. Uit onderzoek blijkt ook nog eens dat 10% van de voertuigen met te weinig profieldiepte rijdt. Met die wetenschap mag je er niet van uit gaan dat de profieldiepte van alle voertuigen 8 mm is !

Waar moeten we dan bij gebouwen rekening mee houden? Onder het nieuwe bouwbesluit is het nog steeds mogelijk dat er:

■portiekflats,
■grote brandcompartimenten van 2.000 of 3.000 m²,
■brandwerendheden van 20 minuten, en
■draagconstructies binnen een brandcompartiment, zonder sterkte bij brand zijn.

Portiekflats zijn ten aanzien van slachtoffers bij brand de “boosdoeners”. Branden in portiekflats vragen van de repressieve dienst onmiddellijke actie in de zin van het rookvrij maken van het trappenhuis en het creëren van een tweede vluchtweg. Als je bedenkt dat in de ons omringende buitenlanden een inzet van 12 tot 14 man al de standaard is voor de inzet in deze gebouwen, dan is eenvoudig voorstelbaar dat het sturen van een SIV (snel interventie voertuig) met beperkte bezetting in dit scenario niet gaat werken.

In het bouwbesluit is geen enkele voorziening opgenomen die het voor de brandweer mogelijk maakt om een trappenhuis van een portiekflat te ventileren, een rookluik boven in het trappenhuis zou het ventileren van het trappenhuis vereenvoudigen en de spreekwoordelijke SGVD (Stenen Gooier Van Dienst, die de ruiten boven in het trappenhuis mag ingooien om rook te laten ontsnappen) overbodig maken.

Als je rekent met een normale opkomst- en inzettijd is het over het algemeen best een aardige prestatie wanneer de brandweer 12 tot 15 minuten na de melding het eerste water op het vuur heeft. Dit betekent dat er (bij een brandwerendheid van 20 minuten) nog 5 tot 8 minuten over zijn voor de ontdekking, melding en verwerking van de melding.

Alleen in publieksgebouwen met een dichte bezetting en gebouwen met automatische brandmeldsystemen, kan de inzet van de brandweer plaatsvinden voordat de brandwerendheid van het compartiment opgesoupeerd is. In andere gevallen moet gerekend worden met grote branden waarbij meerdere eenheden moeten worden ingezet om uitbreiding binnen de perken te houden.

De volgende uitdaging voor deze eenheden is de bluswatervoorziening: omdat de Waterleidingwet (ook in de komende wijziging) niet voorziet in de levering van bluswater is het snel inzetten van slagkracht door ontbrekend bluswater onmogelijk. Wat rest is het zogenaamde “publieksstraaltje”, ook wel “SBS-6 straal” genoemd.

Als dit probleem al kan worden overwonnen, kan in veel gevallen nóg niet op een verantwoorde manier ingezet worden omdat er nagenoeg geen grote gebouwen zijn met een voorziening voor rook en warmte afvoer. Als gevolg hiervan, en door afwezigheid van sterkte bij brand eisen aan de constructie binnen een brandcompartiment wordt een doelmatige en enigszins veilige inzet nagenoeg onmogelijk, zodat niets rest dan “gecontroleerd afbranden”, waarbij maar de vraag is hoe het aspect “controle” in dit proces vorm krijgt.

Je kunt het bouwbesluit natuurlijk ook als uitgangspunt beschouwen, je moet dan verder met de huidige slechte bouwkundige kwaliteit van bestaande gebouwen. Omdat we het Nederlandse gebouwbestand kennelijk niet kunnen opwaarderen lijkt dit wel een logische benadering.

In dat geval zou je mogen verwachten dat er tenminste, op grond van de Brandweerwet (wet Veiligheidsregio’s) en de Brandbeveiligingsverordening, andere dan alleen bouwkundige eisen aan gebouwen gesteld worden die een verantwoorde inzet van de brandweer mogelijk maken. Hierbij valt te denken aan brandmeldsystemen, doormelding, rook- en warmte afvoer, bluswatervoorziening etc.

De adviezen die branche-organisatie NVBR over het nieuwe bouwbesluit aan de minister heeft gegeven gaan niet in op deze aspecten, die de brug moeten vormen tussen de kwaliteit van bouwen en de brandweerzorg.  Wel werkt de NVBR van harte mee aan een teruggang van het aantal brandmeldinstallaties.

Het credo voor “de brandweer” is dus om er voor te zorgen dat “de brandjes klein blijven”, dit kan alleen door brand snel te ontdekken, en er voldoende slagkracht aan mensen, materieel en bluswater tegenover te zetten. Daarbij is de aanwezigheid van relatief eenvoudige en goedkope voorzieningen voor de afvoer van rook een absolute randvoorwaarde voor grote en hoge gebouwen.

Om te beginnen moet er een heldere visie op repressie komen. De brandweer moet weg van het imago van “handhavers van regeltjes uit het bouwbesluit” en moet échte kennis ontwikkelen over brandbestrijding en de installaties en voorzieningen die een goede brandweerzorg mogelijk maken.

Een versterking van het instrument “Brandbeveiligingsverordening”, nu nog het stiefkindje van de regelgeving, lijkt de aangewezen manier om regionaal of lokaal vorm te geven aan de samenhang tussen het gebouwbestand en de brandweerzorg. Alleen in deze verordening kunnen B&W immers regels stellen over het voorkomen, beperken en bestrijden van brand.
De huidige afbraak van slagkracht van de brandweer en verlenging van opkomsttijden lijkt absoluut ongewenst, zolang brandweerzorg en gebouwbestand niet op elkaar aansluiten.

Augustus 2011
Ing. Marcel Lasker MIFireE

Bron brandveilig.com

Bovenstaande tekst geeft heel erg duidelijk de pijnpunten weer welke het bouwbesluit 2012 voor gaat zorgdragen tijdens de uit oefening van de repressieve taken.
Ik vraag me echt af of het Bouwbesluit 2012 dat per 1 april (ja geen grap) van kracht wordt nu echt een verbetering is ten aanzien van het nu nog geldende bouwbesluit.


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2012, 13:22:33
Op een aantal punten is het bouwbesluit simpeler en begrijpelijker geworden maar in de praktijk zijn op sommige punten het niveau van bestaande bouw slechter geworden.

Het afsluiten van een groot aantal doormeldingen van panden waarin zich zelfredzame personen bevinden is een zegen wat mij betreft.

Bovenstaande tekst geeft heel erg duidelijk de pijnpunten weer welke het bouwbesluit 2012 voor gaat zorgdragen tijdens de uit oefening van de repressieve taken.
Ik vraag me echt af of het Bouwbesluit 2012 dat per 1 april (ja geen grap) van kracht wordt nu echt een verbetering is ten aanzien van het nu nog geldende bouwbesluit.
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2012, 13:42:55
Helaas heb ik daar recentelijk een slecht voorbeeld van.
Wij kregen de doormelding, de helft half naakt binnen de andere helft half naakt buiten en dat was in de vrieskou.
Personen weten niet wat ze moeten doen, hebben deuren op slot gedaan, alarm staat te loeien.
Uiteindelijk roken op de kamer nadat we de sleutel bij een van de bewoners buiten hadden gevonden.

Dan het volgende, zij moeten dan zelf een of andere brughoofd bellen, er is daar dus geen doormelding heen, het lukt hen niet om te bellen. Bewoners kunnen niet resetten, want hebben geen sleutel voor installatie en weten uiteraard niet hoe dit moet, gezien hun intelligentie niveau niet vreemd.
Uiteindelijk heb ik zelf maar gebeld, het enige wat het zogenaamde bruggehoofd kon uitkramen "of het echt brand?". Ik heb aangegeven dat dit niet zo was en dat zij iemand moest sturen om te resetten.
Dat zou ze doen, let wel dit was midden in de nacht met dus bewoners buiten, een loeiend alarm (in een woongomgeving), waar dus niets of niemand iets weet.

Fijne regelingen allemaal, uiteraard heb ik dit aangekaart bij de juiste afdeling, maar mijn gevoel hierbij was totaal niet goed.

Ik weet het allemaal zo net nog niet met het verschuiven van de verantwoording.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Titus

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.282
  • Geslacht: Man
    • Fire and Rescue Services
  • Specialisatie: BRW chauffeur lichte voertuigen
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Brandwacht 1ste klas
Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2012, 14:30:31
Zoals Brandpreventje terecht aangeeft is het bouwbesluit op veel punten begrijpelijker en simpeler geworden.
Maar er wordt letterlijk in verschillende passages gesproken van het verleggen van de verantwoordelijkheid naar de gebruiker/eigenaar.
En dan gaan we meer situaties krijgen zoals Damm heeft beschreven. En worden we daar dan vrolijk van?

Wat mij betreft had het bouwbesluit 2012, en dan met name het brandveiligheids gedeelte, er totaal anders en simpeler uitgezien dan nu. .
Er is juist meer mist gekomen rondom BMI en OIA zie maar hier.
En dan hebben we het alleen nog maar over een simpel verpleegtehuis!


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2012, 19:35:29
Hoi Damm,

Ik begrijp niets van je berichtje. Wat voor pand, wat was er aan de hand, wat is een brughoofd enz enz? Of te wel kan je je verhaal nog een keer maar dan duidelijker en uitgebreider schrijven?

Dan jouw laatste opmerkingen. Het gevoel van een brandweerman/-vrouw kan wel eens anders zijn maar dit zijn nu eenmaal de regels. Inderdaad komt de verantwoordelijkheid steeds meer bij de gebruiker en/of eigenaar te liggen en dat is goed. Wij hebben als brandweer veel te lang de verantwoordelijkheid op ons genomen en nu leunt de burger veel te veel op ons. Dat er zat voorbeelden zijn dat het nog niet goed gaat geloof ik direct maar als we nu er niet mee beginnen komt het nooit goed. Ik denk dat we goed naar Amerika kunnen kijken waar gebouweigenaren en gebruikers hun verantwoordelijkheid wel nemen en echt wel zorgen dat zij hun zaakjes op orde hebben. Zo niet dan hebben ze een groot probleem!

In mijn ogen ben je de "fout" in gegaan door zelf dat bruggehoofd te bellen. Nu heb je de verantwoordelijkheid genomen en actie ondernomen en denken de bewoners (?) van het pand "kijk die brandweerman zorgt er wel voor dat het goed komt, dan hoef ik me er ook niet in te verdiepen". Kijk zo leren ze het nooit. Ik denk dat ze er wel van leren als jij constateert dat er geen brand is maar de slow whoop lekker laat loeien. Dan leren ze het wel. En inderdaad informeer de afdeling preventie over wat je meegemaakt hebt. Begrijp me goed Damm dat je dit gedaan hebt snap ik wel en neem ik je niet kwalijk maar adviseer je het de volgende keer niet meer te doen.

Sinds ik preventist ben, ben ik hier makkelijker in geworden en gelukkig steeds meer collega's. Pas een OMS melding vanuit een gebouw waar geen sleutel van beschikbaar was. Met de spreider de deur geopend. De volgende dag was de juiste sleutel wel in de sleutelbuis aanwezig!

Helaas heb ik daar recentelijk een slecht voorbeeld van.
Wij kregen de doormelding, de helft half naakt binnen de andere helft half naakt buiten en dat was in de vrieskou.
Personen weten niet wat ze moeten doen, hebben deuren op slot gedaan, alarm staat te loeien.
Uiteindelijk roken op de kamer nadat we de sleutel bij een van de bewoners buiten hadden gevonden.

Dan het volgende, zij moeten dan zelf een of andere brughoofd bellen, er is daar dus geen doormelding heen, het lukt hen niet om te bellen. Bewoners kunnen niet resetten, want hebben geen sleutel voor installatie en weten uiteraard niet hoe dit moet, gezien hun intelligentie niveau niet vreemd.
Uiteindelijk heb ik zelf maar gebeld, het enige wat het zogenaamde bruggehoofd kon uitkramen "of het echt brand?". Ik heb aangegeven dat dit niet zo was en dat zij iemand moest sturen om te resetten.
Dat zou ze doen, let wel dit was midden in de nacht met dus bewoners buiten, een loeiend alarm (in een woongomgeving), waar dus niets of niemand iets weet.

Fijne regelingen allemaal, uiteraard heb ik dit aangekaart bij de juiste afdeling, maar mijn gevoel hierbij was totaal niet goed.

Ik weet het allemaal zo net nog niet met het verschuiven van de verantwoording.
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.




brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2012, 07:54:13
Tja een verhaal waaruit spreekt dat de brandweer alles maar moet op kunnen lossen. Nee nee nee! De burger en eigenaren/gebruikers van panden zijn verantwoordelijk voor de brandveiligheid. Wij zijn er niet voor om te zorgen dat brandjes klein blijven. Een woning of bedrijfspand van 1000 tot 3000 m2 mag helemaal uitbranden!

Het credo voor “de brandweer” is dus om er voor te zorgen dat “de brandjes klein blijven”, dit kan alleen door brand snel te ontdekken, en er voldoende slagkracht aan mensen, materieel en bluswater tegenover te zetten. Daarbij is de aanwezigheid van relatief eenvoudige en goedkope voorzieningen voor de afvoer van rook een absolute randvoorwaarde voor grote en hoge gebouwen.
Bron : Brandveilig.com
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #6 Gepost op: 23 februari 2012, 14:56:06
Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed dat je mijn bericht niet snapt, je bent bevelvoerder en ook nog eens preventist, maar goed ik ga het wat duidelijker proberen te maken. Blijkbaar snapt Titus het wel.

Ik wil eerst even ingaan op het gevoel verhaal, je hebt gelijk, daar kunnen we niks mee, maar uit eigen ervaring weet ik dat bepaalde zaken gewoon niet gaan werken.
Mss wel op het platteland of in kleine dorpskernen, maar niet in grotere steden. In grotere steden wonen veel meer mensen die eigenlijk niet goed voor hun zelf kunnen zorgen en er zijn veel meer instellingen waar sociaal zwakkeren wonen, dan wel onder begeleiding dan wel gezamenlijk. Hier zit een grotere risico factor. In kleinere gemeenschappen is er een veel grotere sociale controle. Daar komt dat gevoel vandaan, laat ik dat nu maar een feit noemen, want dat is het namelijk.

En dan nog wat in Amerika gaat het inderdaad een stuk beter, daar vallen meer slachtoffers met brand en dat zijn ook meer brandweermensen, dus lijkt me idd een goede optie.
Wie controleert daar trouwens of ze hun zaakjes op orde hebben en wanneer, voor of na een incident?

Dan over de instelling.
Het feit dat ik fout ben gegaan, die patiënten waar ik het over heb denken echt niet zo dat is lekker dat heeft die brandweerman geregeld, deze mensen hebben zo'n laag IQ dat zij dit niet kunnen denken. Als ik niet had gebeld, dan vrees ik ervoor dat sommige gewoon op straat hadden blijven banjeren met alle gevolgen van dien.
Wat een bruggenhoofd is weet ik ook niet, maar zo noemde de bewoners het, het zal ongetwijfeld een soort meldcentrale zijn van hun organisatie.
Ik heb dus totaal niet het idee dat ik de verantwoordelijkheid genomen, ik heb gewoon die mensen even geholpen, omdat ik voorzag dat deze patiënten dit niet zelf op konden lossen.
Troost je bij deze patienten gaat echt geen kwartje vallen zodat zij zich in de organisatie gaan verdiepen

Dan nog even over de sleutel, ik heb het over de sleutel om een installatie te resetten, daar heb ik dus geen spreider voor nodig. Zoals in mijn eerste stukje stond, het pand was al open en de bewoners stonden zowel binnen als buiten (in de vrieskou) half naakt te wachten, de sleutel welke ik in eerste instantie zocht was om een kamer te openen waar de melding vandaan kwam. Een van de bewoners had die gewoon bij zich, dus is het helemaal niet nodig om schade te maken.

Ik krijg het idee dat je de situatie en mijn ervaring totaal verkeerd inschat, want ik heb meer dan honderd, zo niet meer dan twee honderd OMSjes op jaarbasis, dus weet echt wel wat er speelt. Dat dit aantal naar beneden moet ben ik met je eens, want ik ben veel liever bezig met oefening en training zodat ik en mijn ploeg kwaliteit kunnen leveren als het er echt om spant. Dus wat mij betreft mogen die OMS'en best wat minder, want wij hebben wel wat beters te doen, maar het hoort erbij.
Dit voorbeeld noem ik dus niet voor niks, omdat ik zie dat niet alleen de brandweer hun verantwoording aan het verschuiven is maar ook de zorg dit doet en dat gaat zeker gevolgen hebben.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


brandpreventje

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.138
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Bevelvoerder, Schipper, Instructeur, Brandpreventist
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2012, 15:52:43
Ik snapte je bericht inderdaad niet, ik vond het onduidelijk en onvolledig geschreven. Nu is je verhaal wel duidelijk omdat je nu veel achtergrondinformatie geeft.

Je beschrijft nu inderdaad (verminderd) zelfredzame personen die je een beetje geholpen hebt bij de melding, dat je dan inderdaad goed gedaan. Ik dacht namelijk dat je het over een hotel, studentenwoning, woongebouw of iets dergelijks had. Ik hoop dat je de melding bij preventie gedaan hebt wat ik maak me zorgen over deze locatie. Ik vind het ook niet kunnen dat jij/jullie voor het blok worden gezet bij deze melding.

Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed dat je mijn bericht niet snapt, je bent bevelvoerder en ook nog eens preventist, maar goed ik ga het wat duidelijker proberen te maken. Blijkbaar snapt Titus het wel.

Ik wil eerst even ingaan op het gevoel verhaal, je hebt gelijk, daar kunnen we niks mee, maar uit eigen ervaring weet ik dat bepaalde zaken gewoon niet gaan werken.
Mss wel op het platteland of in kleine dorpskernen, maar niet in grotere steden. In grotere steden wonen veel meer mensen die eigenlijk niet goed voor hun zelf kunnen zorgen en er zijn veel meer instellingen waar sociaal zwakkeren wonen, dan wel onder begeleiding dan wel gezamenlijk. Hier zit een grotere risico factor. In kleinere gemeenschappen is er een veel grotere sociale controle. Daar komt dat gevoel vandaan, laat ik dat nu maar een feit noemen, want dat is het namelijk.

En dan nog wat in Amerika gaat het inderdaad een stuk beter, daar vallen meer slachtoffers met brand en dat zijn ook meer brandweermensen, dus lijkt me idd een goede optie.
Wie controleert daar trouwens of ze hun zaakjes op orde hebben en wanneer, voor of na een incident?

Dan over de instelling.
Het feit dat ik fout ben gegaan, die patiënten waar ik het over heb denken echt niet zo dat is lekker dat heeft die brandweerman geregeld, deze mensen hebben zo'n laag IQ dat zij dit niet kunnen denken. Als ik niet had gebeld, dan vrees ik ervoor dat sommige gewoon op straat hadden blijven banjeren met alle gevolgen van dien.
Wat een bruggenhoofd is weet ik ook niet, maar zo noemde de bewoners het, het zal ongetwijfeld een soort meldcentrale zijn van hun organisatie.
Ik heb dus totaal niet het idee dat ik de verantwoordelijkheid genomen, ik heb gewoon die mensen even geholpen, omdat ik voorzag dat deze patiënten dit niet zelf op konden lossen.
Troost je bij deze patienten gaat echt geen kwartje vallen zodat zij zich in de organisatie gaan verdiepen

Dan nog even over de sleutel, ik heb het over de sleutel om een installatie te resetten, daar heb ik dus geen spreider voor nodig. Zoals in mijn eerste stukje stond, het pand was al open en de bewoners stonden zowel binnen als buiten (in de vrieskou) half naakt te wachten, de sleutel welke ik in eerste instantie zocht was om een kamer te openen waar de melding vandaan kwam. Een van de bewoners had die gewoon bij zich, dus is het helemaal niet nodig om schade te maken.

Ik krijg het idee dat je de situatie en mijn ervaring totaal verkeerd inschat, want ik heb meer dan honderd, zo niet meer dan twee honderd OMSjes op jaarbasis, dus weet echt wel wat er speelt. Dat dit aantal naar beneden moet ben ik met je eens, want ik ben veel liever bezig met oefening en training zodat ik en mijn ploeg kwaliteit kunnen leveren als het er echt om spant. Dus wat mij betreft mogen die OMS'en best wat minder, want wij hebben wel wat beters te doen, maar het hoort erbij.
Dit voorbeeld noem ik dus niet voor niks, omdat ik zie dat niet alleen de brandweer hun verantwoording aan het verschuiven is maar ook de zorg dit doet en dat gaat zeker gevolgen hebben.
Brandmeester, bevelvoerder en brandpreventist.


Damm

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.501
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Bevelvoerder
Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2012, 22:47:31
Ik snapte je bericht inderdaad niet, ik vond het onduidelijk en onvolledig geschreven. Nu is je verhaal wel duidelijk omdat je nu veel achtergrondinformatie geeft.

Je beschrijft nu inderdaad (verminderd) zelfredzame personen die je een beetje geholpen hebt bij de melding, dat je dan inderdaad goed gedaan. Ik dacht namelijk dat je het over een hotel, studentenwoning, woongebouw of iets dergelijks had. Ik hoop dat je de melding bij preventie gedaan hebt wat ik maak me zorgen over deze locatie. Ik vind het ook niet kunnen dat jij/jullie voor het blok worden gezet bij deze melding.

Ik dacht dat deze zin: Bewoners kunnen niet resetten, want hebben geen sleutel voor installatie en weten uiteraard niet hoe dit moet, gezien hun intelligentie niveau niet vreemd.
Met het feit dat ze half naakt in de vrieskou buiten gaan lopen voldoende zou zeggen, maar goed ik ben blij dat je het nu begrijpt dan is dat uit de wereld.

Ik heb idd melding gedaan, want ook ik maak me zorgen over dit soort gevallen, ik heb al terugkoppeling gehad dat er aan wordt gewerkt. Mocht ik uiteindelijk info krijgen die ik hier kan en mag delen, dan zal ik het verder melden.

En op zich voelde ik me niet voor het blok gezet hoor, ik deed dit gewoon uit gevoel voor de medemens en het feit dat het in mijn ogen niet klopt.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


spruitje11

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.818
  • Geslacht: Vrouw
  • Bezoek: Belangstellende
  • Rang: geen
Reactie #9 Gepost op: 08 april 2012, 18:13:52
09-03-2012
Bouwbesluit lost problemen brandveiligheid niet op  

'meer aandacht voor het gebruik van sprinklers'
Hoewel Kuyvenhoven de noodzaak en het bestaan van het Bouwbesluit inziet, schiet het op bepaalde fronten nog tekort. Zo zou er meer aandacht moeten komen voor het gebruik van sprinklers en zouden instellingen meer gewezen moeten worden op hun verantwoordelijkheid. Hoewel er al heel wat verbeteringen zijn doorgevoerd die gunstig uitpakken voor de brandveiligheid, zoals verplichte rookmelders, liggen er dus nog kansen.
De brandweer maakt zich bijvoorbeeld zorgen over het feit dat brandcompartimenten groter mogen zijn dan 2.500 m2. Er moeten dan aanvullende maatregelen worden genomen om het gebouw brandveilig te maken. Door de bouwregelgeving wordt het voor de brandweer echter steeds lastiger om een brand van binnen aan te vallen, zonder zelf in gevaar te komen.
© MD Info 2012
Brandveilig.com
Normale mensen rennen hard een brandend huis uit, brandweermensen juist in, dus brandweermensen zijn....buitengewoon