Auteur Topic: Geslaagde reanimatie  (gelezen 3193 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MiKo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.432
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Gepost op: 26 februari 2007, 23:03:46
Op een zomerse dag een aantal jaren geleden had ik samen met mijn 4 collega's dienst bij de badbewaking/ehbo van een recreatieplas (natuurplas). Dit werd vanuit de reddingsbrigade georganiseerd. Normaal gesproken zijn we met zijn vieren in het hoogseizoen (postcommandant, assistent postcommandant, en twee andere leden als manschap zullen we maar zeggen). Omdat het erg warm was die dag, ik geloof 27 graden, hadden we een mannetje extra.
De dag begon rustig en ik (assistent postcommandant) ging samen met mijn collega patrouille lopen rond het ondiepe bad, terwijl mijn andere collega's de ehbo post bemanden en patrouille liepen rond het diepe bad. Eenmaal bij het ondiepe aangekomen, kregen mijn collega's op de ehbo post een melding van een bezoeker dat er een man onwel in het diepebad dreef. Via de porto werd de hoofdkassa ingelicht. Ook mijn collega en ik kregen deze melding via de porto en we zijn als een speer die kant opgerend. Eenmaal aangekomen waren onze postcommandant en een collega, die niet in dienst was die dag, begonnen met de reanimatie. Omdat de postcommandant bezig was, komt er in een keer veel op je af, want als ass. postcommandant heb je in een keer de leiding. Volgens de procedure belt de hoofdkassa van het park 112. Dan moet je de juiste info doorgeven, zorgen dat er iemand bij de poort staat om de ambulance op te vangen, mijn andere collega's moeten op dat moment ook doorgaan met hun patrouille, "toeschouwers" op afstand houden, want het was enorm druk, dus het stond in no-time vol. Zelfs mensen met kleine kinderen stonden erbij te kijken. Uiteindelijk kwam al snel een politievoertuig het park opgereden. Deze zette het voertuig recht voor het pad op het strand dat ik ook al vrij had gemaakt voor de ambulance. Dus ook die wagen moest even aan de kant. Daarna volgde er nog een politievoertuig en uiteindelijk ook twee ambulances. Ze waren er binnen 10 minuten. De hartslag was inmiddels al op gang gekomen en even later kon het slachtoffer overgebracht worden naar een ziekenhuis.
Een tijdje later kregen we te horen dat deze man er weer voor 100% bovenop zal komen. Voor deze actie hebben we een oorkonde mogen ontvangen uit de handen van de burgemeester.

Toch is het fijn om te horen dat het uiteindelijk goed gegaan is.

Zoals ik al zei is het al een aantal jaren geleden, maar dat geeft niks  ;)


Arie

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 15.077
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2007, 23:07:38
Goed gedaan Miko!! Fijn dat het goed afgelopen is want een reanimatie loopt vaker slecht af dan goed. Krijgen jullie na zoiets nog een of andere vorm van nazorg of iets dergelijks?
Redacteur van http://www.regio15.nl
Volg de regio15 twitter op http://twitter.com/regio15 voor de allerlaatste updates!!
De Regio15 tiplijn voor Haaglanden: 070 - 7373112


joost B

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 8.531
  • Geslacht: Man
    • Restauratie Commer T255 Superpoise
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2007, 23:13:18
Goeie actie MiKo, maar idd net als Arie, ben ik wel benieuwd, of je nog nazorg heb gekregen.. :)
ManschapA / coördinator aspiranten /  Jeugdleider


MiKo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.432
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2007, 08:02:12
In eerste instantie nam de politie en de leiding alleen diegene mee voor evaluatie die gereanimeerd hadden. Omdat de andere daar ook behoefte aan hadden, ben ik daar achteraan gegaan om te zorgen dat de rest zijn of haar verhaal ook kon doen. Want dat vind ik heel belangrijk.
Uiteindelijk zijn we met zijn allen verder gegaan met de bewaking en hebben verder een rustige dag gehad.

Uiteraard konden we daarna altijd terecht bij slachtofferhulp. Maar hier heeft gelukkig, met alle respect voor slachtofferhulp, niemand gebruik van gemaakt.