Auteur Topic: wijziging optische en geluidsssignalen  (gelezen 7477 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Enrique

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.548
Reactie #15 Gepost op: 08 februari 2008, 12:30:40
Maar verder niks over de rampen organisatie 's maar wel van gele lampen dus voor Rijkswaterstaat. Dus dat betekent of dat de regels nu gelijk zijn, of dat er voor de rampen organisatie 's geen regels voor zijn, beetje apart als je het mij vraagt.

Nee hoor, de Regeling OGS ziet op voertuigen die OGS kunnen voeren. Voertuigen van bv. RWS die slechts gele lampen voeren, vallen hier niet onder. Die vallen gewoon onder het Voertuigreglement.


timo

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.109
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #16 Gepost op: 08 februari 2008, 13:42:31
Nee hoor, de Regeling OGS ziet op voertuigen die OGS kunnen voeren. Voertuigen van bv. RWS die slechts gele lampen voeren, vallen hier niet onder. Die vallen gewoon onder het Voertuigreglement.

Ik heb toch echt gelezen dat er ook regels zijn voor t voeren van gele lampen. Maar dat maakt nie uit. T is mij gewoon opgevallen dat rode kruis niet echt beschreven word bij rampenorganisatie 's maar juist iets meer bij hulpverlening's diensten, maar dat kan ook aan mij liggen.
brandwacht bij de vrijwillige brandweer Gouda
EHV'er en O&V er Rode kruis Gouda E.O.


Enrique

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.548
Reactie #17 Gepost op: 08 februari 2008, 13:50:03
Ik heb toch echt gelezen dat er ook regels zijn voor t voeren van gele lampen. Maar dat maakt nie uit.

Die regels zijn er ook, maar niet in de Regeling OGS. Wel in het Voertuigreglement. ;)


Securifire

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 1.051
    • Image libraries
Reactie #18 Gepost op: 08 februari 2008, 14:28:56
In Duitsland komen nu ook de Yelps in beeld. Leuke combinatie. Maar zover zijn we denk ik nog niet in Nederland.

http://nl.youtube.com/watch?v=nd6ZmEcJQpE&feature=related


Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #19 Gepost op: 08 februari 2008, 16:42:20
Ik heb toch echt gelezen dat er ook regels zijn voor t voeren van gele lampen.
Klein beetje gelijk heb je wel,de gele lampen die beschreven zijn,zullen de oranje zwaailampen op brandweervoertuigen zijn  ;)




BRW HM

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 10 februari 2008, 12:14:50
De koplampen op een (vracht)auto zijn om te zien en gezien te worden.  Met knipperende lampen zal het zicht voor de chauffeur er niet beter op worden.

Gr Hans


Rij jij in het donker dan met knipperende lampen? Zoja, kun je deze niet uitschakelen dan dat ze gewoon stil blijven staan?


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #21 Gepost op: 10 februari 2008, 12:22:09
Ik rijdt zeker niet met knipperende koplampen.

Ik ga er van uit dat het knipperen van de koplampen gelijk geschakeld is met de blauwe lampen. Als er een schakelaar tussen gemaakt wordt om ze uit te schakelen waarom wordt het er dan opgemaakt? Het is natuurlijk geen kermisattractie.

Gr Hans
test


BRW HM

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 10 februari 2008, 12:29:04
Ik rijdt zeker niet met knipperende koplampen.

Ik ga er van uit dat het knipperen van de koplampen gelijk geschakeld is met de blauwe lampen. Als er een schakelaar tussen gemaakt wordt om ze uit te schakelen waarom wordt het er dan opgemaakt? Het is natuurlijk geen kermisattractie.

Gr Hans


Dat is om met donker geen last ervan te hebben, met daglicht kun je ze dan laten knipperen.
Als je bij ons je blauw aanzet, dan schakel je in principe automatisch je knipperende koplampen in, wil je niet dat deze knipperen dan draai je je lichtschakelaar gewoon aan en knippert het niet.
Dus wanneer je het wil gebruiken dan kan dat en anders niet. Overigens geld hoe meer er knippert en beweegt hoe beter je gezien wordt, het kan tegenwoordig niet genoeg zijn.


Hans_ZTM

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.570
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Instructeur
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #23 Gepost op: 10 februari 2008, 12:42:17
Ook hier blijft het een persoonlijke keuze.  ;)

Gr Hans

test


BRW HM

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 10 februari 2008, 17:05:37
Ook hier blijft het een persoonlijke keuze.  ;)

Gr Hans



Gelukkig wel! Ben blij dat de voorziening erop zit!




passie

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 12 februari 2008, 16:49:32
Dus begrijp ik hieruit dat ook ambulances in de toekomst een tweetonige hoorn gaan krijgen? Immers, in artikel 5, vijfde lid worden drietonige hoorns niet (meer) genoemd.

Inderdaad net als in bv Duitsland en België zal ook hier de ambulance overgaan op 2 toon! Wel met een andere toon dan, want die worden lager dan dat ze nu zijn.

Gr. P


Airfire

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 13 februari 2008, 01:12:10
Artikel 6 spreekt wel degelijk van gele signaalverlichting in het kader van berging en gladheidsbestrijding. Dus gebruik van gele zwaailampen door Rijkswaterstaat valt ook onder de nieuwe regeling OGS.

Overigens heb ik in de praktijk ervaren dat bestuurders die niet tijdig reageren op blauwe signaalverlichting dit wel doen als je met de groot licht knippert. In mijn beleving kan het dus wel degelijk nut hebben, mits de verlichting knippert tussen dim en groot licht.

Groet,

Airfire


Firefighter Robert

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.419
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: Brandweer chauffeur groot / Pompbediender + Gaspakdrager + Industrial Firefighter
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Onderbrandmeester
Reactie #27 Gepost op: 13 februari 2008, 09:56:02
Nu gaan de "geruchten" dat in de loop van de tijd de blauwe flits/knipper lampen in de grill/bumper van de voertuigen wit gaan worden.
Een witte lamp zou minder stress opleveren bij mensen die het voertuig zien naderen.

Ik weet niet of dit snel zal gebeuren, maar ze hebben het er wel over.

Groeten Robert


snelopdefiets

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #28 Gepost op: 14 februari 2008, 20:18:25
Overdags zie je knipperende 'witte' lichten beter als blauwe lichten. Zeker bij mooie heldere blauwe luchtdagen. Ik begrijp wel wat Hans aangeeft maar heb hier als chauffeur geen ervaring mee. Ik zal het eens aan ze vragen.

Overigens is het volgens mij wel zo, dat deze knipperende lichten extra lichten zijn en dus naast de gewone lampen (die gewoon blijven branden) flitsen.
met sporten kom je sneller bij de brand