Auteur Topic: 11-09-2010 RPB + GRIP 1 Spottersweg, Eindhoven Airport  (gelezen 5173 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Gepost op: 11 september 2010, 11:51:32
11:42:38 11-09-10 PRIO 1 : RBP (grip: 1) Vliegbasis Eindhoven Vliegveld SPOTTERSWEG 999 poort EIN : 990 991 490 781
      1108298 BRW Son en Breugel ( Monitorcode )
      1108272 BRW Son en Breugel ( Bemanning VC )
      1107198 BRW Leende ( Monitorcode )
      1107125 BRW Leende ( Bemanning HA )
      1104972 BRW Brabant Zuid-Oost ( Ondersteuning VC-1 )
      1104757 BRW Brabant Zuid-Oost ( Voorlichting )
      1104729 BRW Brabant Zuid-Oost ( CoPI Staf )
      1104728 BRW Brabant Zuid-Oost ( Plotters COH )
      1104725 BRW Brabant Zuid-Oost ( Groepsoproep Notulisten CoPI )
      1104723 BRW Brabant Zuid-Oost ( Leider CoPI )
 
11:42:17 11-09-10 URG A1 Vliegbasis Eindhoven Vliegve SPOTTERSWEG 999 poort EIN RBP (grip: 1) 999
      1124402 CPA Brabant Zuid-Oost ( HS-GHOR )
 
11:39:59 11-09-10 URG A1 Vliegbasis Eindhoven Vliegve SPOTTERSWEG 999 poort EIN RBP 999
      1124460 CPA Brabant Zuid-Oost ( RGF )
      1124405 CPA Brabant Zuid-Oost ( HS-GHOR )
 
11:39:40 11-09-10 PRIO 2 : RBP Vliegbasis Eindhoven Vliegveld SPOTTERSWEG 999 poort EIN : 670 651 467 471 633 629 622 621 OVD-B AGS AC-B HOVD
      1108898 BRW Helmond ( Monitorcode )
      1108698 BRW Eindhoven-Woensel ( Lichtkrant )
      1107398 BRW Mierlo ( Monitorcode )
      1107329 BRW Mierlo ( Bemanning HA )
      1106998 BRW Eindhoven-Centrum ( Lichtkrant )
      1106974 BRW Eindhoven-Woensel ( Kazernealarm )
      1106973 BRW Eindhoven-Centrum ( Kazernealarm )
      1106098 BRW Best ( Monitorcode )
      1106046 BRW Best ( Postalarm )
      1104775 BRW Brabant Zuid-Oost ( OvD Oirschot )
      1104761 BRW Brabant Zuid-Oost ( OvD Eindhoven )
      1104710 BRW Brabant Zuid-Oost ( Algemeen Commandant )
      1104701 BRW Brabant Zuid-Oost ( ROGs Inzet )
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....


jurjen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.968
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #1 Gepost op: 11 september 2010, 11:56:23
Wat is een RBP ?


Olly

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 275
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #2 Gepost op: 11 september 2010, 11:58:32
radiocall vliegtuig:

wat ik kan meekrijgen ->
Ze moeten de motoren uitzetten. Er word een meting vanaf de tower gedaan (wat weet ik niet)
en er  moeten geen blokken klaar gezet worden :s


bron: eigen scanner

update  12:03

er word gevraagd de linker moter af te zetten op advies van de brandweer

linkermotor is uit.   rechts draait nog.

ze moeten de hoogte houden




Olly

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 275
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #3 Gepost op: 11 september 2010, 12:04:55
Wat is een RBP ?

Rampen Bestrijdings Plan


Bram

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 3.808
  • Geslacht: Man
    • BD Media
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Jeugdbrandweer
Reactie #4 Gepost op: 11 september 2010, 12:06:57
Wat is een RBP ?
regionaal bestrijdings plan. Is gewoon een rampenplan en in dit geval treed het plan van Eindhoven Airport in werking :) Zover ik weet uit mijn hoofd wordt er dan een reddingspeloton van de brandweer ter plaatse gestuurd, opgeschaald tot GRIP 1 en komen er een aantal ambulances ter plaatse.
Ik lust en eet alles, maar van water ga ik dood....




Peter

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 39.524
  • Geslacht: Man
  • Specialisatie: WVD
  • Bezoek: Brandweer
  • Rang: Manschap B
Reactie #5 Gepost op: 11 september 2010, 12:09:23
Veilige landing na alarm Eindhoven Airport
EINDHOVEN - Eindhoven Airport heeft zaterdagmorgen om kwart voor twaalf alarm geslagen omdat er een toestel van Transavia uit Malaga met technische probleemen op het vliegveld moest landen. Het toestel staat inmiddels veilig aan de grond.

Uit voorzorg rukten hulpdiensten met meerdere wagens uit. Wat er precies aan de hand was, is nog niet bekend.

Omroep Brabant.nl


Olly

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 275
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #6 Gepost op: 11 september 2010, 12:18:43
schijnbaar nog een vliegtuig in problemen.

letterlijk is er gezegd:

CAN YOU GO SOMEWHERE ELSE WE HAVE ALREADY AN ALARM CALL

bron:  eigen scanner

P2000 melding:

12:16:55 11-09-10  BRAN PRIO 1 : RBP (RBP: stand by call 1) Vliegbasis EINDHOVEN Vliegveld SPOTTERSWEG 999 poort EIN : OVD   
         
1104761 BRW Brabant-Zuidoost ( OvD Eindhoven )



remkilo

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 11 september 2010, 12:23:28
12:16:42   11-09-10   Melding   :   PRIO 1 : RBP (RBP: stand by call 1) Vliegbasis Eindhoven Vliegveld SPOTTERSWEG 999 poort EINDHOVEN : OVD
        Regio   :   [BZO] Regio 22 - Brabant Zuid Oost
        Urgentie   :   [HOOG]
        Eenheden   :   [1104761] Officier van Dienst Eindhoven

Wordt ook weer een stand by call gealarmeerd. En deze komt ruim nadat het vorige vliegtuig met alle wieltjes veilig op de grond staat...


Olly

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 275
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #8 Gepost op: 11 september 2010, 12:32:12
Wat er gezegt word:

Er word gevraagd hoelang het nog duurt voor dat de baan vrij is. omdat er andere vliegtuigen momenteel niet kunnen landen.
dit kan ong. nog 15 min duren.


bron:  eigen scanner


jurjen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.968
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #9 Gepost op: 11 september 2010, 12:43:27
Vliegtuig in problemen landt op vliegveld Eindhoven

EINDHOVEN -
Een vliegtuig van Transavia is zaterdagochtend in de problemen geraakt vlak voor de landing op Eindhoven Airport. De piloot slaagde er in het toestel zonder problemen op de grond te zetten.

Alarmdiensten werden ingeschakeld om standby te komen staan. Dat twitterde radioverslaggever Rene van Hoof.

Uit voorzorg rukten hulpdiensten met meerdere wagens uit. De passagiers moesten het toestel verlaten terwijl het nog op de landingsbaan stond, zo meldt Omroep Brabant.

Harder remmen

Er waren technische problemen met de 'flaps' op de vleugels, die dienen om snelheid te verminderen tijdens de landing.

''De landing verliep wat anders dan normaal'', aldus een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij.

''Het vliegtuig landde met een grotere snelheid en moest wat harder remmen.'' Niemand raakte gewond.

Tekst: nu.nl




Rob

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 727
  • Geslacht: Man
    • Hulpverlening
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #10 Gepost op: 11 september 2010, 12:54:38
Kort daarna meldde zich nog een piloot van een klein vliegtuig die eveneens een noodoproep deed. Hij had elektronische problemen en kon landen op de taxibaan van de luchthaven. Het eerste toestel in problemen zou afkomstig zijn uit Malaga. De passagiers werden op de landingsbaan uit het vliegtuig geholpen. Brandweerkorpsen uit onder meer Best en Eindhoven zijn ingezet.

Bron: ED.nl


Rein

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 572
  • Specialisatie: Centralist en VC
  • Bezoek: Brandweer
Reactie #11 Gepost op: 11 september 2010, 13:12:34
regionaal bestrijdings plan. Is gewoon een rampenplan en in dit geval treed het plan van Eindhoven Airport in werking :) Zover ik weet uit mijn hoofd wordt er dan een reddingspeloton van de brandweer ter plaatse gestuurd, opgeschaald tot GRIP 1 en komen er een aantal ambulances ter plaatse.

Klopt niet helemaal wat je zegt. RBP betekent (zoals Olly al zegt) RampenBestrijdingsPlan. Dit wordt voor kritische objecten opgesteld, waaronder dus bijvoorbeeld voor een vliegveld (maar ook grote industriebedrijven etc.). Heel kort gezegd worden daar de meest voor de hand liggende incidentscenario's in beschreven en welke eenheden dan standaard uit moeten rukken. Het kan bijvoorbeeld zelfs zo ver gaan dat erin staat welke sirenes de centralist direct moet activeren als er een bepaalde stof bij een bedrijf vrijkomt rekening houdende met de winrichting.


BRW

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #12 Gepost op: 11 september 2010, 14:34:55
Kort daarna meldde zich nog een piloot van een klein vliegtuig die eveneens een noodoproep deed. Hij had elektronische problemen en kon landen op de taxibaan van de luchthaven. Het eerste toestel in problemen zou afkomstig zijn uit Malaga. De passagiers werden op de landingsbaan uit het vliegtuig geholpen. Brandweerkorpsen uit onder meer Best en Eindhoven zijn ingezet.

Bron: ED.nl

Verhaal van Transavia klopt helemaal  :)
Dat kleine ding is ook gewoon op de hoofdbaan geland ondanks dat de Transavia er nog stond. Hij had ruimte genoeg.
Grappig is dat ik die Transavia langs ons huis heb zien komen, ik zei nog tegen Rob, daar gaat Transavia ook weer, lekker laag dit keer, kunnen leuke plaatjes zijn zo met die zon.


erres

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 4.798
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #13 Gepost op: 11 september 2010, 16:59:46
radiocall vliegtuig:

wat ik kan meekrijgen ->
Ze moeten de motoren uitzetten. Er word een meting vanaf de tower gedaan (wat weet ik niet)
en er  moeten geen blokken klaar gezet worden :s


bron: eigen scanner

update  12:03

er word gevraagd de linker moter af te zetten op advies van de brandweer

linkermotor is uit.   rechts draait nog.

ze moeten de hoogte houden

Dat vind ik vreemd, de brandweer die op de grond bepaald of een gezagvoerder op 1 of twee motoren mag landen.
De gezagvoerder bepaald in laatste instantie wat voor handelingen er uitgevoerd worden om het toestel zo veilig mogelijk aan de grond te zetten.

En ook een meting door de toren is vreemd, men kan alleen een visual inspection uitvoeren bij een low pass
en ik weet niet of het toestel eerst laag langs de toren is gevlogen alvorens de voorzorgslanding werd uitgevoerd.


jurjen

  • Forumlid
  • ***
  • Berichten: 6.968
  • Geslacht: Man
  • Bezoek: Belangstellende
Reactie #14 Gepost op: 11 september 2010, 19:36:16
Foto's en video op Nu.nl